Holdet N2022f er - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution ZBC
Fag og niveau Erhvervsjura C
Lærer(e)
Hold N2022f er (N3f er)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1: Introduktion til juraen
Titel 2 Forløb 2: Retskilder og det danske retsystem
Titel 3 Forløb 3: Juridisk metode
Titel 4 Forløb 4: Erstatningsret
Titel 5 Forløb 5: Aftaleret
Titel 6 Forløb 6: Markedsføringsret
Titel 7 Forløb 7: Handelskøb
Titel 8 Forløb#8 Kreditret
Titel 9 Forløb#9 Fysiske personers hæftelse
Titel 10 Forløb#10 Inkasso

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1: Introduktion til juraen

Undervisningsmaterialer:  A. L. Gleerup og U. Rosenkjær: Erhvervsret C & B - Juraens grundregler (I-bog). Kapitel 1 samt supplerende materiale på Lectio.

Eleverne skal kunne:
• Redegøre for retsfilosofiske og etiske aspekter, samt redegøre for aspekter omkring nationale og internationale retskilder.
• Redegøre for den demokratiske forståelse og sammenhængen mellem jura, moral og etik samt digital dannelse.


Arbejdsformer: Forelæsning, klasseundervisning, diskussion og informationssøgning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 2: Retskilder og det danske retsystem

Erhvervsjura C & B - Juraens grundregler, Systime 2019
Kapitel 2: Retskilder
Kapitel 4: Det danske retssystem – Retssager

Eleverne skal kunne:
• Redegøre for retskildernes hierarkiske orden.
• Forklare domstolenes opbygning og virke.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 3: Juridisk metode

Erhvervsjura C & B - Juraens grundregler, Systime 2019
Kapitel 3: Juridiske metode

Eleverne skal kunne anvende af den juridiske metode til, at definere og forklare juridiske konflikter samt diskutere og vurdere, hvordan en konflikt kan løses.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 4: Erstatningsret

Undervisningsmaterialer:  A. L. Gleerup og U. Rosenkjær: Erhvervsret C & B - Juraens grundregler (I-bog). Kapitel 5 - 6 samt supplerende materiale på Lectio (herunder metodik til løsning af erstatningsretlige opgaver samt en række skriftlige opgaver).
Indhold: Erstatning uden for kontrakt
De grundlæggende betingelser i dansk ret for at en person kan blive erstatningsansvarlig
Culpaansvar og varianter heraf (børns ansvar, professionsansvar, præsumptionsansvar m.m.)
Objektivt ansvar og lovgivningen herom
Udvalgte dele af erstatningsansvarsloven

Arbejdsformer: Forelæsning, klasseundervisning, diskussion, informationssøgning. Gruppearbejde og fremlæggelse i klassen af løsningen på en erstatningsretlig case-opgave.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb 5: Aftaleret

Undervisningsmaterialer:  A. L. Gleerup og U. Rosenkjær: Erhvervsret C & B - Juraens grundregler (I-bog). Kapitel 8 - 11 samt supplerende materiale på Lectio (opgavesamling, domssamling m.m.)

Indhold:
Grundlæggende om aftaleret: Hvilke typer aftaler kan indgås og hvordan? Aftalers betydning for samfundslivet
Aftalers indgåelse, tilbud, tilbagetrækning m.m. (aftalelovens kapitel 1)
Fuldmagt og fuldmagtslæren (aftalelovens kapitel 2)
Ugyldige aftaler og ugyldighedsgrunde (aftalelovens kapitel 3)

Arbejdsformer: Forelæsning, klasseundervisning, diskussion, informationssøgning. Gruppearbejde med aftaleretslige cases og fremlæggelse heraf. Evt. arbejde med selvvalgte aftaleretslige cases fra medierne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb 6: Markedsføringsret

Undervisningsmaterialer:  A. L. Gleerup og U. Rosenkjær: Erhvervsret C & B - Juraens grundregler (I-bog) kapitel 17. Markedsføringsloven, varemærkeloven, forbrugerombudsmanden.dk, net-artikler samt supplerende materiale på Lectio


BLOKDAG

Indhold:
Markedsføringslovens regler om forbrugerbeskyttelse
Forbrugerombudsmandens opgaver og afgørelser
Markedsføringslovens beskyttelse af de erhvervsdrivende, herunder beskyttelsen af varemærker og forretningskendetegn

Arbejdsformer: Forelæsning, klasseundervisning, diskussion, informationssøgning. Arbejde med konfliktsituationer fra dagspressen eller Internet. Gruppearbejde med undersøgelse og præsentation af elev- eller lærervalgte problematikker inden for markedsføringslovens område.
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb 7: Handelskøb

Undervisningsmaterialer: Systime I-bog ”Erhvervsjura C og B - juraens grundregler” (læreplan 2017), Karen Willemann, Anne Lind Gleerup og Ulla Rosenkjær, Systime Kapitel 20

Eleverne skal kunne
• Redegøre for de væsentligste køberetlige begreber, såsom genus/species, handelskøb/forbrugerkøb, levering og risiko-overgang, fordringshavermora samt misligholdelse og misligholdelsesbeføjelserne, særligt fra sælgers side.
• Redegøre for handelskøb og konkrete problemstillinger i forbindelse hermed. Eleverne skal anvende den relevant lovgivning i løsningen af opgaver, og på baggrund af denne analysere og vurdere de juridiske konsekvenser for virksomheden, herunder hvordan disse kan påvirke virksomhedens økonomiske situation, når der handles mellem erhvervsdrivende.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb#8 Kreditret

Erhvervsjura C & B - Juraens grundregler, Systime 2019
Kapitel 15: Kreditaftaler
Kapitel 16: Kredit med ejendomsforbehold
Kapitel 17: Pant i forbrugerforhold
Kapitel 18: Løsørepant og sikringsakten

DR-udsendelsen: Langt fra borgen:  Skal der være en grænse for, hvor mange kviklån man må tage? (24 min)
Link: https://www.dr.dk/tv/se/langt-fra-borgen/langt-fra-borgen-3/langt-fra-borgen-2018-09-28#!/

Artiklen: Politiken tester kviklån: 8.000 kroner rigere på få sekunder.
Link: http://politiken.dk/indland/art5961102/8.000-kroner-rigere-p%C3%A5-f%C3%A5-sekunder

Eleverne skal kunne:
• Redegøre for de væsentligste begreber og aspekter, når der indgås kreditaftaler mellem en erhvervsdrivende og en forbruger.
• Redegøre for betingelserne for og virkningen af et ejendomsforbehold.
• Redegøre for de forskellige panteformer og de tilhørende sikringsakter.
• Anvende den juridisk metode til analyse og vurdering af forbrugerretslige problemstillinger, i forholdet mellem forbrugeren og den erhvervsdrivende.
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb#9 Fysiske personers hæftelse

Undervisningsmaterialer:  A. L. Gleerup og U. Rosenkjær: Erhvervsret C & B - Juraens grundregler (I-bog). Kapitel 21 samt supplerende materiale på Lectio.
Indhold:
Fysiske personers hæftelse
Formueforholdene i ægteskab
Ugifte samlevendes situation

Arbejdsformer: Forelæsning, klasseundervisning, diskussion, informationssøgning. Evt. individuel fremlæggelse af researchede emner og spørgsmål.
Indhold
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forløb#10 Inkasso

Undervisningsmaterialer:  
A. L. Gleerup og U. Rosenkjær: Erhvervsret C & B - Juraens grundregler (I-bog) kapitel 4 og 22. Uddrag af retsplejeloven. Domseksempler og processkrifter fra civile retssager og fogedsager samt supplerende materiale på Lectio

Dokumentar: Fogeden kommer

Indhold:
Domstolenes behandling af civile retssager
Gennemførsel af prøveretssager
Fogedrettens arbejde
Retsplejeloven
Udlægsregler


Arbejdsformer:
Forelæsning, klasseundervisning, diskussion, informationssøgning. Arbejde med konfliktsituationer fra dagspressen eller Internet. Gennemførsel af prøveretssager, hvor eleverne i grupper arbejder med og procederer en fiktiv civil retssag.
Indhold
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer