Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
ZBC
|
Fag og niveau
|
Erhvervsjura C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
N2022f er (N3f er)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1: Introduktion til juraen
Undervisningsmaterialer: A. L. Gleerup og U. Rosenkjær: Erhvervsret C & B - Juraens grundregler (I-bog). Kapitel 1 samt supplerende materiale på Lectio.
Eleverne skal kunne:
• Redegøre for retsfilosofiske og etiske aspekter, samt redegøre for aspekter omkring nationale og internationale retskilder.
• Redegøre for den demokratiske forståelse og sammenhængen mellem jura, moral og etik samt digital dannelse.
Arbejdsformer: Forelæsning, klasseundervisning, diskussion og informationssøgning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 2: Retskilder og det danske retsystem
Erhvervsjura C & B - Juraens grundregler, Systime 2019
Kapitel 2: Retskilder
Kapitel 4: Det danske retssystem – Retssager
Eleverne skal kunne:
• Redegøre for retskildernes hierarkiske orden.
• Forklare domstolenes opbygning og virke.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 3: Juridisk metode
Erhvervsjura C & B - Juraens grundregler, Systime 2019
Kapitel 3: Juridiske metode
Eleverne skal kunne anvende af den juridiske metode til, at definere og forklare juridiske konflikter samt diskutere og vurdere, hvordan en konflikt kan løses.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 4: Erstatningsret
Undervisningsmaterialer: A. L. Gleerup og U. Rosenkjær: Erhvervsret C & B - Juraens grundregler (I-bog). Kapitel 5 - 6 samt supplerende materiale på Lectio (herunder metodik til løsning af erstatningsretlige opgaver samt en række skriftlige opgaver).
Indhold: Erstatning uden for kontrakt
De grundlæggende betingelser i dansk ret for at en person kan blive erstatningsansvarlig
Culpaansvar og varianter heraf (børns ansvar, professionsansvar, præsumptionsansvar m.m.)
Objektivt ansvar og lovgivningen herom
Udvalgte dele af erstatningsansvarsloven
Arbejdsformer: Forelæsning, klasseundervisning, diskussion, informationssøgning. Gruppearbejde og fremlæggelse i klassen af løsningen på en erstatningsretlig case-opgave.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 5: Aftaleret
Undervisningsmaterialer: A. L. Gleerup og U. Rosenkjær: Erhvervsret C & B - Juraens grundregler (I-bog). Kapitel 8 - 11 samt supplerende materiale på Lectio (opgavesamling, domssamling m.m.)
Indhold:
Grundlæggende om aftaleret: Hvilke typer aftaler kan indgås og hvordan? Aftalers betydning for samfundslivet
Aftalers indgåelse, tilbud, tilbagetrækning m.m. (aftalelovens kapitel 1)
Fuldmagt og fuldmagtslæren (aftalelovens kapitel 2)
Ugyldige aftaler og ugyldighedsgrunde (aftalelovens kapitel 3)
Arbejdsformer: Forelæsning, klasseundervisning, diskussion, informationssøgning. Gruppearbejde med aftaleretslige cases og fremlæggelse heraf. Evt. arbejde med selvvalgte aftaleretslige cases fra medierne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb 6: Markedsføringsret
Undervisningsmaterialer: A. L. Gleerup og U. Rosenkjær: Erhvervsret C & B - Juraens grundregler (I-bog) kapitel 17. Markedsføringsloven, varemærkeloven, forbrugerombudsmanden.dk, net-artikler samt supplerende materiale på Lectio
BLOKDAG
Indhold:
Markedsføringslovens regler om forbrugerbeskyttelse
Forbrugerombudsmandens opgaver og afgørelser
Markedsføringslovens beskyttelse af de erhvervsdrivende, herunder beskyttelsen af varemærker og forretningskendetegn
Arbejdsformer: Forelæsning, klasseundervisning, diskussion, informationssøgning. Arbejde med konfliktsituationer fra dagspressen eller Internet. Gruppearbejde med undersøgelse og præsentation af elev- eller lærervalgte problematikker inden for markedsføringslovens område.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb 7: Handelskøb
Undervisningsmaterialer: Systime I-bog ”Erhvervsjura C og B - juraens grundregler” (læreplan 2017), Karen Willemann, Anne Lind Gleerup og Ulla Rosenkjær, Systime Kapitel 20
Eleverne skal kunne
• Redegøre for de væsentligste køberetlige begreber, såsom genus/species, handelskøb/forbrugerkøb, levering og risiko-overgang, fordringshavermora samt misligholdelse og misligholdelsesbeføjelserne, særligt fra sælgers side.
• Redegøre for handelskøb og konkrete problemstillinger i forbindelse hermed. Eleverne skal anvende den relevant lovgivning i løsningen af opgaver, og på baggrund af denne analysere og vurdere de juridiske konsekvenser for virksomheden, herunder hvordan disse kan påvirke virksomhedens økonomiske situation, når der handles mellem erhvervsdrivende.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#8 Kreditret
Erhvervsjura C & B - Juraens grundregler, Systime 2019
Kapitel 15: Kreditaftaler
Kapitel 16: Kredit med ejendomsforbehold
Kapitel 17: Pant i forbrugerforhold
Kapitel 18: Løsørepant og sikringsakten
DR-udsendelsen: Langt fra borgen: Skal der være en grænse for, hvor mange kviklån man må tage? (24 min)
Link: https://www.dr.dk/tv/se/langt-fra-borgen/langt-fra-borgen-3/langt-fra-borgen-2018-09-28#!/
Artiklen: Politiken tester kviklån: 8.000 kroner rigere på få sekunder.
Link: http://politiken.dk/indland/art5961102/8.000-kroner-rigere-p%C3%A5-f%C3%A5-sekunder
Eleverne skal kunne:
• Redegøre for de væsentligste begreber og aspekter, når der indgås kreditaftaler mellem en erhvervsdrivende og en forbruger.
• Redegøre for betingelserne for og virkningen af et ejendomsforbehold.
• Redegøre for de forskellige panteformer og de tilhørende sikringsakter.
• Anvende den juridisk metode til analyse og vurdering af forbrugerretslige problemstillinger, i forholdet mellem forbrugeren og den erhvervsdrivende.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb#9 Fysiske personers hæftelse
Undervisningsmaterialer: A. L. Gleerup og U. Rosenkjær: Erhvervsret C & B - Juraens grundregler (I-bog). Kapitel 21 samt supplerende materiale på Lectio.
Indhold:
Fysiske personers hæftelse
Formueforholdene i ægteskab
Ugifte samlevendes situation
Arbejdsformer: Forelæsning, klasseundervisning, diskussion, informationssøgning. Evt. individuel fremlæggelse af researchede emner og spørgsmål.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb#10 Inkasso
Undervisningsmaterialer:
A. L. Gleerup og U. Rosenkjær: Erhvervsret C & B - Juraens grundregler (I-bog) kapitel 4 og 22. Uddrag af retsplejeloven. Domseksempler og processkrifter fra civile retssager og fogedsager samt supplerende materiale på Lectio
Dokumentar: Fogeden kommer
Indhold:
Domstolenes behandling af civile retssager
Gennemførsel af prøveretssager
Fogedrettens arbejde
Retsplejeloven
Udlægsregler
Arbejdsformer:
Forelæsning, klasseundervisning, diskussion, informationssøgning. Arbejde med konfliktsituationer fra dagspressen eller Internet. Gennemførsel af prøveretssager, hvor eleverne i grupper arbejder med og procederer en fiktiv civil retssag.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67430607365",
"T": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67430607365",
"H": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67430607365"
}