Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
ZBC
|
Fag og niveau
|
Erhvervsjura C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
N2022g er (N3g er)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1: Introduktion til juraen
Undervisningsmaterialer: A. L. Gleerup og U. Rosenkjær: Erhvervsret C & B - Juraens grundregler (I-bog). Kapitel 1 samt supplerende materiale på Lectio.
Eleverne skal kunne:
• Redegøre for retsfilosofiske og etiske aspekter, samt redegøre for aspekter omkring nationale og internationale retskilder.
• Redegøre for den demokratiske forståelse og sammenhængen mellem jura, moral og etik samt digital dannelse.
Arbejdsformer: Forelæsning, klasseundervisning, diskussion og informationssøgning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 2: Retskilder og det danske retsystem
Erhvervsjura C & B - Juraens grundregler, Systime 2019
Kapitel 2: Retskilder
Kapitel 4: Det danske retssystem – Retssager
Eleverne skal kunne:
• Redegøre for retskildernes hierarkiske orden.
• Forklare domstolenes opbygning og virke.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 3: Juridisk metode
Erhvervsjura C & B - Juraens grundregler, Systime 2019
Kapitel 3: Juridiske metode
Eleverne skal kunne anvende af den juridiske metode til, at definere og forklare juridiske konflikter samt diskutere og vurdere, hvordan en konflikt kan løses.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 4: Erstatningsret
Undervisningsmaterialer: A. L. Gleerup og U. Rosenkjær: Erhvervsret C & B - Juraens grundregler (I-bog). Kapitel 5 - 6 samt supplerende materiale på Lectio (herunder metodik til løsning af erstatningsretlige opgaver samt en række skriftlige opgaver).
Indhold: Erstatning uden for kontrakt
De grundlæggende betingelser i dansk ret for at en person kan blive erstatningsansvarlig
Culpaansvar og varianter heraf (børns ansvar, professionsansvar, præsumptionsansvar m.m.)
Objektivt ansvar og lovgivningen herom
Udvalgte dele af erstatningsansvarsloven
Arbejdsformer: Forelæsning, klasseundervisning, diskussion, informationssøgning. Gruppearbejde og fremlæggelse i klassen af løsningen på en erstatningsretlig case-opgave.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 5: Aftaleret
Undervisningsmaterialer: A. L. Gleerup og U. Rosenkjær: Erhvervsret C & B - Juraens grundregler (I-bog). Kapitel 8 - 11 samt supplerende materiale på Lectio (opgavesamling, domssamling m.m.)
Indhold:
Grundlæggende om aftaleret: Hvilke typer aftaler kan indgås og hvordan? Aftalers betydning for samfundslivet
Aftalers indgåelse, tilbud, tilbagetrækning m.m. (aftalelovens kapitel 1)
Fuldmagt og fuldmagtslæren (aftalelovens kapitel 2)
Ugyldige aftaler og ugyldighedsgrunde (aftalelovens kapitel 3)
Arbejdsformer: Forelæsning, klasseundervisning, diskussion, informationssøgning. Gruppearbejde med aftaleretslige cases og fremlæggelse heraf. Evt. arbejde med selvvalgte aftaleretslige cases fra medierne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb 6: Markedsføringsret
Undervisningsmaterialer: A. L. Gleerup og U. Rosenkjær: Erhvervsret C & B - Juraens grundregler (I-bog) kapitel 17. Markedsføringsloven, varemærkeloven, forbrugerombudsmanden.dk, net-artikler samt supplerende materiale på Lectio
BLOKDAG
Indhold:
Markedsføringslovens regler om forbrugerbeskyttelse
Forbrugerombudsmandens opgaver og afgørelser
Markedsføringslovens beskyttelse af de erhvervsdrivende, herunder beskyttelsen af varemærker og forretningskendetegn
Arbejdsformer: Forelæsning, klasseundervisning, diskussion, informationssøgning. Arbejde med konfliktsituationer fra dagspressen eller Internet. Gruppearbejde med undersøgelse og præsentation af elev- eller lærervalgte problematikker inden for markedsføringslovens område.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67430608549",
"T": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67430608549",
"H": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67430608549"
}