Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
ZBC
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
N2024a sa (N1a sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hvem har magten i Danmark
I dette forløb skal vi arbejde med magt, som begreb og helt konkret. Hvem bestemmer - hvem styrer og hvordan? Vi skal have styr på ideologierne og de politiske partier. Vi skal arbejde med demokrati som styreform og vi skal undersøge, hvordan vælgerne agerer. Endelig skal vi også undersøge, hvem der ellers har magt: medierne? organisationer? forbrugere? de rigeste?
I forløbet har vi haft særligt fokus på_
Politik
̶ politiske partier i Danmark og politiske ideologier
̶ politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
̶ politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik,
økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer,
herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til
at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af
EU og globale forhold
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og
anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige
sammenhænge
̶ formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug
af digitale hjælpemidler
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med
anvendelse af faglige begreber
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en
faglig dialog.
I DETTE FORLØB HAR VI LÆST CA 75 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kære 1. a. Jeg hedder Hanne og er jeres (nye) samfundsfagslærer. Jeg glæder mig til at møde jer. Vi skal først og fremmest bruge timen på at hilse på hinanden og tale om planerne for resten af skoleåret. Og så får I en lille lektie for. I skal nemlig
-
1.1 Hvad er en ideologi? | Samfundsfag C
-
Ideologi-skema.docx
-
Læs om Liberalismen, Socialismen og Socialliberalismen i jeres samfundsfagsbog
-
1.2 Grundlæggende ideologier | Samfundsfag C
-
Ideologi-gæt.docx
-
Læs om den sidste af de grundlæggende ideologier
-
Konservatisme | Samfundsfag C
-
Ekstra ideologi-gæt.docx
-
Andre ideologier.docx
-
Læs i jeres samfundsfagsbog, kap. 1.3, om: Nationalisme, racisme og islamisme
-
1.3 Andre ideologier | Samfundsfag C
-
Testopgaver | Samfundsfag C
-
Læs om populisme og grøn ideologi i jeres samfundsfagsbog
-
Populisme | Samfundsfag C
-
Så er der valgkamp 1.a 2024.docx
-
Partier og opponentgrupper i 1.a 2024.docx
-
Det er den sidste time I har til at lave jeres valgkamps-Powerpoint.
-
Hvis I er klar, præsenterer I i denne time - ellers må vi bruge timen på at blive klar :-)
-
Vi mangler M, Ø og Å
-
Læs kap. 2. 2.1 og 2.2. Kap. 2.2 handler om Inddeling af partierne. I skal læse om "Inddeling efter ideologipolitik" og "Inddeling efter fordelingspolitik" og "Inddeling efter værdipolitik"
-
2.2 Inddeling af partierne | Samfundsfag C
-
Inddeling efter magtpolitik | Samfundsfag C
-
Danmarksdemokraterne fremlægger OG vi gennemgår ALLE de 5 måder at inddele partierne på
-
Ingen lektier. Vi skal have styr på og øve os endnu mere i de der inddelinger
-
Opgave 2.8
-
Læs grundigt 2.3 og 2.4 i jeres samfundsfagsbog om hvad partier laver og partiers adfærd
-
2.3 Hvad laver et parti? | Samfundsfag C
-
2.4 Partiers adfærd | Samfundsfag C
-
Godt nytår. Jeg glæder mig til at se jer i jeres 2025-udgave. I skal læse kap. 3, 3.1 og 3.2 i jeres samfundsfagsbog til timen. Husk nu, at jeres nytårsfortsæt er, at I vil læse lektier til hver gang i samfundsfag :-)
-
3. Politisk deltagelse og vælgeradfærd | Samfundsfag C
-
Til denne time skal I læse kap. 3.3 i jeres samfundsfagsbog
-
3.3 Politisk deltagelse i konkrete situationer | Samfundsfag C
-
Vi læser kap. 4. og 4.1 om de forskellige styreformer: demokrati, anarki, diktatur og teokrati
-
Vi laver små film om de 4 forskellige styreformer
-
I skal have færdiggjort jeres film om jeres styreform og være klar til at vise den frem via en computer.
-
Læs kap. 4.3 og 4.4 i jeres samfundsfagsbog
-
4.3 Demokratiopfattelser | Samfundsfag C
-
Opgave til Freedomhouse.docx
-
Øvelsesopgaver | Samfundsfag C
-
Vi skal studere grundloven nærmere. Hvordan kunne man for 175 år siden lave en lov, der år efter år har sikret demokratiet i Danmark?
-
5. Grundloven og magtens tredeling | Samfundsfag C
-
Lovgivningsproces.pptx
-
Læs kap. 5.3 i jeres samfundsfagsbog
-
5.3 Folketingets lovgivende arbejde | Samfundsfag C
-
5.4 EU og lovgivningen i Danmark | Samfundsfag C
-
5.5 Folketingets kontrol af regeringen | Samfundsfag C
-
5.6 Regeringen | Samfundsfag C
-
5.7 Regeringens opgaver | Samfundsfag C
-
5.8 Retssystemet | Samfundsfag C
-
6.1 Medier og politik | Samfundsfag C
-
6.2 Mediernes rolle og medialisering | Samfundsfag C
-
6.3 Mediebilledet i dag | Samfundsfag C
-
Magt.pptx
-
Pararbejde: Hvilken type magt.docx
-
Gruppearbejde: Hvem er magteliten i Danmark.docx
-
7.1 Hvad er magt? | Samfundsfag C
-
7.2 Magtforholdene i Danmark | Samfundsfag C
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Velfærd, ulighed og samfundsøkonomi
I dette forløb skal vi arbejde med samfundsøkonomi i Danmark. Først kigger vi på forskellige velfærdsmodeller, særligt naturligvis den danske, så undersøger vi uligheden i samfundet og hvad den skyldes. Så skal vi se på, hvordan den danske samfundsøkonomi fungerer, hvordan man påvirker økonomien gennem forskellige politikker og hvilken rolle den offentlige sektor spiller. Til sidst skal vi undersøge EUs betydning for Danmarks økonomi og se nærmere på, hvordan EU fungerer.
I dette forløb har vi især haft fokus på:
Økonomi og erhvervsliv
̶ velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
̶ det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske
styringsinstrumenter
̶ globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske og
erhvervsmæssige udvikling i Danmark.
- anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik,
økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer,
herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til
at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU
og globale forhold
- undersøge grundlæggende økonomiske sammenhænge med
inddragelse af erhvervsmæssige forhold og diskutere aktuelle
samfundsøkonomiske prioriteringer
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer
med anvendelse af faglige begreber
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en
faglig dialog.
I DETTE FORLØB HAR VI LÆST CA 80 Sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Øvelsesopgaver | Samfundsfag C
-
Tak fordi I var så hjælpsomme i Monicas time i dag. Vi skal i gang med et nyt forløb - om velfærd, ulighed og økonomi. Læs kap. 11, 11.1 og 11.2 i jeres samfundsfagsbog.
-
Opgave om Klasser og social arv.docx
-
Ud af boksen | Samfundsfag C
-
Hej 1.a. Vi har tre timer sammen på onsdag. Vi arbejder videre med social arv og ulighed. I skal læse resten af kap. 11 som lektie (altså 11.3, 11.4 og 11.5)
-
11.3 Chanceulighed | Samfundsfag C
-
CFU-login
-
EN VEJ - TO VERDENER.docx
-
Interaktive opgaver | Samfundsfag C
-
Sammenligning af velfærdsmodeller.docx
-
Læs kap. 16., 16.1, 16.2 og 16.3 om Velfærdsmodeller | Samfundsfag C
-
Læs kap. 16.4 og 16.5 i jeres samfundsfagsbog
-
16.4 Velfærd og ulighed | Samfundsfag C
-
Drenge: Fox News er en amerikansk nyhedskanal.docx
-
Piger: Flere ældre i velfærdsmodellen.docx
-
16. Velfærdsmodeller | Samfundsfag C I skal læse hele kap. 16, hvis i ikke har læst det hele endnu.
-
Læs kap. 12, 12.1 og 12.2 i jeres samfundsfagsbog
-
12. Samfundsøkonomiske mål | Samfundsfag C
-
Læs kap. 12.3 i jeres samfundsfagsbog
-
12.4 Konflikt mellem målene | Samfundsfag C
-
Arbejd med din sidemand om følgende: I skal belyse begrebet målkonflikt ved mindst tre andre eksempler end dem der nævnes i bogen. Brug pilediagrammer – som i lærebogen – til at vise jeres pointer.
-
Titel
-
Læs kap. 13. I har lært det meste i grundforløbet, så I kan bare skimmelæse det - undtaget kap. 13.3, som I skal læse grundigt.
-
13. Økonomiens grundbegreber | Samfundsfag C
-
Konjunkturer og finanspolitik.pptx
-
18.1 Økonomien svinger | Samfundsfag C
-
18.2 Finanspolitik | Samfundsfag C
-
Skal læses i timen. 18.3 Pengepolitik | Samfundsfag C
-
Vi leger omvendt dag.
-
Læs 15., 15.1, 15.2 Den offentlige sektor | Samfundsfag C
-
Læs kap. 17. 3 om Konkurrencestaten | Samfundsfag C
-
20. Den Europæiske Union (EU) | Samfundsfag C
-
20.1 Baggrunden for EU-samarbejdet | Samfundsfag C
-
20.2 Hvad bestemmer EU? | Samfundsfag C
-
Læs kap. 20.3 i jeres samfundsfagsbog-c.systime.dk
-
samfundsfag-c.systime.dk
-
Handelskrig mellem EU og USA.docx
-
Hvad sker der med EU i dag.pptx
-
Læs kap. 20.4 i samfundsfag-c.systime.dk
-
I skal skimmelæse kap 19.4 og 19.5 som lektie til timen
-
19.4 Årsager til globaliseringen | Samfundsfag C
-
19,3 og 19,6
-
Vi repeterer finans og pengepolitik. Læs eventuelt kap. 18, 18.1, 18.2 og 18.3
-
Hvis du vil forberede dig lidt, kan du kigge på kap. 8-10
-
Samfundsfag-C-2020 RÅD TIL VELFÆRD.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
31 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69655598966",
"T": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69655598966",
"H": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69655598966"
}