Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
ZBC
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
N2024c sa (N1c sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ung i det senmoderne samfund
I dette første forløb skal vi arbejde med den del af faget, der hedder "sociologi", som er læren om menneskers opførsel overfor hinanden, i samfundet og i mindre grupper og samfundets påvirkning på det enkelte menneske.
Vi skal altså undersøge hvordan unge mennesker opfører sig over for hinanden i samfundet og hvordan det samfund vi lever i, påvirker unge mennesker, for at finde en forklaring på, hvorfor unge mennesker er så pressede i dag. Det gør vi ved at arbejde med socialisering og identitetsdannelse, ungdomskultur, livsformer og famliens rolle og famlieformer.
Vi bruger som udgangspunkt den grundbog der hedder "Samfundsfag C", men arbejder også med artikler, tabeller og grafer og film. Og I skal arbejde i grupper, i par og individuelt, med større og mindre opgaver, som vi gennemgår på klassen.
Vi skal arbejde med at kunne opfylde følgende faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige
problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶̶ undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
faglige sammenhænge
̶ formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
I dette forløb er der læst ca. 35 sider.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Politiske ideologier, politik og magt i Danmark
I dette forløb skal vi arbejde med magt, som begreb og helt konkret. Hvem bestemmer - hvem styrer og hvordan? Vi skal have styr på ideologierne og de politiske partier. Vi skal arbejde med demokrati som styreform og vi skal undersøge, hvordan vælgerne agerer. Endelig skal vi også undersøge, hvem der ellers har magt: medierne? organisationer? forbrugere? de rigeste?
I forløbet har vi haft særligt fokus på_
Politik
̶ politiske partier i Danmark og politiske ideologier
̶ politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
̶ politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik,
økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer,
herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til
at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af
EU og globale forhold
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og
anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige
sammenhænge
̶ formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug
af digitale hjælpemidler
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med
anvendelse af faglige begreber
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en
faglig dialog.
I dette forløb er der læst ca. 63 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
31 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Regneark
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Velfærd, ulighed og samfundsøkonomi
I dette forløb skal vi arbejde med samfundsøkonomi i Danmark. Først kigger vi på forskellige velfærdsmodeller, særligt naturligvis den danske, så undersøger vi uligheden i samfundet og hvad den skyldes. Så skal vi se på, hvordan den danske samfundsøkonomi fungerer, hvordan man påvirker økonomien gennem forskellige politikker og hvilken rolle den offentlige sektor spiller. Til sidst skal vi undersøge EU's betydning for Danmarks økonomi og se nærmere på, hvordan EU fungerer.
I dette forløb har vi især haft fokus på:
Økonomi og erhvervsliv
̶ velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
̶ det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske
styringsinstrumenter
̶ globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske og
erhvervsmæssige udvikling i Danmark.
- anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik,
økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer,
herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til
at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶ undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU
og globale forhold
- undersøge grundlæggende økonomiske sammenhænge med
inddragelse af erhvervsmæssige forhold og diskutere aktuelle
samfundsøkonomiske prioriteringer
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer
med anvendelse af faglige begreber
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en
faglig dialog.
I dette forløb er der læst ca. 90 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Regneark
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69655659129",
"T": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69655659129",
"H": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69655659129"
}