Holdet N2024d sa - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution ZBC
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e)
Hold N2024d sa (N1d sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ung i det senmoderne samfund
Titel 2 Politiske ideologier, politik og magt i Danmark
Titel 3 Velfærd, ulighed og samfundsøkonomi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ung i det senmoderne samfund

I dette første forløb skal vi arbejde med den del af faget, der hedder "sociologi", som er læren om  menneskers opførsel overfor hinanden, i samfundet og i mindre grupper og samfundets påvirkning på det enkelte menneske.

Vi skal altså undersøge hvordan unge mennesker opfører sig over for hinanden i samfundet og hvordan det samfund vi lever i, påvirker unge mennesker, for at finde en forklaring på, hvorfor unge mennesker er så pressede i dag. Det gør vi ved at arbejde med socialisering og identitetsdannelse, ungdomskultur, livsformer og famliens rolle og famlieformer.

Vi bruger som udgangspunkt den grundbog der hedder "Samfundsfag C", men arbejder også med artikler, tabeller og grafer og film. Og I skal arbejde i grupper, i par og individuelt, med større og mindre opgaver, som vi gennemgår på klassen.

Vi skal arbejde med at kunne opfylde følgende faglige mål:

- anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige
problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶̶ undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
faglige sammenhænge
̶ formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

I dette forløb er der læst ca. 35 sider.
Indhold
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 2 Politiske ideologier, politik og magt i Danmark

I dette forløb skal vi arbejde med magt, som begreb og helt konkret. Hvem bestemmer - hvem styrer og hvordan? Vi skal have styr på ideologierne og de politiske partier. Vi skal arbejde med demokrati som styreform og vi skal undersøge, hvordan vælgerne agerer. Endelig skal vi også undersøge, hvem der ellers har magt: medierne? organisationer? forbrugere? de rigeste?

I forløbet har vi haft særligt fokus på_

Politik
̶ politiske partier i Danmark og politiske ideologier
̶ politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
̶ politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene

-   anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik,
    økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer,
    herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå
-   anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til
    at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶-   undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af
    EU og globale forhold
-   behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶    demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶    formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og
    anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige
    sammenhænge
̶    formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug
    af digitale hjælpemidler
̶    formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med
    anvendelse af faglige begreber
̶    argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en
    faglig dialog.


Læst: ca. 75 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 28,00 moduler
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Velfærd, ulighed og samfundsøkonomi

I dette forløb skal vi arbejde med samfundsøkonomi i Danmark. Først kigger vi på forskellige velfærdsmodeller, særligt naturligvis den danske, så undersøger vi uligheden i samfundet og hvad den skyldes. Så skal vi se på, hvordan den danske samfundsøkonomi fungerer, hvordan man påvirker økonomien gennem forskellige politikker og hvilken rolle den offentlige sektor spiller. Til sidst skal vi undersøge EU's betydning for Danmarks økonomi og se nærmere på, hvordan EU fungerer.

I dette forløb har vi især haft fokus på:

Økonomi og erhvervsliv
̶    velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
̶    det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske
    styringsinstrumenter
̶    globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske og
    erhvervsmæssige udvikling i Danmark.
-   anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik,
    økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer,
    herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå
̶    anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til
    at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶    undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU
    og globale forhold
-   undersøge grundlæggende økonomiske sammenhænge med
    inddragelse af erhvervsmæssige forhold og diskutere aktuelle  
    samfundsøkonomiske prioriteringer
-   formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer
    med anvendelse af faglige begreber
̶    argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en
    faglig dialog.  

I dette forløb er der læst ca. 90 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer