Holdet N2024f sa - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution ZBC
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e)
Hold N2024f sa (N1f sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Magt og indflydelse
Titel 2 Økonomi og Velfældsstaten

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Magt og indflydelse

I forløbet "Magt og indflydelse" skal I arbejde med den del af faget, der hedder politik. I skal bl.a. arbejde med følgende emner:  
• Ideologier
• Partier
• Politiske deltagelse og vælgeradfærd
• Styreformer og demokrati
• Grudloven og magtens tredeling
• Medier
• Magt

Der arbejde med følgende faglige mål:
• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
• undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
• formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
• argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestoffet i forløbet er:
• Politiske partier i Danmark og politiske ideologier
• Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
• Politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Økonomi og Velfældsstaten

Formålet:

Et forløb som har til formål at give eleverne kendskab til, samt forudsætningerne for at diskutere og til at tage stilling til den danske velfærdsstat. Eleverne for ligeledes kendskab til de politiske partiers holdning og prioriteringer af velfærdsstaten, samt andre velfærdsmodeller. I forløbet for eleverne også kendskab til hvilke behov velfærdstaten opfylder, herunder hvilken rolle velfærdstaten spiller i forhold til social arv mm.  Derudover arbejder vi i forløbet også med det danske arbejdsmarked, samt kigget på hvordan udlandet indvirker på dansk økonomi gennem arbejde med dansk konkurrenceevne og globalisering. Endvidere har elever i grupper med afsluttende elevpræsentationer arbejdet med de økonomiske politikker, hvor elever igen har skulle inddrage det økonomiske kredsløb og de samfundsøkonomiske mål, som er blevet berørt tidligere i dette forløb. Til afslutning har vi arbejdet med EU.   

I forløbet arbejdes med følgende emner:  
• Velfærdsmodeller
• Velfærdsstat og konkurrencestat
• Offentlig sektor
• Det danske arbejdsmarked
• Konkurrenceevne
• Social arv
• Økonomiske grundbegreber
• Samfundsøkonomiske mål
• Økonomiske politikker
• Globalisering
• EU

De strækker sig over ca. 25 lektioner.

Kernestoffet vil især være:
• Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
• Det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
• Globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske og erhvervsmæssige udvikling i Danmark.

I lærerplanen for samfundsfag C præsenteres en række faglige mål for faget. I dette forløb vil vi især fokusere på følgende:

• Anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå
• Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
• Undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
• Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• Formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
• Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
• Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
• Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer