Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
ZBC
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
N2024h sa (N1h sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Magt og indflydelse
I forløbet "Magt og indflydelse" skal I arbejde med den del af faget, der hedder politik. I skal bl.a. arbejde med følgende emner:
• Ideologier
• Styreformer
• Styreformer og vælgeradfærd
• Politiske partier
• Grudloven og magtens tredeling
• Medier
• Magt
Vi skal især arbejde med følgende faglige mål:
• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
• undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
• formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
• argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestoffet i forløbet er:
• Politiske partier i Danmark og politiske ideologier
• Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
• Politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
1.2 Grundlæggende ideologier | Samfundsfag C
-
Liberalisme | Samfundsfag C
-
Socialisme | Samfundsfag C
-
Hvad er Justitia?
-
Samfundsfag C, 1.h, lektion 1. Magt og indflydelse - ideologier 1, 12.11.24.docx
-
1. Ideologi | Samfundsfag C
-
1.1 Hvad er en ideologi? | Samfundsfag C
-
Socialliberalisme | Samfundsfag C
-
Konservatisme | Samfundsfag C
-
Samfundsfag C, 1.h, lektion 2. Magt og indflydelse - ideologier 2, 21.11.24.docx
-
Islamisme | Samfundsfag C
-
Populisme | Samfundsfag C
-
Grøn ideologi | Samfundsfag C
-
+ Nazisme | Samfundsfag C
-
Samfundsfag C, 1.h, lektion 3. Magt og indflydelse - andre ideologier, 22.11.24.docx
-
1.3 Andre ideologier | Samfundsfag C
-
Nationalisme | Samfundsfag C
-
Racisme | Samfundsfag C
-
Samfundsfag C, 1.h, lektion 4-5. Magt og indflydelse - Den ideologiske podcast, 26.11.24.docx
-
2.1 De politiske partier | Samfundsfag C
-
Enhedslisten | Samfundsfag C
-
Socialistisk Folkeparti | Samfundsfag C
-
Socialdemokratiet | Samfundsfag C
-
Alternativet | Samfundsfag C
-
Radikale Venstre | Samfundsfag C
-
Liberal Alliance | Samfundsfag C
-
Det Konservative Folkeparti | Samfundsfag C
-
Venstre | Samfundsfag C
-
Dansk Folkeparti | Samfundsfag C
-
Nye Borgerlige | Samfundsfag C
-
Danmarksdemokraterne | Samfundsfag C
-
Moderaterne | Samfundsfag C
-
Samfundsfag C, 1h, lektion 7. Magt og indflydelse - De politiske partier 2, 29.11.24.docx
-
2.2 Inddeling af partierne | Samfundsfag C
-
Inddeling efter ideologipolitik | Samfundsfag C
-
Inddeling efter fordelingspolitik | Samfundsfag C
-
Inddeling efter værdipolitik | Samfundsfag C
-
Inddeling efter magtpolitik | Samfundsfag C
-
Partierne og EU | Samfundsfag C
-
Samfundsfag C, 1.h, lektion 8. Magt og indflydelse - Inddeling af partier, 03.12.24.docx
-
Vi starter timen med at gennemgå opgave 2 fra sidste lektion, så sørg for at have styr på nedenstående spørgsmål når timen starter:
-
1.h, grupper, partipræsentation.xlsx
-
Samfundsfag C, 1.h, lektion 9-10. Magt og indflydelse - præsentation af parti, 05.12.24.docx
-
2.3 Hvad laver et parti? | Samfundsfag C
-
2.4 Partiers adfærd | Samfundsfag C
-
Molins model | Samfundsfag C
-
Samfundsfag C, 1.h, lektion 11. Magt og indflydelse - partiers adfærd, 10.12.24.docx
-
Præsentation til elever PowerPoint ungeprofil undersøgelsen 2024-2025.pptx
-
3. Politisk deltagelse og vælgeradfærd | Samfundsfag C
-
3.1 Politisk deltagelse | Samfundsfag C
-
3.2 Politisk deltagelse gennem institutioner | Samfundsfag C
-
Valgdeltagelse og partimedlemsskab | Samfundsfag C
-
Vælgeradfærd | Samfundsfag C
-
Politikerlede | Samfundsfag C
-
Samfundsfag C, 1.h, lektion 12. Magt og indflydelse - politisk deltagelse 1, 12.12.24.docx
-
Hej 1. h. Der er to ting til lektie i denne time:
-
3.3 Politisk deltagelse i konkrete situationer | Samfundsfag C
-
Aktivisme | Samfundsfag C
-
Online politisk deltagelse | Samfundsfag C
-
Den politiske forbruger | Samfundsfag C
-
Situationsbunden politisk organisering | Samfundsfag C
-
Lobbyisme | Samfundsfag C
-
Samfundsfag C, 1.h, lektion 13. Magt og indflydelse - politisk deltagelse 2, 13.12.24.docx
-
Danwatch. Undersøgende journalistik
-
4. Styreformer og demokrati | Samfundsfag C
-
4.1 Forskellige styreformer | Samfundsfag C
-
Anarki | Samfundsfag C
-
Diktatur | Samfundsfag C
-
Teokrati | Samfundsfag C
-
Demokrati | Samfundsfag C
-
Husk at I skal være klar med jeres Danwatch-præsentation, når timen starter. Der skal være en Power Point, som I uploader i starten af timen,
-
Samfundsfag C, 1.h, lektion 16. Magt og indflydelse - styreformer, 07.01.25.docx
-
4.2 Demokratiformer | Samfundsfag C
-
Direkte demokrati | Samfundsfag C
-
Repræsentativt demokrati | Samfundsfag C
-
4.3 Demokratiopfattelser | Samfundsfag C
-
Konkurrencedemokrati | Samfundsfag C
-
Deltagelsesdemokrati og samtaledemokrati | Samfundsfag C
-
Dit Demokrati: Undervisningsfilm
-
Regeringen afviser folkeafstemning om store bededag: Skal vi så have folkeafstemninger en gang om måneden?
-
4.4 Krav til et godt demokrati | Samfundsfag C
-
Samfundsfag C, 1.h, lektion 17. Magt og indflydelse - demokratiformer, 14.01.25.docx
-
Freedomhouse
-
Samfundsfag C, 1.h, lektion 18-19. Magt og indflydelse - krav til et godt demokrati, 24.01.25.docx
-
1.h, grupper, Freedomhouse.xlsx
-
Samfundsfag C, 1.h, lektion 20. Magt og indflydelse - Grundloven og magtens tredeling 1, 28.01.25.docx
-
Rettigheder og pligter i et demokratisk samfund | Samfundsfag C
-
Magtens tredeling | Samfundsfag C
-
5. Grundloven og magtens tredeling | Samfundsfag C
-
5.1 Grundloven | Samfundsfag C
-
Borgernes rettigheder | Samfundsfag C
-
Borgernes pligter | Samfundsfag C
-
Samfundsfag C, 1.h, lektion 21. Magt og indflydelse - Grundloven og magtens tredeling 2, 29.01.25.docx
-
Samfundsfag C, 1.h, lektion 22. Magt og indflydelse - Valg til Folketinget, 29.01.25.docx
-
5.2 Valg til Folketinget | Samfundsfag C
-
Valgret og valgbarhed | Samfundsfag C
-
Opstilling til Folketinget | Samfundsfag C
-
Folketingsvalg | Samfundsfag C
-
Løsgængere og partihoppere | Samfundsfag C
-
Meningsmåling | Få seneste meningsmåling Danmark | Politik | DR
-
5.3 Folketingets lovgivende arbejde | Samfundsfag C
-
5.4 EU og lovgivningen i Danmark | Samfundsfag C
-
5.5 Folketingets kontrol af regeringen | Samfundsfag C
-
Samfundsfag C, 1.h, lektion 23. Magt og indflydelse - Folketingets opgaver, 31.01.25.docx
-
5.6 Regeringen | Samfundsfag C
-
Regeringsafgang og regeringsdannelse | Samfundsfag C
-
Regeringstyper | Samfundsfag C
-
Samfundsfag C, 1.h, lektion 24. Magt og indflydelse - Regeringsdannelse, 04.02.25.docx
-
5.7 Regeringens opgaver | Samfundsfag C
-
Samfundsfag C, 1.h, lektion 25. Magt og indflydelse - Regeringens opgaver, 07.02.25.docx
-
Dit Demokrati | Regeringen
-
Opgaver til film om regeringen
-
5.8 Retssystemet | Samfundsfag C
-
Domstolenes opgaver | Samfundsfag C
-
Samfundsfag C, 1.h, lektion 26. Magt og indflydelse - Retssystemet, 19.02.25.docx
-
Samfundsfag C, 1.h, lektion 27-29. Magt og indflydelse - det danske folkestyre, 21.02.25.docx
-
UV-evaluering
-
Samfundsfag C, 1.h, lektion 30. Magt og indflydelse - det danske folkestyre - opgave mens der fremlægges, 28.02.25.docx
-
7. Magt | Samfundsfag C
-
7.1 Hvad er magt? | Samfundsfag C
-
Magt som en ressource | Samfundsfag C
-
Magt som et forhold mellem mennesker og grupper | Samfundsfag C
-
Definitionsmagt | Samfundsfag C
-
Magt som samfundsstrukturer | Samfundsfag C
-
Samfundsfag C, 1.h, lektion 31. Magt og indflydelse - magtens mange former 1, 28.02.25.docx
-
Samfundsfag C, 1.h, lektion 32. Magt og indflydelse - magtens mange former 2, 11.03.25.docx
-
7.2 Magtforholdene i Danmark | Samfundsfag C
-
Hvem har magten i Danmark? | Samfundsfag C
-
Magteliten i Danmark | Samfundsfag C
-
Forskningspræsentation: Magteliten Danmark
-
Samfundsfag C, 1.h, lektion 33. Magt og indflydelse - magtens mange former 3, 12.03.25.docx
-
Samfundsfag C, 1.h, lektion 34. Magt og indflydelse - magtens mange former 4, 14.03.25.docx
-
6. Medier | Samfundsfag C
-
6.1 Medier og politik | Samfundsfag C
-
6.2 Mediernes rolle og medialisering | Samfundsfag C
-
Ulemper ved medialisering | Samfundsfag C
-
Mediernes nyhedskriterier | Samfundsfag C
-
Avisernes politiske holdninger | Samfundsfag C
-
Samfundsfag C, 1.h, lektion 35. Magt og indflydelse - medier 1, 18.03.25.docx
-
6.3 Mediebilledet i dag | Samfundsfag C
-
Teorier om mediers påvirkning | Samfundsfag C
-
Det postfaktuelle samfund? | Samfundsfag C
-
6.4 De sociale medier | Samfundsfag C
-
Sociale medier og politik | Samfundsfag C
-
Demokratiske perspektiver | Samfundsfag C
-
Big-tech | Samfundsfag C
-
Samfundsfag C, 1.h, lektion 36. Magt og indflydelse - medier 2, 19.03.25.docx
-
Samfundsfag C, 1.h, lektion 37. Magt og indflydelse - afsluttende prøve, 21.03.25.docx
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Den ideologiske podcast
|
28-11-2024
|
Danwatch
|
19-12-2024
|
Freedom House
|
24-01-2025
|
Magtformer, video
|
12-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
35,00 moduler
Dækker over:
37 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Økonomi og velfærd
I forløbet her skal vi arbejde med økonomi og velfærd i Danmark. I skal bl.a. arbejde med følgende emner:
• Sociale mønstre og levevilkår
• Velfærdsmodeller
• Økonomiske grundbegreber
• Samfundsøkonomiske mål
• Økonomisk politik
• EU
• Globalisering
Vi skal især arbejde med følgende faglige mål:
• anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
• undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
• undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
• undersøge grundlæggende økonomiske sammenhænge med inddragelse af erhvervsmæssige forhold og diskutere aktuelle samfundsøkonomiske prioriteringer
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
• formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
• formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
• argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
Kernestoffet i forløbet er:
• velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
• det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
• globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske og erhvervsmæssige udvikling i Danmark.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Min barndom i helvede
-
Samfundsfag C, 1.h, lektion 38. Økonomi og velfærd - Social arv 1, 25.03.25.docx
-
11.2 Social arv | Samfundsfag C
-
Social arv og uddannelse | Samfundsfag C
-
Social arv og andre områder | Samfundsfag C
-
11.3 Chanceulighed | Samfundsfag C
-
11.4 Social mobilitet og mønsterbrydere | Samfundsfag C
-
11.5 Et teoretisk bud på social arv | Samfundsfag C
-
Professor Mads Meier Jæger om social arv - udfordringer og mekanismer
-
Samfundsfag C, 1.h, lektion 39. Økonomi og velfærd - Social arv 2, 26.03.25.docx
-
Samfundsfag C, 1.h, lektion 40. Økonomi og velfærd - Social arv 3, 28.03.25.docx
-
11. Sociale mønstre og levevilkår | Samfundsfag C
-
11.1 Socialklasser | Samfundsfag C
-
klassesamfund.dk
-
Samfundsfag C, 1.h, lektion 41. Økonomi og velfærd - Sociale klasser, 01.04.25.docx
-
Samfundsfag C, 1.h, lektion 43. Økonomi og velfærd - Sociale klasser, 04.04.25.docx
-
16. Velfærdsmodeller | Samfundsfag C
-
16.1 Den danske velfærdsmodel | Samfundsfag C
-
16.2 Den centraleuropæiske velfærdsmodel | Samfundsfag C
-
16.3 Den liberale velfærdsmodel | Samfundsfag C
-
16.4 Velfærd og ulighed | Samfundsfag C
-
Måling af ulighed | Samfundsfag C
-
Er stor ulighed et samfundsproblem? | Samfundsfag C
-
Samfundsfag C, 1.h, lektion 44. Økonomi og velfærd - Velfærdsmodeller 1, 08.04.25.docx
-
16.5 Problemer for den danske velfærdsmodel | Samfundsfag C
-
Flere ældre | Samfundsfag C
-
Globalisering og EU | Samfundsfag C
-
Home - WID - World Inequality Database
-
Samfundsfag C, 1.h, lektion 45. Økonomi og velfærd - Velfærdsmodeller 2, 09.04.25.docx
-
11.8 Fra velfærdsstat til konkurrencestat | INTERNATIONAL ØKONOMI B
-
Hvad er forskellen på en velfærdsstat og en konkurrencestat?
-
Samfundsfag C, 1.h, lektion 47. Økonomi og velfærd - Velfærdsmodeller 4, 11.04.25.docx
-
12. Samfundsøkonomiske mål | Samfundsfag C
-
12.1 Lidt om samfundsøkonomi | Samfundsfag C
-
Samfundsøkonomi – ikke kun et spørgsmål om at trykke penge | Samfundsfag C
-
Samfundsøkonomi – også et spørgsmål om politik | Samfundsfag C
-
12.2 Samfundsøkonomiske mål | Samfundsfag C
-
Fuld beskæftigelse | Samfundsfag C
-
Balance på valutaregnskabet | Samfundsfag C
-
Rimelig social fordeling af goderne | Samfundsfag C
-
Hensyn til miljøet og naturressourcerne | Samfundsfag C
-
Stigning i produktionen – økonomisk vækst | Samfundsfag C
-
Stabile priser | Samfundsfag C
-
12.3 Partierne og de samfundsøkonomiske mål | Samfundsfag C
-
12.4 Konflikt mellem målene | Samfundsfag C
-
Samfundsfag C, 1.h, lektion 48-49. Økonomi og velfærd - De samfundsøkonomiske mål 1 & 2, 30.04.25.docx
-
13. Økonomiens grundbegreber | Samfundsfag C
-
13.1 Det økonomiske kredsløb | Samfundsfag C
-
De økonomiske sektorer | Samfundsfag C
-
Udgifter er også indtægter | Samfundsfag C
-
Samfundsfag C, 1.h, lektion 50. Økonomi og velfærd - Det økonomiske kredsløb, 02.05.25.docx
-
Samfundsfag C, 1.h, lektion 51. Økonomi og velfærd - Produktion, BNP & økonomiske systemer, 06.05.25.docx
-
Læs de linkede afsnit på lektionen hjemmefra og husk at medbringe tegningen af det økonomiske kredsløb, som I lavede sidste gang.
-
13.2 Produktion | Samfundsfag C
-
Bruttonationalproduktet | Samfundsfag C
-
BNP som et mål for et lands velstand | Samfundsfag C
-
13.3 Planøkonomi og markedsøkonomi | Samfundsfag C
-
Markedsøkonomi kontra planøkonomi | Samfundsfag C
-
Blandingsøkonomi | Samfundsfag C
-
18. Økonomisk politik | Samfundsfag C
-
18.1 Økonomien svinger | Samfundsfag C
-
Opsving og krise | Samfundsfag C
-
Efterspørgslens rolle | Samfundsfag C
-
Danmarks økonomi i 2010"erne | Samfundsfag C
-
Coronakrisen 2020 | Samfundsfag C
-
18.2 Finanspolitik | Samfundsfag C
-
Lempelig finanspolitik | Samfundsfag C
-
Stram finanspolitik | Samfundsfag C
-
Finanspolitik i Danmark | Samfundsfag C
-
Samfundsfag C, 1.h, lektion 52. Økonomi og velfærd - Økonomisk politik 1, 07.05.25.docx
-
18.3 Pengepolitik | Samfundsfag C
-
Renten påvirker forbrug og investeringer | Samfundsfag C
-
Stram og lempelig pengepolitik | Samfundsfag C
-
Hvordan fører man pengepolitik? | Samfundsfag C
-
18.4 Valutapolitik | Samfundsfag C
-
Devaluering og revaluering | Samfundsfag C
-
Valutapolitikken i Danmark | Samfundsfag C
-
Samfundsfag C, 1.h, lektion 53. Økonomi og velfærd - Økonomisk politik 2, 09.05.25.docx
-
18.5 Arbejdsmarkedspolitik | Samfundsfag C
-
Flexicurity-modellen | Samfundsfag C
-
Pres på flexicurity-modellen | Samfundsfag C
-
18.6 Erhvervspolitik | Samfundsfag C
-
Defensiv og offensiv erhvervspolitik | Samfundsfag C
-
18.7 Miljøpolitik og klimapolitik | Samfundsfag C
-
Forbud og regulering | Samfundsfag C
-
Miljøafgifter og tilskud | Samfundsfag C
-
Problemer ved miljøpolitik | Samfundsfag C
-
Global opvarmning | Samfundsfag C
-
Klimapolitik | Samfundsfag C
-
Samfundsfag C, 1.h, lektion 54. Økonomi og velfærd - Økonomisk politik 3, 13.05.25.docx
-
Samfundsfag-C-2020, ved det grønne bord.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Sociale klasser
|
02-04-2025
|
Sociale klasser 3
|
04-04-2025
|
Velfærdsmodeller
|
09-04-2025
|
Velfærd 4
|
11-04-2025
|
De samfundsøkonomiske mål
|
01-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69655861442",
"T": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69655861442",
"H": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69655861442"
}