Holdet N2024h sa - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution ZBC
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e)
Hold N2024h sa (N1h sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Magt og indflydelse
Titel 2 Økonomi og velfærd

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Magt og indflydelse

I forløbet "Magt og indflydelse" skal I arbejde med den del af faget, der hedder politik. I skal bl.a. arbejde med følgende emner:  

• Ideologier
• Styreformer
• Styreformer og vælgeradfærd
• Politiske partier
• Grudloven og magtens tredeling
• Medier
• Magt

Vi skal især arbejde med følgende faglige mål:
• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
• undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
• formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
• argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestoffet i forløbet er:
• Politiske partier i Danmark og politiske ideologier
• Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
• Politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Den ideologiske podcast 28-11-2024
Danwatch 19-12-2024
Freedom House 24-01-2025
Magtformer, video 12-03-2025
Omfang Estimeret: 35,00 moduler
Dækker over: 37 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Økonomi og velfærd

I forløbet her skal vi arbejde med økonomi og velfærd i Danmark. I skal bl.a. arbejde med følgende emner:  
• Sociale mønstre og levevilkår
• Velfærdsmodeller
• Økonomiske grundbegreber
• Samfundsøkonomiske mål
• Økonomisk politik
• EU
• Globalisering
Vi skal især arbejde med følgende faglige mål:
• anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
• undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
• undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
• undersøge grundlæggende økonomiske sammenhænge med inddragelse af erhvervsmæssige forhold og diskutere aktuelle samfundsøkonomiske prioriteringer
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
• formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
• formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
• argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
Kernestoffet i forløbet er:
• velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
• det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
• globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske og erhvervsmæssige udvikling i Danmark.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Sociale klasser 02-04-2025
Sociale klasser 3 04-04-2025
Velfærdsmodeller 09-04-2025
Velfærd 4 11-04-2025
De samfundsøkonomiske mål 01-05-2025
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer