Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
ZBC
|
|
Fag og niveau
|
Almen Sp.forst. -
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
N2025gh5 ap (Ngh5 ap)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
AP (Almen sProgforståelse)
I AP vil eleverne blive introduceret til sprogets dele, herunder sproghistorie, grammatik, semantik og pragmatik. Faget er delt i en dansk- og sprogdel, og målet er, at eleverne undervejs kan bruge deres viden på tværs af dansk og sprogfagene for at få en bredere forståelse for, hvad sprog er og kan.
I dansk-delen skal vi fokusere på semantik og pragmatik - herunder hvordan vi kommunikerer gennem sprog, i hvilke sammenhænge og hvad vi kan gøre via sproglige figurer for at få én bestemt mening frem.
I sprogdelen fokuseres der på sprogenes udvikling op igennem historien samt morfologi.
Eleverne vil gennem forløbet tilegne sig en række fagbegreber; og for at lære at bruge disse i praksis, arbejder vi med en lang række opgaver og tekster, også elevernes egen produktion. Teksterne vil være varierende - i alt fra personlig kommunikation til erhvervsrelaterede tekster. Vores grundbog vil være e-bogen "Ind i sproget HHX", som eleverne kan tilgå via Systime.
Forløbet indledes med en screening, hvor eleverne vil blive testet i deres viden om grammatik og kommunikation. Forløbet afsluttes med en kombination af en test.
Faglige mål/ Eleverne skal kunne:
̶ anvende viden om grammatik, semantik og pragmatik i arbejdet med erhvervsrelaterede tekster på dansk og fremmedsprog, de møder i gymnasiet, samt egne tekster
̶ foretage syntaktisk analyse i teksteksempler fra dansk og fremmedsprog
̶ anvende sprog til at kunne kommunikere hensigtsmæssigt i nationale og internationale, herunder erhvervsmæssige, sammenhænge
̶ demonstrere viden om forskellige verbale og non-verbale kommunikationsformer
̶ identificere forskelle og ligheder mellem dansk og fremmedsprog, med inddragelse af sproghistorisk viden
̶ anvende elementær viden om kommunikationsteori i arbejdet med tekster både receptivt og produktivt i såvel almene, faglige og professionelle sammenhænge
Fagligt indhold:
Gennem det faglige indhold skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber. Det faglige indhold er:
̶ sproglig praksis, herunder sprog brugt i private, faglige og professionelle sammenhænge
̶ elementær kommunikationsteori ̶ verbal og non-verbal kommunikation
̶ grammatisk terminologi og analysefærdighed ̶ elementær sproghistorie, sammenhæng mellem sprog og nationalitet samt sprog i globaliseringens tidsalder
̶ elevernes egen tekstproduktion
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
AP eksamen
|
03-11-2025
|
|
Portfolio
|
05-11-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
37 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73005248171",
"T": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73005248171",
"H": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73005248171"
}