Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
ZBC
|
|
Fag og niveau
|
Almen Sp.forst. -
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
N2025gh7 ap (Ngh7 ap)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
AP (Almen sProgforståelse)
I AP vil eleverne blive introduceret til sprogets dele, herunder sproghistorie, grammatik, semantik og pragmatik. Faget er delt i en dansk- og sprogdel, og målet er, at eleverne undervejs kan bruge deres viden på tværs af dansk og sprogfagene for at få en bredere forståelse for, hvad sprog er og kan.
I dansk-delen skal vi fokusere på semantik og pragmatik - herunder hvordan vi kommunikerer gennem sprog, i hvilke sammenhænge og hvad vi kan gøre via sproglige figurer for at få én bestemt mening frem.
I sprogdelen fokuseres der på sprogenes udvikling op igennem historien samt morfologi.
Eleverne vil gennem forløbet tilegne sig en række fagbegreber; og for at lære at bruge disse i praksis, arbejder vi med en lang række opgaver og tekster, også elevernes egen produktion. Teksterne vil være varierende - i alt fra personlig kommunikation til erhvervsrelaterede tekster. Vores grundbog vil være e-bogen "Ind i sproget HHX", som eleverne kan tilgå via Systime.
Forløbet indledes med en screening, hvor eleverne vil blive testet i deres viden om grammatik og kommunikation. Forløbet afsluttes med en kombination af en test.
Faglige mål/ Eleverne skal kunne:
̶ anvende viden om grammatik, semantik og pragmatik i arbejdet med erhvervsrelaterede tekster på dansk og fremmedsprog, de møder i gymnasiet, samt egne tekster
̶ foretage syntaktisk analyse i teksteksempler fra dansk og fremmedsprog
̶ anvende sprog til at kunne kommunikere hensigtsmæssigt i nationale og internationale, herunder erhvervsmæssige, sammenhænge
̶ demonstrere viden om forskellige verbale og non-verbale kommunikationsformer
̶ identificere forskelle og ligheder mellem dansk og fremmedsprog, med inddragelse af sproghistorisk viden
̶ anvende elementær viden om kommunikationsteori i arbejdet med tekster både receptivt og produktivt i såvel almene, faglige og professionelle sammenhænge
Fagligt indhold:
Gennem det faglige indhold skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber. Det faglige indhold er:
̶ sproglig praksis, herunder sprog brugt i private, faglige og professionelle sammenhænge
̶ elementær kommunikationsteori ̶ verbal og non-verbal kommunikation
̶ grammatisk terminologi og analysefærdighed ̶ elementær sproghistorie, sammenhæng mellem sprog og nationalitet samt sprog i globaliseringens tidsalder
̶ elevernes egen tekstproduktion
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Minlæring
-
Sidste år var hele familien en tur i Frankrig. Vi besøgte nogle venner som har et hus med en stor have i Bordeaux. Der er masser af blomster og træer i haven, men ingen steder hvor børnene kan lege. Manden er meget stolt af sine mange roser og lavend
-
. Skolen her er gammel.
-
https://app.minlaering.dk/screeninger/3?homeworkId=334396
-
Titel
-
Grammatiske betegnelser | Fra ord til sætning
-
uRasmus var en fremragende målmand. Han havde også trænet hårdt længe. uKvinden gik ud for at give ham det sædvanlige velkomstkys. Det var en god vane. uMiddagen havde været usandsynligt god, men alligevel rejste han hurtigt efter festen. uDenne dag
-
Missionær. AP. Semantik 1+2.pdf
-
SEMANTIK 1-3. Sangtekstanalyse - uden billedsprog.docx
-
1.Hun maler huset. 2.Han har hentet brødet. 3.Hun vil komme os i møde. 4.Vi hører ikke efter. 5.Han har købt bogen. 6.Vi har sendt hende et brev. 7.Hunden er løbet hjemmefra. 8.Var du gået, inden han kom? 9.De havde haft en anstrengende dag. 10.Derfo
-
Øvedokument til elever_G7.docx
-
Når man har ferie, skal man ikke i skole. Så må man sove længe, og det synes skolebørnene godt om. Det er dejligt at kunne ligge længe i sengen, siger Søren. Hans mor siger at han bør stå op og nyde det gode vejr. Det kan han ikke se nogen grund til.
-
I har lektier for... I bedes tjekke hjælpeverber, modal verber og hovedverber i den lille tekst nedenfor: Når man har ferie, skal man ikke i skole. Så må man sove længe, og det synes skolebørnene godt om. Det er dejligt at kunne ligge længe i sengen,
-
1.Manden stillede stolen bag døren. 2.Peter stod på lur. 3.Pigens far er læge, og hendes mor er direktør. 4.Hun satte bogen på plads. 5.Drengen hængte frakken på knagen. 6.Kortet ligger på bordet. 7.Kvinden hedder Sofie, men kaldes Fie. 8.Frakken han
-
AP midtvejstest 2023.docx
-
AP_booster_dansk_opgave_2021.docx
-
Jesper Wung-Sung_de tre veninder.docx
-
AP Booster oplæg.pptx
-
AP. eksamenstekst 2021.docx
-
SKRIFTLIG EKSAMEN AP semantik og pragmatik ny version 2020.docx
-
Dansksiderne: Syntaks
-
ovelser.htm
-
I bedes færdiggøre screeningen derhjemme - når alle har uploadet kan jeg frigive feedback.
-
Grammatik for dummies -- Del 4 -- Objekt
-
Husk, at I skal afslutte screeningen hjemme.
-
I burde kunne se svar på jeres midtvejstest nu.
-
AP SEMANTIK - 2024.docx
-
Ned fra ... AP eksamen 2024.pdf
-
Boligannonce. AP (2).docx
-
4.2 Billedsprog | Ind i sproget hhx
-
Sørg for at have lavet midtvejstesten fra 26/9 færdig til denne time
-
Sætningsanalyse_ELEV_25.pptx
-
latinske_betegnelser_udvidet_ordliste.docx
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
AP eksamen
|
03-11-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
37 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73005273770",
"T": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73005273770",
"H": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73005273770"
}