Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
ZBC
|
|
Fag og niveau
|
Almen Sp.forst. -
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
N2025gh10 ap (Ngh10 ap)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
AP (Almen sprogforståelse)
I AP vil eleverne blive introduceret til sprogets dele, herunder sproghistorie, grammatik, semantik og pragmatik. Faget er delt i en dansk- og sprogdel, og målet er, at eleverne undervejs kan bruge deres viden på tværs af dansk og sprogfagene for at få en bredere forståelse for, hvad sprog er og kan.
I dansk-delen skal vi fokusere på semantik og pragmatik - herunder hvordan vi kommunikerer gennem sprog, i hvilke sammenhænge og hvad vi kan gøre via sproglige figurer for at få én bestemt mening frem.
I sprogdelen fokuseres der på sprogenes udvikling op igennem historien samt morfologi.
Eleverne vil gennem forløbet tilegne sig en række fagbegreber; og for at lære at bruge disse i praksis, arbejder vi med en lang række opgaver og tekster, også elevernes egen produktion. Teksterne vil være varierende - i alt fra personlig kommunikation til erhvervsrelaterede tekster. Vores grundbog vil være e-bogen "Ind i sproget HHX", som eleverne kan tilgå via Systime.
Forløbet indledes med en screening, hvor eleverne vil blive testet i deres viden om grammatik og kommunikation. Forløbet afsluttes med en kombination af en test.
Faglige mål Eleverne skal kunne:
̶ anvende viden om grammatik, semantik og pragmatik i arbejdet med erhvervsrelaterede tekster på dansk og fremmedsprog, de møder i gymnasiet, samt egne tekster
̶ foretage syntaktisk analyse i teksteksempler fra dansk og fremmedsprog
̶ anvende sprog til at kunne kommunikere hensigtsmæssigt i nationale og internationale, herunder erhvervsmæssige, sammenhænge
̶ demonstrere viden om forskellige verbale og non-verbale kommunikationsformer
̶ identificere forskelle og ligheder mellem dansk og fremmedsprog, med inddragelse af sproghistorisk viden
̶ anvende elementær viden om kommunikationsteori i arbejdet med tekster både receptivt og produktivt i såvel almene, faglige og professionelle sammenhænge
Fagligt indhold Gennem det faglige indhold skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber. Det faglige indhold er:
̶ sproglig praksis, herunder sprog brugt i private, faglige og professionelle sammenhænge
̶ elementær kommunikationsteori ̶ verbal og non-verbal kommunikation
̶ grammatisk terminologi og analysefærdighed ̶ elementær sproghistorie, sammenhæng mellem sprog og nationalitet samt sprog i globaliseringens tidsalder
̶ elevernes egen tekstproduktion
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi starter AP-grammatikdelen op :)
-
Minlæring
-
image.png
-
"Det danske sprog i forandring" (film)
-
Kære G10, jeg glæder mig til at møde jer. I dette modul bliver I introduceret for AP :)
-
Vi nåede til bestemt artikel og fortsætter med min læring :)
-
Latinske betegnelser
-
Husk høretelefoner. Jeg tager protokol nede i auditoriet, så prøv at sætte jer samlet, så vidt det er muligt.
-
Screening - det er ikke en prøve, blot en vurdering af jeres niveau pt.
-
Læs denne liste over yndlingshadeord - og find jeres egne (enten fra teksten eller fra jeres dagligdag):
-
Substantiver fortsat - vi nåede til øvelse 7 - singularis/pluralis
-
1. AP notepapir SEMANTIK og PRAGMATIK-1.docx
-
Hvis du var fraværende i torsdags, skal du have følgende opgave klar til i dag. Kun JEG skal se den. Sæt den ind i elevfeedback på torsdagens modul. Hvis du har problemer med det, så på dette modul.
-
Vi kigger på sammensatte substantiver og samler op på hvad vi har lært indtil nu
-
AP opsamling sub og art.docx
-
Minlæring - denotationer og konnotationer
-
Semantik 2 (denotation og konnotation) 2025 (1).pptx
-
I skal have afsluttet opgaverne fra i onsdags - vi starter med en gennemgang, derefter går vi i gang med adjektiver (tillægsord)
-
1. Læs teksten færdig
-
På grund af tekniske problemer er vores screening udskudt til senere på ugen. Vi laver derfor almindelig AP i dag.
-
Adverbier
-
Husk høretelefoner.
-
Semantik 3 (stilleje) 2025.pptx
-
Opgaver til stilleje.docx
-
Sjov med AP :) og oprydning
-
Verber
-
Sidste omgang med verber
-
Studieretningsvalg 2025-26.pptx
-
Pronominer 1
-
Semantik 4 - billedsprog 2025.pptx
-
Vi starter timen med at gennemgå jeres besvarelse af stilleje-opgaven fra i torsdags. Derefter udfylder vi notatark og spiller jeres kahoots.
-
Pronominer 2
-
Demonstrative, interrogative, relative og indefinite pronominer.pptx
-
I dette modul færdiggør I jeres AP-analyse af en selvvalgt sang og præsenterer den.
-
Ned fra himlen. Uddrag.pdf
-
Semantik 5 - talesprog 2025.pptx
-
I dette modul taler vi lidt om AP-testen, og I ser testen fra sidste år. Derefter går vi videre til næste emne: Talesprog.
-
Præpositioner og interjektioner, derefter Sætningsanalyse 1
-
Pragmatik 1 (kommunikation og Ciceros pentagram).pptx
-
TV 2 | Alt Det Vi Deler
-
10.4 Reklamevideo | Ind i sproget hhx
-
Sætningsanalyse AP.pptx
-
Pragmatik 2 (Sociolingvistik) 2025.pptx
-
Hvis du havde problemer med at udfylde dit notatark sidst, eller var fraværende, så sørger du for at have rubrikken for 'talesprog' udfyldt til i dag.
-
I udfylder 'Kommunikationsrubrikken' på jeres notepapir, og vi går videre til Sociolingvistik.
-
Test
-
Tilladte hjælpemidler
-
AP-eksamen samlet 2024.docx
-
Boligannonce. AP (2).docx
-
4. Semantik | Ind i sproget hhx
-
Information om AP eksamen 2025 (2).docx
-
info om eksamen - installation af Exam cookie - gennemgang af test og opsamling
-
Exam cookie
-
latinske betegnelser
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
AP eksamen
|
03-11-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
38 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
AP
I AP vil eleverne blive introduceret til sprogets dele, herunder sproghistorie, grammatik, semantik og pragmatik. Faget er delt i en dansk- og sprogdel, og målet er, at eleverne undervejs kan bruge deres viden på tværs af dansk og sprogfagene for at få en bredere forståelse for, hvad sprog er og kan.
I dansk-delen skal vi fokusere på semantik og pragmatik - herunder hvordan vi kommunikerer gennem sprog, i hvilke sammenhænge og hvad vi kan gøre via sproglige figurer for at få én bestemt mening frem.
I sprogdelen fokuseres der på sprogenes udvikling op igennem historien samt morfologi.
Eleverne vil gennem forløbet tilegne sig en række fagbegreber; og for at lære at bruge disse i praksis, arbejder vi med en lang række opgaver og tekster, også elevernes egen produktion. Teksterne vil være varierende - i alt fra personlig kommunikation til erhvervsrelaterede tekster. Vores grundbog vil være e-bogen "Ind i sproget HHX", som eleverne kan tilgå via Systime.
Forløbet indledes med en screening, hvor eleverne vil blive testet i deres viden om grammatik og kommunikation. Forløbet afsluttes med en kombination af en test.
Faglige mål/ Eleverne skal kunne:
̶ anvende viden om grammatik, semantik og pragmatik i arbejdet med erhvervsrelaterede tekster på dansk og fremmedsprog, de møder i gymnasiet, samt egne tekster
̶ foretage syntaktisk analyse i teksteksempler fra dansk og fremmedsprog
̶ anvende sprog til at kunne kommunikere hensigtsmæssigt i nationale og internationale, herunder erhvervsmæssige, sammenhænge
̶ demonstrere viden om forskellige verbale og non-verbale kommunikationsformer
̶ identificere forskelle og ligheder mellem dansk og fremmedsprog, med inddragelse af sproghistorisk viden
̶ anvende elementær viden om kommunikationsteori i arbejdet med tekster både receptivt og produktivt i såvel almene, faglige og professionelle sammenhænge
Fagligt indhold:
Gennem det faglige indhold skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber. Det faglige indhold er:
̶ sproglig praksis, herunder sprog brugt i private, faglige og professionelle sammenhænge
̶ elementær kommunikationsteori ̶ verbal og non-verbal kommunikation
̶ grammatisk terminologi og analysefærdighed ̶ elementær sproghistorie, sammenhæng mellem sprog og nationalitet samt sprog i globaliseringens tidsalder
̶ elevernes egen tekstproduktion
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73005343096",
"T": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73005343096",
"H": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73005343096"
}