Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
ZBC
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
N2025gh2 DA (Ngh2 DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Forløb - Medier og krimijournalistik
I dette forløb får eleverne indblik i kernebegreber til nyhedsformidling og hovedtræk af nyhedsmediernes udvikling (mediehistorie.). Særligt fokus er på kriminalitetsjournalistik, krimien som genre og som underholdning (true crime), samt at diskutere de etiske aspekter ved dette.
Faglige mål/eleverne skal kunne:
-analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
-̶ demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
-demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger
VÆRK: 'Det forsømte forår' af Hans Scherfig (roman, 1940)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Velkommen til dansk.
-
Introduktion til værk:
-
Det forsømte forår.pdf
-
Vi mødes kl 13.50
-
I skal have læst til og med kapitel 10 , side 35 i "Det forsømte forår" (se 1. modul 18/8)
-
Stil hver især mindst 5 dansklæreragtige spørgsmål til kapitel 12,13,14 og 15, og som I selv svarer på. Spørgsmålene skal afspejle det vigtigste i kapitlerne.
-
I skal have læst til og med kapitel 15, side 52 i "Det forsømte forår" (se 1. modul 18/8)
-
Afsnit
-
Vi gennemgår jeres spørgsmål og svar ved lodtrækning:
-
Skriv korte svar til følgende fokusspørgsmål til kapitlerne:
-
I skal have læst til og med kapitel 20, side 68 i "Det forsømte forår" (se 2. modul 18/8)
-
Information om screening
-
Kap. 20 og 22
-
I skal have læst til og med kapitel 25, side 87 i "Det forsømte forår" (se 1. modul 18/8 eller under dokumenter)
-
Når I er færdige med screening, læser I videre i "Det forsømte forår"
-
Screening i dansk - husk høretelefoner
-
Svar på følgende spørgsmål, og husk at citere fra teksten:
-
I skal have læst til og med kapitel 32, side 112 i "Det forsømte forår" (se 1. modul 18/8 eller under dokumenter)
-
Vi ser noget af "Det forsømte forår"
-
Vi hører jeres spørgsmål og svar til filmen
-
Spørgsmål til “Det forsømte forår” – husk at citere fra romanen. Upload kl. 9 (efter sædvanlig procedure) og gennemgang.
-
I skal have læst til og med kapitel 42, side 145 i "Det forsømte forår" (se 1. modul 18/8 eller under dokumenter)
-
Individuel opgave - upload i elevfeedback og dernæst gennemgang:
-
I skal have læst til og med kapitel 47, side 161 i "Det forsømte forår" (se 1. modul 18/8 eller under dokumenter)
-
I skal have læst "Det forsømte forår" færdig (se 1. modul 18/8 eller under dokumenter)
-
Introduktion til medier og avisjournalistik - 5.1 Avisjournalistik
-
Læs følgende afsnit - https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c679:
-
Gennemgang af nedenstående
-
Introduktion til opgave
-
Fortsat arbejde med reportage
-
I skal have læst nedenstående afsnit i "Håndbog til dansk" - https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c701
-
I arbejder med jeres nyhedsreportage
-
Repetition af AP
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73005414731",
"T": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73005414731",
"H": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73005414731"
}