Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
ZBC
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
N2025gh9 DA (Ngh9 DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Medier og krimijournalistik
I dette forløb får eleverne indblik i kernebegreber til nyhedsformidling og hovedtræk af nyhedsmediernes udvikling (mediehistorie.). Særligt fokus er på kriminalitetsjournalistik, krimien som genre og som underholdning (true crime), samt at diskutere de etiske aspekter ved dette.
Faglige mål/eleverne skal kunne:
-analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
-̶ demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
-demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger
VÆRK: 'Det forsømte forår' af Hans Scherfig (roman, 1940)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Det forsømte forår. Hans Scherfig 1940 (2).pdf
-
I dette forløb præsenterer jeg danskfaget her på HHX med særligt henblik på grundforløbet, og vi går i gang med de første øvelser.
-
Det forsømte forår+intro til grundforløb.pptx
-
Læs kapitel 3-5 i romanen
-
Vi samler op på resten af jeres gruppesvar, og derefter arbejder vi videre med romanen, baseret på jeres lektie til i dag.
-
5.1 Avisjournalistik | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
-
Find på et emne til en artikel, der aldrig ville finde vej til aviserne, fordi det ikke opfylder nyhedskriterierne – (NB! Det skal IKKE være fordi det er for sjofelt, men fordi det ikke opfylder nyhedskriterierne !)
-
Login på mitcfu.dk
-
Læs kapitel 6-9 i romanen
-
Idrætsdagsfolderen 2025.pdf
-
Eksempel 1.docx
-
image.png
-
Læs kapitel 10-12 i Det forsømte forår
-
Læs kapitel 13-15 i Det forsømte forår.
-
Læs 'Stofområder' og 'Samfundsområder' til i dag:
-
Husk høretelefoner - vi skal se film!
-
5.1 Avisjournalistik | Håndbog til dansk – litteratur, sprog
-
Login på mitcfu.dk - se filmen
-
Afsnit
-
Husk høretelefoner, vi skal se film.
-
Eksempel 1 - reportage.pdf
-
I begyndelsen af dette modul færdiggør I jeres medieanalyse, som vi påbegyndte i torsdags.
-
(Minuttal: 41:20-01:01)
-
Læs kapitel 26-32 i Det forsømte forår.
-
Fokusspørgsmål:
-
Husk høretelefoner - for en sikkerheds skyld.
-
Semantik 4 - billedsprog 2025.pptx
-
Læs kapitel 33-38 i Det forsømte forår. Vi gennemgår det ikke i dag, I får en lektie mere til efter efterårsferien, hvor vi ser filmen færdig. I dette modul færdiggør I jeres AP-analyse af en selvvalgt sang og præsenterer den.
-
I har jeres analyser til de to artikler om terrorangrebet i Bruxelles færdig til i dag, og vi gennemgår dem i modulet.
-
Godmorgen G9, mit tog er aflyst, jeg kommer derfor 5-10 minutter for sent. I går i gang med at færdiggøre jeres analyser af avisartiklerne. Vi gennemgår, når jeg er kommet. Hver gruppe får et punkt i analysen, som de skal præsentere.
-
Læs Det forsømte forår færdig.
-
HUSK høretelefoner!
-
Pragmatik 1 (kommunikation og Ciceros pentagram).pptx
-
10.4 Reklamevideo | Ind i sproget hhx
-
Pragmatik 2 (Sociolingvistik) 2025.pptx
-
Dette modul konverterer vi til AP, således at vi kan færdiggøre Pragmatik 1.
-
AP-eksamen samlet 2024.docx
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73009003993",
"T": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73009003993",
"H": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73009003993"
}