Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
ZBC
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
N2025gh10 DA (Ngh10 DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Medier og krimijournalistik
I dette forløb får eleverne indblik i kernebegreber til nyhedsformidling og hovedtræk af nyhedsmediernes udvikling (mediehistorie.). Særligt fokus er på kriminalitetsjournalistik, krimien som genre og som underholdning (true crime), samt at diskutere de etiske aspekter ved dette.
Faglige mål/eleverne skal kunne:
-analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
-̶ demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
-demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger
VÆRK: 'Det forsømte forår' af Hans Scherfig (roman, 1940)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Det forsømte forår. Hans Scherfig 1940 (2).pdf
-
I dette modul bliver I introduceret til danskfaget på HHX, og vi påbegynder de første øvelser.
-
Login på mitcfu.dk
-
Læs kapitel 3-5 i romanen
-
5.1 Avisjournalistik | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
-
Find på et emne til en artikel, der aldrig ville finde vej til aviserne, fordi det ikke opfylder nyhedskriterierne – (NB! Det skal IKKE være fordi det er for sjofelt, men fordi det ikke opfylder nyhedskriterierne !)
-
image.png
-
Læs kapitel 6-10 i Det forsømte forår.
-
I begyndelsen af dette modul færdiggør I jeres avisartikler.
-
Læs kapitel 11-13 i Det forsømte forår
-
Vi begynder modulet med, at I færdiggør jeres artikler uden nyhedskriterier.
-
Husk høretelefoner - vi skal se film!
-
Fokusspørgsmål:
-
Læs kapitel 18-24 i Det forsømte forår.
-
Husk høretelefoner, for en sikkerheds skyld. Vi skal se film.
-
Læs kapitel 25-30 i Det forsømte forår.
-
Husk høretelefoner - for en sikkerheds skyld.
-
Lektie til i dag:
-
I dag tager de sidste screeningstesten. Det er derfor supervigtigt, at I kommer.
-
I dag går I videre med at finde en nyhedsartikel, som I skal omskrive til en nyhedsreportage:
-
Til i dag skal du have helt styr på, hvordan en nyhedsreportage adskiller sig fra en almindelig nyhedsartikel, se dette link:
-
Læs Det forsømte forår færdig.
-
HUSK høretelefoner!
-
Aflevering G10 - Det forsømte forår.docx
-
I dag ser I min feedback på jeres nyhedsreportager, og vi kigger på jeres memes til Det forsømte forår. Derefter tager vi fat på en særlig slags nyhedsreportage.
-
I dag arbejder I med jeres nyhedsreportage.
-
Sådan komprimeres en video i iMovie: 3 ultimative trin
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73009008522",
"T": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73009008522",
"H": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73009008522"
}