Holdet Ngh3 sa (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution ZBC
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e)
Hold N2025gh3 sa (Ngh3 sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ung i det senmoderne samfund

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ung i det senmoderne samfund

I dette første forløb skal vi arbejde med den del af faget, der hedder "sociologi", som er læren om  menneskers opførsel overfor hinanden, i samfundet og i mindre grupper og samfundets påvirkning på det enkelte menneske.

Vi skal altså undersøge hvordan unge mennesker opfører sig over for hinanden i samfundet og hvordan det samfund vi lever i, påvirker unge mennesker, for at finde en forklaring på, hvorfor unge mennesker er så pressede i dag. Det gør vi ved at arbejde med socialisering og identitetsdannelse, ungdomskultur, livsformer og famliens rolle og famlieformer.

Vi bruger som udgangspunkt den grundbog der hedder "Samfundsfag C", men arbejder også med artikler, tabeller og grafer og film. Og I skal arbejde i grupper, i par og individuelt, med større og mindre opgaver, som vi gennemgår på klassen.

Vi skal arbejde med at kunne opfylde følgende faglige mål:

- anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige
problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶̶ undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
faglige sammenhænge
̶ formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

I dette forløb har vi læst ca. 45 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer