Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
ZBC
|
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
N2025gh5 sa (Ngh5 sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Ung i det senmoderne samfund
I dette første forløb skal vi arbejde med den del af faget, der hedder "sociologi", som er læren om menneskers opførsel overfor hinanden, i samfundet og i mindre grupper og samfundets påvirkning på det enkelte menneske.
Vi skal altså undersøge hvordan mennesker opfører sig over for hinanden i samfundet og hvordan det samfund vi lever i, påvirker unge mennesker. Det gør vi ved at arbejde med socialisering og identitetsdannelse, ungdomskultur, livsformer, familiens rolle og forskellige familieformer.
I skal arbejde i grupper, i par og individuelt, med større og mindre opgaver, som vi gennemgår på klassen.
Vi arbejder følgende faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige
problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶̶ undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
faglige sammenhænge
̶ formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Værste trivsel i ti år: Elever keder sig, bliver afledt og mister lysten til at lære
-
Samf C, G5, lektion 1. Introduktion til faget, 14.08.24.docx
-
1.1 Hvad handler samfundsfag om? | Samf C – din samfundsfagsbog
-
1.2 Taksonomien i samfundsfag | Samf C – din samfundsfagsbog
-
8. Socialisering og identitetsdannelse | Samfundsfag C
-
8.1 Typer af socialisering | Samfundsfag C
-
Primær socialisering | Samfundsfag C
-
Sekundær socialisering | Samfundsfag C
-
Arv og miljø | Samfundsfag C
-
Samf C, G5, lektion 2. Ung i det senmoderne samfund - typer af socialisering, 15.08.24.docx
-
Samf C, G5, lektion 3. Ung i det senmoderne samfund - socialisering 2, 22.08.25.docx
-
Ingen læselektier, men sørg for at have styr på begreberne til socialisering, som I arbejdede med i sidste time. Vi tester lige, at I kan dem i starten af timen.
-
8.2 Identitet | Samfundsfag C
-
Skam
-
Samf C, G5, lektion 4. Ung i det senmoderne samfund - identitet 1, 27.08.25.docx
-
Samf C, G5, lektion 5. Ung i det senmoderne samfund - identitet 2, 03.09.25.docx
-
G5, arbejdsgrupper, 03.09.25.xlsx
-
8.3 Grupper og roller | Samfundsfag C
-
Primære grupper | Samfundsfag C
-
Referencegrupper | Samfundsfag C
-
Social karakter | Samfundsfag C
-
Finnish PM Sanna Marin parties hard at private event in leaked social media videos
-
Samf C, G5, lektion 6-7. Ung i det senmoderne samfund - Grupper og roller 1-2, 10.09.25.docx
-
G5, arbejdsgrupper, 10.09.25.xlsx
-
8.4 Socialisering og identitet i det senmoderne samfund | Samfundsfag C
-
Anthony Giddens og senmoderniteten | Samfundsfag C
-
Erving Goffman og den forhandlede identitet | Samfundsfag C
-
Samf C, G5, lektion 8. Ung i det senmoderne samfund - Det senmoderne samfund 1, 17.09.25.docx
-
Ulrich Beck og risici | Samfundsfag C
-
Hartmut Rosa og højhastighedssamfundet | Samfundsfag C
-
Samf C, G5, lektion 9. Ung i det senmoderne samfund - Det senmoderne samfund 2, 19.09.25.docx
-
Samf C, G5, lektion 10-11. Ung i det senmoderne samfund - Det senmoderne samfund 3-4, 24.09.25.docx
-
G5, arbejdsgrupper, 24.09.25.xlsx
-
Samf C, G5, lektion 12-13. Ung i det senmoderne samfund - Det senmoderne samfund 5-6, 26.09.25.docx
-
9. Kulturelle fællesskaber | Samfundsfag C
-
9.1 National kultur | Samfundsfag C
-
9.2 Subkulturer | Samfundsfag C
-
Anerkendelse og subkulturer | Samfundsfag C
-
Samf C, G5, lektion 14. Ung i det senmoderne samfund - Kultur og anerkendelse, 08.10.25.docx
-
Redigerer sig til det perfekte ydre: - 'Likes' er anerkendelse
-
9.3 Ungdomskultur | Samfundsfag C
-
Kulturel frisættelse | Samfundsfag C
-
Samf C, G5, lektion 15. Ung i det senmoderne samfund - Ungdomskultur, 10.10.25.docx
-
9.4 Kulturmøder | Samfundsfag C
-
Integrationsformer og -strategier | Samfundsfag C
-
Konsekvenser af kulturmøder | Samfundsfag C
-
Samf C, G5, lektion 16. Ung i det senmoderne samfund - Kulturmøder, 22.10.25.docx
-
Dukketesten - The Danish Doll Test
-
Beskyttelsesrummet (1).pptx
-
G5, arbejdsgrupper, 29.10.25.xlsx
-
9.5 Kultur og køn | Samfundsfag C
-
Samf C, G5, lektion 17. Ung i det senmoderne samfund - Kultur og køn, 29.10.25.docx
-
#MeToo | Samfundsfag C
-
Ligestilling
-
Gender specific toys: do you stereotype children?
-
10.2 Familiens grundfunktioner | Samfundsfag C
-
Familien i den senmoderne samfund | Samfundsfag C
-
10.3 Familietyper | Samfundsfag C
-
Denciks familietyper | Samfundsfag C
-
Kernefamilier og singler | Samfundsfag C
-
Samf C, G5, lektion 18. Ung i det senmoderne samfund - Livsformer og familietyper, 31.10.25.docx
-
10. Livsformer og familie | Samfundsfag C
-
10.1 Livsformer | Samfundsfag C
-
Den selvstændige livsform | Samfundsfag C
-
Lønarbejderlivsformen | Samfundsfag C
-
Den karrierebundne livsform | Samfundsfag C
-
Idealtyper og virkeligheden | Samfundsfag C
-
Livsformerne i det senmoderne samfund | Samfundsfag C
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Identitet 2
|
03-09-2025
|
|
Grupper og roller
|
12-09-2025
|
|
Det senmoderne samfund 3-4, begrebskort, spørgsmål
|
24-09-2025
|
|
Teorier om det senmoderne samfund
|
01-10-2025
|
|
Kultur og køn
|
29-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73047352320",
"T": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73047352320",
"H": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73047352320"
}