Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
ZBC
|
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
N2025gh8 sa (Ngh8 sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Ung i det senmoderne samfund
I dette første forløb skal vi arbejde med den del af faget, der hedder "sociologi", som er læren om menneskers opførsel overfor hinanden, i samfundet og i mindre grupper og samfundets påvirkning på det enkelte menneske.
Vi skal altså undersøge hvordan unge mennesker opfører sig over for hinanden i samfundet og hvordan det samfund vi lever i, påvirker unge mennesker, for at finde en forklaring på, hvorfor unge mennesker er så pressede i dag. Det gør vi ved at arbejde med socialisering og identitetsdannelse, ungdomskultur, livsformer og famliens rolle og famlieformer.
Vi bruger som udgangspunkt den grundbog der hedder "Samfundsfag C", men arbejder også med artikler, tabeller og grafer og film. Og I skal arbejde i grupper, i par og individuelt, med større og mindre opgaver, som vi gennemgår på klassen.
Vi skal arbejde med at kunne opfylde følgende faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige
problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶̶ undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
faglige sammenhænge
̶ formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
I dette forløb har vi læst ca. 45 sider
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
1.1 Hvad handler samfundsfag om?
-
Samf C, Introduktion til faget.docx
-
Samf C, lektion 1. intro til tema - ung i det senmoderne samfund.docx
-
8. Socialisering og identitetsdannelse
-
8.1 Typer af socialisering
-
Primær socialisering
-
Sekundær socialisering
-
Arv og miljø
-
Samf C, lektion 2. Socialisering 1.docx
-
Samf C, lektion 3. socialisering 2.docx
-
DRTV - Skam
-
8.2 Identitet
-
Samf C, lektion 4. identitet 1.docx
-
8.3 Grupper og roller
-
Primære grupper
-
Referencegrupper
-
Social karakter
-
Samf C, lektion 5-6. Grupper og roller.docx
-
Læs om Erving Goffman og den forhandlede identitet i kapitel 8.4. I skal kunne forklare forskellen på frontstage og backstage.
-
Læs Kapitel 8.4 Socialisering og identitet i det senmoderne samfund + Anthony Giddens og senmoderniteten + Erving Goffman og den forhandlede identitet. Vær opmærksom på følgende begreber. Hvis I har tid kan I også evt. lave en kort beskrivelse af dis
-
Samf C, lektion 9. Det senmoderne samfund 1.docx
-
Samf C, lektion 10. Det senmoderne samfund 2.docx Ulrich Beck og risici
-
9. Kulturelle fællesskaber
-
Samf C, lektion 11. Kultur og anerkendelse Honneth og Ziehe.docx
-
9.4 Kulturmøder
-
Samf C, lektion 12. Kulturmøder.docx
-
9.5 Kultur og køn | Samfundsfag C + #MeToo
-
Samf C, lektion 13. Kultur og køn.docx
-
10. Livsformer og familie | Samfundsfag C
-
Samf C, lektion 14. Livsformer.docx
-
10.2 Familiens grundfunktioner | Samfundsfag C
-
Samf C, lektion 15. Familietyper.docx
-
Sociologi_C_niveau_begrebsoverblik.pdf
-
Sociologi_C_niveau_begrebsoverblik.docx
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73047466824",
"T": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73047466824",
"H": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73047466824"
}