Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
ZBC
|
|
Fag og niveau
|
Økonomisk grundf. -
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
N2025gh7 øg (Ngh7 øg)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Forløb 1 - Ung og hjemmeboende gymnasieelev
Formål: at få forståelse for de privatøkonomiske udfordringer der er forbundet med dét at være ung hjemmeboende gymnasieelev.
Mål:
- at afgøre hvilke forhold, der har betydning for privatøkonomiske beslutninger for en ung gymnasieelev
- at identificere og formulere problemer der knytter sig til privatøkonomiske beslutninger med udgangspunkt i købe- og forbrugsvaner
- at få forståelse for begreberne indkomst, skat og disponibel indkomst
- at lægge et simpelt budget
- at få forståelse for husholdningernes rolle i det økonomiske kredsløb
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Forløb 2 - ung, 18+, udeboende og under uddannelse
At få forståelse for de privatøkonomisk udfordringer der er forbundet med dét at være udeboende og under uddannelse samt hvilken betydning uddannelses-/karrierevalg har for livsindkomsten.
Mål:
- At identificere, formulere og behandle de problemer, der er knyttet til privatøkonomiske beslutninger i forbindelse med dét ”at flytte hjemmefra”.
- At lægge et budget og kunne skelne mellem faste udgifter og variabelt forbrug
- At have forståelse for konsekvenserne af et for stort forbrug.
- at indsamle, bearbejde og præsentere informationer om privatøkonomiske forhold
- at have kendskab til forskellige lånemuligheder og danske unges gæld
- at kende til sammenhængen mellem uddannelse og livsindkomst
- at have kendskab til forskellige lånemuligheder og danske unges gæld
at kende til sammenhængen mellem uddannelse og livsindkomst
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Forløb 3 - Ung familie med små børn og egen bolig
Formål: at få forståelse for de privatøkonomiske udfordringer, der er forbundet med dét at være ung familie med små børn og egen bolig.
Mål:
- At afgøre hvilke forhold, der har betydning for privatøkonomiske beslutninger for en familie med børn
- At identificere, formulere og behandle problemer der knytter sig til privatøkonomiske beslutninger, herunder beslutninger vedr. bolig, transport, forsikringer, pension, opsparing, lån m.v.
- At lægge et budget og håndtere når budgetforudsætningerne ændres
- At kende til forsikringssystemet og pension
- udarbejde et økonomisk ræsonnement
- indsamle, bearbejde og præsentere informationer om privatøkonomiske forhold som fx familiens valg af serviceydelser og drømmeferie
- at fortolke og formidle informationer om konsekvenserne af familiens valg
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73056789255",
"T": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73056789255",
"H": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73056789255"
}