Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
ZBC
|
|
Fag og niveau
|
Økonomisk grundf. -
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
N2025gh9 øg (Ngh9 øg)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Forløb 1 - Livsfase 1 - introduktion til ØG
Kernestof Systime I bog "Økonomisk Grundforløb" - Til dette forløb skal der læses kap. 1 - 5
Livsstadie - Unge hjemmeboende gymnasieelever
Introduktion og forløb 1
Formål: at få forståelse for de privatøkonomisk udfordringer der er forbundet med dét at være ung hjemmeboende gymnasieelev.
Mål:
- at afgøre hvilke forhold, der har betydning for privatøkonomiske beslutninger for en ung gymnasieelev
- at identificere og formulere problemer der knytter sig til privatøkonomiske beslutninger med udgangspunkt i købe- og forbrugsvaner
- at lægge et simpelt budget
- at få forståelse for husholdningernes rolle i det økonomiske kredsløb
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Forløb 2 - Unge udeboende over 18 år, studerende
Livsstadie - Unge udeboende studerende/under uddannelse
Kernestof Økonomisk Grundforløb Systime I bog, -følgende kapitler skal læses 4 - 7 - 8
Forløb 2
- At få forståelse for de privatøkonomisk udfordringer der er forbundet med dét at være udeboende og under uddannelse samt hvilken betydning uddannelses-/karrierevalg har for livsindkomsten.
Mål:
- At identificere, formulere og behandle de problemer, der er knyttet til privatøkonomiske beslutninger i forbindelse med dét ”at flytte hjemmefra”.
- At lægge et budget og kunne skelne mellem faste udgifter og variabelt forbrug
- At have forståelse for konsekvenserne af et for stort forbrug.
- at indsamle, bearbejde og præsentere informationer om privatøkonomiske forhold
- at have kendskab til forskellige lånemuligheder og danske unges gæld
- at kende til sammenhængen mellem uddannelse og livsindkomst
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Forløb 3 - Livsfase 3 "Ung Familie"
Livsfase 3 - Ung Familie
Kernestoft " Økonomisk Grundforløb Systime Bog (følgende kap skal gennemgås 2-3-6-9)
Formål: at få forståelse for de privatøkonomiske udfordringer, der er forbundet med dét at være ung familie med små børn og egen bolig.
Mål:
- At afgøre hvilke forhold, der har betydning for privatøkonomiske beslutninger for en familie med børn
- At identificere, formulere og behandle problemer der knytter sig til privatøkonomiske beslutninger, herunder beslutninger vedr. bolig, transport, forsikringer, pension, opsparing, lån m.v.
- At lægge et budget og håndtere når budgetforudsætningerne ændres
- At kende til forsikringssystemet og pension
- udarbejde et økonomisk ræsonnement
- indsamle, bearbejde og præsentere informationer om privatøkonomiske forhold som fx familiens valg af serviceydelser og drømmeferie
- at fortolke og formidle informationer om konsekvenserne af familiens valg
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Forløb 4 Eksamensforberedelse
Eksamensforberedelse:
10.1 | 10.2
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73056823152",
"T": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73056823152",
"H": "/lectio/156/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73056823152"
}