Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
ZBC
|
Fag og niveau
|
Afsætning A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
R2022a AF (R1a AF, R2a AF, R3a AF)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb: Den interne situation
Kap. 3 (Systime) Den interne situation
- Virksomhedskarakteristik
- Konkurrencedygtighed (Kernekompetence, Konkurrencemæssig fordel, Kritiske succesfaktorer (KSF), Key Performance Indicators (KPI), Forretningsmodeller)
-BMC (Business Model Canvas) (Aktivitetsperspektiv, Produkt/serviceydelse, Kundeperspektiv, Finansielt perspektiv, Disruption, Værditilbud, Kundesegmenter, Kunderelationer, Kanaler, Nøgleaktiviteter, Nøgleresurser, Samarbejdspartnere, Omkostninger, Indtægter)
- Værdikæde (Produktionsværdikæde, Handelsværdikæde, Serviceværdikæde, Upstream/Downstream, Margin, at finde hvor specifikt virksomheden formår at skabe værdi)
- SW-opstilling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb: Eksterne forhold - omverdensanalyse
Kap. 3 (Systime) Eksterne forhold - Omverdensforhold
Omverdensmodel (Den afhængige omverden/Nærmiljø, Den uafhængige omverden/Fjernmiljø)
PESTEL-analyse (Political, Economic,Social and cultural, Tecnological, Environmental, Legal)
Forskel/ligheder/brug af hhv omverdensanalysen og PESTEL
OT-opstilling (Muligheder=Opportunities, Trusler=Threats)
Muligheds- og trusselsmatrix
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Resultat: sp skema om eksterne forhold
|
06-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb: Eksterne forhold - Konkurrence
Kap. 4 (Systime) Konkurrenceforhold
Markedsbeskrivelse
Konkurrencetragtmodellen (Snæver vs. bred konkurrence)
Markedsandel
Præferencer
Homogent marked vs. heterogent marked
Konkurrenceformer (Monopol, Differentieret duopol, Differentieret oligopol, Monopolistisk konkurrence)
Markeder B2C, B2B, B2G, C2C - HUSK VI BRUGER HOVEDSAGELIG B2C og nogle gange B2B i vores cases
Konkurrencemæssige positioner (Markedsleder, Markedsudfordrer, Markedsfølger, Markedsnicher)
Konkurrentreaktioner
Konkurrentovervågning
Konkurrentanalyse
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Skriftlig eksamenstræning - del 1
|
05-01-2023
|
Aflevering 2: Omverdensanalysen (screencastOmatic)
|
08-01-2023
|
Resultat: sp skema om konkurrence
|
12-01-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb: Eksterne forhold - Branche
Kap. 5 (Systime) Branche
Branche
Branchekarakteristik
Pyramidemodel (brandværdi)
Brancheanalyse/Porters5forces (rivalisering blandt konkurrenter i branchen, trusler fra nye indtrængere, trusler fra substituerende produkter, kunders forhandlingsstyrke, leverandørers forhandlingsstyrke)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 3: Konkurrence - elbiler (grp opg)
|
29-01-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb: Eksterne forhold - Købsadfærd B2C
Kap. 6 (Systime) Købsadfærd B2C
SOR-modellen (Stimuli, Organisme, Respons)
Maslows behovspyramide (Fysiske behov, Behov for tryghed og sikkerhed, Sociale behov, Egobehov, Selvrealiseringsbehov)
Købemotiver (Snob, Bandwagon; Veblen, Thrifty)
Købstyper (Impulskøb, Vanekøb, Overvejelseskøb)
Købsadfærdstyper (Kompleks købsadfærd, Variationssøgende købsadfærd, Dissonansreducerende købsadfærd, Rutinemæssig købsadfærd)
Køberoller (Initiativtager, Konsument, Disponent, Influent, Køber)
Beslutningsprocessen (Problemerkendelse, Informationssøgning, Vurdering af alternativer, Købsbeslutningen, Efterkøbsadfærd)
Rådighedsbeløb
Livscyklus
Forbrugsvaner
Referencegrupper
Primærgruppe
Sekundærgruppe
Tertiærgruppe
Opinionsleder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb: SWOT, TOWS, Strategier
Kap. 8 (Systime) Strategier (vækststrategier og konkurrencestrategier)
Mission, Vision, Værdier, Idé, Mål
SWOT-opstillingen => TOWS-matricen
Konkurrencestrategier=Porters Generiske strategier (Omkostningslederstrategi, Differentieringsstrategi, Omkostningsfokus, Differentieringsfokus)
Kritisk masse
Palisadestrategi
Stuck-in-middle
Vækststrategier (Markedspenetrering, Produktudvikling, Markedsudvikling, Diversifikation)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Jeres SOR case i grp i rapport-form
|
19-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb: Købsadfærd B2B
3 delmarkeder (det industrielle marked, mellemhandlermarkedet, det offentlige marked)
3 købstyper (Nykøb, Modificeret genkøb, Rutinekøb)
Buy grid-modellen
Valgkriterier for de tre markeder
Købsadfærden og hvad der påvirker den, samt det købscenter, der har indflydelse på købet (Influent, Godkender, Køber, Bruger, Informationsvogter)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Strategi
Tværfagligt strategiforløb med VØ:
Informationssøgning, datakilder, kildekritik
SWOT
TOWS-matricen
Værdikæde
Vækststrategi
Konkurrencestrategi (Porters generiske strategi)
Konkurrencemæssige Positioner
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
AFØ Aflevering 1 - Boghandlerbranchen
|
01-09-2023
|
AFØ Aflevering 1 - Boghandlerbranchen
|
01-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Marketingmix nationalt
Kapitler i Marketing-bogen systime:
15: Produkt
20: Distribution
22: Promotion
18: Pris
16: Service
14: MM (Skema med PLC bruges som opsamling).
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 15.7: Corporate branding
|
27-09-2023
|
Opgave 15.7: Corporate branding
|
29-09-2023
|
AFØ Aflevering 2 - Charterbranchen
|
29-10-2023
|
AFØ Aflevering 2 - Charterbranchen
|
29-10-2023
|
Tjek og forståelsesopgave til pris
|
06-11-2023
|
Tjek og forståelsesopgave til pris
|
08-11-2023
|
AFØ Aflevering 3 - Den danske finanssektor
|
24-11-2023
|
AFØ Aflevering 3 - Den danske finanssektor
|
24-11-2023
|
Artikel fra Berlingske + spørgsmål
|
27-11-2023
|
Artikel fra Berlingske business + spørgsmål
|
04-12-2023
|
Mindmap med problemstilling og løsning til artikel
|
04-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
B2B-markedet
Kernestof om B2B-markedet:
Kap. 7: Købsadfærd på producentmarkedet
Kap. 13: Segmentering på producentmarkedet
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
AFØ Aflevering 4 - Joe & The Juice
|
19-02-2024
|
AFØ Aflevering 4 - Joe & The Juice
|
19-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Porteføljeanalyse- og strategi
I forløber har vi kombineret viden fra kap. 8 og 10.
Vi har også set nærmere på, hvordan virksomhedens strategiske beslutninger påvirker den interne situation f.eks. værdikæden samt kigget nærmere på virksomhedens portefølje af produkter.
Særlige vigtige modeller og begreber i forløbet:
- Boston-modellen.
- Sammenhæng mellem Boston- og PLC-kurven.
- Strategiens påvirkning på værdikæden og forretningmodel.
- Porfeføljestrategier.
- SBU begrebet og dets anvendelse ift. virksomheder, som skal have etableret nye forretningsenheder internt i organisationen.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
AFØ Aflevering 5 - Projektforløb
|
22-04-2024
|
AFØ Aflevering 5 - Projektforløb
|
22-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Strategisk analyse
Bogen Marketing, Systime: Kapitel 10
Et vigtigt element i virksomhedens strategiarbejde er de strategiske analyser. Disse kan deles op i to hovedgrupper: analyser af den interne situation og analyser af den eksterne situation. Når virksomheden har et overblik over den strategiske situation, starter arbejdet med at fastlægge strategien.
Næsten alle virksomheder har langsigtede mål, hvor vækst indgår. Vi arbejder med forskellige vækststrategier, som kan ligge til grund for virksomhedens langsigtede vækst. I virksomhedens strategiarbejde indgår også porteføljeovervejelser. Desuden må virksomheden løbende justere sin forretningsmodel via fx digital transformation eller værdiinnovation.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Strategiske analyser
|
20-08-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Personlige
- Selvtillid
- Initiativ
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
14
|
Internationalisering
Bogen Marketing, Systime: Kapitel 9
Mange danske virksomheder sælger ikke kun deres produkter og serviceydelser på hjemmemarkedet, men arbejder systematisk med at udbrede kendskabet til og sælge deres produkter på internationale markeder. I dette kapitel vil vi behandle de problemstillinger, der har særlig relevans i forbindelse med internationalisering.
Virksomhedens interne forhold, herunder internationale kompetencer, vil have stor indflydelse på, hvorvidt og hvordan virksomheden bevæger sig ud på internationale markeder. Virksomheden kan have forskellige motiver for at internationalisere, ligesom der er forskellige internationaliseringsmodeller for en virksomheds internationale udvikling. Når virksomheden skal udvælge et eller flere eksportmarkeder, er der en række forskellige markedsudvælgelsesmodeller, som den kan følge. Endelig kan kendskabet til og forståelsen af kulturen på internationale markeder være afgørende for virksomhedens internationalisering, og derfor præsenteres en række kulturteorier sidst i kapitlet.
- Internationaliseringsmodeller
- Eksportmotiver og eksportberedskab
- Markedsudvælgelse
- Kultur
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Afsætningsopgave 1, 1. del.
|
02-09-2024
|
PBL
|
10-10-2024
|
Afsætningsopgave 1, 2. del.
|
11-10-2024
|
Afsætningsopgave 2, 1. del.
|
11-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
15
|
Internationalt marketingmix og segmentering
Bogen Marketing, Systime: Kapitel 12, 17, 19, 21, 23, 24.
- Segmentering internationalt
- Marketingmix internationalt
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Case 19.1: Lagkagehuset
|
20-11-2024
|
Afsætningsopgave 2, 2. del.
|
08-12-2024
|
Case 24.1.
|
14-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Marketingplanen
Kernestof - Marketingplanen kapitel 25
Eleverne skal kunne arbejde med en marketingplan både nationalt og internationalt. Arbejdet vil samtidig inddrage resten af pensum og vil således også være en repetition af dette.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Afsætningsopgave 3 - Terminsprøve
|
31-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Mundtlighed og Skriftlighed. Repetition.
Eleverne skal forstå kravene til mundtlighed og skriftlighed i faget, samtidig med at vi gennemgår det ønskede kernestof.
Herunder trænes faglige begreber samt at argumentere mundtligt.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Eksamensprojekt med henblik på marketingplanen
Eleverne arbejder med virksomheden xx ud fra case metoden.
Formålet er at eleverne får trænet mange områder af kernestoffet, men også at vise at de kan afgrænse og udvælge det relevante.
Projektet skal bruges til den mundtlige eksamen, der skal perspektiveres til projektet.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Afsætningsopgave 4: Temu - shop like a billionaire
|
09-03-2025
|
Eksamensprojekt Afsætningsøkonomi
|
01-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Repetition af kernestof
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/158/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56177190682",
"T": "/lectio/158/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56177190682",
"H": "/lectio/158/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56177190682"
}