Holdet R2022a DA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution ZBC
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e)
Hold R2022a DA (R1a DA, R2a DA, R3a DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Natur- retur
Titel 2 Dokumentar
Titel 3 Tidens taler
Titel 4 Nyhedsformidling
Titel 5 Levende billeder
Titel 6 Nyeste tid
Titel 7 Litteraturhistorisk forløb
Titel 8 Digitale kommunikationsformer + sprogligt forløb
Titel 9 Sagtekster
Titel 10 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Natur- retur

Kernestof
Kroppen er mit tempel, dokumentar fra DR
https://www.dr.dk/drtv/program/kroppen-er-mit-tempel_206416
DR; uddrag af Nak og Æd samt Alene i vildmarken
Maleriet "En gravhøj fra oldtiden ved Raklev på Refsnæs" af J.Th. Lundbye (1839).
Maleriet "Mand og kvinde der betragter månen" af Caspar David Friedrich (1817-18).
Maleriet "Udsigt over Skarritsø" af P.C. Skovgaard (1844).
Steffen M. Olsens fotografi afgrønlandske slædehunde (2019).
"Danskerne vil tilbage til naturen" af Enevoldsen, Kristeligt Dagblad, 3. maj 2016
"Jeg civiliserer mig om morgenen" af Kirsten Hammann (1992) (digt)
Det etiske råd: "Unge og kropsidealer" (april 2017)

Systime; natur- retur, modul 1-7 samt tilhørende stof
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Dokumentar

Dokumentar Kandis for livet.dk https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/kandis-livet
Uddrag af filmen ”The Revenant” (bjørnescenen)
Artikel fra Ekko https://www.ekkofilm.dk/artikler/nar-kameralinsen-spiller-med/
Filmklip fra DR
• "Ung, nøgen og udstillet" (2016).
• "Drengene på kanten" (2015).
• "Historien bag historien: De perfekte piger" (2015).
• "Prinsesser fra blokken" (2016)
Klip indgik i undervisningen som eksempler på dokumentarformerne:
Autenticitetsmarkører & faktakoder:
• Saving Private Ryan (landingscene)
• Dokudramaet: ”Krag og Virkner” (DR 1 åbningssekvens)
• Den observerende dokumentar: ”Amadillo” (uddrag)
• Den undersøgende dokumentar: ”Scandinavian Star” (DR1)
• Hverdagsdokumentaren: ”Familien på Bryggen” (TV3)
• Den performative dokumentar: ”En fremmed flytter ind” (TV2)

Grundbogstekster: Forløbsintroduktionen.
• Fra Begrebsguiden: Fakta, fiktion, autenticitet og fiktionalisering; introduktionen til Fakta- og fiktionskontrakter samt om autenticitetsmarkører; målgrupper og segmenter
Grundbogsstof: Introduktion til dokumentaren som genre: Forskellige definitioner af dokumentargenren, analyse af dokumentaruddrag, sammenlignende analyse af virkelighedens og fiktionens fortællinger. Introduktion til dokumentarens undergenrer. Analyse af konkrete dokumentareksempler og produktion af mikrodokumentar. Introduktion til analyse af de filmiske virkemidler. Analyse af konkrete dokumentareksempler. Fra Begrebsguiden: Fakta, fiktion, autenticitet og fiktionalisering; introduktionen til Fakta- og fiktionskontrakter samt om autenticitetsmarkører; målgrupper og segmenter 15 lektioner 15 timer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Tidens taler

• Tale ved arrangement forGodhavnsdrengene og andre børnehjemsbørn d. 13. august
2019 af Mette Frederiksen (tale)
•Tale på Rådhuspladsen i Oslod. 25. juli 2011 vedmindeceremonien for ofrene
for massakren på Utøya af Jens Stoltenberg (tale).
Egen tale: Velkommen i de voksnes rækker

Om sprog, stil, appelformer og komposition; Talegenren og Ciceros retoriske pentagram
taleskrivning, hvor forløbets fagbegreber anvendes i produktion af egne taler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Nyhedsformidling

Angiv hvilket kernestof fra læreplanen, der har været centralt i dette forløb]
• "Høje indkomster i Nordsjælland gør flere boligområder til ghettoer" af
• Julie Dalgas, Berlingske Tidende d. 13. oktober 2019
"Rosenhøj ved Aarhus er gået
fra ghettoliste til venteliste" af
Jonas Vester, Berlingske
Tidende d. 7. januar 2018.
Dr dokumentar om De danske Ukrainekrigere omskrevet til reportage

Introduktion til den klassiske nyhedsartikel som genre.
• Introduktion. • Om den klassiske nyhedsartikel. • Informationsgenrer (nyhedsgen-rer). • Nyhedskriterier (begreber). • Argumentation (begreber). Introduktion til begre-bet 'tilstræbt objektivitet', som er et gennemgående begreb i forløbet. Desuden skal eleverne lære at adskille holdning fra vinkling og se, at man i journalistik anvender forskellige typer af 'hunde' i vinklingen. Introduktion til reportagen som genre Repor-tagen, del 1. • Informationsgenrer (nyhedsgenrer). • Nyhedskriterier (begreber). • Re-portagen (genrer). • Fortællertyper (begreber). • Komposition (begreber)
Indhold
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Levende billeder

Med afsæt  Dansk i tiden (systimes grundbog) og teori om
- de filmiske virkemidler
- kamera og klipning
- lyd og autencitetsmarkørere mm.
arbejder vi med kortfilm, reklamefilm og spillefim

Målet er at forløbet skal give eleverne kendskab til forskellige genrer og styrke vores evne til metodisk at kunne vurdere og reflektere over brugen og effekten af filmenes virkemidler og særlige "sprog"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Nyeste tid

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer