ZBC Handels- og Teknisk gymnasium Ringsted
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
ZBC Handels- og Teknisk gymnasium Ringsted
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet R2022b DA - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
ZBC
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Hold
R2022b DA (
R1b DA
,
R2b DA
,
R3b DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Natur-retur
Titel 2
Hvem er lyset for?
Titel 3
Romantikken og den nationale fortælling
Titel 4
Nytårstaler
Titel 5
Det moderne gennembrud
Titel 6
Diskursanalyse
Titel 7
Krop og identitet
Titel 8
Nytårstaler
Titel 9
Reklamer og visuelle virkemidler
Titel 10
Skriftlighed og repetition
Titel 11
Forløb#7
Titel 12
Forløb#11
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Natur-retur
Temaforløb om naturen på tværs af tid, genrer og stofområder. Der arbejdes med kapitlet "Natur-retur" fra grundbogen "Dansk i tiden" udgivet på Systime.
Arbejdsformer:
Læreroplæg
Gruppearbejde
Fremlæggelser
Skriftligt arbejde
Individuelt arbejde
Metoder:
Litterær analyse
Analyse af lyrik
Billedanalyse
Analyse af filmiske virkemidler
Kommunikationsanalyse (Ciceros pentagram)
Kernestof:
Romanuddrag:
Daniel Dafoe: af "Robinson Crusoe" (1719)
Eventyr:
H. C. Andersen: "Klokken" (1845)
Digte:
Emil Aarestrup: "Var det synd" (1838)
Chr. Winther: "Jeg kom til skovens bolig" (1860)
Adam Oehlenschläger: "Morgenhimmel" (1802)
Medietekster:
- "Naturmælk", reklamefilm fra Naturmælk Det økologiske mejeri (2014)
- DRTV: Søren Ryge: "Far, mor og børn", afsnit 3
- History: Alone. Dropped Into the Wilderness (Official Trailer) -
https://www.youtube.com/watch?v=yopF89q3jV0
- Showmax: Lost S1 - S6 Trailer Mystery Drama Series -
https://www.youtube.com/watch?v=QDDJiR4cp7w
- TV3: Roninson Ekspeditionen 2013 Permiere 16. september (teaser) -
https://www.youtube.com/watch?v=qcNYAqYmmkw
Billeder:
Caspar David Friedrich: Mand og kvinde der betragter månen (1817-1818).
Jørgen Roed: Haven med den gamle døbefond (1850).
Johan Christian Dahl: Klintekorset ved Møns klint (1815).
P.C. Skovgaard: Udsigt over Skarritsø (1844).
Caspar David Friedrich: Munk ved havet (ca. 1809).
J.Th. Lundbye: En gravhøj fra oldtiden ved Raklev på Refsnæs (1839).
Christen Købke: Motiv fra Capri, kort efter solens opgang (ca. 1843).
Blog:
SarahintheGreen: "Småland: 5 skønne seværdigheder i naturen - en rejseguide" -
https://www.sarahinthegreen.com/da/smaland-sverige-rejseguide-natur/
Supplerende materiale:
Mimi Olsen, Jan Aasbjerg Petersen, Cecilie Ruby Tolstrup: "Dansk i tiden".
Vi har arbejdet med følgende kapitler
- Fakta og fiktion, autencitet og fiktionalisering
- Fakta- og fiktionskontrakter
- Genrer
- Tekstens rum - personer, tid, sted og miljø
- Romantik
- Lyrik
- Sprog
Disney: "Vindens farver" fra Pochahontas (1995) -
https://www.youtube.com/watch?v=BEedBuld76E
Indhold
Kernestof:
Morgenhimmel og Jeg kom til skovens bolig
Vi arbejder videre med Romantikken og analyserer to digte.
I skal lave en sproglig analyse af digtet "Jeg kom til skovens bolig". Husk at I kan læse om billedsprog og lyrikanalyse ved at følge linkene i boksen 'Fagbegreber i fokus'
Eksemplarisk elevstil om Klokken_Amalie.docx
Eksemplarisk analyse af Klokken_Christine.docx
Naturen i litteraturen_eksemplarisk analyse_Tue.docx
Arbejde med eksemplariske analyser.pptx
Klokken.pdf
Argumentationsanalyse.pptx
Retorik_grundforløbet.pptx
Modul 5 (90 minutter): Klimaaktivisme
I skal læse om argumentation (også underpunkterne) og retorik (også underpunkterne) som lektie til timen.
Modul 6 (90 minutter): Klima- og miljødystopier – når naturen er farlig
I skal have læst tekstuddraget som lektie til timen: Charlotte Weitze: Den afskyelige
Læs om Tekstens rum – personer, tid, sted og miljø og (gen)læs Charlotte Weitze: Den afskyelige
I skal repetere fagbegreberne i fokus som lektie.
I skal læse fagbegreberne i fokus og uddraget af Doppler. Find links til siderne her
Spørgsmålene til Doppler skal være lavet.
Modul 8 (90 minutter): Natur og natursyn i dag – fiktion
Modul 9 (90 minutter): Naturen i mennesket – det naturlige menneske
Lyrik
Læs Jeg civiliserer mig om morgenen som lektie til timen. Skriv 3-5 linjer om: Hvad drejer digtet sig om?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Hvem er lyset for?
Hvorfor går man i skole? Hvorfor er uddannelse så vigtig? Den enkelte elev og kursist har selvfølgelig sit eget formål med at tage en uddannelse. Man vil gerne være pædagog, folkeskolelærer eller læge. Det kræver nogle karakterer, og derfor går man i skole. Men skole – og karakterer – handler også om dannelse: At skabe mennesker, der kan forstå og acceptere andres måder at tænke verden på. At skabe mennesker, der ved, hvordan man har tænkt tidligere i historien, så de er i stand til at se sig selv i et perspektiv og forstå, hvad man er skabt af. At skabe mennesker, der er i stand til at navigere i den verden, man er en del af, og tage fornuftige beslutninger i sit liv og på den måde turde tage herredømmet over sin egen tilværelse og ikke lade andre træffe valg for en. (Dansk i tiden)
Faglige mål
Når eleverne har arbejdet med forløbet Hvem er lyset for?, kan de:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt.
anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed.
analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier.
- dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden.
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund.
Kernestof:
Forløbet Hvem er lyset for? har overordnet et litterært perspektiv, men indeholder også en række sproglige elementer knyttet til det analytiske arbejde med tekster. I forløbet indgår fiktive og ikke-fiktive tekster fra centrale litteraturhistoriske perioder, og en række kanonforfattere er inddraget i forløbet.
Forløbet giver et litteraturhistorisk overblik, og det er oplagt at bruge mere tid på en enkelt periode, end der er lagt op til i forløbsoversigten, så man får læst en periode ind i forløbet og ikke blot bruger det som et oversigtsforløb over litteraturhistorien.
Indhold
Kernestof:
4. 1720-1800: Oplysningstiden
Gruppeopgave om Ludvig Holberg.docx
Spørgsmål til Ludvig Holberg epistel 524.docx
Epistel 524.docx
Gloser til Erasmus Montanus Anden akt.docx
Alle læser om fagbegreberne i fokus og (gen)læser Erasmus Montanus Akt 2, scene 2
Plan for dansktimerne d 190123.docx
Alle har lavet transaktionsanalysen af Erasmus Montanus 2. akt, 3. scene færdig.
Vi ser alle jeres moderne Erasmus Montanus-dialoger, samler kort op på transaktionsanalysen og slutter oplysnings-forløbet af.
Ordforklaringer til Guldhornene.docx
Opgaver til Guldhornene.docx
Google Docs: Opgaver til Adam Oehlenschläger: ”Guldhornene” (fra Digte 1803)
Læs om Romantik og fagbegreberne i fokus samt Adam Oehlenschlägers Guldhornene
Fædrelandssang Adam Öhlenschläger.docx
Danmark mit fædreland.docx Læs begge tekster som lektie til timen.
Natasja: "Giv mig Danmark tilbage"
Modul 4 (90 minutter): Romantikken ca. 1800-1870: Er lyset for de lærde blot? Højskolerne
Nøglebegreber i romantikken.doc
Modul 5 (90 minutter): Det moderne gennembrud ca. 1870-1900: Er lyset for mændene blot? (IKKE lektie)
Lektie: Lav jeres analyser af Herman Bangs 'Ved Alteret' færdige. Vi gennemgår dem sammen når timen starter (Fokus er på tekstens rum: Tid, miljø, personkarakteristik, sted).
Modul 5 (90 minutter): Det moderne gennembrud ca. 1870-1900: Er lyset for mændene blot?
Citater 'Et Dukkehjem' transaktionsanalyse 1b:
https://www.dropbox.com/sh/gfee4kcutgd0coc/AABVsU54PdQdvJQItJ3zfaEsa/Filmisk%20litteraturhistorie/Filmklip?dl=0&preview=SKAM+Vilde.mp4&subfolder_nav_tracking=1
Lektie:
Modul 6 (90 minutter): Krigs- og mellemkrigstiden ca. 1900-1945: Arbejderklassens mørke
Ismer i krigs- og mellemkrigstid – ca. 1900-1945
Krigs og mellem-krigs tid Tove Ditlevsen.pptx
danskitiden.systime.dk (LEKTIE)
docs.google.com
Anders Bodelsen: Bliver vi ensrettet af velfærdsstaten? (LEKTIE)
danskitiden.systime.dk
Diskutér Anders Bodelsens synspunkter
Modul 9 (90 minutter): Det senmoderne ca. 1970-2000: Lyset under omvæltning – frisættelse og fristeder (IKKE LEKTIE!)
litteraturenshuse.systime.dk
Digtanalysegrupper: Det senmoderne:
Modul 9 (90 minutter): Det senmoderne ca. 1970-2000: Lyset under omvæltning – frisættelse og fristeder
Modul 10 (90 minutter): Årtusindeskiftet til nyeste tid ca. 2000-2020: Er lyset for de blonde blot?
Modul 10 (90 minutter): Årtusindeskiftet til nyeste tid ca. 2000-2020: Er lyset for de blonde blot? (IKKE LEKTIE)
Årtusindeskiftet til nyeste tid: Er lyset for de blonde blot?
Kurder i KøbenhavnFremmed arbejder arbejdede sig fremVi' ikk' fremmed mer', vi' kendte nuSigter mod toppen af bjergeneSå bygger vi pool i KelhasanPool i KelhasanUdvider familienWere pismam, were pismam
Modul 11 (90 minutter): Vis, hvad I kan!
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Portræt af Ludvig Holberg
09-01-2023
Forfatterportræt af Anders Bodelsen
18-04-2023
Debatindlæg om velfærdsstaten
25-04-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 32
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Romantikken og den nationale fortælling
Litteraturens perioder med fokus på romantikken med særlig fokus på romantisme og dets perspektiver til i dag.
Vi læser litteraturhistorie med start i 1800-tallet og med fokus på de væsentligste litterære strømninger gennem tiden, med særlig fokus på romantikken.
I forbindelse med læsningen inddrages relevante tekster af kanonforfattere som St. St. Blicher og H.C. Andersen.
Målet er, at eleverne opnår en historisk bevidsthed, der gør dem i stand til at reflektere over ligheder og forskelle mellem de historiske perioder og i dag. At de forstår, hvordan kulturelle, politiske og samfundsmæssige forhold er blevet som de opleves i moderne tid, og at de forstår, at måden vi agerer på i dag, og som vil få indflydelse på fremtiden.
Hovedværk: St.St. Blicher, 'Sildig opvågnen'
Indhold
Kernestof:
Introduktion til forløbet Romantikken og den nationale fortælling
5.6 Reklamer
. 1800-1870: Romantikken Læs alle afsnittende om romantikken, romantikkens samfund, livssyn samt Nyplatonisme og Schack Staffeldt. Jeres formål med lektien er, at kunne forklare begreberne romantikken og nyplatonisme, samt at redegøre disse og sætte
Romantikkens samfund: fra enevælde til demokrati
Livssyn
Nyplatonisme og Schack Staffeldt
Staffeldt Indvielsen.pdf
vandreren over tågehavet.jpg
Øvrigt indhold:
Præsentation af perioden og romantiske retninger.ppt
Lyrik
Overblik over romantiske retninger.doc
The Matrix - What is Real?
Spørgsmål til Indvielsen.docx
Universalromantik: Adam Oehlenschläger og H.C. Andersen
Adam Oehlenschläger - Guldhornene.docx
Universalromantikken.pdf
Organismetanken, pantesime og universalromantikken (Pocahontas).docx
Pocahontas - Vindens Farver (Colors of The Wind)
H.C. Andersen Klokken.pdf (LEKTIE)
Universalromantik: Adam Oehlenschläger og H.C. Andersen(LEKTIE)
Færdiggør jeres analysespørgsmål om Guldhornene og Pocahontas.Vi gennemgår digtet sammen i timen i dag (LEKTIE)
Spørgsmål til H.C. Andersens Klokken.docx (IKKE lektie)
Adam Oehlenschlæger Guldhornene.pptx
Nationalromantikken i Danmark (Lektie)
5.5 Billeder
Færdiggør jeres billedanalyser fra i onsdags. Vær parat til at gennemgå dem på klassen.
https://hojskolesangbogen.dk/om-sangbogen/historier-om-sangene/d/der-er-et-yndigt-land (IKKE LEKTIE)
Podcast: Guldalderen fortalt på 17 minutter
Moderne fædrelandssange fremlæggelser.docx
Spørgsmål der er et yndigt land.docx
Færdiggør jeres digtanalyser om 'Der er et yndigt land' af Adam Oehlenschläger.
2. Litterær analyse af digte
Biedermeier og poetisk realisme
Dansksiderne: Sildig Opvaagnen - af St. St. Blicher (1828)
Sildig Opvaagnen. Persongalleri_.docx
https://www.youtube.com/watch?v=cbvdzQ7uVPc
Blicher Sildig Opvaagnen.pdf
Skriv din opgave
Skriftlige opgaver retur indledninger.pptx
Lav en personkarakteristik af Elise (jomfru W.) i grupper: 1)udgangspunkt i fortællerens fremstilling af hende gennem teksten. Find gode teksteksempler (LEKTIE)
5.1 Avisjournalistik (LEKTIE)
H.C. Andersen: I Spanien (1863) II. Barcelona. | H.C. Andersen Information
DenFortællendeJournalistik.ppt
Sildig opvågnen (1828)
Sildig Opvaagnen.pptx
Biedermeier og poetisk realisme (Ikke lektie)
Biedermeiermiljøer: IG og TIKTOK: Hvordan er verden idylliseret her?
DF kampagneplakat 2016.docx
5.3 Reality-tv
Opgaver reality tv.docx
Færdiggør jeres spørgsmål om Gift ved første blik fra onsdagens time (LEKTIE)
Udsigt fra kunstnerens vindue.jpg
Romantisme (IKKE LEKTIE)
'Skyggen' af H C Andersen.pdf (IKKE LEKTIE)
https://litteraturenshuse.systime.dk/index.php?id=2468
H.C Andersen: Skyggen (1847)
skyggen arbejdsspørgsmål.docx
H.C Andersen: Skyggen (1847) (LEKTIE)
skyggen arbejdsspørgsmål.docx (IKKE LEKTIE)
Romantisme PP.pptx
Log på Mit CFU og se 'H.C. Andersen og den Skæve Skygge' i grupper. Svar derefter på spørgsmålene på timen, og aflevér dem under opgaver.
Spørgsmål til filmen H.C. Andersen og den skæve skygge.docx
Romantikken - perspektivering til i dag
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 37
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Nytårstaler
Formål:
At eleverne får indsigt i den traditionelle genre nytårstale.
At eleverne lærer at analysere og fortolke en nytårstale.
At eleverne opnår forståelse for, hvordan man bruger retoriske virkemidler i en tale.
Forløbets varighed: 4 lektioner
Indhold
Kernestof:
Glenn Bechs nytårstale
7. Retorisk analyse af taler
Argumenttyper
Gruppeopgave:
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Det moderne gennembrud
Gennemgang af udvalgte tekster fra perioden samt baggrunden for de litterære strømninger. Der inddrages relevante kanonforfattere fra perioden.
Værklæsning: Ibsen, Et dukkehjem.
Formål: Eleverne skal kunne:
̶- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
̶- anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
̶- analysere og fortolke fiktive tekster
̶ -analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
- demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden
̶-navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation
̶ demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.
Arbejdsformer:
Læreroplæg, par- og gruppearbejde.
Indhold
Kernestof:
1800-tallet på vrangen spørgsmål.docx
Noveller i det moderne gennembrud (1870-1890)
Overvej hvad I vil arbejde med i timen:
Overvej følgende til i dag: (LEKTIE)
Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød (LEKTIE)
Martin Andersen Nexø
Portræt af Martin Andersen Nexø
Forfatterportræt opgave.pptx
Arbejdsspørgsmål til Pelle Erobreren.docx
Martin Andersen Nexø: vandringen mod lyset (ikke lektie)
Martin Andersen Nexø: vandringen mod lyset (IKKE LEKTIE)
https://textanalyse.systime.dk/?id=4720&L=10
https://genius.com/8308309
Mande- og kvinderoller til debat
Amalie Skram: ind med kvinderne
Impressionismen og Herman Bang
Herman Bang (Pernille).pdf
9. Billedanalyse
Et dukkehjem.pdf
Et dukkehjem PP.pdf
https://padlet.com/annesofiebagge1/skrive-velser-et-dukkehjem-l15brlgg1n9t1dfj
Et Dukkehjem fremlæggelse og arbejdsspørgsmål.docx
https://skrivdigfrem.ibog.dansklf.dk/?id=130
DRTV - Et dukkehjem
Se den første time af Et Dukkehjem i linket ovenfor.
https://bl.systime.dk/
https://guidetilskriftligdanskhhx.systime.dk/?id=148
8. Retorisk analyse af meningsjournalistik
Et dukkehjem og sædelighedsfejden.pdf
Det er mandens privilegium OG Leonora du er en chauvinist.pdf
Analyse vurdering diskussion opgave.docx
Hej 2b
Perspektiverende: det moderne gennembrud
Taler
Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla
https://nyheder.tv2.dk/video/SGhpODJEUUxLZzkzeHNZV0N3b2NkYVJGVGZ1VkhYdlE
Argumentation
https://nyheder.tv2.dk/video/SGhpODJEUUxLZzkzeHNZV0N3b2NkYVJGVGZ1VkhYdlE%20
https://padlet.com/annesofiebagge1/sofie-lindes-tale-ved-zulu-comedy-galla-2020-1odd9mkw1hmxjrj8
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Remediering af Nådsensbrød
01-02-2024
Analyse og fortolkning
03-03-2024
Et Dukkehjem fremlæggelser
24-04-2024
Billedanalyse
17-05-2024
Analyse, vurdering og diskussion
19-05-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 41
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Personlige
Selvstændighed
Initiativ
Ansvarlighed
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
Forelæsninger
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 6
Diskursanalyse
Man har i diskursanalyse fokus på den kommunikation, der foregår gennem tekster i bred forstand. Den måde, vi italesætter et emne på, påvirker vores holdninger til emnet og derfor også vores handlinger.
Diskursanalyse kan anvendes på mange forskellige typer af tekster, både fiktive og faktuelle, men teksterne skal bevidst eller ubevidst udtrykke eller afspejle en holdning. Inden for alle genrer er det vigtigt både at arbejde med nærlæsning og tekstens kontekst. Opmærksomheden på det dialektiske forhold er vigtig, når man arbejder med diskursanalyse (Fra Diskursanalyse i dansk)
Faglige mål:
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
- demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi
- demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
- anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre,
kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
Indhold
Kernestof:
4.11 Diskursanalyse
3.7 Essay
Ord, der skaber, hvad de nævner - hvad er diskursanalyse?
Om diskursanalyse - introduktion til begreber
Susanne Branners tale ved Pride 2024
Kronik af Marie Bjerre.docx
Ibi-Pippi har fået mine øjne op for, hvor problematisk juridisk kønsskifte er (LEKTIE)
Spørgsmål til Marie Bjerres kronik.docx
Susanne Branners tale ved Pride 2024 (IKKE lektie)
Argumentation
Læs følgende afsnit i Systime-bogen 'Diskursanalyse i dansk. Sprog, magt og identitet':
Marie Bjerres tale ved konferencen for 50-året for fri abort i Danmark
Elevtrivselsundersøgelse
3.4 Analyse og vurdering
Temaafsnit: National identitet (IKKE LEKTIE)
Diskursanalyse: National identitet: (IKKE LEKTIE)
Begrebsoversigt, opgaver og analyseeksempel
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Krop og identitet
Forløb med fokus på krop og identitet belyst fra forskellige vinkler og gennem forskelligartede tekster. Vi undersøger blandt andet begrebet ’skam’, ’stigmatisering’ og ’teknologi’ i forbindelse med temaet om kroppen.
Der vil blive fokuseret på forskellige indgangsvinkler til 'krop og identitet', herunder skam, stigmatisering, den ideelle krop, den tynde og tykke krop. De forskellige kropstyper - og opfattelser vil blive undersøgt ud fra et litteraturhistorisk, men også et analyserende perspektiv.
Der vil i noget omfang blive anvendt tværfaglig viden fra faget afsætning, der tager afsæt i begrebet 'influencermarketing'.
Indhold
Kernestof:
Skriv jer ind i emnet: Hvad forbinder I med krop og identitet?’ → Hurtigskrivning på 5 min. Aflevér i elevfeedback.
Den ideelle krop.pdf
Krop og identitet den magiske pille.docx
Forløb om krop og identitet.pptx
Om krop og identitet.pdf
Identitet uden grænser i det senmoderne samfund
LEKTIE: Find en influencer på SOMe og udvælg nogle posts der fokuserer på at fremme (eller promovere) et sundt syn på kroppen.
Erving Goffman
Influencermarketing krop og identitet.pptx
https://influencermarketing.systime.dk/
Den ideelle krop: Influencermarketing
5.2 Dokumentarfilm og Mockumentary
'Hvorfor skal Rikke være smuk’ dokumentar
Råmanus fra Skam.pdf
https://docs.google.com/document/d/1dC1TajO94yO6J87qI7nJ7KEUfzPn57F0arQLpyw2jEU/edit?usp=sharing
Spørgsmål til podcasten: ‘Victorias mange strenge':
Mette Thomsen, Plastic.pdf
https://docs.google.com/document/d/1bDMAauquEHLfpCkkb07V7Z6chpRciOb5aCSGrITwD60/edit?usp=sharing
LEKTIE: Læs kapitel 2 i Plastic 'When you wish upon a star' med fokus på jeres eget spørgsmål. Upload jeres spørgsmål her i elev-feedback.
https://docs.google.com/document/d/10_KILLH7qaN8jNjpdFEksfxjKxeB7XoPpASLEQ5qdwE/edit?usp=sharing
Værklæsning Plastik
Lektie: I læser kapitel 3 af 'Plastik' hjemme og tænker over mulige spørgsmål, der rejser sig til teksten.
Lektie: I læser kapitel 5 hjemme. Hver elev vælger desuden ca. 0,5-1 side ud, som de synes indeholder nogle interessante pointer, ligesom I øver jer i at læse denne side højt.
Lektie: Upload jeres lydfil 'Meet the editor' under opgaver.
I læser 'epilog' (resten af romanen) hjemme, og vælger jer ind på 2 punkter af lektiemenuen.
Lektiemenu
Black Swan, af Darren Aronofsky
Romantisme PP.pptx
12. Medieanalyse af spillefilm | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
11. Medieanalyse af dokumentarfilm | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
DRTV - Skam dig, Emma
Patienten Peter Seeberg.pdf (Lektie)
Caspar Erik: ‘Nike’ (uddrag) Spørgsmål
Titel
Genrehybrider og fiktionseksperimenter efter 2000 | Krydsfelt
Krop og identitet Peter Seeberg.pptm
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 32
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Nytårstaler
At eleverne får indsigt i den traditionelle genre nytårstale.
At eleverne lærer at analysere og fortolke en nytårstale.
At eleverne opnår forståelse for, hvordan man bruger retoriske virkemidler i en tale.
Indhold
Kernestof:
Diskursanalyse begreber
Argumenttyper begreber
Kong Frederiks nytårstale 3b.docx
retoriske virkemidler
Katherine Diez: Det er ikke tiden for den lange, dybe søvn. Det er tid til at rejse sig og gå i krig
Omfang
Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Reklamer og visuelle virkemidler
Fokus på visuelle virkemidler i både faste og levende billeder, filmiske virkemidler, filmgenrer og fremstillingskoncepter, herunder kampagnefilm samt influencermarketing fra forløbet 'Krop og identitet'.
Indhold
Kernestof:
Reklame | iDansk
At analysere en trykt reklame | iDansk
Trykte reklamer:
5.6 Reklamer | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier (LEKTIE)
Reklametyper med opgave.pptx
Filmens sprog og virkemidler | Dansk med merkantil vinkel
14. Medieanalyse af reklamefilm | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
Kampagnevideoens genretræk | Textur
I laver spørgsmålene til 'Do it for Denmark - forløb' færdig (LEKTIE)
https://textur.systime.dk/?id=389&L=0 (LEKTIE)
Arbejdsopgaver Spies do it for Denmark
Ordspil | Textur
Herrelogen:
11. Medieanalyse af dokumentarfilm | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
Kampagneanalyse og skriftlig dansk.pptx
Den globale opvarmning - Jordens klima
Verbal ironi | Textur
Lalandia - Bademestre paa golfbanen, TV-reklame
Lalandia Bademestre på golfbanen (lang video)
Opelreklame: 'Det fornuftige valg'
Link til opelreklame
Situationsironi | Textur
Momondo-kampagne gruppearbejde
Lektie: Alle grupper der arbejdede med podcasts i fredags, afleverer deres podcast til ASBM i en sendt besked her i Lectio.
Sarkasme og satire | Textur
Begrebsoversigt | Textur
Uddrag fra tale 'Festen'
Overlegenhed og afstand | Textur
Influencermarketing
Øvelse Tobias Hamman reklame
Influencermarketing - Friday p/s
Opgave præsentation influencermarketing:
Dokumentar (IKKE LEKTIE)
Dokumentargenrer (ikke lektie)
DRTV - Stories for millioner: Autenticitet sælger (IKKE lektie)
Stories for millioner, DR dokumentar
Evaluering af forløbet reklamer og visuelle virkemidler
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 29
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Skriftlighed og repetition
Indhold
Kernestof:
Martin A. Hansen - Kanon14 - podcast til undervisning
Hereticadigtning og eksistentialisme 1945-1955 | Krydsfelt
Opgaver Martin A. Hansen
Agerhønen
KarenBlixen-Deblaaoejne.pdf
Klaus Rifbjerg: Livet i badeværelset | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Stationsarbejde til temaet: ‘Krop og identitet’
Tekster til forberedelse til eksamenstræning:
Spørgsmål 1: Natur-retur:
Spørgsmål 2: Hvem er lyset for?
Spørgsmål 3: Romantikken og den nationale forælling
Spørgsmål 4: Det moderne gennembrud
Repetition dansk A 3b Dansk 2025.pptx
LEKTIE: Alle skriver en indledning og et hovedafsnit til deres valgte eksamenstekst. (se punkterne i google docs dokumentet nedenfor):
LEKTIE: Alle forbereder et oplæg på 8-10. min i eksamensgrupperne.
Arbejdspapir mundtlig og skriftlig eksamen 3b dansk.docx
Do it for Denmark | for Mom | Forever - Spies
14. Medieanalyse af reklamefilm | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
LEKTIE: Alle forbereder deres eksamenstekst. I skal fremlægge for mig i grupperne. Oplægget skal tage ca. 8-10 min.
LEKTIE: I skal se alle spies-reklamerne i følgende link. Vi skal bruge dem som ét samlet værk:
Ebbe Skammelsøn | Textanalyse
Folkeviserne | Litteraturens veje
Rather Homemade Productions: Ebbe Skammelsen - Hvad fanden skal det nu betyde?
Repetition dansk A 2.pptx
Instruktion til timen mens andre fremlægger for mig: I skal gå tilbage i jeres skriftlige opgaver, og stykke en tjekliste sammen over de hyppigste fejl I har begået. Skriv dem ned i et word-dokument. Bagefter sammenligner I med en makker, og til sids
Guide til skriftlig dansk hhx/eux | Guide til skriftlig dansk hhx/eux
2. De syv snubletråde | Skriv dig frem
Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
Undervisningsbeskrivelse 3b.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Forløb#7
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Forløb#11
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/158/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56177243532", "T": "/lectio/158/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56177243532", "H": "/lectio/158/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56177243532" }