Holdet R2022b DA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution ZBC
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e)
Hold R2022b DA (R1b DA, R2b DA, R3b DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Natur-retur
Titel 2 Hvem er lyset for?
Titel 3 Romantikken og den nationale fortælling
Titel 4 Nytårstaler
Titel 5 Det moderne gennembrud
Titel 6 Diskursanalyse
Titel 7 Krop og identitet
Titel 8 Nytårstaler
Titel 9 Reklamer og visuelle virkemidler
Titel 10 Skriftlighed og repetition
Titel 11 Forløb#7
Titel 12 Forløb#11

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Natur-retur

Temaforløb om naturen på tværs af tid, genrer og stofområder. Der arbejdes med kapitlet "Natur-retur" fra grundbogen "Dansk i tiden" udgivet på Systime.

Arbejdsformer:
Læreroplæg
Gruppearbejde
Fremlæggelser
Skriftligt arbejde
Individuelt arbejde

Metoder:
Litterær analyse
Analyse af lyrik
Billedanalyse
Analyse af filmiske virkemidler
Kommunikationsanalyse (Ciceros pentagram)

Kernestof:
Romanuddrag:
Daniel Dafoe: af "Robinson Crusoe" (1719)

Eventyr:
H. C. Andersen: "Klokken" (1845)

Digte:
Emil Aarestrup: "Var det synd" (1838)
Chr. Winther: "Jeg kom til skovens bolig" (1860)
Adam Oehlenschläger: "Morgenhimmel" (1802)

Medietekster:
- "Naturmælk", reklamefilm fra Naturmælk Det økologiske mejeri (2014)
- DRTV: Søren Ryge: "Far, mor og børn", afsnit 3
- History: Alone. Dropped Into the Wilderness (Official Trailer) - https://www.youtube.com/watch?v=yopF89q3jV0
- Showmax: Lost S1 - S6 Trailer Mystery Drama Series - https://www.youtube.com/watch?v=QDDJiR4cp7w
- TV3: Roninson Ekspeditionen 2013 Permiere 16. september (teaser) - https://www.youtube.com/watch?v=qcNYAqYmmkw

Billeder:
Caspar David Friedrich: Mand og kvinde der betragter månen (1817-1818).

Jørgen Roed: Haven med den gamle døbefond (1850).

Johan Christian Dahl: Klintekorset ved Møns klint (1815).

P.C. Skovgaard: Udsigt over Skarritsø (1844).

Caspar David Friedrich: Munk ved havet (ca. 1809).

J.Th. Lundbye: En gravhøj fra oldtiden ved Raklev på Refsnæs (1839).

Christen Købke: Motiv fra Capri, kort efter solens opgang (ca. 1843).

Blog:
SarahintheGreen: "Småland: 5 skønne seværdigheder i naturen - en rejseguide" - https://www.sarahinthegreen.com/da/smaland-sverige-rejseguide-natur/




Supplerende materiale:
Mimi Olsen, Jan Aasbjerg Petersen, Cecilie Ruby Tolstrup: "Dansk i tiden".
Vi har arbejdet med følgende kapitler
- Fakta og fiktion, autencitet og fiktionalisering
- Fakta- og fiktionskontrakter
- Genrer
- Tekstens rum - personer, tid, sted og miljø
- Romantik
- Lyrik
- Sprog

Disney: "Vindens farver" fra Pochahontas (1995) - https://www.youtube.com/watch?v=BEedBuld76E
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Hvem er lyset for?


Hvorfor går man i skole? Hvorfor er uddannelse så vigtig? Den enkelte elev og kursist har selvfølgelig sit eget formål med at tage en uddannelse. Man vil gerne være pædagog, folkeskolelærer eller læge. Det kræver nogle karakterer, og derfor går man i skole. Men skole – og karakterer – handler også om dannelse: At skabe mennesker, der kan forstå og acceptere andres måder at tænke verden på. At skabe mennesker, der ved, hvordan man har tænkt tidligere i historien, så de er i stand til at se sig selv i et perspektiv og forstå, hvad man er skabt af. At skabe mennesker, der er i stand til at navigere i den verden, man er en del af, og tage fornuftige beslutninger i sit liv og på den måde turde tage herredømmet over sin egen tilværelse og ikke lade andre træffe valg for en. (Dansk i tiden)


Faglige mål
Når eleverne har arbejdet med forløbet Hvem er lyset for?, kan de:

- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt.
anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed.
analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier.

- dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden.

- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund.

Kernestof:

Forløbet Hvem er lyset for? har overordnet et litterært perspektiv, men indeholder også en række sproglige elementer knyttet til det analytiske arbejde med tekster. I forløbet indgår fiktive og ikke-fiktive tekster fra centrale litteraturhistoriske perioder, og en række kanonforfattere er inddraget i forløbet.

Forløbet giver et litteraturhistorisk overblik, og det er oplagt at bruge mere tid på en enkelt periode, end der er lagt op til i forløbsoversigten, så man får læst en periode ind i forløbet og ikke blot bruger det som et oversigtsforløb over litteraturhistorien.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Portræt af Ludvig Holberg 09-01-2023
Forfatterportræt af Anders Bodelsen 18-04-2023
Debatindlæg om velfærdsstaten 25-04-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Romantikken og den nationale fortælling


Litteraturens perioder med fokus på romantikken med særlig fokus på romantisme og dets perspektiver til i dag.

Vi læser litteraturhistorie med start i 1800-tallet og med fokus på de væsentligste litterære strømninger gennem tiden, med særlig fokus på romantikken.

I forbindelse med læsningen inddrages relevante tekster af kanonforfattere som St. St. Blicher og H.C. Andersen.

Målet er, at eleverne opnår en historisk bevidsthed, der gør dem i stand til at reflektere over ligheder og forskelle mellem de historiske perioder og i dag. At de forstår, hvordan kulturelle, politiske og samfundsmæssige forhold er blevet som de opleves i moderne tid, og at de forstår, at måden vi agerer på i dag, og som vil få indflydelse på fremtiden.

Hovedværk: St.St. Blicher, 'Sildig opvågnen'
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 37 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Nytårstaler

Formål:

At eleverne får indsigt i den traditionelle genre nytårstale.
At eleverne lærer at analysere og fortolke en nytårstale.
At eleverne opnår forståelse for, hvordan man bruger retoriske virkemidler i en tale.

Forløbets varighed: 4 lektioner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Det moderne gennembrud

Gennemgang af udvalgte tekster fra perioden samt baggrunden for de litterære strømninger. Der inddrages relevante kanonforfattere fra perioden.
Værklæsning: Ibsen, Et dukkehjem.
Formål: Eleverne skal kunne:
̶- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
̶- anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
̶- analysere og fortolke fiktive tekster
̶ -analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
- demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden
̶-navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation
̶ demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.

Arbejdsformer:
Læreroplæg, par- og gruppearbejde.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Remediering af Nådsensbrød 01-02-2024
Analyse og fortolkning 03-03-2024
Et Dukkehjem fremlæggelser 24-04-2024
Billedanalyse 17-05-2024
Analyse, vurdering og diskussion 19-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 41 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 Diskursanalyse

Man har i diskursanalyse fokus på den kommunikation, der foregår gennem tekster i bred forstand. Den måde, vi italesætter et emne på, påvirker vores holdninger til emnet og derfor også vores handlinger.

Diskursanalyse kan anvendes på mange forskellige typer af tekster, både fiktive og faktuelle, men teksterne skal bevidst eller ubevidst udtrykke eller afspejle en holdning. Inden for alle genrer er det vigtigt både at arbejde med nærlæsning og tekstens kontekst. Opmærksomheden på det dialektiske forhold er vigtig, når man arbejder med diskursanalyse (Fra Diskursanalyse i dansk)

Faglige mål:

- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt

- demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi

- demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge

- anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre,
kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Krop og identitet

Forløb med fokus på krop og identitet belyst fra forskellige vinkler og gennem forskelligartede tekster. Vi undersøger blandt andet begrebet ’skam’, ’stigmatisering’ og ’teknologi’ i forbindelse med temaet om kroppen.

Der vil blive fokuseret på forskellige indgangsvinkler til 'krop og identitet', herunder skam, stigmatisering, den ideelle krop, den tynde og tykke krop. De forskellige kropstyper - og opfattelser vil blive undersøgt ud fra et litteraturhistorisk, men også et analyserende perspektiv.

Der vil i noget omfang blive anvendt tværfaglig viden fra faget afsætning, der tager afsæt i begrebet 'influencermarketing'.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Nytårstaler

At eleverne får indsigt i den traditionelle genre nytårstale.

At eleverne lærer at analysere og fortolke en nytårstale.

At eleverne opnår forståelse for, hvordan man bruger retoriske virkemidler i en tale.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Reklamer og visuelle virkemidler

Fokus på visuelle virkemidler i både faste og levende billeder, filmiske virkemidler, filmgenrer og fremstillingskoncepter, herunder kampagnefilm samt influencermarketing fra forløbet 'Krop og identitet'.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Skriftlighed og repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Forløb#7

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Forløb#11

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer