Holdet R2022 SP - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution ZBC
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e)
Hold R2022 SP (R1 SP, R2 SP, R3 SP)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Den spansktalende verden I
Titel 2 Den spansktalende verden II
Titel 3 1: La vida en Málaga, Andalucía
Titel 4 2: Jóvenes en Latinoamérica: Cultura e identidad
Titel 5 3: Dictaduras en Latinoamérica: Argentina y Chile
Titel 6 4: La migración y el sueño americano
Titel 7 5: La inmigración en España
Titel 8 6: Los jóvenes y la situación laboral en España
Titel 9 7: Comunicación de la empresa

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Den spansktalende verden I

Formålet med begynderforløbet i spansk er at give eleverne en grundlæggende forståelse og interesse for spansk- og latinamerikansk sprog og kultur. Vi arbejder med basisgrammatik samt enkle spansksprogede tekster med henblik på indlæring af ordforråd og træning af mundtlig og skriftlig kommunikation.

Faglige mål:

• At få indsigt i den spansktalende verdens sprog, kultur og traditioner.
• At opnå kendskab til det spanske sprogs grammatik og bliver i stand til at kommunikere på en enkel og nem måde i en hverdagssammenhæng.
• At tilegne sig en interkulturel kompetence og forstår forskelle og ligheder mellem egen kultur og den spanske og latinamerikanske verdens samfundsforhold.
• At opnå grammatisk forståelse for begyndersystemets grammatik, som er vigtig for at bygge videre på sproget.
• At kunne formulere sig skriftligt samt styrke den mundtlige udtryksfærdighed om tekster og dagligdagsemner.


Grammatiske emner:
• Personlige stedord: subjektspronominer, direkte, indirekte objekts pronominer og efter præposition.
• Ser, estar og hay.
• Artikler, substantiver og adjektiver.
• Tallene 0-100.
• Regelmæssige og uregelmæssige verber.
Refleksive verber.
• Muy/mucho.
• Tener, hacer, decir, dar og ir.
• Nær fremtid (ir + a + infinitiv).
• Klokken.
• Diftongerende verber.
• Gustar og dativstyrende verber.
• Vejret, dage og farver.
• Adverbier og stedsadverbialer.
• Gloser til sport og fritid.
• Gloser til mad, tøj og møbler.
• Førnutid/perfektum (haber+participium)
• Udvidet nutid (Estar + gerundium)
• Billedbeskrivelse og elementær basisgrammatik.

Kernestof:
• Caminando – en grund- og øvebog, af Inge Margrethe mfl., Gyldendal A/S. 2. i-bogsudgave, 2019. Kapitel 1-5.
• Diverse udleverede kopier fra Caminando med henblik på indlæring af gloser og basisordforråd.
• Interaktive øvelser fra bl.a. www.minlæring.dk.
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
SP Aflevering 1 - Ejercicios 3A 21-11-2022
SP Aflevering 2 - Caminando 3b: Aurora en la calle 13-12-2022
SP Aflevering 3 - Dinamarca 20-01-2023
Delopgave til kapitel 4b 03-02-2023
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Den spansktalende verden II

Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
SP Aflevering 4 - Describe tu vida y tu casa 02-04-2023
SP Aflevering 5 - El viaje a Cuba 19-04-2023
SP Aflevering 6 - Cuando la ciudad es la marca 15-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 1: La vida en Málaga, Andalucía

I forløbet ’La vida en Málaga’ har vi sat fokus på interkulturelle møder mellem Danmark og Spanien. Vi har arbejdet med repetition af grammatiske områder samt arbejdet med udbygning af ordforråd. I forbindelse med emnet har eleverne ligeledes arbejdet med SO2-forløbet: ’Kultur, marked og kommunikation, hvor de skulle arbejde tværfagligt i hhv. spansk og afsætning mhp. Place og nation branding og udarbejde en turistvideo på spansk.

Faglige mål:
• Tilegne sig viden om regionen Andalusien og Málaga.
• Styrke grammatik og kendskab til spansk sprog og kultur.
• Opnå kulturel- og samfundsmæssig forståelse for nationale og regionale forhold i Spanien.
• Få kendskab til kulturforskelle mellem hhv. Danmark og Spanien og kunne formidle disse forskelle i hhv. skriftlige afleveringer samt i mundtlige samtaler.

Kernestof:
• I-bog ‘Un mes en Málaga’ af Lærke Marie Ryge & Camilla Jürgensen. Forlaget MitDigitaleGym 2018, kap. 1-12.

Supplerende stof:

Om Andalusien:
• Introducción histórica sobre Andalucía, s. 72-79 i ’Mundo hispano’. Gyldendal 2011.

Tv-udsendelser:
• “¡Lengua!” 31.3.2013/SVT (9 min) CFU.
www.youtube.com: “Málaga ciudad genial”
• “Crisis económica” 27.3.2016/SVT2 (10 min) CFU.
Relevante sange + sangtekster, vi har arbejdet med:
• Marc Anthony – Vivir mi vida: https://www.youtube.com/watch?v=YXnjy5YlDwk
• Manuel Carrasco – Yo quiero vivir: https://www.youtube.com/watch?v=SF18N-CGHFU
• India Martínez – Si ella supiera: https://www.youtube.com/watch?v=DVjB9E0mtqw
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
SP Aflevering 1 - Una carta a Marie 04-09-2023
SP Aflevering 2 - Cap. 1-3: Gramática 06-10-2023
SP Aflevering 3 - Gramática: muy/mucho og førnutid 08-01-2024
SP Aflevering 4 - Præsentation af Un mes en Málaga 31-01-2024
SP Aflevering 5 - Ejercicios gramaticales cap. 3-5 01-02-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 68 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Skrive
  • Formidling
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
Titel 4 2: Jóvenes en Latinoamérica: Cultura e identidad

Kernestof:
La identidad contrastada – af Ole Mikkelsen og Pablo Riismøller. 1. i-bog udgave 2020. Gyldendal. Systime.

Capítulo 1: Mariángeles de Argentina
Capítulo 2: Mario de Colombia
Capítulo 3: Héctor de Nicaragua
Capítulo 4: Aby de México
Capítulo 5: Nicolás de Chile

Særlige fokuspunkter:

Eleverne får indsigt i forskellige portrætter af unge mennesker i Latinamerika, som fortæller forskellige historier om, hvordan livet er i Argentina, Colombia, Nicaragua, Mexico og Chile. Foruden læsningen arbejder vi med særligt fokus på at styrke de interkulturelle kompetencer. Vi diskuterer forskelle og ligheder i kulturelle- og sociale forhold i Danmark og i det latinamerikanske land.

Arbejdsformer
· Læse, udtale og tekstforståelse.
· Skriftligt arbejde.
Digitale kompetencer.
· Kommunikative færdigheder.
· Træning af ordforråd, eleverne udarbejder selv quizzes mv.
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
SP Aflevering 5 - Mariángeles de Argentina 10-03-2024
Oplæg om Argentina 18-03-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 3: Dictaduras en Latinoamérica: Argentina y Chile

Faglige mål:
- Få indsigt i historiske begivenheder i Chile og Argentina mhp. sammenligning af samfundsforhold i Danmark og de to lande.
- Forstå unges livssituation under diktaturerne i Chile og Argentina.
- Forstå forskellige samfundsforhold og politiske fraktioner, der fandt sted i de to lande i perioden 1970 – 1991.
- Fortsætte med at træne brugen af datiderne i historisk kontekst.

Kernestof:
Materiale til Argentina-emnet:
• Film: Infancia clandestina fra 2011 af Benjamin Ávila

• Manuskript (2014) af Dorthe F. Svendsen. 1. udgave, scene 1-16. Gyldendal A/S. Set i 2.g. mhp. faglig progression.
- Argentina i 70’erne, fra manuskriptet s. 56-57.

• Retratos argentinos af Dorthe Svendsen. s. 8-17. Gyldendal 2012.


Materiale til Chile-emnet:
• Manuskript: Machuca (2004) af Andrés Wood, scene 1-6. 6 ns.

• Kompendium til Chiles historie, økonomi og politik. 20 ns.

Tekster fra Any Holmgaard, e-studiar.net:
• Generelt om Chile: Geografi og historie.
• Ana – una chilena que vive en Dinamarca y habla de las diferencias culturales entre Chile y Dinamarca.

Økonomi og aktuelle debatter i Chile:
• Youtube: Protestas en Chile: las grietas del modelo económico chileno. BBC Mundo. 25 de octubre de 2019.
• Youtube: Protestas en Chile: cómo empezaron y qué hay detrás de la furia en "el paraíso de América Latina". 21 de octubre 2019.
Video: "Antofalombia": cómo viven los colombianos que buscan el "sueño chileno" en Antofagasta: https://www.bbc.com/mundo/noticias-america-latina-42609403

Film:
• Min ven Machuca (2005) af Andrés Wood.
Skriftligt arbejde:
Nicolás de Chile, i La identidad contrastada. 3 ns. Hhv. delprøve 1 og 2.
Eks. Opg. La discriminación en Chile. Delprøve 2, 19. august 2020.
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgaver til præteritum og imperfektum 29-08-2024
Spanskaflevering 1 - La discriminación en Chile 11-09-2024
Arbejdsspørgsmål til Machuca 20-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
Titel 6 4: La migración y el sueño americano

Kernestof:
- Al otro lado - el sueño americano af Helene B. Clausen & Line Flintholm. 2004. Gyldendal.

- Eget kompendium med tekster og diverse statistiske oplysninger.

- ¿Por qué a muchos mexicanos se fueron a vivir a EE.UU.? Artikel fra Forbes d. 18 juli 2016:
https://forbes.com.mx/por-que-algunos-mexicanos-se-fueron-a-vivir-a-estados-unidos/

Supplerende stof:
Dansk introduktion s. 7-14 fra Retratos latinos en California" af Ulla Ringgaard og Aase Kledal, Gyldendal.

Skriftligt arbejde:
Eks. opg: Los españoles «sin papeles» en busca del sueño americano. August 2014.
Eks. opg.: Una generación que crece sin la 'ñ'. 19. maj 2017.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 5: La inmigración en España

Kernestof:
- Moros en la costa af Dolores Soler-Espiauba, Ficción Española 2006.
- Div. udleverede kopier fra opgavehæftet til bogen.

Supplerende stof:
- Elevoplæg om forskellige temaer relateret til bogen.

- De mest benyttede ruter for flygtninge og migranter (Folketingets
EU-oplysning): https://www.eu.dk/da/temaer/asyl-og-migration/asyl-og-flygtninge-i-eu/kort-over-de-mest-benyttede-ruter

- Sang: Manu Chao – Clandestino.
- Sang: Alvaro Soler – El mismo sol.

Skriftligt arbejde:
- Arbejde med forskellige øvelser i opgavehæftet til bogen.
- Præsentationer om bogen og emnet med skriftligt produkt.
- Delprøver lavet uden hjælpemidler i klassen.
Indhold
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 6: Los jóvenes y la situación laboral en España

Kernestof:
- Dansk introduktion fra Nuevos Retratos, Ole Loumann, Gyldendal.

- Tamara - la madrileña, Ole Louman: “Nuevos retratos”, Gyldendal 2010.

- Acampada en Sol, fra Voces de protesta – buscando caminos af Aday Polo Iglesias, Anja Wilkens, 2013, s. 11-14.

- Casi 400.000 españoles emigraron en busca de trabajo desde 2008, Madrid 14/02/2013 http://www.publico.es/450678/casi-400-000-espanoles-emigraron-en-busca-de-trabajo-desde-2008

- ¿Cómo sale adelante un mileurista en Madrid? "Sobrevivo, pero no vivo", artículo de El Confidencial, 19 de mayo de 2016.

Sange: Rosalía – Malamente og De noche a noche + læsning af sangteksterne.

Skriftligt arbejde:
Eksamenssæt HHX: Mayores que conviven con estudiantes, 29. maj 2017.
Eks.opg: Rosalía – la catalana que ha revolucionado el flamenco moderno. Aug. 2018.

Faglige mål:
Vi arbejder primært med de unges situation som den har udviklet sig fra 00'erne og frem til i dag. Til emnet knyttes temaet "Comunicación de la empresa". Eleverne skal ligeledes opnå kendskab til, hvordan de unge lever i Spanien, og hvordan de klarer sig på det spanske arbejdsmarked.

Derudover har vi haft fokus på følgende centrale begreber:
- Mileuristas y ninis.
- El bipartidismo.
- Fuga de cerebros.
- El 15-M y los indignados.

Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Spanskaflevering 2 - Los jóvenes de España 18-12-2023
Spanskaflevering 3 - El programa Convive 25-10-2024
Spanskaflevering 4 - Los jóvenes españoles 20-12-2024
Spanskaflevering 5 - Terminsprøve 06-02-2025
Spanskaflevering 6 - Genaflevering af terminsprøve 09-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 7: Comunicación de la empresa

Kernestof:
- El grupo inditex og Zara s. 66-67, Any Holmgaard, forlaget EA 2016.

- Entrevista con Luna Christofi, kap. 7 i Cultura y negocios en España. https://lru.praxis.dk/Lru/microsites/cultura/reklamefilm.html

- Entrevista con Lorena López de Bestseller s. 14-16, kap. 1 i Cultura y negocios en España, Dan Albertsen mfl., Lindhardt og Ringhof 2013.

Presentación de Bestseller: https://lru.praxis.dk/Lru/microsites/cultura/

- Kulturforskelle, Breve, En forretningsgang, E-mails og interne meddelelser i Spansk virksomhedskommunikation i-bog. Systime, kap. 1-5.

- Luci cuenta de su carrera y su familia. Supplement til bogen Canarios af Anny Holmgaard & Lucía Rodríguez – Forlaget EA. 2003.

Skriftligt arbejde:
-Træning af erhvervssprog på spansk i form af mails med særligt fokus på forespørgsler, interne meddelelser, tilbud og ordre. Derudover får eleverne kendskab til høflighedsfraser i handelskorrespondancer f.eks. anvendelse af usted/-es, indirekte objekt, konditionalis og konjunktiv.

Faglige mål:
At eleverne opnår kendskab til virksomheder i den spansktalende verden i form af læsning om og præsentationer af virksomheder i Spanien og Latinamerika. Hensigten er også at lære at bruge spansk erhvervssprog.
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Spanskaflevering 7 - El marketing de influencers 28-03-2025
Spanskaflevering 8 04-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer