Holdet R2022p DA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution ZBC
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e)
Hold R2022p DA (R1p DA, R2p DA, R3p DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Natur-retur
Titel 2 Reklamer
Titel 3 Hvem er lyset for?
Titel 4 Nyhedsformidling, del 1
Titel 5 SO3: Bæredygtighed
Titel 6 Nyhedsformidling, del 2
Titel 7 Studietur og SO 3 del 2
Titel 8 Efterårsferie
Titel 9 Film, tv og audiovisuelle reklamer, del 1
Titel 10 Dansk-Idehistorie opgave
Titel 11 Innovation Camp
Titel 12 Film, tv og audiovisuelle reklamer, del 2
Titel 13 Moderne og senmoderne prosa og lyrik, del 1
Titel 14 Juleferie
Titel 15 Moderne og senmoderne prosa og lyrik, del 2
Titel 16 Vinterferie
Titel 17 Moderne og senmoderne prosa og lyrik, del 3
Titel 18 SO5: Videnskab og teknologi
Titel 19 Påskeferie
Titel 20 Moderne og senmoderne prosa og lyrik, del 4
Titel 21 Eksistentialisme, del 1
Titel 22 Teknologiuge
Titel 23 Eksistentialisme, del 2
Titel 24 SO6: Etik i videnskab
Titel 25 Eksistentialisme, del 3
Titel 26 Studieretningscase
Titel 27 Eksistentialisme, del 4
Titel 28 Sprog, del 1
Titel 29 Efterårsferie
Titel 30 Sprog, del 2
Titel 31 SOP studiedage og skrivedage + juleafslutning
Titel 32 Juleferie
Titel 33 Galskab, del 1
Titel 34 Terminsprøver
Titel 35 Vinterferie
Titel 36 Galskab, del 2
Titel 37 Mundt. uofficielle prøveeksamener
Titel 38 Påskeferie
Titel 39 Teknikfagsuge
Titel 40 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Natur-retur

Temaforløb om naturen på tværs af tid, genrer og stofområder. Der arbejdes med kapitlet "Natur-retur" fra grundbogen "Dansk i tiden" udgivet på Systime.

Arbejdsformer:
Læreroplæg
Gruppearbejde
Fremlæggelser
Skriftligt arbejde
Individuelt arbejde

Metoder:
Litterær analyse
Analyse af lyrik
Billedanalyse
Analyse af filmiske virkemidler
Kommunikationsanalyse (Ciceros pentagram)

Kernestof:
Romanuddrag:
Daniel Dafoe: af "Robinson Crusoe" (1719)

Eventyr:
H. C. Andersen: "Klokken" (1845)

Digte:
Emil Aarestrup: "Var det synd" (1838)
Chr. Winther: "Jeg kom til skovens bolig" (1860)
Adam Oehlenschläger: "Morgenhimmel" (1802)

Medietekster:
- "Naturmælk", reklamefilm fra Naturmælk Det økologiske mejeri (2014)
- DRTV: Søren Ryge: "Far, mor og børn", afsnit 3
- History: Alone. Dropped Into the Wilderness (Official Trailer) - https://www.youtube.com/watch?v=yopF89q3jV0
- Showmax: Lost S1 - S6 Trailer Mystery Drama Series - https://www.youtube.com/watch?v=QDDJiR4cp7w
- TV3: Roninson Ekspeditionen 2013 Permiere 16. september (teaser) - https://www.youtube.com/watch?v=qcNYAqYmmkw

Billeder:
Caspar David Friedrich: Mand og kvinde der betragter månen (1817-1818).

Jørgen Roed: Haven med den gamle døbefond (1850).

Johan Christian Dahl: Klintekorset ved Møns klint (1815).

P.C. Skovgaard: Udsigt over Skarritsø (1844).

Caspar David Friedrich: Munk ved havet (ca. 1809).

J.Th. Lundbye: En gravhøj fra oldtiden ved Raklev på Refsnæs (1839).

Christen Købke: Motiv fra Capri, kort efter solens opgang (ca. 1843).

Blog:
SarahintheGreen: "Småland: 5 skønne seværdigheder i naturen - en rejseguide" - https://www.sarahinthegreen.com/da/smaland-sverige-rejseguide-natur/




Supplerende materiale:
Mimi Olsen, Jan Aasbjerg Petersen, Cecilie Ruby Tolstrup: "Dansk i tiden".
Vi har arbejdet med følgende kapitler
- Fakta og fiktion, autencitet og fiktionalisering
- Fakta- og fiktionskontrakter
- Genrer
- Tekstens rum - personer, tid, sted og miljø
- Romantik
- Lyrik
- Sprog

Disney: "Vindens farver" fra Pochahontas (1995) - https://www.youtube.com/watch?v=BEedBuld76E
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Reklamer

Som optakt til klassens SO1-forløb i dansk og kom-it arbejdes der med analyse af trykte reklamer og reklamefilm. Desuden introduceres kommunikationsanalyse med særligt henblik på reklameanalyse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Hvem er lyset for?

Der arbejdes med temaet "Hvem er lyset for?" som det står i bogen "Dansk i tiden" på Systime. Forløbet trækker et litteraturhistorisk spor fra oplysningstid til moderne tid med særligt fokus på oplysning.
Følgende perioder gennemgås:
- Oplysningstid: Ludvig Holberg: Erasmus Montanus 2. akt, scene 2

- Romantikken: Adam Oehlenschläger: "Guldhornene" (1802) og "Fædrelandssang" (1819) samt H.C. Andersen: "Danmark, mit Fædreland" (1851)

- Det moderne gennembrud: Herman Bang "Foran alteret" (1880) samt Henrik Ibsen: uddrag af "Et Dukkehjem" (1979).
Der perspektiveres til i dag, ved at eleverne i grupper producerer en Instagramprofil, som sætter fokus på nutidens problematikker

- Krigs- og mellemkrigstid (ca. 1900-1945)
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag" (1900)
Tove Ditlevsen uddrag af "Barndommens gade" (1943)
Hans Kirk: "En plads i verden" (1931)
Johs. V. Jensen: "På Memphis station" (1907)
Tom Kristensen: "Nat i Berlin 1921" (1927)
Gustaf Munch Petersen: "Til mine forældre" (1932)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Nyhedsformidling, del 1

Om:
nyhedsartikler, debatindlæg, reportage, multimodal webdok og tv-nyheder.

Fokus:
Skriftlige øvelser og mundtlighed.

Julie Dalgas: Høje indkomster i Nordsjælland gør flere boligområder til ghettoer, Berlingske Tidende den 13. oktober 2019
Christian Have: Debat: Victim blaming – vi skal alle tage kampen mod digitale sexkrænkelser, Avisen Danmark marts 2020.
Amalie Tarp Borup: Julie og Tobias mister tilskud til privat børnepasning på grund af ghetto-adresse”, Beboerbladet den 4. september 2019
Jonas Vester. Rosenhøj ved Aarhus er gået fra ghettoliste til venteliste, B.T. den 7. januar 2018.
https://danskitiden.systime.dk/?id=273 (om blandt andet:
*Grundlovens indførelse i 1849 og firebladssystemet
*Omnibusaviser - fra views til news,
*Internettet – Nye muligheder, demokratisering og fake news som 'views'
*Tidslinje for udviklingen i nyhedsformidlingen i Danmark
https://storenyheder.systime.dk/?id=162 (om misinformation og fake news).
Michael Ørtz Kristensen og Charlotte Revsbech: Mere end benhård rap og røvsyg beton: Her er den ægte fortælling om Vestegnen (2020).
https://danskitiden.systime.dk/?id=275 (om blandt andet falsumartikler, Den opponerende nyhedsartikel, Manipulerende nyhedsartikel).
Poul Erik Andersen: Nedrivning af ghettoer forhindrer ikke islamiseringen, denkorteavis.dk, marts 2019:
Poul Erik Andersen: Muslimerne stormede til valglokalerne, lyder det – men i forhold til både 2007 og 2011 er valgdeltagelsen i ghettoerne faldet, 2019.
Brabrand – arbejdsløse flytter fra ghetto fra 18.30-nyhederne, Danmarks Radio, den 9. november 2019.
Artikler efter eget valg på rokokoposten.dk.

Faglige mål:
-udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
̶ demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi
̶ demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
̶ analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
-demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger
-demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.

Kernestof:
̶ dansk sprog, sproglig variation og faglige udtryksformer, herunder naturvidenskabeligt og teknologisk fagsprog
̶ billeder, film og øvrige multimodale tekster
-sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, populærvidenskabelig formidling og erhvervsrelaterede tekster
̶ digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier
̶ litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
̶ litteratur-, sprog- og mediehistorie.

Der læses udvalgte links fra Dansk i tiden, Håndbog til dansk og Store nyheder.

57 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 5 SO3: Bæredygtighed

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Nyhedsformidling, del 2

Se beskrivelse i studieforløbets del 1.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyse, fortolkning og perspektivering 30-08-2023
Kronik og refleksionstekst 05-10-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Studietur og SO 3 del 2

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Efterårsferie

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Film, tv og audiovisuelle reklamer, del 1

Studieforløbet er udviklet med afsæt i:
*Dansk og international filmhistorie (bogen Mediefag.dk)
*Om kortfilm af vognstoft
*Spillefilm: https://hbdansk.systime.dk/?id=232
*Raskins 7 parametre, via Vognstoft
*Dansk TV-historie (bogen Fokus)
*Humorteori (bogen Humor i dansk)
*TV-reklamer (bogen af Per Helmer Hansen)

Der arbejdes med teorier og analyser, skriftlighed og mundtlighed, individuelle øvelser og teambaserede øvelser.
  
Konkret arbejdes der med følgende tekster:
*Novellen Film af Helle Helle  
*Spillefilmen Kartellet
*Kortfilmen Helium
* Klip fra tv-underholdningsprogrammer:
Dolph og Wulff:
https://www.youtube.com/watch?v=U-ta6k8JbPo&list=RDZb90sIwV6oc&index=3
Rockerne:
https://www.youtube.com/watch?v=rFntLaN-vgk
Casper & Mandrilaftalen:
https://www.youtube.com/watch?v=Mjj29Pyb4rA
https://www.youtube.com/watch?v=VPS8GouqQgs
https://www.youtube.com/watch?v=toEGEooGKDY
https://www.youtube.com/watch?v=eAK3CXhMc24
https://www.youtube.com/watch?v=_qfAHChOLYY
*Reklamefilm fra:
COOP:
https://www.youtube.com/watch?v=pTp_UFj64BA&ab_channel=ForeningenCoop
Bussen af midttrafik:
https://www.youtube.com/watch?v=VXzuQiP6U8Q&ab_channel=Gagz
Der kommer spyd!" OK støtter sporten:
https://www.youtube.com/watch?v=FX-1ZNulCng&feature=youtu.be
Tuborg:
https://www.youtube.com/watch?v=VwFisUDj8iw&list=PL0DBED1735F96461B&index=8
Kims:
https://www.youtube.com/watch?v=lAt_G3cZ5WY
Minna og Gunnar:
https://www.youtube.com/watch?v=R_528nDf9jI
Squash:
https://www.youtube.com/watch?v=2jjvViym3AM
Sonofon:
https://www.youtube.com/watch?v=C6oLTulWAJM
Viasat:
https://www.youtube.com/watch?v=ywCtZd4Zffs
Leasy:
https://www.youtube.com/watch?v=qAo1jKEG4CQ
TDC:
https://www.youtube.com/watch?v=HAV2HYl2yw8
*Hvilken stemme giver du videre? Tal ordentligt, det koster ikke noget! | Call me https://www.youtube.com/watch?v=bzOGWNAvSNA
*Har du reddet liv uden at vide det af trygfonden:
https://www.facebook.com/TrygDanmark/videos/504954490258042/
Arla – Skridt for skridt:
https://www.youtube.com/watch?v=xZGTUN7C72Q
Rådet for sikker trafik - Nederen forældre:
https://www.youtube.com/watch?v=qETUvhqKJug
Reklamefilmkampagnen:
”DO IT FOR DENMARK”, https://www.youtube.com/watch?v=vrO3TfJc9Qw
”DO IT FOR MOM” https://www.youtube.com/watch?v=B00grl3K01g
”DO IT FOREVER” https://www.youtube.com/watch?v=ZHNBVzYk5gA

Faglige mål:
̶ udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
̶ anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
̶ analysere og fortolke fiktive tekster
̶ perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
̶ demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger
̶ demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Kernestof:
̶ billeder, film og øvrige multimodale tekster
̶ digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier
̶ danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske perioder
̶ litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
̶ litteratur-, sprog- og mediehistorie.

93 sider.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Individuelle skriftlige øvelser, del 1 24-10-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Dansk-Idehistorie opgave

30 siders læsning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Innovation Camp

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Moderne og senmoderne prosa og lyrik, del 1

Bøgerne: Håndbog til dansk bog, Lyrik - Når sproget spiller og System og eksperimenter.

Erik Knudsen Credo
Stig Dagermann Att døda ett barn.
Peter Seeberg Patienten  
Klaus Rifbjerg konfrontation
Karen Blixen Ringen
Martin A Hansen Agerhønen
Arne Herløv Petersen digtet Mand,
Per Højholt digtet henry,
Systemdigtning via Hans-Jørgen Nielsen (nogle blandede tekster)
Michael Strunge Forstadsnat og Natmaskinen
Dan Turèll Istedgade
Naja Marie Aidt Som englene flyver
Søren Ulrik Thomsen Tilgiv at jeg ser dine knogler før kødet
Novellesamling: Jan Sonnergaard Radiator, er på mitcfu, dermed novellerne:
William
Historie om en ung mand, der tvinges ind i et klædeskab, fordi et ubehageligt væsen bryder ind i hans kærlighedsliv på de mest umulige og ubelejlige tidspunkter
Tyveri
Polterabend
Sex
Kimono mit hus
Lotte
NETTO og fakta
Fallit
Immatrikuleret 1.9.1982, spøgelse
Christina Hagen: White Girl.

Faglige mål:
-udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
-demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi
-demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
-anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
-analysere og fortolke fiktive tekster
-perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
-demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden
-demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale strømninger
-demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.

Kernestof:
-dansk sprog, sproglig variation og faglige udtryksformer, herunder naturvidenskabeligt og teknologisk fagsprog
-billeder, film og øvrige multimodale tekster
-danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske perioder
-mindst én folkevise og én tekst af hver af følgende forfattere: Ludvig Holberg, Adam Oehlenschläger, N.F.S. Grundtvig, Steen St. Blicher, H.C. Andersen, Herman Bang, Henrik Pontoppidan, Johannes V. Jensen, Martin Andersen Nexø, Tom Kristensen, Karen Blixen, Martin A. Hansen, Peter Seeberg og Klaus Rifbjerg
-mindst seks værker med genremæssig og historisk spredning, herunder mindst én roman og to øvrige skønlitterære værker
-svenske og norske tekster på originalsprog
-litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
-litteratur-, sprog- og mediehistorie.

174 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 14 Juleferie

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Moderne og senmoderne prosa og lyrik, del 2

Se beskrivelse i studieforløbets del 1.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Individuelle skriftlige øvelser, 2 26-01-2024
Analyse, vurdering og diskussion 02-02-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Vinterferie

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Moderne og senmoderne prosa og lyrik, del 3

Se beskrivelse i studieforløbets del 1.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 SO5: Videnskab og teknologi

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Påskeferie

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20 Moderne og senmoderne prosa og lyrik, del 4

Se beskrivelse i studieforløbets del 1.
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyse, vurdering og perspektivering 05-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 21 Eksistentialisme, del 1

Digte, noveller, musikvideoer og musiktekster, kunstmaleri, videooplæg, grafisk roman, kortfilm, reklamefilm og roman.

Det primære afsæt er: Den eksistentielle virkelighed, på systime, af Johannes Fibiger.
Deri
Søren Kierkegaards filosofi
Realitetssans og virkelighedstab
Værens mening – Heidegger
Åndens liv – Arendt
Ubehaget ved moderniteten – Freud og Taylor
Tilværelsens absurditet – Camus
Sprog og virkelighed
At blive den, man er – Nietzsche
Omvurdering af alle værdier – Nietzsche
Fordømt til frihed – Sartre
Helvede er de andre – Sartre
Den etiske fordring – Løgstrup
Christian Hjortkær: Højskoleånd
Singularitet og unikhed – Reckwitz
Resonans og acceleration – Rosa
Det antropocæne – klima, teknologi og eksistens
Menneskets datagørelse
Det posthumane

Der læses desuden:
Noget om at være af Halfdan Rasmussen.
Du bærer det med dig som et fejlslag i pulsen af Søren Ulrik Thomsen.
Såret vilddyr 2 af Asger Jorn.
Ørneflugt af Henrik Pontoppidan.
Christian Hjortkjær: HøjskoleÅnd #4: Utilstrækkelig.
Uro af Kiosk.
Angående mig: Fuld af fejl
https://www.youtube.com/watch?v=ucviOKg8Q6w
Mikael Simpson - Jeg sidder fast
https://www.youtube.com/watch?v=xigAmw-Wf9s
Peter Sommer, Selina Gin - Din Idiot
https://www.youtube.com/watch?v=_YjFxKnJRh8
Marvelous Mosell & DJ Tue Track - Den Bedste Danser
https://www.youtube.com/watch?v=bXhgYdxWIxE
Malte Ebert fortolker Simon Kvamms 'Super Ligeglad - Superliga'
https://www.youtube.com/watch?v=mKCIGfcQmi0
Lars H.U.G kvinde min
https://www.youtube.com/watch?v=8-DUK3FwK38
Forvandlingen af Søren Jessen (værklæsning)
Alt er data af Lone Hørslev.
Allan 3000 af Frank Molino.
Boston Dynamics reklamefilm (Do you love me?):
https://www.youtube.com/watch?v=fn3KWM1kuAw
Norske REMA 1000 (Smarthus - det enkle er ofte det beste):
https://www.youtube.com/watch?v=sgJLpuprQp8
Michelob ULTRA (Robots):
https://www.youtube.com/watch?v=qQJhz0Ib6i0
Jens Blendstrup: Gud taler ud (via MitCFU), værklæsning.

Faglige mål:
̶ udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
̶ demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi
̶ demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
̶ anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
̶ analysere og fortolke fiktive tekster
̶  perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
- demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale strømninger
-demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.

Kernestof:
-dansk sprog, sproglig variation og faglige udtryksformer, herunder naturvidenskabeligt og teknologisk fagsprog
-mangfoldige litterære genrer
-billeder, film og øvrige multimodale tekster
-sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, populærvidenskabelig formidling og erhvervsrelaterede tekster
-mindst én folkevise og én tekst af hver af følgende forfattere: Ludvig Holberg, Adam Oehlenschläger, N.F.S. Grundtvig, Steen St. Blicher, H.C. Andersen, Herman Bang, Henrik Pontoppidan, Johannes V. Jensen, Martin Andersen Nexø, Tom Kristensen, Karen Blixen, Martin A. Hansen, Peter Seeberg og Klaus Rifbjerg
-litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder

214 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 22 Teknologiuge

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 24 SO6: Etik i videnskab

34 siders læsning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 26 Studieretningscase

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 27 Eksistentialisme, del 4

Se beskrivelse i studieforløbets del 1.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyse, fortolkning og perspektivering 13-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 28 Sprog, del 1

Følgende, fra kapitlet om Sprog i Håndbog til Dansk: Ordenes betydninger, Sproglige billeder, Sproglige figurer, Sætningsopbygning, Ordklasser, Rim og rytme, Talesprog og skriftsprog, Stil og tone, Retorik, Talegenrer, Ciceros pentagram, Disposition, Appelformer, Argumentation,
Diskursanalyse, Sproghandlinger, Samarbejdsprincippet og det underforstående, Høflighedsprincippet og Facework og ansigtstruende handlinger. Derudover retorisk analyse af taler.

Eleverne arbejder med udvalgte øvelser i mindre og større teams samt i form af individuelt fokus. Mestendels i kombination af skriftlighed og mundtlighed.

Der arbejdes med:
Tom Kristensen Det blomstrende slagsmål
Helle Helle Køreplaner
Ib Michael Hajskygger
Taler (King, Hitler og Tine Høeg)
Rasmus Nikolajsen Tilbage til unaturen af via mitcfu
Per Højholt: Gittes monolog om frihed
Benny Andersen: På høje tid

Eleverne får tid til at fordybe sig i:
https://sproget.dk/leg-og-ler
(her er fx quizzer, øvelser og kommakursus)
https://sproget.dk/temaer
(her er fx noget om tegnsprog, nye ord, ordenes oprindelse og sproget på sociale medier)
https://sproget.dk/raad-og-regler/typiske-problemer/typiske-problemer
(de mest almindelige sproglige faldgruber)
https://dialekt.ku.dk/sproghistorie
efter eget valg.

Faglige mål:
-udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
-demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi
-demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
-anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
-analysere og fortolke fiktive tekster
-analysere og vurdere ikke-fiktive tekster

Kernestof:
-dansk sprog, sproglig variation og faglige udtryksformer, herunder naturvidenskabeligt og teknologisk fagsprog
-sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, populærvidenskabelig formidling og erhvervsrelaterede tekster
-litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
-litteratur-, sprog- og mediehistorie.

132 sider.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kronik og refleksionstekst 10-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 29 Efterårsferie

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 30 Sprog, del 2

Se beskrivelse i del 1.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 31 SOP studiedage og skrivedage + juleafslutning

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 32 Juleferie

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 33 Galskab, del 1

Forløbet følger delvist bogen Galskab i litteraturen (systime) og indeholder både noveller, digte, kunstbilleder og tegneserie.

I bogen Galskab i litteraturen læses følgende:
Galskabslitteratur og kreativitet
Sprogbrug og stigma
Behandlingsformer og -systemer
Galskab i oldtiden
Middelalderen og den ældre enevældes love
Universalitet og individualisme i 1800-tallet
Behandlingseksperimenter fra 1900-1950
Standardiserede klassifikationer, psykofarmaka og distriktspsykiatri
Antipsykiatri i 1960’erne
Sorg, depression og selvmord
Det melankolske gen
Melankoli og depression
Klinisk depression
Selvmord
Stress, nervøsitet og angst
Kierkegaards eksistensfilosofiske angst
Stress
Klinisk angst
Hallucinationer og vrangforestillinger
Det kliniske perspektiv
Galskab og fortælleteoriens begreb om upålidelighed  
Det uhyggelige eller det uhjemlige  
Psykotisk og poetisk sprog.  

Af andre tekster læses følgende:
Ebbe Skammelsøn
Glasklokken af S. Plath.
Transitiviteter og Kontinuiteter af Inger Christensen.
Livets skyggeside af T. H Nøhr.
Sara tegner af A. Djørup.
Uddrag af Hamlet af Shakespeare.
Hamlet, der viser sin moder faderens spøgelse af Nicolai Abildgaard.
Melencolia af Albrecht Dürer.
Mor. En historie om blodet af M. Lucas.
Angst af Hulda Lütken.
Hjertet, der sladrede af E.A. Poe.
Min datter er sindssygt farlig (dokumentarfilm).

Endvidere arbejdes der med følgende skriftlige eksamensgenre:
Analyse, vurdering og perspektivering af:
Det andet landshold (uddrag). Dokumentarserie, sæson 1, klip fra afsnit 1 og afsnit 2, DR, 2021.

Faglige mål:
̶ udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
̶ demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi
̶ demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
̶ anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
̶ analysere og fortolke fiktive tekster
̶  perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
-demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.

Kernestof:
-dansk sprog, sproglig variation og faglige udtryksformer, herunder naturvidenskabeligt og teknologisk fagsprog
-mangfoldige litterære genrer
-billeder, film og øvrige multimodale tekster
-sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, populærvidenskabelig formidling og erhvervsrelaterede tekster
-oversatte tekster, der bidrager til at perspektivere dansksprogede tekster i en nordisk, europæisk eller global sammenhæng
-litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder

Antal sider: 160.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Individuel skriftlig øvelse 1 16-01-2025
Individuel skriftlig øvelse 2 28-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
Titel 34 Terminsprøver

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 35 Vinterferie

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 38 Påskeferie

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 39 Teknikfagsuge

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer