Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
ZBC
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
R2022p MA (R1p MA, R2p MA, R3p MA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Algebra
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ligninger & uligheder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Geometri & trigonometri
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Deskriptiv statistik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Analytisk plangeometri
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Vektorregning
Vektorregning:
Vi taler om hvad en vektor er, samt hvordan en vektor beskrives matematisk. Derudover kommer vi igennem grundlæggende regneregler for vektorer herunder addition, subtraktion, ligevægt, vektorers længde, vektorer i kartetiske og polære koordinater, forlængelse og forkortning af vektor, samt vinklen imellem vektorer.
Desuden har vi talt om skalarproduktet, samt vektorers parallelogram.
Udover ovennævnte, er de vigtigste vektorer, som basisvektor, stedvektor osv. også blevet beskrevet.
Regneregler for skalarprodukt, komposanter og projektion af vektorer er derfor ikke dækket.
Litteratur:
MAT B htx, læreplan 2017, iBog, kapitel 5
Michael Jensen, Klaus Marthinus, John Schødt Pedersen, Peter Hansen
systime
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
42 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Rumgeometri
Vi vil i dette forløb arbejde med overfladeareal vha. udfoldning, samt volumen af følgende rumlige figurer:
- Det rette prisme
- Cylinderen
- Kuglen
- Kugleskive og kugleafsnit
- Keglen og keglestub
- Pyramiden og pyramidestub
- Keglestub
Derudover vil I få kendskab til afstande i rummet.
Litteratur:
MAT B htx, læreplan 2017, iBog, kapitel 6
Michael Jensen, Klaus Marthinus, John Schødt Pedersen, Peter Hansen
systime
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Funktioner
Variable
Funktionsbegrebet
Grafisk afbildning
Definitionsmængde og værdimængde
Monotoniforhold (voksende og aftagende funktioner)
Maksimum og minimum (lokalt og globalt).
Parablens toppunkt
Parablens skæring med x-aksen
Tre punkter til en parabel
Parablens brændpunkt
Gennemgang af hyperblen og flytning
Potensfunktioner og ikke-heltallig eksponent
Polynomier
Rødderne i et polynomium
Faktorisering at et polynomium
Kurvetilpasning
Sammensætte funktioner
Omvendte funktioner
Stykkevis sammensætte funktioner
Eksponentialfunktionen og den naturlige eksponentialfunktion
Definition af titals-logaritmen
Regneregler for logaritmer
Logaritmiske ligninger
Den naturlige logaritmefunktion
Flere logaritmefunktioner
Det dobbeltlogaritmiske -og det enkeltlogaritmiske koordinatsystem
Eksponentiel udvikling
Fordobling
Halvering
Opstilling af funktionsforskrift
Regression:
Lineær regression
Korrelationskoefficient, forklaringsgrad
Matematisk modellering med lineær regression
Eksponentiel regression
Potensregression
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
28,00 moduler
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Differentialregning
Grænseværdi, kontinuitet, differentiabilitet, differenskvotient, regneregler for differentialkvotient og differentiable funktioner, funktionsundersøgelse, differentialregning og optimering.
De mindste kvadraters metode.
Bog:
Mat B htx
Klaus Marthinus, Michael Jensen, John Schødt Pedersen, Niels Padkjær Pedersen og Peter Hansen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Integralregning
Stamfunktion, det ubestemte og det bestemte integral, regneregler for bestemte integraler. Areal- og volumenberegning. Guldins regler.
Bog:
Mat B htx
Klaus Marthinus, Michael Jensen, John Schødt Pedersen, Niels Padkjær Pedersen og Peter Hansen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Vektorregning
Vektorregning:
Vi taler om hvad en vektor er, samt hvordan en vektor beskrives matematisk. Derudover kommer vi igennem grundlæggende regneregler for vektorer herunder addition, subtraktion, ligevægt, vektorers længde, vektorer i kartetiske og polære koordinater, forlængelse og forkortning af vektor, samt vinklen imellem vektorer.
Desuden har vi talt om skalarproduktet, samt vektorers parallelogram.
Udover ovennævnte, er de vigtigste vektorer, som basisvektor, stedvektor osv. også blevet beskrevet.
Regneregler for skalarprodukt, komposanter og projektion af vektorer er også dækket.
Litteratur:
MAT B htx, læreplan 2017, iBog, kapitel 5
Michael Jensen, Klaus Marthinus, John Schødt Pedersen, Peter Hansen
systime
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Vektorer i rummet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
39 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Differentialregning 2
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Integralregning 2
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Differentialligninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Diskret matematik
noget...
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Supplerende stof
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Forberedelsesmateriale
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/158/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56226947240",
"T": "/lectio/158/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56226947240",
"H": "/lectio/158/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56226947240"
}