Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
ZBC
|
Fag og niveau
|
Afsætning A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
R2022b AF (R1b AF, R2b AF, R3b AF)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Markedsanalyse og samfundsvidenskabelig metode
I kapitel 1 har vi bl.a. behandlet følgende emner:
- Formål med markedsanalyser.
- Datakilder.
- Kvantitative data.
- Kvalitative data.
- Primær- og sekundær data.
- Spørgeskemaundersøgelser.
- Fejlkilder.
- Repræsentativitet.
- Big data.
- Den samlede markedsanalyseproces.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Den interne situation
Kap. 2: Den interne situation
Centrale begreber: Den interne situation
- Virksomhedskarakteristik
- Konkurrencedygtighed:
* Kernekompetence
-*Konkurrencemæssig fordel
* Kritiske succesfaktorer (KSF)
* Key Performance Indicators (KPI)
* Forretningsmodeller
-BMC (Business Model Canvas)
* Aktivitetsperspektiv
* Produkt/serviceydelse
* Kundeperspektiv
* Finansielt perspektiv
* Disruption
*Værditilbud
* Kundesegmenter
* Kunderelationer
* Kanaler
* Nøgleaktiviteter
* Nøgleresurser
* Samarbejdspartnere, fx leverandører
* Omkostninger
* Indtægter
- Værdikæde
* Upstream
* Downstream
* Margin
- SW-opstilling
Økonomiske kompetencer:
Eleven skal kunne beherske:
• Modelleringskompetencen
• Kommunikationskompetencen
• Databehandlingskompetencen
• Problembehandlingskompetencen
• Redskabskompetencen
Taksonomi:
Beherske niveau 1:
Bl.a. redegøre, karakterisere, opstille og beregne.
Kende til niveau 2:
Bl.a. analysere, forklare og sammenligne.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Case 1: Hansens flødeis
|
06-11-2022
|
AF Aflevering 1: Miintos forretningsmodel
|
21-11-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Den eksterne situation
Kap. 3: Den eksterne situation
- Omverdensmodellen
- OT-opstilling
- Muligheds- og trusselsmatrix
- PESTEL-analyse
Økonomiske kompetencer:
Eleven skal kunne beherske:
• Modelleringskompetencen
• Kommunikationskompetencen
• Databehandlingskompetencen
• Problembehandlingskompetencen
• Redskabskompetencen
Taksonomi:
Beherske niveau 1:
Bl.a. redegøre, karakterisere, opstille og beregne.
Kende til niveau 2:
Bl.a. analysere, forklare og sammenligne.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
AF Aflevering 2: Omverdensanalyse
|
21-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Konkurrenceforhold
Kap. 4: Konkurrenceforhold
- Konkurrenceformer
- Konkurrencetragtmodellen
- Konkurrencemæssige positioner
- Konkurrentanalyse
- Generisk strategi (konkurrencestrategi). Efterbehandles i emnet strategi.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
AF Aflevering 3: Konkurrenceforhold
|
03-02-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Segmentering, målgruppevalg og positionering
Kapitel 11 i Marketing-bogen i Systime.
Målgruppe:
- Målgruppevalg
- Målgruppestrategier.
- Livsstilssegmenter.
- Socio- og adfærdsdemografiske variable.
Segmentering:
- SMP-processen.
- SMOK-modellen.
- Kommunikationskanaler for målgrupper.
Positionering:
- Positioneringskortet.
- USP.
- ESP.
- ISP (i forbindelse med promotion).
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Købsadfærd på konsumentmarkedet
Kernestof:
Kap. 6: Købsadfærd på konsumentmarkedet
- SOR-modellen
- Maslows behovspyramide
- Købemotiver
- Købsadfærdstyper
- Køberoller
- Købsbeslutningsprocessen
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Tjek- og forståelsesopgaver kap. 6: Købsadfærd B2C
|
09-03-2023
|
AF Aflevering 4: Købsadfærd på B2C
|
19-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Strategi
Kap. 8: Strategi
Kap. 8: Strategi
Afsnit 8.1., 8.3., 8.4 og 8.5 (SWOT-opstilling, konkurrencestrategier (generiske strategier) og vækststrategier (Ansoffs vækstmatrice).
Økonomiske kompetencer:
Eleven skal kunne beherske:
• Modelleringskompetencen
• Kommunikationskompetencen
• Databehandlingskompetencen
• Problembehandlingskompetencen
• Redskabskompetencen
Taksonomi:
Beherske niveau 1:
Bl.a. redegøre, karakterisere, opstille og beregne.
Kende til niveau 2:
Bl.a. analysere, forklare og sammenligne.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
AFØ Aflevering 1 - Boghandlerbranchen
|
01-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Brancheforhold
Marketing Systime kap. 5: Brancheforhold
Vi har i nedenstående afsnit behandlet følgende:
5.1. Branchekarakteristik.
- Branchedefinitioner.
- Klynger af netværk (virksomheder, som repræsenterer flere brancher).
5.2. Brancheanalyse
- Porters Five Forces.
- Kunder og leverandørers forhandlingsstyrke.
- Udbydernes forhandlingsstyrke.
- Truslen for nye indtrængere.
- Høje/lave indtrængningsbarrierer.
- Høj/lav kapitalstyrke som afgørende element for de etablerede udbyders position samt mulighederne for nye indtrængere i branchen.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
AF Aflevering 5: Charterbranchen
|
27-04-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Strategi
Tværfagligt strategiforløb med VØ:
Kap. 8 (Systime) Strategier (vækststrategier og konkurrencestrategier)
Mission, Vision, Værdier, Idé, Mål
SWOT-opstillingen => TOWS-matricen => vækststrategier
Konkurrencestrategier=Porters Generiske strategier (Omkostningslederstrategi, Omkostningsfokus, Differentieringsstrategi, Differentieringsfokus)
Kritisk masse (en virksomhed skal have en stor andel af markedet for at kunne producere eller sælger så meget, at indkøbs eller produktionsomkostningerne kan holdes nede til at have en omkostningslederfokuseret strategi)
Palisadestrategi (virksomheden forsøger at dække markedet bredt med sit udbud for at holde konkurrenter ude)
Stuck-in-middle (når virksomheden ikke kører een enkelt decideret konkurrencestrategi og dermed bliver uklar med deres konkurrencestrategi)
Ansoffs vækstmatrix = vækststrategier (Markedspenetrering, Produktudvikling, Markedsudvikling, Diversifikation)
(Bowmans strategiske ur: der er ikke arbejdet med det strategiske ur)
(Dog er der trukket elementer af blue/red ocean ind samt vertikal og horisontal integration)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Marketingmix nationalt
Kapitler i Marketing-bogen systime:
15: Produkt
20: Distribution
22: Promotion
18: Pris
16: Service
14: MM (Skema med PLC bruges som opsamling).
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 15.7: Corporate branding
|
27-09-2023
|
Opgave 15.7: Corporate branding
|
29-09-2023
|
AFØ Aflevering 2 - Charterbranchen
|
29-10-2023
|
AFØ Aflevering 2 - Charterbranchen
|
29-10-2023
|
Tjek og forståelsesopgave til pris
|
06-11-2023
|
Tjek og forståelsesopgave til pris
|
08-11-2023
|
AFØ Aflevering 3 - Den danske finanssektor
|
24-11-2023
|
AFØ Aflevering 3 - Den danske finanssektor
|
24-11-2023
|
Artikel fra Berlingske + spørgsmål
|
27-11-2023
|
Artikel fra Berlingske business + spørgsmål
|
04-12-2023
|
Mindmap med problemstilling og løsning til artikel
|
04-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
B2B-markedet
Kernestof om B2B-markedet:
Kap. 7: Købsadfærd på producentmarkedet
Kap. 13: Segmentering på producentmarkedet
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
AFØ Aflevering 4 - Joe & The Juice
|
19-02-2024
|
AFØ Aflevering 4 - Joe & The Juice
|
19-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Porteføljeanalyse- og strategi
I forløber har vi kombineret viden fra kap. 8 og 10.
Vi har også set nærmere på, hvordan virksomhedens strategiske beslutninger påvirker den interne situation f.eks. værdikæden samt kigget nærmere på virksomhedens portefølje af produkter.
Særlige vigtige modeller og begreber i forløbet:
- Boston-modellen.
- Sammenhæng mellem Boston- og PLC-kurven.
- Strategiens påvirkning på værdikæden og forretningmodel.
- Porfeføljestrategier.
- SBU begrebet og dets anvendelse ift. virksomheder, som skal have etableret nye forretningsenheder internt i organisationen.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
AFØ Aflevering 5 - Projektforløb
|
22-04-2024
|
AFØ Aflevering 5 - Projektforløb
|
22-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Strategisk analyse
Bogen Marketing, Systime: Kapitel 10
Et vigtigt element i virksomhedens strategiarbejde er de strategiske analyser. Disse kan deles op i to hovedgrupper: analyser af den interne situation og analyser af den eksterne situation. Når virksomheden har et overblik over den strategiske situation, starter arbejdet med at fastlægge strategien.
Næsten alle virksomheder har langsigtede mål, hvor vækst indgår. Vi arbejder med forskellige vækststrategier, som kan ligge til grund for virksomhedens langsigtede vækst. I virksomhedens strategiarbejde indgår også porteføljeovervejelser. Desuden må virksomheden løbende justere sin forretningsmodel via fx digital transformation eller værdiinnovation.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Strategiske analyser
|
20-08-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Personlige
- Selvtillid
- Initiativ
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
15
|
Internationalisering
Bogen Marketing, Systime: Kapitel 9
Mange danske virksomheder sælger ikke kun deres produkter og serviceydelser på hjemmemarkedet, men arbejder systematisk med at udbrede kendskabet til og sælge deres produkter på internationale markeder. I dette kapitel vil vi behandle de problemstillinger, der har særlig relevans i forbindelse med internationalisering.
Virksomhedens interne forhold, herunder internationale kompetencer, vil have stor indflydelse på, hvorvidt og hvordan virksomheden bevæger sig ud på internationale markeder. Virksomheden kan have forskellige motiver for at internationalisere, ligesom der er forskellige internationaliseringsmodeller for en virksomheds internationale udvikling. Når virksomheden skal udvælge et eller flere eksportmarkeder, er der en række forskellige markedsudvælgelsesmodeller, som den kan følge. Endelig kan kendskabet til og forståelsen af kulturen på internationale markeder være afgørende for virksomhedens internationalisering, og derfor præsenteres en række kulturteorier sidst i kapitlet.
- Internationaliseringsmodeller
- Eksportmotiver og eksportberedskab
- Markedsudvælgelse
- Kultur
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Afsætningsopgave 1, 1. del.
|
02-09-2024
|
PBL
|
10-10-2024
|
Afsætningsopgave 1, 2. del.
|
11-10-2024
|
Afsætningsopgave 2, 1. del.
|
11-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
16
|
Internationalt marketingmix og segmentering
Bogen Marketing, Systime: Kapitel 12, 17, 19, 21, 23, 24.
- Segmentering internationalt
- Marketingmix internationalt
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Case 19.1: Lagkagehuset
|
20-11-2024
|
Afsætningsopgave 2, 2. del.
|
08-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Marketingplanen
Kernestof - Marketingplanen kapitel 25
Eleverne skal kunne arbejde med en marketingplan både nationalt og internationalt. Arbejdet vil samtidig inddrage resten af pensum og vil således også være en repetition af dette.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Afsætningsopgave 3 - Terminsprøve
|
31-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Mundtlighed og Skriftlighed. Repetition.
Eleverne skal forstå kravene til mundtlighed og skriftlighed i faget, samtidig med at vi gennemgår det ønskede kernestof.
Herunder trænes faglige begreber samt at argumentere mundtligt.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Eksamensprojekt med henblik på marketingplanen
Eleverne arbejder med virksomheden xx ud fra case metoden.
Formålet er at eleverne får trænet mange områder af kernestoffet, men også at vise at de kan afgrænse og udvælge det relevante.
Projektet skal bruges til den mundtlige eksamen, der skal perspektiveres til projektet.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Afsætningsopgave 4: Temu - shop like a billionaire
|
09-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
Repetition af kernestof
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/158/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56265344761",
"T": "/lectio/158/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56265344761",
"H": "/lectio/158/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56265344761"
}