Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
ZBC
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
R2022b MA (R1b MA, R2b MA, R3b MA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Algebra
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ligninger & uligheder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Geometri & trigonometri
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Analytisk plangeometri
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Lineær Programmering
ligeær programmering
Lineær programmering LP-optimering af produktmix
• Lineære funktioner i to variable
• Optimering indenfor et polygonområde
Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale:
Matematik B kap 6, 3. udgave
Søren Antonius m.fl.
Systime
og
Matematik C hhx
Hans Henrik Hansen
Jytte Melin
Ken Elmquist Nielsen
Niels Henrik Poulsen
Johnny Weile
systime
særlige fokus punkter. Faglige - Udvikling af elevernes tankegangs-, ræsonnements-, modellerings-, problembehandlings-, repræsentations-, symbol- og formalisme-, kommunikations- og hjælpemiddelkompetencer, ved at Bidrage til at udvikle elevernes kendskab til og evne til at anvende metoder til at foretage matematisk analyse af talmæssige sammenhænge der er beskrevet vha. matematisk symbolsprog. Bidrage til at udvikle elevernes evne til overskue og vurdere kendte og ukendte problemstillinger, der er beskrevet ved anvendelse af matematisk terminologi. Bidrage til at udvikle elevernes evne til at håndtere formler og veksling mellem anvendelse af matematisk symbolsprog og dagligt talt eller skrevet sprog. Bidrage til at udvikle elevernes evne til at gennemføre modelleringer ved anvendelse af variabelsammenhænge og forstå modellens rækkevidde.
Lytte - Tavleundervisning, gruppearbejde og individuelt arbejde med opgaver. Brug af CAS programmer, Microsoft Mathematics, GeoGebra. Emneopgave
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Hjemmeopgave 1
|
06-09-2023
|
Hjemmeopgave 1
|
06-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forskellige funktionstyper
Forløb omkring funktioner generelt og forskellige funktionstyper. Afsluttet med et delforløb om regression og forskellige typer vækst.
Afsluttes medet emneopgave.
Fagligt indhold:
* Funktionsbegrebet
- Definitions- og dispositionsmængde
- Værdimængde
- Forskrift, graf og tabel definitioner af funktioner
-Omvendt funktion
- Sammensat funktion
- Stykkevise funktioner
- Forskydning og skalering af funktioner langs x- og y-akse
* Introduktion til funktionsanalyse
- Kontinuitet
- Bestemmelse af nulpunkter
- Fortegnsanalyse
- Grænseadfærd, herunder grænseværdi
- Nævnt monotoniforhold og ekstrema
* Polynomier
- Nulpunkter/rødder
- Nulreglen
- Faktorisering af polynomier med kendte rødder
- Form
- Bestemmelse af forskrift
- Andengradsligninger
* Potensfunktioner
- Formel definition af potenser og rødder
- Gentagelse af potensregneregler
- Bestemmelse af forskrift
* Hyperbler
-gennemgang af asymptoter
* Eksponential- og logaritmefunktioner
- Formel definition af eksponentialfunktion
- Sammenligning med andre typer vækstfunktioner
- Logaritmefunktioner
- Logaritmeregneregler
- Løsning af ligninger med ukendt i eksponent
- Bestemmelse af forskrift
* Typer af vækst
- Forskelle mellem logaritmisk, lineær, potentiel og eksponentiel vækst
- Anvendelse af logaritmisk papir (kursorisk)
- Logaritmisk transformation for at linearisere potens- og eksponentialfunktion
- Regression
- Tolkning af forklaringsgrad
Forløb omkring funktioner generelt og forskellige funktionstyper. Afsluttet med et delforløb om regression og forskellige typer vækst.
Matematik B kap. 2, 3.udgave
Søren Antonius m.fl.
Systime
Matematik B hhx kap. 2
Hans Henrik Hansen
Jytte Melin
Ken Elmquist Nielsen
Niels Henrik Poulsen
Johnny Weile
Systime
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Udvikling af elevernes tankegangs-, ræsonnements-, modellerings-, problembehandlings-,
repræsentations-, symbol- og formalisme-, kommunikations- og hjælpemiddelkompetencer,
ved at
Bidrage til at udvikle elevernes kendskab til og evne til at anvende metoder til at
foretage matematisk analyse af talmæssige sammenhænge der er beskrevet vha.
matematisk symbolsprog.
Bidrage til at udvikle elevernes evne til overskue og vurdere kendte og ukendte
problemstillinger, der er beskrevet ved anvendelse af matematisk terminologi.
Bidrage til at udvikle elevernes evne til at håndtere formler og veksling mellem
anvendelse af matematisk symbolsprog og dagligt talt eller skrevet sprog.
- IT - Tavleundervisning, gruppearbejde og individuelt arbejde med opgaver.
Brug af CAS programmer, Microsoft Mathematics, GeoGebra.
Emneopgaver
- Lectio
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
7
|
Differentialregning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
50,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
sandsynligheds regning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
CHi 2 test
Teststørrelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Differentialregning og funktionstyper og repe
Grænseværdi, kontinuitet, differentiabilitet, differenskvotient, regneregler for differentialkvotient og differentiable funktioner, funktionsundersøgelse, differentialregning og optimering.
De mindste kvadraters metode.
Bog:
Mat B htx
Klaus Marthinus, Michael Jensen, John Schødt Pedersen, Niels Padkjær Pedersen og Peter Hansen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Regressionsanalyse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Kvadratisk optimering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Vektorregning og anvendelser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
ForberedelsesMateriale
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/158/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56265399965",
"T": "/lectio/158/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56265399965",
"H": "/lectio/158/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56265399965"
}