Holdet R2022b MA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution ZBC
Fag og niveau Matematik A
Lærer(e)
Hold R2022b MA (R1b MA, R2b MA, R3b MA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Algebra
Titel 2 Ligninger & uligheder
Titel 3 Geometri & trigonometri
Titel 4 Analytisk plangeometri
Titel 5 Lineær Programmering
Titel 6 Forskellige funktionstyper
Titel 7 Differentialregning
Titel 8 sandsynligheds regning
Titel 9 Binomialfordeling og konfidensinterval
Titel 10 CHi 2 test
Titel 11 Differentialregning og funktionstyper og repe
Titel 12 Differentialregning og Integralregning
Titel 13 differentialligninger og anvendelser
Titel 14 trigonometriske funktioner og anvendelser
Titel 15 Regressionsanalyse
Titel 16 Kvadratisk optimering
Titel 17 Vektorregning og anvendelser
Titel 18 ForberedelsesMateriale

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Algebra

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Ligninger & uligheder

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Geometri & trigonometri

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Lineær Programmering

ligeær programmering
Lineær programmering LP-optimering af produktmix
• Lineære funktioner i to variable
• Optimering indenfor et polygonområde
Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale:
Matematik B kap 6, 3. udgave
Søren Antonius m.fl.
Systime
og
Matematik C hhx
Hans Henrik Hansen
Jytte Melin
Ken Elmquist Nielsen
Niels Henrik Poulsen
Johnny Weile
systime

særlige fokus punkter. Faglige - Udvikling af elevernes tankegangs-, ræsonnements-, modellerings-, problembehandlings-, repræsentations-, symbol- og formalisme-, kommunikations- og hjælpemiddelkompetencer, ved at Bidrage til at udvikle elevernes kendskab til og evne til at anvende metoder til at foretage matematisk analyse af talmæssige sammenhænge der er beskrevet vha. matematisk symbolsprog. Bidrage til at udvikle elevernes evne til overskue og vurdere kendte og ukendte problemstillinger, der er beskrevet ved anvendelse af matematisk terminologi. Bidrage til at udvikle elevernes evne til at håndtere formler og veksling mellem anvendelse af matematisk symbolsprog og dagligt talt eller skrevet sprog. Bidrage til at udvikle elevernes evne til at gennemføre modelleringer ved anvendelse af variabelsammenhænge og forstå modellens rækkevidde.
Lytte - Tavleundervisning, gruppearbejde og individuelt arbejde med opgaver. Brug af CAS programmer, Microsoft Mathematics, GeoGebra. Emneopgave
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Hjemmeopgave 1 06-09-2023
Hjemmeopgave 1 06-09-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forskellige funktionstyper

Forløb omkring funktioner generelt og forskellige funktionstyper. Afsluttet med et delforløb om regression og forskellige typer vækst.

Afsluttes medet emneopgave.

Fagligt indhold:
* Funktionsbegrebet
    - Definitions- og dispositionsmængde
    - Værdimængde
    - Forskrift, graf og tabel definitioner af funktioner
    -Omvendt funktion
    - Sammensat funktion
    - Stykkevise funktioner
    - Forskydning og skalering af funktioner langs x- og y-akse
* Introduktion til funktionsanalyse
    - Kontinuitet
    - Bestemmelse af nulpunkter
    - Fortegnsanalyse
    - Grænseadfærd, herunder grænseværdi
    - Nævnt monotoniforhold og ekstrema
* Polynomier
    - Nulpunkter/rødder
    - Nulreglen
    - Faktorisering af polynomier med kendte rødder
    - Form
    - Bestemmelse af forskrift
    - Andengradsligninger
* Potensfunktioner
    - Formel definition af potenser og rødder
    - Gentagelse af potensregneregler
    - Bestemmelse af forskrift
* Hyperbler
    -gennemgang af asymptoter
* Eksponential- og logaritmefunktioner
    - Formel definition af eksponentialfunktion
    - Sammenligning med andre typer vækstfunktioner
    - Logaritmefunktioner
    - Logaritmeregneregler
    - Løsning af ligninger med ukendt i eksponent
    - Bestemmelse af forskrift
* Typer af vækst
    - Forskelle mellem logaritmisk, lineær, potentiel og eksponentiel vækst
    - Anvendelse af logaritmisk papir (kursorisk)
    - Logaritmisk transformation for at linearisere potens- og eksponentialfunktion
    - Regression
    - Tolkning af forklaringsgrad

Forløb omkring funktioner generelt og forskellige funktionstyper. Afsluttet med et delforløb om regression og forskellige typer vækst.

Matematik B kap. 2, 3.udgave
Søren Antonius m.fl.
Systime

Matematik B hhx kap. 2
Hans Henrik Hansen
Jytte Melin
Ken Elmquist Nielsen
Niels Henrik Poulsen
Johnny Weile
Systime
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Udvikling af elevernes tankegangs-, ræsonnements-, modellerings-, problembehandlings-, repræsentations-, symbol- og formalisme-, kommunikations- og hjælpemiddelkompetencer, ved at Bidrage til at udvikle elevernes kendskab til og evne til at anvende metoder til at foretage matematisk analyse af talmæssige sammenhænge der er beskrevet vha. matematisk symbolsprog. Bidrage til at udvikle elevernes evne til overskue og vurdere kendte og ukendte problemstillinger, der er beskrevet ved anvendelse af matematisk terminologi. Bidrage til at udvikle elevernes evne til at håndtere formler og veksling mellem anvendelse af matematisk symbolsprog og dagligt talt eller skrevet sprog.
  • IT - Tavleundervisning, gruppearbejde og individuelt arbejde med opgaver. Brug af CAS programmer, Microsoft Mathematics, GeoGebra. Emneopgaver
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 10 CHi 2 test

Teststørrelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Differentialregning og funktionstyper og repe

Grænseværdi, kontinuitet, differentiabilitet, differenskvotient, regneregler for differentialkvotient og differentiable funktioner, funktionsundersøgelse, differentialregning og optimering.
De mindste kvadraters metode.

Bog:
Mat B htx
Klaus Marthinus, Michael Jensen, John Schødt Pedersen, Niels Padkjær Pedersen og Peter Hansen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 trigonometriske funktioner og anvendelser

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Kvadratisk optimering

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 ForberedelsesMateriale

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer