Holdet R2022p De - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution ZBC
Fag og niveau Design B
Lærer(e)
Hold R2022p De (R2p De, R3p De)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1 Introduktion
Titel 2 Forløb 2 Hvad er et designproblem?
Titel 3 Forløb 3 stilhistorie del 1.
Titel 4 Forløb 4 Optakt stole. I Arne Jacobsens fodspor
Titel 5 Forløb 5 Arkitekturøvelser og facader
Titel 6 Forløb 6.  Eksamens / årsprøve -forberedelse
Titel 7 Forløb 7 Lidt om året, første forløb Designanalyse
Titel 8 Forløb 8 Studeretningscase Teknologi og Design
Titel 9 Forløb 9 Stilhistorie 3 og 4
Titel 10 Forløb 10  Design og Arkitekturekskursion i KBH.
Titel 11 11Adfærdsdesign, en "fjendtlig bænk" til byens rum
Titel 12 Forløb12 At arbejde med bæredygtighed (arkitektur)
Titel 13 Forløb 13 Arkitektur - et sommerhus
Titel 14 14 Kommunikation/ (Produkt)  Emballage med logo
Titel 15 Forløb 15  Eksamensforberedelse
Titel 16 Forløb:3  Tag Plads - værsgo - sid ned  Del 1.

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1 Introduktion

Vi præsenterer os for hinanden

Kort om designundervisningen

Faglige mål: som involveres
- at analysere design som resultat

Formål:
Eleverne introduceres til:

- Lidt om kernestoffet i faget, genstandsfelter og designparametre.
- Lidt om at formidle design gennem et udstillingsgreb.
- At undersøge en anden kulturs æstetik i form af brug af mønster og farver.
- Eleverne skal udvælge et design som betyder noget for dem personligt, til brug i en fælles udstilling.
- Eleverne skal dekorerer deres fysiske portefolio.

Lille hjemmeopgave: om at finde et stykke design som har personlig betydning for jer hver især, og tage det med, gennem disse introduceres for kernestof: Designparametrene: Form, Funktion, Æstetik, Kommunikation og Kultur.
Researchmetoder: Iagttagelse, sammenligning, skitsering.

Kuratering af en udstilling med elevernes medbragte genstande, vi snakker om deres udstillede designs, opstilling, udstillingstitel.

OPGAVE:  
Genstandsfelt Kommunikationsdesign
Dekoration af portfoliomappen med inspiration fra andre kulturers æstetik ex. brug af mønstre og farver - selvstændig designproces.
Fokus på designparametrene: Kommunikation, Æstetik og Kultur.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Kreativitet
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 2 Forløb 2 Hvad er et designproblem?

HVAD ER ET DESIGNPROBLEM? -  HVAD ER EN GOD IDÉ? - HVORDAN ”SÆLGER” MAN SIN IDÉ?
Gruppearbejde
12  moduler

Opgave: Designtænkning

FAGLIGE MÅL, som involveres:
- analysere og kritisk diskuterer design og arkitektur som proces og resultat.
- visuelt og mundtligt formidle og reflektere over en designproces og designløsninger vhja fagets metoder og terminologi
- vurdere eget og andres design på grundlag af undersøgelser og analyser i forhold til et selvvalgt fokus/tema/synsvinkel

- identificere det designproblem samt formulere, planlægge og gennemføre et designprojekt
- anvende forskellige strategier til idégenerering og konceptudvikling
- kombinere resultaterne af idégenerering, konceptudvikling og forskellige undersøgelser i et konkret designprojekt
- foretage, dokumentere og begrunde valg i en designproces
- præsenterer et designprojekt visuelt og mundtligt
- anvende og forklare formålet med forskellige former for visualisering i forskellige faser af designprocesser.   

KERNESTOF:
Fokus på parametrene: Form, Funktion, Kommunikation, Æstetik.
Research
Designprocessens elementer
Visualisering: Skitsering og Modellering

Eleverne vælger ét af nedenstående problemer – eller identificer selv et hverdagsproblem - og prøver at løse det.
F.eks.:

1) At komme ud af sengen om morgenen.
Mange (især unge?) kan ikke komme op om morgenen – selvom mobilens alarm giver lyd fra sig. Og der er ikke længere nogen ”kære mor”, der hjælper.

2) Tryghed og sikkerhed – på gaden eller i hjemmet?
Nogle mennesker (især ældre og kvinder?) bliver hjemme af frygt for at færdes alene på gaden, eller de medbringer en ulovlig peberspray el.lign.

- Eller hvordan sikrer man sig mod hjemmerøverier, hvor der er indbrud (i nat- eller dagtimer), mens beboerne er hjemme og derfor ikke har låst alle døre, lukket alle vinduer eller slået alarmen til?

KRAV:
• Brainstorm: Skyde løs med ideer under brainstormen. Tænk IKKE på om det er realistisk, for dyrt mm!  Det kan man altid snakke om senere, når I skal ”realisere idéen. Brainstorm handler om at fyre den af og gribe de andres ideer og på den måde blive inspireret til kommer med ens egne ideer. Brug måde ord og tegninger mm. i brainstormen.

• I skal have fokus på målgrupper, og lave mindst 2 personaer som kan beskrive jeres målgrupper. Udfyld skemaet - se bilag i dokumenter.

• At ”sælge idéen” – I skal formulere et slogan for jeres produkt, som sammenholder problem og løsningsforslag/idé, ex. til brug ved annoncering.  

Præsentation:
• I skal præsentere jeres forslag for de andre på holdet.

• Jeres præsentation skal være ledsaget af en illustration (skitse / model) af jeres produkt og den måde, hvorpå det fungerer.


• Præsentationen skal være kort, en såkaldt ”elevatortale” (= en kort og præcis formulering af jeres idégrundlag – skal kunne fremføres, mens man kører i elevator fra en etage til en anden).


Formålet med gruppearbejdet er:
At eleverne får en fornemmelse af fordele ved at arbejde sammen om problemløsning, ideudvikling, skitsering og præsentation.
Og at design i ofte bund og grund handler om problemløsning, og at svaret ikke nødvendigvis er en ny dims, et materielt produkt, men også kan være f.eks. en adfærdsændring eller en kampagne.

Materialet gemmes i Portfolio dvs. Designprocessen med: indkredsning af problem, research, skitser og model.

Kilder og Inspiration:
Se en af de mange videoer om designthinking/designtænkning på youtube, f.eks. om Richard Buchanans IDEO Shopping Cart Process her: https://www.youtube.com/watch?v=M66ZU2PCIcM  og Serviceshowet: om bl.a. målgrupper, empati / empathize, idéudvikling / Ideate, visualisering: skitsering/prototype, test  https://www.youtube.com/watch?v=KCx_I6aMuWo

Dokument om Persona, kilde: Design2Innovate, ( Designskolen Kolding)  


Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Søge information
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 3 Forløb 3 stilhistorie del 1.

Stilhistorie - del 1.

FAGLIGE MÅL, som involveres:
- sætte andres designløsninger i et kritisk design - og teknologihistorisk, nutidigt og fremtidigt perspektiv
- se sammenhænge mellem forskellige dele af genstandsfeltet
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

KERNESTOF:
Fokus på genstandsfelterne: Produktdesign, Kommunikationsdesign, Arkitektur / fysiske omgivelser.
Fokus på designparametrene: Form, Funktion, Kommunikation, Æstetik, Teknologi, Materialer, Historie.

Eleverne introduceres i dette forløb for hvordan en bestemt stil kan opstå og skal ses i en bestemt historisk kontekst.
- og knytter sig til både den teknologiske- og materialemæssige udvikling.


Vi er omkring: Historicisme, Art Nouveau, De Stilj, Bau Haus, Funktionalisme

Materialer og litteratur:
Powerpoints om Stilretninger v. Helle Laustsen
Stilhistorisk oversigt i Designbogen, Praxis p.311- 412.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Forløb 4 Optakt stole. I Arne Jacobsens fodspor

FAGLIGE MÅL, som involveres
- analysere og kritisk diskutere design og arkitektur som proces og resulatet
- visuelt og mundtligt formidle og reflektere over en designproces og designløsninger vhja fagets metoder og terminologi
- vurdere eget og andres design på grundlag af undersøgelser og analyser i forhold til et selvvalgt fokus/ tema/ synsvinkel
- sætte egne og andres designprocesser og løsninger i et kritisk design- og teknologihistorisk, nutidigt og fremtidigt perspektiv.
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

- anvende forskellige strategier til idégenerering og konceptudvikling
- undersøge et designproblem ud fra forskellige parametre og metoder, som nævnt i kernestoffet
- kombinere resultaterne af idégenerering, konceptudvikling og forskellige undersøgelser i et konkret designprojekt
- foretage, dokumentere og begrunde valg i en designproces
- detaljere et designprojekt eller et væsentligt element af et designprojekt
- arbejde iterativt
- præsentere et designprojekt visuelt og mundtligt


KERNESTOF:
Fokus på parametrene:
Form, Funktion, Kommunikation, Æstetik, Teknologi, Kultur, Materialer. m.fl.
Designhistorie og stilhistorie
Moodboard
Research:
Undersøgelser og sammenligning
Kildekritisk informationssøgning
Farvelære
Visualisering:
Skitsering og evt. modellering

FORMÅL / INDHOLD
Eleverne præsenteres for en af Danmarks mest kendte arkitekter og designere.
Eleverne øver sig i at analysere og forholde sig til en professionel designers arbejde og overvejelser ved at arbejde fokuseret med stolen 7 ´eren.
Eleverne får indsigt i en særlig stilart: ex. Art Noveau, Pop kunst/design eller Postmodernisme, samt organisk modernisme.
Eleverne udvikler færdigheder og erfaringer indenfor skitsering og re - design, form - farvelære og æstetik.
Deres kreativitet og idéudvikling skærpes gennem deres designproce.
Processen dokumenteres i deres portefolio, en præsentation og en opgaveaflevering.  

Genstandsfelt: Produktdesign

Designhistorie. - oplæg

Stilhistorie.- oplæg

Designprocessen.- elevens proces, indeholder et fyldigt skitseforløb.- en iterativ proces.

Eleverne finder ud af hvem Arne Jacobsen var som designer, og finder eksempler på nogle af hans stole samt kigger nærmere på - og analyserer  AJ ´s : "7 ´- eren" - hvordan SER den uegentlig ud + hvilke overvejelser har designeren gjort sig ?
Hvor hører den stil stilmæssigt ?


"I Arne Jacobsens fodspor". Hvordan gå til opgaven?
Krav til opgaven og designprocessen:

1. Eleverne skal på stort papir lave en så præcis en skitse af 7´eren som overhovedet muligt. Formål: at begribe stolen: form, konstruktion, mål etc. og træne skitsering. (Gerne skitse forfra).

2. Eleverne har trukket en stilretning, og skal lave en ordentlig research på den og dernæst lade sig inspirere til at ændre 7´eren i en en valgte stilretning.
Ændringerne skal være både æstetiske (stil) og formmæssige.
Eleverne skal lave ca. 5 forskellige udgaver af stolen i deres stilretning - skitserne  farvelægges.

3. Når der arbejdes med forløbet : Hvad gør I? Prøve at  blive beviste om egen designproces.

4. Eleverne skal vælge den stol de synes fungerer bedst - som de vil anbefale sættes i produktion, og lave en argumentation for hvorfor?





Litteratur og materialer:
Skema over designparametre og stilarter udleveres.
Powerpoint til opgaveløsning udleveres

Power point: fra foredragsrækken "Stol på mig!: Eames, Jacobsen , Jalk og Lovegrove, om organisk design" af Helle Laustsen.

Supplement: Designbogen kap. 3 Inspiration  - om produktdesign og deres inspirationskilder.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 23,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Søge information
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Individuelt arbejde
Titel 5 Forløb 5 Arkitekturøvelser og facader

Indledende øvelser til Gestandsfeltet:
Arkitektur

FAGLIGE MÅL, som involveres
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

- anvende forskellige strategier til idégenerering og konceptudvikling
- undersøge et designproblem ud fra forskellige parametre og vhja forskellige metoder, som nævnt i kernestoffet
- kombinere resultaterne af idégenerering, konceptudvikling og forskellige undersøgelser i et konkret designprojekt
- foretage, dokumentere og begrunde valg i en designproces
- detaljere et designprojekt eller et væsentligt element af et designprojekt.
- arbejde iterativt
- præsenterer et designprojekt visuelt og mundtligt
- bevæge sige mellem det abstrakte og det konkrete, mellem helhed og detalje
- anvende og forklare formålet med forskellige former for visualisering i forskellige faser i designprocessen.


KERNESTOF:
Fokus på Designparametrene:
Form, Funktion, Æstetik, Kommunikation, Teknologi, Materialer, Historie, Stil, Bæredygtighed etc.
Nedslag i stilarter i arkitektur
Research: Iagttagelse, sammenligning, skitsering / undersøgelse.
Designprocessen
Visualisering: skitser og modellering





Formål:
I dette forløb introduceres eleverne til at genstandsfeltet Arkitektur er meget bredt.
Eleverne øver sig i at se på og gennem fotografering at registre facader.
At arbejde medforskellige stiludtryk som er helt modsatrettede - en enkel og en dramatisk facade.
At arbejde med skitsering og evt. modellering.
At forholde sig til mål og placering af elementer som ex. døre og vinduer.
Der arbejdes med detaljering
Og praktisk øves det at skære i skumpap

Indhold:

Hvad er arkitektur ?
Hvad er en facade?



OPGAVE:  

FACADE
Indledende facade undersøgelser:
Individuelt:
• Tag et foto af facaden på ZBC
• Find et foto af en historicistisk facade og en funktionalistisk facade
• Tag et foto af facaden fra det hus du bor i. - lav noter.

Lav en arkitektur-analyse over facaden på det hus du bor i.

ARKITEKTURANALYSE:
Fokus på:

Form og
Komposition:
Facade (symmetri / asymmetri, gentagelser, rytme).
Dekoration:
Udsmykning (flade/dekoration/ ornamenter), Farver
Materialer: sten, træ, stål, glas, beton
Konstruktion: synlig / usynlig
Oplevelse og stemning: Indgangsparti (stort/småt/ prangende / ydmyg etc. )
Anvende relevante arkitektur begreber
Stilart: Stilart og æstetiske kendetegn

Designproces: Arbejde med registreringer, facade-skitser og evt. model

Opgave - Parvis / individuelt.
Lav et moodboard over helt forskellige facader.
• Skitsering
Tegn en facade incl. tag, med mindst én dør og ét vindue – fastsæt mål for facaden, og hvor store er dør og vinduer? - der skal være mindst et af hvert.
• Farvelæg den samme facade i to varianter med to forskellige stilretninger og farveholdninger: En diskret og en dramatisk ex. funktionalisme og?
• Lav en model af facaden i skumpap, papkasse eller andet materialer.

Præsentation af de designede facader.

ALT LÆGGES I PORTFOLIO -  Både den digitalt og fysisk


Og vi begynder at finde emner til eksamen

Materialer og Litteratur.
Power Point - hvad er arkitektur?
Relaterer til Del 4. Arkitektur i Designbogen, Praxis, p. 237 -  256.
Facade analyse p. 276 og Formanalytisk Metode  p. 277.


Alt gemmes i portefolio.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 Forløb 6. Eksamens / årsprøve -forberedelse

I arbejder med / optimerer jeres portfolio til en evt. årsprøve

( På valgfag arbejdes der med eksamens-præsentation - efter valgt emne )
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb 7 Lidt om året, første forløb Designanalyse

FORMÅL: at eleverne i grupper  undersøger og analyserer et anerkendt og prisvindende design, for at opnå større indsigt i professionelles designs og de overvejelser der kan ligge bag.

GENSTANDSFELT: Produktdesign

FAGLIGE MÅL, som involveres: - analysere og kritisk diskuterer design og arkitektur som proces og resultat.
Visuelt og mundtligt formidle og reflektere over en designproces og designløsninger vhja.
fagets metoder og termologi.

KERNESTOF: Forskellige designparametre, Research metoder som iagttagelse og sammenligning. Designteori / historie.

  
Eleverne opdeles i grupper og får udleveret et professionelt udført design.

Ambu - redningskuffert, Design: Jan Trägård, Niels Christiansen, Ole B.Køhnke
Margretheskålen - røreskål, Design: Sigvard Bernadotte og Acton Bjørn.
PAPCoRN -  bæredygtigt engangsservice, Design: Anne Bannick
Øllefanten - Oplukker: Jørgen Møller for Georg Jensen

Eleverne skal i deres undersøgelse /analyse ind på:

Kom omkring:
Overordnet:
Design og Producent: Hvem er det ?

Form: - komposition, formsprog, stil, materialer og farver

Funktion: - hvad skal produktet bruges til? – fungerer det? – er det ergonomisk? -hvad betyder konstruktion og materiale for produktets funktion?

Kommunikation: – hvad kommunikerer brandet?
Er det et bæredygtigt produkt? – og hvordan kommunikeres det?
Hvilken betydning har produktets brand for sammenhængen ml. produktionspris og slagspris?

Målgruppe: Hvem er det ? - og har det betydning for form og funktion?

Designhistorie: Hvilken sammenhæng er der mellem produktets stilart og den historiske kontekst?

Detaljeret:
GÅ TÆT PÅ TJEKLISTEN: under emnerne Form, Funktion og Kommunikation.




NB!
Analyser og tjeklister kan med fordel bruges i Studieretningscasen.

Litteratur:
Analysemodeller og tjeklister i Design og Arkitekturbogen, Katrine Charlotte Busk og Janne Yde ( 2022)  p.214-221.
Ambukuffert, Laustsen, Helle  p.330 i "101 Danske Design Ikoner", Strandberg Publishing
Køkkennyheden i melamin, ( Margretheskålen) Dybdahl, Lars i "101 Danske Design Ikoner", Strandberg Publishing.
PapCorn , Anne Bannick, http://www.vadvad.dk/papcorn-3/
Øllefant, Jøren Møller for George Jensen, (1987), www.georgejensen.com

  



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 8 Forløb 8 Studeretningscase Teknologi og Design

Studieretningscase - Teknologi og Design 2024 (Tværfagligt forløb).

GENSTANDSFELT: Produktdesign

FAGLIGE MÅL som involveres:
- reflektere over og formidle kropslige erfaringer med design.
- Sætte andre designprocesser og løsninger i et kritisk design-og teknologihistorisk, nutidigt og fremtidigt perspektiv
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

KERNESIOF: Designteori/ historie, Researchmetoder: Iagttagelse og sammenligning, kildekritisk informationssøgning. Designparametre.

Eleverne laver en opgave om:
Designikonet ”Ægget” af Arne Jacobsen – og kopierne!
8 -10 sider (2400 anslag/side med mellemrum)

1. Redegør for historien og konteksten bag Arne Jacobsens stol: ”Ægget”
2. Design: Lav en produktanalyse af ”Ægget” - samt en målgruppeanalyse til ”Ægget” med mindst én persona.  
3. Lav en teknologianalyse på stolen ”Ægget”.
4. Diskuter ”Ægget” i forhold til ”en kopi” stol og sammenlign:
Materialevalg, produktionsform, kvalitet, pris og lovlighed (regler for kopi af designmøbler).
5. Perspektiv på såvel designmøbler som kopimøbler i fremtiden. Hvor stiller det henholdsvis: designere, producenter og brugere?

NB: Ekskursion mandag omkring kl. 14 – 15 Retrofabrikken.dk – Jættevej 15-17, 4100 Ringsted.
I sørger selv for at transportere jer derhen.
De har et ÆG af Arne Jacobsen stående i deres forretning.
   
Litteratur og kilder:
Design (se herunder)
Dokumenterne ligger i lectio under dokumenter - r 3THX SO - SO8 studieretningscase - Teknologiretningen  

Litteratur og kilder: Design
Anders V. Munch, (professor Institut for Design og Kommunikation, Syddansk uni. Kolding): Møblernes mediediva i ”101 Danske Designikoner”, red. Lars Dybdahl, Strandberg Publishing. P. 198-201.

Persona: skabelon, Design2Innoavte, Designskolen Kolding.

Metoder: analysemodeller og tjeklister, Katrine Charlotte Busk og Janne Yde i Design og Arkitekturbogen, Columbus 2022.

Materiale som læses:
- Der udarbejdes en: Designanalyse: Produktdesign (p. 214 -215) designparametre og persona-skabelon
Valgfrit materiale:
- Kommunikationsdesign p. 216-217
- Procesmodeller
- Analyseellipsen: Ida Engholm, professor, i ”Design gennem 200 år”, Nordisk forlag 2001.

Om kopimøbler:
Radio4 – Oscar Leo Matthiesen og Anne Philipsen, 12.03.2021: Ny undersøgelse: hver tiende dansker har købt kopi-møbler. NB: DET ER KUN TEKSTEN I SKAL BRUGE!!
https://www.radio4.dk/nyheder/ny-undersoegelse-hver-tiende-dansker-har-koebt-kopi-moebler/
Teknologi:
Teknologianalyse:  ”teknologi en håndbog” kap 10.
Teknologivurdering:  ”teknologi en håndbog” kap 5.  (s. 55, 262-263)


Link til 4 videoer som viser, hvordan man skal lave citater og henvisninger i rapporten:

https://efif-my.sharepoint.com/personal/mikn_zbc_dk/_layouts/15/onedrive.aspx?id=%2Fpersonal%2Fmikn%5Fzbc%5Fdk%2FDocuments%2FDDU%2FRapport%20struktur&ct=1724318211941&or=OWA%2DNTB%2DMail&cid=fecce5a9%2D4a27%2De4ba%2D0baf%2D400f135f0e8b&ga=1

https://www.youtube.com/watch?v=MoGuiYM3ulA&ab_channel=DiddeKnudsen

Eget empiri skal indgå.

Eleverne skal efterfølgende lave et 3-5 min oplæg om jeres opgave og præsenterer det for os. Derefter får I feedback.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 9 Forløb 9 Stilhistorie 3 og 4

Stilhist. 3: Funktionalisme,
Stilhist. 4 Art Deco og Streamline

FORMÅL: At opnå kendskab til stil- og designhistorie - og de forskellige ismer og få indblik i hvordan forskellige elementer og objekter fra en given tid influerer på vores omgivelser, fysisk og kommunikativt.

FAGLIGE MÅL, som involveres:
- analysere og kritisk diskutere design og arkitektur som proces og resultat.
- forholde sig reflekteret og kristik til den designede omverden ud fra deres erfaringer med designprocesser og som interessenter.
- sætte andres designprocesser og løsninger i et kritisk design- og teknologihistorisk, nutidigt og fremtidigt perspektiv.

KERNESTOF:

Fokus på genstandsfelterne: Produktdesign, Kommunikationsdesign, Arkitektur.

Fokus på designparametrene: Form, Funktion, Kommunikation, Æstetik, Teknologi, Materialer.

Fokus på designhistorie / teori.


Vi er omkring: Funktionalisme, Art Deco, Streamline

Der indlægges en Quiz om design.

Kommunikationsdesign - Opgave

Litteratur / Materiale der læses:
Powerpoints om Stilretninger v. Helle Laustsen
Stilhistorisk oversigt i Designbogen, Praxis p.342- 411.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 10 Forløb 10 Design og Arkitekturekskursion i KBH.

Turen går til:  Først til Københavns Rådhus ( Martin Nyrup ) og Dragespringvandet ( Thorval Bindesbøll og Joakim Skovgaard, derefter til Designmuseum Danmark i Bredgade, til Kgs. Nytorv med spisning og med havnebus (om muligt) til Operaen ( Henning Larsen), vi slutter med de nye Metro stationer.

FAGLIGE MÅL som involveres:
- analysere og kritisk diskuterer design og arkitektur som proces og resultat.
- reflektere over og formidle kroplige erfaringer med design og arkitektur.
- forholde sig reflekteret og kritisk til den designede omverden ud fra deres erfaringer med designprocesser og som interessenter.
- sætte andres designløsninger i et kritisk design- og teknologihistorisk, nutidigt og fremtidigt perspektiv.

KERNESTOF:

Gentandsfelter: produktdesign, kommunikationsdesign, design af fysiske omgivelser ( ex. byrum og arkitektur)  

Designteori/ Designhistorie og stilhistorie.

Visualiseringsmetoder:
skitsering, tegning, fotografering.

Research metoder:
undersøge gennem iagttagelse og sammenligning, kildekritisk informationssøgning, aflæsning af design- og arkitekturrepræsentationer

Designparametre:
Alle kan indgå


Optakt: Eleverne har i grupper lavet research på udvalgte locations, designs og arkitektur.
Løbende på turen holder de oplæg når vi kommer forbi deres objekter/ emner.

Formål: At give eleverne mulighed for kigge på, analysere og diskutere design og arkitektur on location.  


Praktisk: Eleverne medbringer: rejsekort, foto app. / opladet telefon til registreringer, tegnepapir og blyant, penge til frokost.  

Program:
• Vi mødes på Rådhuspladsen kl.9,30 – foran elevatoren til Metroen – hvor der er cykelparkering og flere bænke som omkranser træer
NB! HUSK at tage foto af bænkene mv. Vi kigger på Rådhuspladsen og det genopsatte Dragespringvand. Vi besøger Købehavns Rådhus af Martin Nyrop, derefter oplæg om Metroen og Metrobænke.
BEMÆRK: Materialer og den håndværksmæssige udførelse.

• Vi tager Metroen til DMD – (Designmuseum Danmark, Rokokobyggeri af Nicolai Eigtved og Lauritz de Thura).  Det førte hospital hvor vi uddannede læger i Danmark. Vi går parvis / gruppevis gennem udstillingerne og fokuserer bl.a. på stole, og bemærker Dansk designs fader: Kaare Klint og det han har designet i sin tid til museet ex. montre.
Elvenerne opfordres til at huske at tage billeder af museet (som idag er fredet) og af udstillinger samt design der er relevant for elevernes emne  (stole mv.)   

• Frokost  Bistro Royal på Kgs. Nytorv. med udsigt til ned til Nyhavn – her er noget vi kan bruge til grafisk design / emballage, samt mht. indretning af en bistro, husk fotos.

• Turen fortsætter til de nye metrostationer som er udsmykker af kunstnere og designer, vi står af ved et par af dem og går op og ser på byrummene. De nye metroer ligger i krydsfeltet ml. arkitektur, design og kunst. ex. René Schmidt - Lys og geologiske strukturer (Sluseholmen) og Henrik Plenge Jakobsen - Himlen over Købehavn Syd. ( Kbh. Syd.)


                            
NB: Det styrtede ned - så gåtur gennem Nyhavn og havnebus til operaen måtte droppes.
I stedet de nye udsmykkede metrostationer.

Litteratur og materialer:
Jan Gehl: "Livet mellem husene" evt. 2023 udeaktiviteter og udemiljøer
Line Højgaard Porse: Byrumsdesign
https://designmuseum.dk
https://designmuseum.dk/udstilling/danish-modern/
https://designmuseum.dk/udstilling/irma-en-designhistorie/
https://designmuseum.dk/udstilling/the-future-is-present/
https://www.kk.dk/brug-byen/raadhuset/information-om-raadhuset
https://dac.dk/viden/arkitektur/operaen/

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 11 11Adfærdsdesign, en "fjendtlig bænk" til byens rum

FAGLIGE MÅL som involveres:
- identificere et designproblem samt formulere, planlægge og gennemføre et designprojekt, som baseres på et hovedgreb.
- anvende forskellige strategier til idégenerering og koncept udvikling.
- kombinerer resultaterne af idégenerering, konceptudvikling og forskellige undersøgelser i et konkret designprojekt.
- foretage, dokumentere og begrunde valg i en designproces.
- arbejde iterativt
- præsentere et designprojekt visuelt og mundligt
- anvende og forklare forskellige former for visualisering i forskellige faser af designprocessen.



KERNESTOF:
Genstandsfelt : Design af fysiske omgivelser / Produktdesign - Adfærdsdesign / Dark Design

Designteori: Designhistorie og  designprocessene elementer på et reflekteret niveau.

Visualiseringsmetoder: Skitsering i forskellige faser, tegning, fotos, modellering.

Reseachmetoder: Undersøgelse og iagttagelse, skitserende undersøgelser, kildekritisk informationssøgning, undersøge brugeradfærd.

Forløbet involverer:
Designparametrene: Funktion, Form, Udtryk / Æstetik, Kommunikation, Målgruppe evt. flere.



Beskrivelse:
I dette forløb fokuseres på en tendens om at udelukke bestemte grupper fra ophold i byens rum. Eleverne starter med at se en video om Dark  Design og der læses: p.193-195 "Byens møbler" og p.195-197 "Kampen om byrummet eller adfærdsregulering" i Design og Arkitekturbogen af Katrine Charlotte Busk og Janne Yde. 
Hvad er Dark Design  ? - diskuteres på klassen efter videoen.

Øvelse / Opgave: Skab en" fjendtlig bænk" til byens rum.


FORMÅL:
At opnå indsigt i at byrum kan skabes, så man eksludere bestemte grupper fra at benytte bestemte områder. Diskussion af rimelighed og urimelighed ? At udvikle kreativitet gennem skitsering og modellering. Opstille krav til udvikleingen af sit design og kunne argumentere for eget design.

Forløbet involverer:
Designparametrene: Funktion, Form, Udtryk / Æstetik, Kommunikation, Målgruppe evt. flere.

Designprocessen: indhold: Designmetoder som: Research, Brainstorm, Omvendt Brainstorm ( hvad gør at en bænk ikke fungerer ? Hvad gør en bænk æstetisk u-indbydende? ) idégenerering, designbrief, hovedgreb, skitsering, målfast tegning ex. 1:10,  modellering, materialer, farver, præsentation.

Designbegreber, Designhistorie, Stilhistorie, og andre Bespænd, kan indgå i opgaveløsningen.


Litteratur / kilder:
Primært:
https://videnskab.dk/kultur-samfund/dark-design-naar-byen-indrettes-til-at-afvise-mennesker/
Design og Arkitekturbogen af Katrine Charlotte Busk og Janne Yde (2022)  
p.193-195 "Byens møbler" og p.195 - 200 "Kampen om byrummet eller adfærdsregulering"  
Designbogen af Slot Kirstensen, Korshom Koch og Vesterholm Klausen (2017) Kap. 3 p.71-80 Inspiration.
Dele af materialet: Hus forbi for børn.
Analyse- og tjekmodeller, Busk og Yde.(2022)


Sekundært:
Power Point: Billedforedrag fra Folkeuniversitets foredragsrække, Helle Laustsen: Stol på mig ! Om stolen som designikon og som kulturhistorie.
Og om organiske modernisme og ny teknik: Power point: Jacobsen, Eames, Jalk, Lovegrove m. fl. v. Designformidler Helle Laustsen
Jan Gehl, Livet mellem husene, Arkitektens forlag, (1971) m.fl.



Præsentation: ALT arbejde samles i portfolio, til præsentation.
Varighed: 18 moduler
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Moodboard kbh og designanalyser Mac og Bistro 11-10-2024
Dark design 21-11-2024
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 12 Forløb12 At arbejde med bæredygtighed (arkitektur)


FAGLIGE MÅL som involveres:
- analysere og kritisk diskuterer design og arkitektur som proces og som resultat
- reflektere over og formidle kropslige erfaringer med design og arkitektur
- sætte andres designløsninger i et kritisk design- og teknologihistorisk, nutidigt og fremtidigt perspektiv
-  

KERNESTOF:
Genstandsfelt: Arkitektur / Fysiske omgivelser.

Designteori: punktnedslag i byggeteknikker traditionelt og nye metoder i dag.

Researchmetoder: Kildekritisk informationssøgning.

Fokus især på Designparametrene: Bæredygtighed og klima.



Beskrivelse: Lille introforløb  til at arbejde med bæredygtighed.

Litteratur og kilder:

https://www.xn--bredygtigtbyggeri-rrb.dk/cases-det-aandbare-hus


Forberede spørgsmål til besøget hos  "Det Åndbare Hus" i Ringsted af Egen Vinding og datter.

Opgave: Hvad vi du gerne vide mere om ?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 13 Forløb 13 Arkitektur - et sommerhus

FAGLIGE MÅL som involveres:
- visuelt og mundtligt formidle og reflektere over en designproces og designløsninger vhja fagets metoder og terminologi
- vurdere eget og andres design på grundlag af undersøgelser og analyser i forhold til selvvalgt fokus/tema/ synsvinkel
- reflektere over og formidle kropslige erfaringer med arkitektur
- forholde sig sig reflekteret og kritisk til den designede omverden ud fra deres erfaringer med designprocesser og som interessenter.
- se sammenhænge mellem forskellige dele af genstandsfeltet
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

- identificere et designproblem samt formulere, planlægge og gennemføre et designprojekt, som baseres på et hovedgreb
- anvende forskellige startegier til idégenerering og konceptudvikling
- kombinere resultaterne af idégenerering, konceptudvikling og forskellige undersøgelser i et konkret designprojekt.
- foretage, dokumentere og begrunde valg i en designproces
- detaljere et designprojekt eller et væsentlig element af et designprojekt
- arbejde iteativt
- præsenterer et designprojekt visuelt og mundtligt
- bevæge sig mellem praksis og teori, det abstrakte og det konkrete, mellem helhed og detaljer, samt mellem det kendte og det ukendte
- anvende og forklare forskellige former for visualisering i forskellige faser af designprocessen.

KERNESTOF:
Genstandsfelt: Arkitektur / design af fysiske omgivelser

Visualiseringsmetoder: Skitsering i forskellige faser, målfaste tegninger, rumlig model, målfast model.

Researchmetoder: Undersøgelse af lokation, aflæsning af arkitektur-repræsentationer
som plan, snit, opstalt, tekniske tegninger analoge og digitale.

Designparametre: Form, funktion, kommunikation, æstetik, teknologi mm.  


OPGAVE: Skab et sommerhus på 80 m2

Optakt:
Øvelser: Rum, mellemrum og overgange i arkitekturen på ZBC Ringsted.
Byt og byg med Legoklodser, om relationer, gentagelser, kontraster, mellemrum mm.

Inspiration: 4 typer sommerhusejere og tegninger mat. fra tegnestue.
Ekskursion med omvisning til "Det åndbare hus " i Ringsted.

Eget projekt: Et sommerhus i et plan, på 80 m2.
Krav: 2 soveværelser, 1 badeværelse, stue/ køkken, evt. terrasse, elementer af bæredygtighed skal indgå i opgave løsningen.

Indhold:
Hovedgreb
Moodboard (inspiration)
Lokation og solens bane.
Tegninger: 1:50 - målfast
Grundplan, optalt, sidebillede
Model 1:50
Indretning af sommerhus
Farvepalet ude og inde
Materialer

Kernestof:
Gestandsfelt: arkitektur / design af fysiske omgivelser.
Designparametre:
• Form, funktion, æstetik, bæredygtighed og teknologi - de overordnede centrale parametre.
Kan ses i sammenhæng og med følgende parametre, på et beskrivende niveau:
• materialer, konstruktion, kultur, samfund, klima, produktion, kommunikation, økonomi, historie og etik.”
Opgaven består af: Research, Skitsering, projektering, modellering, præsentation.

Færdigheder:
At kunne aflæse-  og arbejde med egne arkitekttegninger, at kunne lave en grundplan, snit, opstalt. Lave målfaste tegninger og model. Forholde sig til lokation, genius loci,  solens bane, at kunne indrette et sommerhus med det interiør der hører til, herunder køkken og bad. Tænke i målgrupper - hvem er brugerne ?
Praktisk: at kunne anvende en målestokslineal til tegninger og skumpap til modellering.



I dette forløb skal eleverne individuel tegne / designe et sommerhus på 80 m2

Som optakt indgår øvelser i at iagttage: Rum, mellemrum og overgange på gymnasiet, disse registreres og analyseres via fotografering: idegenereringsøvelsen: Byt og byg med LEGO-klodser, om relationer, gentagelser, kontraster, mellemrum.
Ekskursion med omvisning til ”Det Åndbare Hus” i Ringsted.

Inspiration: 4 typer af sommerhusejere, tegninger. – udleveret af tegnestue.

Eget sommerhus-projekt:
1 plan ca. 80m2, 2 soveværelser, 1 badeværelse, stue/køkken, evt. terrasse. Krav: elementer af bæredygtighed skal indgå i opgaveløsningen.

Indhold:
Moodboard (inspiration)
Lokation og solens bane.
Tegninger: 1:50 – målfaste.
Grundplan, optalt, sidebillede                                                                                              Indretning af sommerhus
Model 1:50
Farvepalet ude og inde
Opgaven består af: Skitsering, projektering, modellering, præsentation, og forholder sig til designparametre som:
• Form, funktion, rum, æstetik og teknologi - de overordnede centrale parametre.
Ses i sammenhæng og med følgende parametre, på et beskrivende niveau:
• materialer, konstruktion, kultur, samfund, klima, bæredygtighed, produktion, Kommunikation, økonomi, historie og etik. ”
Processen dokumenteres i portefolio.

Litteratur:
Intro Arkitektur og kap. 1 Processen p.237-256 og p. Formanalytisk metode p. 277- 280 i Designbogen, R. Slot Kristensen, M. Korsholm Koch og D. Vesterholm Klausen, Praxis, (2017).
Power-point: Hvad er arkitektur?
Powerpoint: Arkitektens visualiseringsteknikker, om skitsering og modellering.
Bilag: arkitekttegninger, 4 typer af sommerhuse tildelt af tegnestue.
Bilag: Tegninger udleveres - grundplan, opstalt, facade, snit etc.
Ekskursion til - og at læse om ”Det åndbare hus” Real Dania: https://realdania.dk/projekter/det-aandbare-hus

Individuel research, om de gamle danske byggeteknikker.



Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Sommerhus 17-03-2025
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 14 14 Kommunikation/ (Produkt) Emballage med logo

KERNESTOF:
Genstandsfelt: Kommunikationsdesign / ( produktdesign )
Designteori: Designprocessen på et reflekterende niveau.
Visualiseringsmetoder: Skitsering i forskellige faser, tegninger, modellering, evt, 3D model, målfaste tegninger.
Researchmetoder: Undersøgelse baseret på iagttagelse og sammenligning, skitserende og eksperimenterende undersøgelser, kritisk brug af AI til inspiration.
Designparametre som: form, funktion, kommunikation, æstetik, teknologi, bæredygtighed, økonomi m.fl.


I dette projekt skal eleverne designe en miljøvenlig emballage med et logo til et produkt, indenfor kategorien fødevarer/ drikkevare. Ex. Chokolade, Sushi, Drikkevarer, Nødder etc.

Emballager kommunikerer til kunden.
Eleverne skal forholde sig til hvordan design af såvel logo om emballage kommunikerer til kunderne.
Det sker blandt andet gennem logo´s, farver, skrift, formen på emballagen, funktion, materialer og pris.

Elvene skal udvikle bevidsthed omkring hvordan man kan skrue op og ned for parametrene og måske i kraft af emballage og logo måske løfte prisen på en varer?

Oplæg om naturens emballager:
Appelsinen og ægget som emballage.

Undersøgelse af udleverede og medbragte emballager af prof. designere:
• Der kigges på emballager fra alu-foliobakker til eksklusiv chokoladeindpakning.
• Hvad er det der får en emballagekvalitet til at virke billig-/eksklusiv?

Undersøgelse af et udvalg af forskellige logo
• Hvad fungerer og hvorfor ?

Research:
I løbet af processen anvender eleverne forskellige måder at researche og idégenerer på: ex. Research via nettet, reklamer, hverdagens billeder
AI anvendes som noget nyt til inspiration til godt emballagedesign – krav til min emballage? Og krav til produktets logo – der tages stilling til om AI kom med kompetent information eller ikke?

Brainstorm: Hvad kendetegner et godt logo?
Ex. Sammensat af bomærke og navnetræk.
Enkelt
Genkendeligt
Anvendeligt  

Emballager kommunikerer til kunden via designparametre som:
Form
Funktion
Æstetik / farver
Materialer
Målgruppe

Designprocessen skal indeholde:
Research og kritisk brug af AI
Et visuelt hovedgreb
En designmanual over farver
Skitser
Model
Moodboard over den stemning der ønskes formidlet.

Arbejdsformer:
Oplæg/klasseundervisning, individuelt- og pararbejde, samarbejde, anvende internet og AI, praktisk arbejde i hånden (skitser og model), visualisering og formidling af den endelige emballage.

Anvendt litteratur:
Slot Kristensen, Rikke m.fl. ”Designbogen” Praxis 2017 p.117 - 121 & 141-153
Wisler- Poulsen, Ian ”Hvad er meningen med virksomhedens logo?  Uddrag med forskellige logotyper, 2005.
Anvendelse af analysemodeller og tjeklister for kommunikations- og produktdesign i Busk, Katrine Charlotte & Yde, Janne ” Design og Arkitekturbogen”, 2022

Sekundært: AIDA modellen (frivilligt)






Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 15 Forløb 15 Eksamensforberedelse

Eleverne præsenteres for formalia vedr. eksamen i design.

Derefter  - et forløb om emnevalg:

Portfolio for i år og for sidste år - kigges i gennem.

Emnevalg sendes til godkendelse hos undertegnede, Helle

Der afsættes tid til at eleverne kan arbejde med deres eksamenspræsentation.

nb: Eleverne huskes på at alle analysemodeller og tjeklister ligger i deres dokumenter:
produktdesign, arkitektur, kommunikation

- og ligger under forløbsmaterialer i studieplanen.


Litteratur.
Formalia vedr. eksamen design B - HTX.
Power point om emnevalg
https://emu.dk/stx/design-og-arkitektur/skitsering-i-en-designproces/optakt-til-eksamenspraesentation?b=t6-t1076-t1604

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Emneaflevering Eksamensprojekt 23-04-2025
Problemformulering eksamensemne 13-05-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Forløb:3 Tag Plads - værsgo - sid ned Del 1.

Genstandsfelt : Produktdesign

Stolen som omdrejningspunkt for:
Form og udtryk.

Formål: Indsigt i Form, Udtryk / Æstetik, Funktion, Designbegreber, Designmetoder, Designhistorie, Stilhistorie, Materialer, Kommunikation, at Undersøge, arbejde med metoder som:  Bespænd, Brainstorm / omvendt brainstorm. Idégenerering, at udvikle Kreativitet gennem skitsering og modellering.
Model - en skulpturel stol.

Litteratur / kilder:
Primær: Power Point: Billedforedrag fra Folkeuniversitets foredragsrække : Stol på mig ! Om stolen som designikon og som kulturhistorie.
Og om organiske modernisme og ny teknik: Power point: Jacobsen, Eames, Jalk, Lovegrove m. fl. v. Designformidler Helle Laustsen
Inspiration: Kap.3 p. 71 - 80 i Designbogen af Slot Kirstensen, Korshom Koch og Vesterholm Klausen.


Præsentation: ALT arbejde samles i jeres portfolio, til præsentation nu og til en senere eksamen.  
Varighed: 18 moduler
Indhold
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Individuelt arbejde