Holdet R2023b In - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution ZBC
Fag og niveau Innovation B
Lærer(e)
Hold R2023b In (R2b In, R3b In)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 - Introduktion og Innovationsuge
Titel 2 Forløb#2 Entreprenørskab og Intraprenørskab
Titel 3 Forløb#3 Teams & Samarbejde
Titel 4 Forløb#4 Ide til marked
Titel 5 Forløb#5 Introuge og introtur. Planlæg og eksekver
Titel 6 Forløb#6 Brugere og procesmodeller
Titel 7 Forløb#7  Diffusion
Titel 8 Forløb#8  Strategi og oplæg til DISO
Titel 9 Forløb#9 DISO Opstart af egen virksomhed
Titel 10 Forløb#10 Konkurrenceevne & Innovation i Samfundet
Titel 11 Forløb#11 Eksamenstræning og repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 - Introduktion og Innovationsuge

De første måneder dækker de grundlæggende begreber i Innovationsfaget.
Som udgangspunkt anvendes Innovationsgrundbogen C B kapitel 1-3
Vi arbejder med følgende:

Introduktion til Innovation
Grundbegreber i innovation
Bæredygtighed i innovation

Dette forløb kører hen over Innovationsugen i uge 46, med cases fra Sønderup Revision og PWC

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 32,00 moduler
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 2 Forløb#2 Entreprenørskab og Intraprenørskab

Hvordan arbejder man med Innovation.
Ny virksomhed er entreprenørskab.
Gammel virksomhed er intraprenørskab

Læs kapitel 4

Se/hør/læs:
https://hbr.org/video/2363593484001/sketch-out-your-hypothesis  


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 Teams & Samarbejde

Forløbet tager udgangspunkt i kapitel 5 i Innovationsgrubdbogen C B.

Der arbejdes med adfærd og roller på individ og gruppeniveau.

Forløbet afsluttes med en individuel skriftlig opgave.

Se/hør/læs:
https://www.ted.com/talks/simon_sinek_how_great_leaders_inspire_action?
https://www.jobindex.dk/persontypetest
https://konfliktloesning.dk/videnscenter/om-konflikter/konflikters-eskalering/

Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 4 Forløb#4 Ide til marked

Forløbet tager udgangspunkt i kapitel 7 og 6 (i nævnte rækkefølge) i Innovationsgrundbogen C B.

Der arbejdes med idegenerering og value proposition.
Desuden er vi omkring trends og megatrends samt pretotyping

Forløbet køres i grupper, og hvert gruppe afleverer en præsentation over deres ide, value proposition og process.
Alle grupper præsenterer for klassen og ideer og vp. diskuteres i plenum.

Se/hør/læs:
https://www.pretotyping.org/
(også uploaded som booklet)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 5 Forløb#5 Introuge og introtur. Planlæg og eksekver

Praktisk arbejde :-)
Vi skal planlægge og afholde Introuge og introtur for de nye 1g elever.
Idegenerering, planlægning, detailplanlægning, eksekvering på egen plan. Evaluering af eget arbejde.

Element fra tidligere forløb genbruges, Penathlonmodellen (tragten).
Vi arbejder med projektplanlægning og roller.
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Intro evaluering 26-08-2024
Intro evaluering 26-08-2024
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#6 Brugere og procesmodeller

Forløbet tager udgangspunkt i kapitel 8 og 9  i Innovationsgrundbogen C B.

Der arbejdes med brugerdreven innovation og innovationsprocesmodeller.
Vi bruger eksempler fra vores hverdag på skolen til at belyse udfordringer med først dataindsamling/bearbejdning og efterfølgende hvordan man konverterer viden til handling.
Praktisk arbejde: Vi laver en brugerundersøgelse af det sociale miljø på ZBC Gymnasiet i Ringsted.


Se/hør/læs:
https://ideas.lego.com/#all
https://www.youtube.com/watch?v=hCMpd7z4AbA
https://www.youtube.com/watch?v=Ruvb_kGAMYw



Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Brugerundersøgelse: Det sociale miljø 03-09-2024
Brugerundersøgelse: Det sociale miljø 03-09-2024
Brugerundersøgelse part 2 09-09-2024
Brugerundersøgelse part 2 09-09-2024
Brugerundersøgelse 3 del. 17-09-2024
Brugerundersøgelse 3 del. 17-09-2024
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 7 Forløb#7 Diffusion

Forløbet tager udgangspunkt i kapitel 10  i Innovationsgrundbogen C B.

Temaet omhandler spredning af innovation (gode og dårlige ideer)



Se/hør/læs
https://www.christenseninstitute.org/theory/disruptive-innovation/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 8 Forløb#8 Strategi og oplæg til DISO

Forløbet tager udgangspunkt i kapitel 11-14  i Innovationsgrundbogen C B.

Temaet omhandler definition af Strategi, strategisk tænkning og strategisk planlægning, og er opvarmningen til DISO



Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 9 Forløb#9 DISO Opstart af egen virksomhed

Vi skal arbejde med at lave en BMC for opstart af egen virksomhed.
Vi starter med at der skal idegenereres, så vi har en virksomhedside og en value proposition. Derefter skal der laves en fuld BMC, inklusiv et startbudget med budget for resultatopgørelse, balance og likviditet.
Resultatet afleveres, og karakterbedømmes.

Litteratur er hele bogen, men specielt kapitel 14.
Der vil være supplerende læsemateriale og video.
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
DISO aflevering 1 29-11-2024
DISO aflevering 1 29-11-2024
DISO aflevering 2 13-12-2024
DISO aflevering 2 13-12-2024
DISO, 3 aflevering: Den færdige opgave 24-01-2025
DISO, 3 aflevering: Den færdige opgave 24-01-2025
Omfang Estimeret: 32,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forløb#10 Konkurrenceevne & Innovation i Samfundet

Vi kigger på Danmarks konkurrenceevne. Hvorfor kan vi konkurrere på de internationale markeder? Hvorfor ikke? Hvad driver innovationen frem i de danske virksomheder. Hvordan er virksomhederne afhængige af de rammebetingelser som EU og den danske stat sætter op?
Vi skal kigge på Porters diamantmodel som I kender fra IØ.

Læs kapitel 15.

Se/hør/læs:
https://www.imd.org/entity-profile/denmark-wcr/
https://www.wicked7.org/about/
https://www.danskerhverv.dk/rammevilkar/
https://www.wipo.int/en/web/global-innovation-index



Undervejs i forløbet ligger Innovationsdagen, med cases om Ibslunde.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Forløb#11 Eksamenstræning og repetition

Vi øver på gamle eksamensopgaver, og repeterer kritiske elementer i pensum.
Indhold
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer