Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
ZBC
|
Fag og niveau
|
Innovation B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
R2023b In (R2b In, R3b In)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 - Introduktion og Innovationsuge
De første måneder dækker de grundlæggende begreber i Innovationsfaget.
Som udgangspunkt anvendes Innovationsgrundbogen C B kapitel 1-3
Vi arbejder med følgende:
Introduktion til Innovation
Grundbegreber i innovation
Bæredygtighed i innovation
Dette forløb kører hen over Innovationsugen i uge 46, med cases fra Sønderup Revision og PWC
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
32,00 moduler
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
Forløb#4 Ide til marked
Forløbet tager udgangspunkt i kapitel 7 og 6 (i nævnte rækkefølge) i Innovationsgrundbogen C B.
Der arbejdes med idegenerering og value proposition.
Desuden er vi omkring trends og megatrends samt pretotyping
Forløbet køres i grupper, og hvert gruppe afleverer en præsentation over deres ide, value proposition og process.
Alle grupper præsenterer for klassen og ideer og vp. diskuteres i plenum.
Se/hør/læs:
https://www.pretotyping.org/
(også uploaded som booklet)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Forløb#5 Introuge og introtur. Planlæg og eksekver
Praktisk arbejde :-)
Vi skal planlægge og afholde Introuge og introtur for de nye 1g elever.
Idegenerering, planlægning, detailplanlægning, eksekvering på egen plan. Evaluering af eget arbejde.
Element fra tidligere forløb genbruges, Penathlonmodellen (tragten).
Vi arbejder med projektplanlægning og roller.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Intro evaluering
|
26-08-2024
|
Intro evaluering
|
26-08-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6 Brugere og procesmodeller
Forløbet tager udgangspunkt i kapitel 8 og 9 i Innovationsgrundbogen C B.
Der arbejdes med brugerdreven innovation og innovationsprocesmodeller.
Vi bruger eksempler fra vores hverdag på skolen til at belyse udfordringer med først dataindsamling/bearbejdning og efterfølgende hvordan man konverterer viden til handling.
Praktisk arbejde: Vi laver en brugerundersøgelse af det sociale miljø på ZBC Gymnasiet i Ringsted.
Se/hør/læs:
https://ideas.lego.com/#all
https://www.youtube.com/watch?v=hCMpd7z4AbA
https://www.youtube.com/watch?v=Ruvb_kGAMYw
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Brugerundersøgelse: Det sociale miljø
|
03-09-2024
|
Brugerundersøgelse: Det sociale miljø
|
03-09-2024
|
Brugerundersøgelse part 2
|
09-09-2024
|
Brugerundersøgelse part 2
|
09-09-2024
|
Brugerundersøgelse 3 del.
|
17-09-2024
|
Brugerundersøgelse 3 del.
|
17-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
7
|
Forløb#7 Diffusion
Forløbet tager udgangspunkt i kapitel 10 i Innovationsgrundbogen C B.
Temaet omhandler spredning af innovation (gode og dårlige ideer)
Se/hør/læs
https://www.christenseninstitute.org/theory/disruptive-innovation/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
8
|
Forløb#8 Strategi og oplæg til DISO
Forløbet tager udgangspunkt i kapitel 11-14 i Innovationsgrundbogen C B.
Temaet omhandler definition af Strategi, strategisk tænkning og strategisk planlægning, og er opvarmningen til DISO
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
9
|
Forløb#9 DISO Opstart af egen virksomhed
Vi skal arbejde med at lave en BMC for opstart af egen virksomhed.
Vi starter med at der skal idegenereres, så vi har en virksomhedside og en value proposition. Derefter skal der laves en fuld BMC, inklusiv et startbudget med budget for resultatopgørelse, balance og likviditet.
Resultatet afleveres, og karakterbedømmes.
Litteratur er hele bogen, men specielt kapitel 14.
Der vil være supplerende læsemateriale og video.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
DISO aflevering 1
|
29-11-2024
|
DISO aflevering 1
|
29-11-2024
|
DISO aflevering 2
|
13-12-2024
|
DISO aflevering 2
|
13-12-2024
|
DISO, 3 aflevering: Den færdige opgave
|
24-01-2025
|
DISO, 3 aflevering: Den færdige opgave
|
24-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
32,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb#11 Eksamenstræning og repetition
Vi øver på gamle eksamensopgaver, og repeterer kritiske elementer i pensum.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/158/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56317346524",
"T": "/lectio/158/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56317346524",
"H": "/lectio/158/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56317346524"
}