Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
ZBC
|
Fag og niveau
|
Fysik A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
R2024 FY htx (R3 FY htx)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Rumfart
Orbit A htx kapitel 1 om "Mekanik" (12,7 sider).
Samt Orbit B htx/eux kapitel 10.7-10.10. (6,7 sider)
Evt. suppleret med Kapitel 11 i Grundlæggende Fysik A.
Samt
DATABOG fysik kemi (På praxis online)
af Erik Strandgaard Andersen, Paul Jespersgaard og Ove Grønbæk Østergaard
I skal i dette forløb arbejde med gravitationskraften, banebevægelse i et tyngdefelt herunder jævncirkelbevægelse samt energi i et tyngdefelt.
I vil desuden komme til at udføre et eksperiment med jævncirkelbevægelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fysik A sygeeksamen 2018 - Opgave 2
|
04-09-2024
|
Fysik A eksamen 2019 - Opgave 1
|
11-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Kinematisk beskrivelse af bevægelse i én og to dimensioner, herunder jævn cirkelbevægelse.
Kraftbegrebet og Newtons love. Gravitationsloven og bevægelse om et centrallegeme.
Systemer med energibevarelse, herunder mekanisk energi i et homogent tyngdefelt og for gravitationsfeltet om et centrallegeme.
- IT
- Tekstbehandling
- Regneark
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Karrusellen
Orbit A htx kapitel 2 om "Rotation" (21,8)
Evt. suppleret med Kapitel 13 i Grundlæggende Fysik A.
Samt
DATABOG fysik kemi
af Erik Strandgaard Andersen, Paul Jespersgaard og Ove Grønbæk Østergaard
I dette forløb vil der være fokus på rotationsmekanik. I vil bl.a. lære om begrebet kraftmoment, hvordan dette bruges i vægstangsprincippet, bestemmelse af massemidtpunkt og statik.
Udover dette, vil I arbejde med inertimoment, Steiners sætning, kinetisk energi ved rotation, samt Newtons 2. lov ved rotation.
Der vil i forløbet være et eksperiment med inertimoment, og undersøgelse af rullende legemer på et skråplan.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fysik A eksamen 2014 - Opgave 2
|
18-09-2024
|
Fysik A eksamen 2022 - Opgave 5
|
02-10-2024
|
Fysik A eksamen 2011 - Opgave 3
|
23-10-2024
|
Inertimoment rapport
|
25-10-2024
|
Fysik A eksamen 2020 - Opgave 1 og Opgave 5
|
14-11-2024
|
Fysik A eksamen 2018 - Opgave1 og Opgave 4
|
21-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Kraftbegrebet og Newtons love.
Stive legemers rotation i to dimensioner, herunder kraftmoment, inertimoment, Steiners sætning og tilhørende energiforhold.
- IT
- Tekstbehandling
- Regneark
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Elektriske felter + Kapacitoren
Orbit A htx kapitel 3 (Elektriske felter; 25,6 sider. ) og 6 (Magnetiske felter; 27,4 sider).
Evt. suppleret med Kapitel 15, 16 og 17 i Grundlæggende Fysik A
DATABOG fysik kemi (Praxis online)
af Erik Strandgaard Andersen, Paul Jespersgaard og Ove Grønbæk Østergaard
I dette forløb er der først fokus på elektriske felter, hvor vi taler om kræfter på en elektriske ladninger (Coulombs lov) og statisk elektricitet.
Herefter introduceres begrebet elektrisk felt og det homogene elektriske felt, hvor vi taler om elektrisk ladede partikler bevægelse i dette.
Derefter opsummere vi kort forløbet fra 2g omkring kapacitoren, energien i en kapacitor, pladekapacitoren og kobling af disse i hhv. serie- og parallelforbindelse.
Der afsluttes med at arbejde med op- og afladning af kapacitoren.
Samt hvordan forsøget blev lavet, og konklusionerne fra dette.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fysik A eksamen 2021 og 2022 - Opgave 2
|
28-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Elektrisk felt og kraften på en elektrisk ladning, herunder feltet omkring en punktladning og homogent elektrisk felt.
Kapacitorers energiforhold samt op- og afladningsforløb af en kapacitor.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Varmepumpen
Orbit A htx kapitel 4 (17,1 sider) og 5 (29,6 sider).
Evt. suppleret med Kapitel 14 i Grundlæggende Fysik A.
Samt
DATABOG fysik kemi (Praxis online)
af Erik Strandgaard Andersen, Paul Jespersgaard og Ove Grønbæk Østergaard
I dette forløb genopfriskes idealgasligningen og termodynamikkens 1. hovedsætning. Herefter vil i lære om gassers arbejde, opvarmning af gasser (inkl. specifikke molare varmekapacitet ved konstant volumen) og indre energi.
Herefter vil i lære om de forskellige termodynamiske processer (isobar, isokor, isoterm og adiabatisk) og hvordan i indtegnes i et pV-diagram.
I den anden del af forløbet vil der være fokus på termodynamiske maskiner, herunder kraftvarme maskiners anvendelse og varmepumpers anvendelse. Desuden vil i lære om kredsprocesser, Carnot kredsprocesser, nyttevirkning og effektfaktor.
Der er et eksperiment med Stirlingmotoren i forløbet (virtuelt). I får udleveret data, som I så kan bearbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Eksamen 2020 opgave 3 + Eksamen 2021 opgave 3
|
24-01-2025
|
Stirling motor - Journal
|
27-01-2025
|
Fysik A eksamen 2020 - Opgave 4
|
31-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Temperaturbegrebet, varme, indre energi, tilstandsformer, faseovergange, idealgasloven og gassers arbejde.
Termodynamikkens første og anden hovedsætning, termodynamiske kredsprocesser, herunder virkningsgrad og effektfaktor.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Magnetisme
Materiale: Orbit HTX A kapitel 6 (Magnetiske felter; 27,4 sider).
Evt. suppleret med Kapitel 16 i Grundlæggende Fysik A
Samt
DATABOG fysik kemi (Praxis online)
af Erik Strandgaard Andersen, Paul Jespersgaard og Ove Grønbæk Østergaard
I dette forløb, arbejdes der med magnetisme. Her snakker vi om Jordens magnetfelt, magnetfeltstyrke herunder magnetiskfluxtæthed.
Herefter lære i om ladede partiklers bevægelse i et magnetfelt, og sammenkobler dette med bevægelsen i det elektriske felt (Lorentzkraft).
I vil derudover se på, hvordan strøm skaber et magnetfelt med fokus på spoler, samt at et magnetfelt skaber strøm (Induktion).
Der laves i dette forløb forsøg med kraften på et lederstykke i et magnetfelt, samt bestemmelse af forholdet mellem elektronens ladning og masse (Engelsk vejledning).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Magnetisk fluxtæthed, Laplaces lov, Ladede partiklers bevægelse i magnetfelter, strøm skaber magnetfelt, spoler, induktion
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Regneark
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Fysikprojekt A
Dette er jeres eget selvvalgte fysikprojekt, hvor I i grupper af max. 4 elever undersøger et emne, der ligger ud over kernestof. Dvs. enten et nyt emne eller en fordybelse af et allerede gennemgået emne.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fysik A eksamen 2023 - Opgave 3 og Opgave 5
|
17-03-2025
|
Fysik A eksamen 2023 - Opgave 2 og Opgave 6
|
24-03-2025
|
Fysik projekt
|
11-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - – kende, kunne anvende og analysere fysiske størrelser, dimensioner og enheder
– kunne anvende fagets sprog og terminologi mundtligt og skriftligt til dokumentation og formidling og kunne veksle mellem hverdagssprog og fagsprog
– kunne redegøre for fysiske fænomener samt inddrage delområder af fysikken i et historisk og teknologisk perspektiv
– kunne analysere og vurdere fysiske, tekniske og teknologiske problemstillinger ud fra modelbegrebet og på baggrund af modellen redegøre for anvendelsen, herunder anvendelse inden for det tekniske og teknologiske område
– kunne analysere problemstillinger, opstille løsningsmodeller, planlægge og gennemføre fysiske eksperimenter, hvori der indgår målinger, beregninger og vurderinger
– kunne sætte sig ind i nye fysiske områder og udvise forståelse af den naturvidenskabelige arbejdsmetode i en større sammenhæng, redegøre for arbejdsmetodens anvendelsesområder samt perspektivere indsigt i fysikken gennem arbejde med egne interesseområder.
- Skrive - Projektrapport.
- Projektarbejde
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
7
|
Supplerende stof - Rumfart del 2 (Raket)
Vi arbejder med raketligningen og kommer her ind på bl.a. bevægelsesmængde (impuls), raketligningen i tyngdefelt, samt når luftmodstand indgår. Herudover ses der på, hvad Max Q beskriver, opstigningsprofiler og flere raketmotortrin.
Derudover taler vi om planet- og satellitbaner hvor der fokuseres på ellipsebanerne.
Vi ser denne film omkring rejsen til ISS for Andreas Mogensen:
https://www.youtube.com/watch?v=-oHcPnoF7sE
Samt om satellitbaner
https://www.youtube.com/watch?v=NFc3oU_wq7I&t=137s
Litteratur:
Fysik i rummet - Steen Eiler Jørgensen og Jakob Kirknæs
Fysikforlaget 2021 (Praxis online)
Kapitel 2.1, 2.2, 2.3, kapitel 3.1 og 3.2, samt hele kapitel 4.
Samt
DATABOG fysik kemi (Praxis online)
af Erik Strandgaard Andersen, Paul Jespersgaard og Ove Grønbæk Østergaard
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Impuls (Kort introduktion), raketligning, opstigningsprofil, satellitbaner
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
Repetition
Repetition af pensum.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
{
"S": "/lectio/158/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58606176421",
"T": "/lectio/158/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58606176421",
"H": "/lectio/158/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58606176421"
}