Holdet R2024 fi valgfag - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
Institution ZBC
Fag og niveau Filosofi C
Lærer(e)
Hold R2024 fi valgfag ()
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Etik eksemplificeret ved aktiv dødshjælp
Titel 2 Erkendelses- og videnskabsteori
Titel 3 Det Onde

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Etik eksemplificeret ved aktiv dødshjælp

Nb! Et skema for hvert forløb
Forløb 1
Etik - eksemplificeret ved aktiv dødshjælp
Forløbets indhold og fokus Etik - eksemplificeret ved aktiv dødshjælp og argumentationsteori
Etik - metaetik, normativ etik og anvendt etik. Kants pligtetik, utilitarisme og dyds-etik. Hans Jonas teknologi etik, herunder nærhed - og afstandsetik
Argumentationsteori: syllogisme, fejlargumenter …





Faglige mål identificere og redegøre for filosofiske problemstillinger, cases og løsningsforslag af klassisk eller hverdagsagtig karakter
̶ indgå i en fagligt funderet diskussion om filosofiske positioner og teorier
̶ demonstrere viden og kundskaber om filosofiske problemstillinger og teorier ved-rørende fundamentale opfattelser af menneske, samfund, teknologi og natur inden for såvel praktisk som teoretisk filosofi
̶ demonstrere et elementært kendskab til filosofiske problemers, begrebers og teori-ers idéhistoriske og systematiske sammenhæng og udvikling
̶ forstå og anvende filosofiske begreber og distinktioner
̶ udvise elementært kendskab til argumentationsteori
̶ genkende og redegøre for samt vurdere etiske problemstillinger
̶ skelne mellem forskellige vidensformer, sådan som de gør sig gældende på tværs af og inden for de forskellige fag og videnskabsområder
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof væsentlige problemstillinger og temaer inden for praktisk filosofi
̶ grundlæggende filosofiske diskussioner, der knytter sig til opfattelser af menneske, samfund, teknologi og natur
̶ centrale filosofiske begreber og positioner
̶ elementære argumentationsteoretiske begreber
Anvendt ma-teriale.
Sidetal: 55 ns
Timer 30

Kernestof
Grundbog til filosofi - mennesket i ver-den:   https://filosofigrund.systime.dk/?id=1

Følgende afsnit
Filosofiens metode https://filosofigrund.systime.dk/?id=119 (3,7 ns)
Introduktion etik https://filosofigrund.systime.dk/?id=121  (1,7 ns)
https://filosofigrund.systime.dk/?id=122 (0,5 ns)
Pligtetik – fokus på den etiske pligt | Grundbog til filosofi - Mennesket i verden (systime.dk) (3,4 ns)
Tekst: Immanuel Kant, Grundlæggelse af moralens metafysik | Grundbog til filo-sofi - Mennesket i verden (systime.dk) (1,7 ns)
Kritik af Kants pligtetik | Grundbog til filosofi - Mennesket i verden (systime.dk) (1,3 ns)
Konsekvensetik - fokus på konsekvenserne https://filosofigrund.systime.dk/?id=124 (3,3 ns)
Tekst af John Stuart Mill
https://filosofigrund.systime.dk/?id=150 (1,8 ns)
Kritik af konsekvensetikken
https://filosofigrund.systime.dk/?id=171 (1,9 ns)

Dydsetik - fokus på den gode person (5,6 ns)
https://filosofigrund.systime.dk/?id=128
Tekst af Rosalind Hursthouse - Om dydsetikken (2 ns)
https://filosofigrund.systime.dk/?id=151
Kritik af dydsetik (0.9 ns)
https://filosofigrund.systime.dk/?id=172
Perspektiverings tekst – har vi etisk pligt til at hjælpe de fattige (1,8 ns)
https://filosofigrund.systime.dk/?id=129  

Tekst: Peter Singer - de liv du kan redde (1,6 ns)
https://filosofigrund.systime.dk/?id=152

Introduktion til etik. Skrevet af Linea Nielsen (3,7 ns)

Jeremy Bentham: EN INDFØRING I PRINCIPPERNE FOR MORAL OG LOVGIVNING (1780) (0,9 ns) Kapitel 4: 1-4
Argumenter for og imod aktiv dødshjælp
https://www.dr.dk/det-bedste-fra-dr/boer-vi-tillade-aktiv-doedshjaelp-i-danmark-se-argumenterne-og-imod
Maja Funch: KVINDE FIK DØDSHJÆLP, SELVOM HUN STRITTEDE IMOD (2017) https://refleksion.systime.dk/?id=162#c424
Introduktion til Hume
https://lex.dk/David_Hume
https://www.information.dk/kultur/anmeldelse/2010/10/vanens-magt-foelelsens-kraft
David Hume: En undersøgelse af moralens principper. Fra Moralens og dens prin-cipper
Drop empatien og skab en bedre verden. Information 2017
https://www.information.dk/kultur/2017/01/drop-empatien-skab-bedre-verden

Teknologi og filosofi
Hans Jonas
https://teknologiogfilosofi.systime.dk/?id=191 (1,2 ns)
Det kategoriske imperativ
https://teknologiogfilosofi.systime.dk/?id=205 (1 ns)
Primær tekst af Hans Jonas
https://teknologiogfilosofi.systime.dk/?id=207 (3 ns)
Afstandsetikkens begrænsninger (0,4 ns)
https://teknologiogfilosofi.systime.dk/?id=208

Skabt af mennesker. Weekendavisen 28. Juni 2019 (3,7 ns)

Supplerende materiale
Øvelse finde fejlargumenter. Om akupunktur (0,6 ns)
Film: På tirsdag skal jeg dø nr. 1 (33 min) og nr. 2 (20 min)
Film: Er moral at følge regler? (30 min)
Film: Helligere målet midlet (30 min.)
Indhold
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Erkendelses- og videnskabsteori

Forløb 2
Erkendelses- og videnskabsteori
Forløbets indhold og fokus
Der har været arbejdet med erkendelsesteorien og videnskabsteoriens historiske udvikling med fokus på bl.a. den teknologiske udvikling. Antikken, middelalder, renæssance ….
De forskellige historiske perioder har været eksemplificeret erkendelsesteoretisk med Platon, Aristoteles, Rationalisme ved Descartes og empirisme ved Hume, og videnskabsteorien er eksemplificeret med Popper og Kuhn.

Diskussion af hvad er viden, og hvordan opnås det, samt induktion og deduktion.





Faglige mål -identificere og redegøre for filosofiske problemstillinger, cases og løsningsforslag af klassisk eller hverdagsagtig karakter
̶ indgå i en fagligt funderet diskussion om filosofiske positioner og teorier
̶ demonstrere viden og kundskaber om filosofiske problemstillinger og teorier vedrørende fundamentale opfattelser af menneske, samfund, teknologi og natur inden for såvel praktisk som teoretisk filosofi
̶ demonstrere et elementært kendskab til filosofiske problemers, begrebers og teoriers idéhistoriske og systematiske sammenhæng og udvikling
̶ forstå og anvende filosofiske begreber og distinktioner̶  skelne mellem forskellige vidensformer, sådan som de gør sig gældende på tværs af og inden for de forskellige fag og videnskabsområder
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof væsentlige problemstillinger og temaer inden for teoretisk filosofi
̶ grundlæggende filosofiske diskussioner, der knytter sig til opfattelser af menneske, samfund, teknologi og natur
̶ centrale filosofiske begreber og positioner
̶  en elementær filosofi- og idéhistorisk oversigt over væsentlige perioder, herunder antikken, oplysningstid og moderne tid. Der kan indgå materiale på engelsk samt, når det er muligt, på andre fremmedsprog.
Anvendt materiale.
Sidetal: 80 ns
Timer: 24

Kernestof
Teknologi og filosofi
Antikken:
https://teknologiogfilosofi.systime.dk/?id=135
(3,2 ns)
Platon
https://teknologiogfilosofi.systime.dk/?id=140 (1,2 ns)
https://teknologiogfilosofi.systime.dk/?id=142 (0,7 ns)
Idéerne og fænomenerne | Teknologi og filosofi (1,1 ns)
Sjælen og dens hylster | Teknologi og filosofi (0,8 ns)
Det Gode, det Sande og det Skønne | Teknologi og filosofi (0,7 ns)
https://teknologiogfilosofi.systime.dk/?id=146 (4,2 ns)
https://teknologiogfilosofi.systime.dk/?id=147 (0,9 ns)
https://teknologiogfilosofi.systime.dk/?id=148 (1,2 ns)

Aristoteles
1.1.2 Aristoteles (384-322 f.Kr.) | Teknologi og filosofi (0,7 ns)
Aristoteles' fysik | Teknologi og filosofi (1,2 ns)
Årsagerne | Teknologi og filosofi (1,4 ns)
Gud, den ubevægede bevæger | Teknologi og filosofi (0,8 ns)
Mennesket og den guddommelige fornuft | Teknologi og filosofi (1 ns)
(Primærtekst) Aristoteles: Metafysikken, ca. 350 f.Kr. | Teknologi og filosofi  (2,7 ns)

Udviklingen i middelalderen
https://teknologiogfilosofi.systime.dk/?id=136 (1,3 ns)
https://teknologiogfilosofi.systime.dk/?id=154 (0,9 ns)
https://teknologiogfilosofi.systime.dk/?id=155 (0,7 ns)

Renæssancen
https://teknologiogfilosofi.systime.dk/?id=137 (1 ns)
Oplysningstiden
https://teknologiogfilosofi.systime.dk/?id=138 (0,8 ns)
Moderne tid
https://teknologiogfilosofi.systime.dk/?id=139 (1,6 ns)

Refleksion: grundbog til filosofi
Erkendelsesteori
https://refleksion.systime.dk/?id=136 (1,4 ns)
Hvad er viden?
https://refleksion.systime.dk/?id=185 (2,2 ns)
Rationalisme (stop ved Platon idelære)
https://refleksion.systime.dk/?id=186 (3 ns)
Descartes: Uddrag af Meditationen
https://refleksion.systime.dk/?id=190#c740 (3,7ns)

Empirisme | Refleksion (3,6 ns)
Fornuft eller erfaring: rationalisme vs. empirisme | Refleksion (7,8 ns)
Værdien af viden | Refleksion (1,9 ns)
David Hume: Uddrag. En undersøgelse af den menneskelige erkendelse

Basal videnskabsteori
Hvordan begrunder vi viden? (4,6 ns)
https://basalvidenskabsteori.systime.dk/?id=132#c275

Grundbog til filosofi - mennesket i verden
Videnskabsteori - hvad er god videnskab?
https://filosofigrund.systime.dk/?id=130 (1,2 ns)

Hvad er videnskabsteori?
https://filosofigrund.systime.dk/?id=131 (1,2 ns)

Karl R. Popper - videnskab som falsifikation
https://filosofigrund.systime.dk/?id=132 (6,4 ns)

Tekst: Karl Popper, Gisninger og gendrivelser
https://filosofigrund.systime.dk/?id=153 (1,8 ns)

Kritik af Karl Popper
https://filosofigrund.systime.dk/?id=173 (1,1 ns)

Introduktion til Kuhn (4,2 ns)
https://filosofigrund.systime.dk/?id=133

Tekst af Kuhn (1,7 ns)
https://filosofigrund.systime.dk/?id=154

Kritik af Kuhn (1,5 ns)
https://filosofigrund.systime.dk/?id=174

Supplerende Materiale
Filosofihistorie for begyndere. Det lille forlag 2001 s. 10-18.
Film: Hvad er viden?
Film: Matrix

Alternativ behandling - den stille revolution. Ugeskrift for læger 2. feb. 2007
https://ugeskriftet.dk/nyhed/alternativ-behandling-den-stille-revolution

Kuhn og paradigmer - lille film 4 minutter
https://www.google.com/search?sca_esv=88182c9360e229b5&rlz=1C1GCEA_enDK1020DK1020&sxsrf=AHTn8zq4yobkZdgF3l1I1B7i5bqllSmP9g:1742228252037&q=kuhn+paradigme&udm=7&fbs=ABzOT_DDfJxgmsKFIwrWKcoyw2RfJqGkkqki750M79P4CCNPfXbeGzIDsAfWa9j6SnfDZGWBMbeDo42co4ZiX8k7evYZGeQJwAYZF5dcGsv2vpK1Z_hxa6BneEvqzC5eI2XHKK1Jvk6dV7JcBD23ffXsIk7vsFFo8_lA2_1N6nMZ8dXFOdTf3jex5UNcficflgofUGVJHVEd&sa=X&ved=2ahUKEwih5tGAwpGMAxX7SPEDHWikDxYQtKgLegQIDxAB&biw=1280&bih=559&dpr=1.5#fpstate=ive&vld=cid:e0975789,vid:xAuwrsx54sU,st:0

Kan jeg bevise, at noget er sandt - falsifikation for dummies
https://www.google.com/search?q=film+om+Karl+Popper&rlz=1C1GCEA_enDK1020DK1020&oq=film+om+Karl+Popper&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyBggAEEUYOTIHCAEQIRigAdIBCTExMDkzajBqN6gCALACAA&sourceid=chrome&ie=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:4f8ad04f,vid:gX_bxVkzTWE,st:0

Indhold
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Det Onde

Forløb 3
Det Onde
Forløbets indhold og fokus Det Ondes problem og forskellige løsninger herpå i form af Augustin og Leibniz. Desuden Hannah Arendt og Nietzsche.
Svendsens Ondskabstypologier og besøg på politimusset med en rundvisning om ondskab.








Faglige mål identificere og redegøre for filosofiske problemstillinger, cases og løsningsforslag af klassisk eller hverdagsagtig karakter
̶ indgå i en fagligt funderet diskussion om filosofiske positioner og teorier
̶ demonstrere viden og kundskaber om filosofiske problemstillinger og teorier vedrørende fundamentale opfattelser af menneske, samfund, teknologi og natur inden for såvel praktisk som teoretisk filosofi
̶ demonstrere et elementært kendskab til filosofiske problemers, begrebers og teoriers idéhistoriske og systematiske sammenhæng og udvikling
̶ forstå og anvende filosofiske begreber og distinktioner
   ̶ skelne mellem forskellige vidensformer, sådan som de gør sig gældende på tværs af og inden for de forskellige fag og videnskabsområder
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof ̶ væsentlige problemstillinger og temaer inden for teoretisk og praktisk filosofi
̶ grundlæggende filosofiske diskussioner, der knytter sig til opfattelser af menneske, samfund, teknologi og natur
̶ centrale filosofiske begreber og positioner
Anvendt materiale.
Sidetal 60 ns
Timer 21

Kernestof

Det Ondes Problem: Skrevet af Linea Nielsen 2,2 ns

Hanne Arendt (hele afsnittet 10,2 ns)
https://tankeromondskab.systime.dk/?id=138

Nietzsche: (hele afsnittet 8,9 ns)
https://tankeromondskab.systime.dk/?id=135

Svendsens Ondskabstypologier (8,1 ns for hele afsnittet)
https://tankeromondskab.systime.dk/?id=141
Augustin (på nær spørgsmålene på sidste side.)
https://tankeromondskab.systime.dk/?id=131 (6,8 ns)

G.W. Leibniz | Tanker om ondskab (Hele afsnittet 7,5 ns)

Hannah Arendt
https://tankeromondskab.systime.dk/?id=138 (hele afsnittet 10,2 ns)

Supplerende materiale:
https://www.google.com/search?q=naturens+uorden+youtube+Nossell&rlz=1C1GCEA_enDK1020DK1020&oq=naturens+uorden+youtube+Nossell&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyBggAEEUYOTIHCAEQIRigATIHCAIQIRigAdIBCTE5NDAxajBqN6gCALACAA&sourceid=chrome&ie=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:4a2cc300,vid:vCMC8dBwKT0,st:0

Information d. 13. juni 2012: Vi skal acceptere, at vi kan vælge Det onde
https://www.information.dk/kultur/2012/06/acceptere-kan-vaelge-onde-ellers-fratager-friheden-vaelge-mellem-ondt-godt
https://www.berlingske.dk/kultur/gud-har-ogsaa-ansvar-det-onde

Johannesevangeliet kap. 8, v. 1-11
Tsunami et år efter: De religiøse melodramaer, Information d. 27.12.2005 af Jens-Martin Eriksen. Forkortet (5,3 ns)
Film: 5 skarpe om Satan
Film: Ondskab forskning på kanten
Politimuseet rundvisning om ondskab

Indhold
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer