ZBC Handels- og Teknisk gymnasium Ringsted
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
ZBC Handels- og Teknisk gymnasium Ringsted
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet R2022p Ih - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
ZBC
Fag og niveau
Idehistorie B
Lærer(e)
Hold
R2022p Ih (
R2p Ih
,
R3p Ih
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Historiebrug og metode
Titel 2
imperialisme og indflydelse i moderne tid
Titel 3
SO4 - DIHO - Demokrati og medborgerskab
Titel 4
Industrialiseringen
Titel 5
Folkedrab
Titel 6
Age of AI og den fjerde industrielle revolution
Titel 7
Etik i teknologi og videnskab
Titel 8
Terrorisme og den nye verdensorden
Titel 9
Bruddet med middelalderen
Titel 10
Romerriget
Titel 11
Eksamensprojekt
Titel 12
Repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Historiebrug og metode
I dette forløb introduceres eleverne til historiefagets grundmetoder, med særligt fokus på historie(mis)brug.
Forløbet har praktiske og teoretiske tiltag, og slutter med en kreativ propagandaopgave, der har til formål at åbne elevernes øjne for historiske begivenheders mange forskellige vinkler.
Indhold
Kernestof:
Kopi af Historisk metode.pptx
Opgaver til historisk metode.docx
Hvor finder jeg kilder.docx
At skrive historie.pdf
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
imperialisme og indflydelse i moderne tid
Vi ser på imperialismen i dens samtid og i moderne tid. Hvordan opstod imperialismen og hvilke korte og langsigtede konsekvenser medfulgte. Der vil være teknologihistoriske, idéhistoriske og almenhistoriske elementer.
Indhold
Kernestof:
Opgave 1 - Intro til imperialisme og rep af kilder.docx
Opgave 2 - Musik - Imperialismeopgave.docx
Europa og de andre - kap. 1 - Europa og verden.pdf
spørgsmål til kapitel 1.docx
Spørgsmål til Postkolonial historie.docx
Kap 3 Imperialismen.pdf
Spørgsmål til kapitel 3.docx
Hvide mands byrde.pdf
Opgave 3 - Postkort-øvelse med abebur redegørelse .docx
menneskezoo.pdf
Kilder til imperialisme.pdf
02 The Adventures Of Tintin In The Congo.pdf
tintin in congo .docx
ekstra opgave: Brug linket til at besvare problemstillingen; hvorfor ophørte den danske slavehandel?
Brug linket til at besvare problemstillingen; hvorfor ophørte den danske slavehandel?
https://x.com/ajplus/status/1491698705216380931?s=46&t=2FZQpEl-6OgnuvPpcrSyFw
Arbejdsspørgsmål til kapitel 8.docx
Europa og de andre - kap. 8.pdf
Opgave 4 - debatøvelse og indlæg.docx
Hvad har vi lært - imperialisme.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Musikopgave til imp
31-08-2023
postkort-øvelse
21-09-2023
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
SO4 - DIHO - Demokrati og medborgerskab
Forløbet handler om demokrati og medborgerskab - hvordan er vores demokrati blevet til og hvilke begivenheder har været vigtige på et globalt plan for den demokratiske udvikling.
Indhold
Kernestof:
Link til DIHO-Mappe med informationer osv
Link til dokument med oversigt over jeres problemstillinger mv;
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=322&L=0
Spørgsmål til besøg på arbejdermuseet.docx
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Industrialiseringen
Vi afdækker industrialiseringen og dens betydning for det moderne samfund. Herunder sammenligning mellem lande og hvordan politiske og økonomiske ideologier vandt frem. Perioden udgør et centralt brud i historien og eleverne vil lære om, hvordan det 20. århundrede blev formet af industrialiseringens samfundsændringer.
Indhold
Kernestof:
https://www.survey-xact.dk/LinkCollector?key=3Q1FS713S592
Opgave: Find 15-20 billeder, der skal præsenteres (uden tekst). Præsentationen skal enten være faglig eller fortælle en historie om industrialiseringen.
Musikopgave - industrialiseringen.docx
Landeopgave til industrialiseringen.docx
Tyskland:
https://graenseforeningen.dk/om-graenselandet/leksikon/tysklande
Undervisningsevaluering: https://www.survey-xact.dk/LinkCollector?key=3Q1FS713S592
Rusland:
USA:
Opgave - Årsagsforklaring - Hvorfor England.docx
Undervisningsevaluering, for dem der ikke har udfyldt; https://www.survey-xact.dk/LinkCollector?key=3Q1FS713S592
Kort video om industrialiseringen; https://www.youtube.com/watch?v=3Efq-aNBkvc
Arbejdsspørgsmål første fase - Industrialisering.docx
20 år. Industrialiseringen - kap 1..pdf
Matrix-Opgave til industrialiseringen.docx
statistikOpgave til industrialiseringen.docx
Matrix - resumeer og spørgsmål.docx
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=703
Opgave 1 - statistik .docx
Vi skal bruge statistikkerne fra verden før 1914 og opgave 1 til at undersøge besvare problemstillinger.
Vi læser nederste halvdel af side 12, om en dansker, der tog til Amerika.
Formuler problemstilling og find metodiske tilgange til at belyse temaet. I skal prøve at finde almenhistoriske, idéhistoriske og teknologihistoriske tilgange.
historie opsummering.png
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Aflevering af arbejdsspørgsmål
18-12-2023
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Folkedrab
Forløb om folkedrab og deres årsager
Særligt fokus på folkedrab i Rwanda, Srebrenica og holocaust. Derudover også diskussionsøvelser ift, hvornår noget klassificeres som folkedrab.
Indhold
Kernestof:
SOM LEKTIE skal I lytte til denne podcast. Inden timen skal I have skrevet et kort resume med fokus på, hvad der karakteriseres som folkedrab, samt hvilke eksempler, vi har på folkedrab.
I timen arbejder vi desuden med definition og forklaringer.
Stantons 10 stadier: https://www.youtube.com/watch?v=Jnq-ZPLlX14
Diskussion: Er dette folkedrab? https://news.emory.edu/stories/2023/08/esc_bison_impact_24-08-2023/story.html
https://m.youtube.com/watch?v=RphYwV91MN4
https://www.dr.dk/lyd/special-radio/bakspejl/bakspejl-2021/rwandas-folkemord-11162111004
Lektie til timen - have læst op på FNs folkedrabsdefinition, samt Stantons 10 stadier
Lektie til timen; læs op på Rwanda - hør podcast, se video eller læs lidt op på sagen igen.
I timen;
https://m.youtube.com/watch?v=3BI1WTC67ZI
Baggrunden for antisemitismen hos nazisterne;
Vejen mod holocaust:
Holocaust forklaret med det nazistiske partiprogram og nazistisk propaganda;
Undersøg "Dolkestødslegenden" og Tyskland i Mellemkrigstiden
Eksempel på propaganda:
I timen læser vi:
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Age of AI og den fjerde industrielle revolution
Vi kigger på udviklingen af teknologier og overgangen til den fjerde industrielle revolution.
Forløbet fungerer ligeledes som optakt til SO6, hvor der arbejdes med produktkrav i form af podcast og et skriftligt produkt.
Indhold
Kernestof:
Lektie hjemmefra: Se denne video og svar på spørgsmål https://www.youtube.com/watch?v=NDTvCO5ifKo
Etiske tilgange og etik generelt
I timen skal vi lave nogle øvelser;
Hvis vi har tid skal vi også kigge på etik, menneskesyn og straf - opgave 5 - Menneskets natur.docx
Opgave 5 fra sidst.
Hvordan afspejler vores kulturer, vores menneskesyn og etiske overvejelser? Kobling til jeres forsøg fra sidst - hvilken kultur kender I jer selv i?
Google og eurocentrisme.pdf
Robotlove og etiske overvejelser
Oversigt over resten af timerne i forløbet
brynjolfsson-humans-horses.pdf
IMG_0190.JPG
https://www.youtube.com/watch?v=tyGEejOBdFc
https://docs.google.com/document/d/1d0BZ0ag9hsTpfNoPVFkgRBvQMhbhxAymQFf0RBjiTi4/edit?usp=sharing
https://docs.google.com/document/d/1d0BZ0ag9hsTpfNoPVFkgRBvQMhbhxAymQFf0RBjiTi4/edit
https://docs.google.com/document/d/13NjAhqFcy64ZOXUdrZm_RaEBqCOLaqQeSI9sORRgX2w/edit?usp=sharing
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Etik i teknologi og videnskab
Forløb om etik, teknologi, videnskab - både som SO6 og et forløb, der kobles til generel undervisning om AI.
Eleverne udvælger et fordybelsesområder, de afdækker.
Indhold
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Terrorisme og den nye verdensorden
Terrorisme og den nye verdensorden vil give eleverne et makrohistorisk overblik over terrorens udvikling, samt hvad der ofte lægger bag skabelsen af en terrorist.
Indhold
Kernestof:
Vi skal i timen undersøge terrordefinitioner, samt lave en diakronoversigt over terrorens udvikling.
kapitel 9.docx
Anvendelse af GTI 2022.docx
Jobannonce - terror.docx
Planche.docx
Den nye verdensorden - krigen mod terror kopi.pdf
Spørgsmål til den nye verdens orden.docx
kilder til krigen mod terrorisme kopi.pdf
Barber - Jihad versus mcWorld.pdf
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Bruddet med middelalderen
Forløb om middelalderen - med særligt fokus på kirkens rolle og betydning - både dengang og nu.
Hertil også teknologihistoriske, idehistoriske og almenhistoriske årsagsforklaringer på, hvorfor kirken mistede magten.
Indhold
Kernestof:
Opgave 7 - pechakucha.docx
opgave 1 - Feudalisme og samfundspyramide. Arbejdsspørgsmål.docx
I timen: Opgave 2 - Kirkens rolle i middelalderen.docx
opgave 4 - Problemstillingsøvelse.docx
IMG_0195.jpg
opgave 3 - Diskussionsøvelse til bruddet med middelalderen.docx
I timen: opgave 5 - Menneskets natur.docx
Opgave 6 - Breaking news.docx
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Romerriget
Forløb med fokus på udviklingen fra oldtiden til nu - hvordan opstod og faldt romerriget - og hvilke ting, har vi stadig gavn af fra perioden.
Indhold
Kernestof:
i timen: Inddeles i grupper, der kort skal undersøge og senere præsentere om hver deres kejser. https://historieportalen.systime.dk/?id=147
Opgave til timen - Arbejdselv opgave den 16.docx
https://verdenshistoriskoverblik.systime.dk/?id=151
Præsentation af opgaven fra i går + lidt om SOP
Afsnit
Vi læser i timen: https://verdenshistoriskoverblik.systime.dk/?id=151&L=0
Undervisningsøvelse til romerriget.docx
71253885628_Julie Jakobsen_Undervisningsøvelse til romerriget.docx
https://teknologihistorie.systime.dk/?id=290https://romertiden.dk/romersk-arkitektur/https://videnskab.dk/kultur-samfund/akvaedukter-romerrigets-vandforsyning-var-det-mest-beundringsvaerdige-i-hele-verden/
71253924837_Armaan Ghalbia_Romerriget Almen historie undervisnings opgave.pdf
https://www.survey-xact.dk/LinkCollector?key=5KM4EU4RJ5CP
Samtaleguide til lærere i deres dialog med eleverne efter undervisningsevaluering.docx
https://docs.google.com/document/d/1h02TZP5g6uYz0YQ_wz1DEO_8h6T_td1GR6zQt43KIOY/edit?usp=sharing
Eksamensopgave idéhistorie - Formalia og opgaveformulering.docx
https://parade.com/living/marcus-aurelius-quotes
https://videnskab.dk/kultur-samfund/romerrigets-2-000-aar-gamle-veje-praeger-stadig-europas-oekonomi/
untitled_presentation.pdf
problemstillinger til romerriget.docx
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Eksamensprojekt
Eleverne arbejder med eksamensprojektet ud fra et selvvalgt emne og metoder.
Indhold
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Repetition
Repetitionsforløb med fokus på metoder, sammenhæng mv.
Indhold
Kernestof:
Undervisningsbeskrivelse udfyld selv.docx
Upload jeres gruppe-repetition i denne mappe
https://docs.google.com/document/d/1CWNXc8jYKmZl-wCt5KoEwKrVgcNCkaWqsWiAkmYtGAw/edit?usp=sharing
Færdiggør jeres emne-præsentation
https://docs.google.com/document/d/1CWNXc8jYKmZl-wCt5KoEwKrVgcNCkaWqsWiAkmYtGAw/edit?tab=t.0
fagevaluering og exit-interviews + gode råd fremadrettet
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/158/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58654377156", "T": "/lectio/158/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58654377156", "H": "/lectio/158/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58654377156" }