Holdet R2022p Ih - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution ZBC
Fag og niveau Idehistorie B
Lærer(e)
Hold R2022p Ih (R2p Ih, R3p Ih)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Historiebrug og metode
Titel 2 imperialisme og indflydelse i moderne tid
Titel 3 SO4 - DIHO - Demokrati og medborgerskab
Titel 4 Industrialiseringen
Titel 5 Folkedrab
Titel 6 Age of AI og den fjerde industrielle revolution
Titel 7 Etik i teknologi og videnskab
Titel 8 Terrorisme og den nye verdensorden
Titel 9 Bruddet med middelalderen
Titel 10 Romerriget
Titel 11 Eksamensprojekt
Titel 12 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Historiebrug og metode

I dette forløb introduceres eleverne til historiefagets grundmetoder, med særligt fokus på historie(mis)brug.
Forløbet har praktiske og teoretiske tiltag, og slutter med en kreativ propagandaopgave, der har til formål at åbne elevernes øjne for historiske begivenheders mange forskellige vinkler.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 SO4 - DIHO - Demokrati og medborgerskab

Forløbet handler om demokrati og medborgerskab - hvordan er vores demokrati blevet til og hvilke begivenheder har været vigtige på et globalt plan for den demokratiske udvikling.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Industrialiseringen

Vi afdækker industrialiseringen og dens betydning for det moderne samfund. Herunder sammenligning mellem lande og hvordan politiske og økonomiske ideologier vandt frem. Perioden udgør et centralt brud i historien og eleverne vil lære om, hvordan det 20. århundrede blev formet af industrialiseringens samfundsændringer.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering af arbejdsspørgsmål 18-12-2023
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Etik i teknologi og videnskab

Forløb om etik, teknologi, videnskab - både som SO6 og et forløb, der kobles til generel undervisning om AI.

Eleverne udvælger et fordybelsesområder, de afdækker.
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Terrorisme og den nye verdensorden

Terrorisme og den nye verdensorden vil give eleverne et makrohistorisk overblik over terrorens udvikling, samt hvad der ofte lægger bag skabelsen af en terrorist.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Bruddet med middelalderen

Forløb om middelalderen - med særligt fokus på kirkens rolle og betydning - både dengang og nu.

Hertil også teknologihistoriske, idehistoriske og almenhistoriske årsagsforklaringer på, hvorfor kirken mistede magten.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Romerriget

Forløb med fokus på udviklingen fra oldtiden til nu - hvordan opstod og faldt romerriget - og hvilke ting, har vi stadig gavn af fra perioden.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Eksamensprojekt

Eleverne arbejder med eksamensprojektet ud fra et selvvalgt emne og metoder.
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer