Holdet R2023a Hi - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution ZBC
Fag og niveau Historie B
Lærer(e)
Hold R2023a Hi (R2a Hi, R3a Hi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Historiebrug og metode
Titel 2 imperialismen og indflydelse i moderne tid
Titel 3 Industrialiseringen
Titel 4 Første verdenskrig - hvorfor kom verden i krig?
Titel 5 Sport og politik i det 20. og 21. århundrede
Titel 6 SO6 - DHO den nationale fortælling
Titel 7 Folkedrab
Titel 8 Bruddet med middelalderen
Titel 9 Terror og den Nye verdensorden
Titel 10 Afsluttende projekt
Titel 11 Repetition og fremlæggelser

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Historiebrug og metode

Eleverne introduceres til historiefaget og dets metoder. Herunder også brugen af metoderne i praksis. Der indgår mindre opgaver med kreative produktformer i arbejdet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 imperialismen og indflydelse i moderne tid

Vi ser på imperialismen og koloniseringens opståen og udvikling, samt på de langsigtede og kortsigtede effekter og konsekvenser.

Der vil desuden være et fokus på Spanien for at forberede eleverne på studietur til Barcelona.

Derudover undersøger vi, hvordan aktuelle problematikker kan forklares med historiske begivenheder. Herunder hvorfor europæiske fodboldlandshold har den etniske sammensætning, de har. Hvorfor og hvordan sproget er med til at skabe forskelle.

I forløbet arbejdes der med:
Hovedvægt 1700-1900

Faglige mål:
demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige
begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
̶ demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering
og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
̶ analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde
̶ reflektere over samspillet mellem mennesker og natur
̶ analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som
historieskabt og historieskabende
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:
̶ kultur i nationale og globale sammenhænge
̶ udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
̶ globalisering
̶ udviklingen i Europas position i verden
̶ udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
̶ væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Imperialisme - musikopgave 01-09-2023
postkort-øvelse 22-09-2023
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Første verdenskrig - hvorfor kom verden i krig?

Vi har kigget på baggrunden for første verdenskrig og koblet begivenheden sammen med de forgående forløb om Imperialismen og industrialiseringen.

Fokus har været på forskellige arbejdsformer og temaer indenfor krigen. Herunder;
- Årsager til krigen
- Krigens forløb, alliancer og kampform
- Livet som soldat
- Propaganda
- Den russiske revolution
- Versailles-freden og krigens afslutning

Variation mellem tekstlæsning, besvarelse af problemstilling og remediering/kreative opgaver.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Undervisningsøvelse 05-02-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Sport og politik i det 20. og 21. århundrede

Vi arbejder med sport og sportsbegivenheder som propaganda og et politisk instrument. Hovedfokus er på OL i 1936, men der afdækkes også VM i Qatar, EM i 1992, forskellige aktører og maskotter mv. som propagandamateriale.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 SO6 - DHO den nationale fortælling

I dette SO-forløb skal eleverne udarbejde en tværfaglig, skriftlig opgave indenfor temaet "den nationale fortælling". Forløbet indeholder en bred vifte af aktiviteter, der spænder over:
- metode-gennemgang og metodeanvendelse
- ekskursion til København med byvandring
- Problemstillinger og problemformuleringer
- Refleksionsskriv
- Historiske emner og begivenheder inden for den nationale fortælling
- kildeanalyser i forskellig format
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Folkedrab

Forløb om folkedrab og deres årsager. Udgangspunkt i tre forskellige eksempler på folkedrab. Årsagsforklaringer og kobling til andre forløb.

Fokus på definition af folkedrab, hvordan det kan opstå og forebygges. Cases med Rwanda, Srebrenica og Holocaust.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Bruddet med middelalderen

I forløbet er vægten på perioden før 1700. Vi kigger på, hvorfor middelalderen opstod og hvordan den katolske kirke fik en central magt i Europa. Samt hvordan og hvorfor den begyndte at miste magten igen.

Herunder et fokus på Grevens Fejde og hvordan Danmark blev protestantisk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Afsluttende projekt

De afviklede forløb gennemgås og eleverne skriver en afsluttende, selvstændig opgave.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Afsluttende projekt 01-05-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Repetition og fremlæggelser

Vi repeterer de forløb, vi har været igennem. Eleverne får også mulighed for at fremlægge deres afsluttende, skriftlige projekt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer