ZBC Handels- og Teknisk gymnasium Ringsted
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
ZBC Handels- og Teknisk gymnasium Ringsted
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet R2023a Hi - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
ZBC
Fag og niveau
Historie B
Lærer(e)
Hold
R2023a Hi (
R2a Hi
,
R3a Hi
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Historiebrug og metode
Titel 2
imperialismen og indflydelse i moderne tid
Titel 3
Industrialiseringen
Titel 4
Første verdenskrig - hvorfor kom verden i krig?
Titel 5
Sport og politik i det 20. og 21. århundrede
Titel 6
SO6 - DHO den nationale fortælling
Titel 7
Folkedrab
Titel 8
Bruddet med middelalderen
Titel 9
Terror og den Nye verdensorden
Titel 10
Afsluttende projekt
Titel 11
Repetition og fremlæggelser
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Historiebrug og metode
Eleverne introduceres til historiefaget og dets metoder. Herunder også brugen af metoderne i praksis. Der indgår mindre opgaver med kreative produktformer i arbejdet.
Indhold
Kernestof:
Intro til Historie B .pptx
Kopi af Historisk metode.pptx
Opgaver til historisk metode.docx
Afsnit
Hvor finder jeg kilder.docx
At skrive historie.pdf
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
imperialismen og indflydelse i moderne tid
Vi ser på imperialismen og koloniseringens opståen og udvikling, samt på de langsigtede og kortsigtede effekter og konsekvenser.
Der vil desuden være et fokus på Spanien for at forberede eleverne på studietur til Barcelona.
Derudover undersøger vi, hvordan aktuelle problematikker kan forklares med historiske begivenheder. Herunder hvorfor europæiske fodboldlandshold har den etniske sammensætning, de har. Hvorfor og hvordan sproget er med til at skabe forskelle.
I forløbet arbejdes der med:
Hovedvægt 1700-1900
Faglige mål:
demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige
begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
̶ demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering
og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
̶ analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde
̶ reflektere over samspillet mellem mennesker og natur
̶ analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som
historieskabt og historieskabende
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
̶ kultur i nationale og globale sammenhænge
̶ udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
̶ globalisering
̶ udviklingen i Europas position i verden
̶ udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
̶ væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
Indhold
Kernestof:
Opgave 1 - Intro til imperialisme og rep af kilder.docx
Opgave 2 - Musik - Imperialismeopgave.docx
spørgsmål til kapitel 1.docx
Europa og de andre - kap. 1 - Europa og verden.pdf
Spørgsmål til Postkolonial historie.docx
Spørgsmål til kapitel 3.docx
Kap 3 Imperialismen.pdf
Hvide mands byrde.pdf
menneskezoo.pdf
Opgave
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/forordning-om-negerhandelen-1792
Europa og de andre - kap. 8.pdf
Arbejdsspørgsmål til kapitel 8.docx
https://x.com/ajplus/status/1491698705216380931?s=46&t=2FZQpEl-6OgnuvPpcrSyFw
I skal se bruge denne til at argumentere for/imod reparations;
Opgave 4 - debatøvelse og indlæg.docx
etnocentrisme.JPG
king.jpg
Hvad har vi lært - imperialisme.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Imperialisme - musikopgave
01-09-2023
postkort-øvelse
22-09-2023
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Industrialiseringen
Vi afdækker industrialiseringen og dens betydning for det moderne samfund. Herunder sammenligning mellem lande og hvordan politiske og økonomiske ideologier vandt frem. Perioden udgør et centralt brud i historien og eleverne vil lære om, hvordan det 20. århundrede blev formet af industrialiseringens samfundsændringer.
Indhold
Kernestof:
https://drive.google.com/drive/folders/1MuiXp931goxj7tVZFbVwhwTr2U24lTsL?usp=share_link
Musikopgave - industrialiseringen.docx
arbejdsspørgsmål - Kapitel 1 - del 1.docx - Side 12-18/19
20 år. Industrialiseringen - kap 1..pdf
Landeopgave til industrialiseringen.docx
https://www.survey-xact.dk/LinkCollector?key=ZVT6JQ9RU696
TEST Sæt flueben ved det rigtige svar.docx
Opgave - Årsagsforklaring - Hvorfor England.docx
Afsnit
Hav færdiggjort opgaven om hvorfor England
I timen: Arbejdsspørgsmål første fase - Industrialisering.docx
Matrix-Opgave til industrialiseringen.docx
Resume fra grupperne.docx
gruppernes spørgsmål.docx
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=703
https://www.youtube.com/watch?v=3Efq-aNBkvc
Vi læser nederste halvdel af side 12, om en dansker, der tog til Amerika.
Repetitionstime: Med udgangspunkt i vedhæftede billede, skal I lave et lille produkt (og noter til jer selv).
Omfang
Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Første verdenskrig - hvorfor kom verden i krig?
Vi har kigget på baggrunden for første verdenskrig og koblet begivenheden sammen med de forgående forløb om Imperialismen og industrialiseringen.
Fokus har været på forskellige arbejdsformer og temaer indenfor krigen. Herunder;
- Årsager til krigen
- Krigens forløb, alliancer og kampform
- Livet som soldat
- Propaganda
- Den russiske revolution
- Versailles-freden og krigens afslutning
Variation mellem tekstlæsning, besvarelse af problemstilling og remediering/kreative opgaver.
Indhold
Kernestof:
Opgave til Første verdenskrig - landekortspil.docx
Opgave 1 - statistik .docx
vendespil til første verdenskrig.docx
I første time læser vi side 40-44 øverst. I par skal I quizze hinanden. Ene del er quiz-master for s.40-41 (indtil afsnit om nationalismen). Den anden er quizmaster fra afsnittet om Nationalismen og til side 44 øverst.
Matrix-grupper til sidste del af kapitlet:
Færdiggørelse af kortopgave fra sidst
Opgave - elevundervisning.docx
Opgave 5 - Propaganda!.docx
https://www.iwm.org.uk/history/11-amazing-first-world-war-recruitment-posters
https://www.iwm.org.uk/learning/resources/first-world-war-recruitment-posters
Optakt til 1 verdenskrig opgave.docx
Spørgsmål til 1 verdenskrig udvikling.docx
https://brevefraskyttegraven.dk/game
SPØRGSMÅL TIL TEKSTER.docx
https://www.youtube.com/watch?v=vrYhLNQMRro
https://www.youtube.com/watch?v=0jycVFL8CNM
https://historiskerejser.dk/versailles-freden-1919/
https://www.dr.dk/historie/webfeature/forste-verdenskrig-billeder
Spørgsmål:
Tre forklaringer til krigsudbruddet: https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=539
Brockdorff-Rantzau.pdf Georges-Clemenceau.pdf Lloyd-George.pdf Woodrow-Wilson.pdf Opgaven til forhandlingsspil.docx Traktaten.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Undervisningsøvelse
05-02-2024
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Sport og politik i det 20. og 21. århundrede
Vi arbejder med sport og sportsbegivenheder som propaganda og et politisk instrument. Hovedfokus er på OL i 1936, men der afdækkes også VM i Qatar, EM i 1992, forskellige aktører og maskotter mv. som propagandamateriale.
Indhold
Kernestof:
I timen læser vi:
Undersøg maskotternes betydning for sportsbegivenheder:https://idraetshistorie.dk/temaer/vinter-ol-i-sotji-2014/maskotternes-betydning-og-et-blik-pa-vm-maskotten-2018/https://olympics.com/en/olympic-games/beijing-2022/mascot
https://olympics.com/en/olympic-games/beijing-2022/mascot
Gruppe 1) undersøger Black Panthers og OL i 1968
Gruppe 2: BLM og postkolonialisme
Gruppe 3: Aktør - Muhammad Ali og hans indflydelse + ham som eksempel på sport og politik
I timen skal vi analysere menneskesyn og nationale fortælling i Rocky IV; https://www.youtube.com/watch?v=4qjV0bB2V0Q
Fokus på Danmarks vej til EM92 - nationalfølelse, Balkan mv.
I timen hører vi: I skyggen af EM 1992;
Balkan - Sport og politik.pdf
Hør podcast som lektie - https://www.dr.dk/lyd/special-radio/bakspejl/bakspejl-2021/i-skyggen-af-em-1992-11162111003
St. Pauli vs. Hamburg
Fodbold i Israel
Fodbold i Colombia - Kulturelle forskelle i fodboldforståelse og tilgange
Barcelona vs. Real Madrid
Til lektionen i dag skal I alle have forberedt jer ved at gøre følgende:
Arbejdssporgsmal-til-podcasten-Berlin-1936-Forforelsens-triumf.docx
kap-4_kilde-1.pdf
kap-4_kilde-17.pdf
Spørgsmål til baggrunden for the nazi olympics.docx
I kan læse om de forskellige former for historiebrug her: https://historiefagligarbejdsbog.systime.dk/?id=144
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
SO6 - DHO den nationale fortælling
I dette SO-forløb skal eleverne udarbejde en tværfaglig, skriftlig opgave indenfor temaet "den nationale fortælling". Forløbet indeholder en bred vifte af aktiviteter, der spænder over:
- metode-gennemgang og metodeanvendelse
- ekskursion til København med byvandring
- Problemstillinger og problemformuleringer
- Refleksionsskriv
- Historiske emner og begivenheder inden for den nationale fortælling
- kildeanalyser i forskellig format
Indhold
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Folkedrab
Forløb om folkedrab og deres årsager. Udgangspunkt i tre forskellige eksempler på folkedrab. Årsagsforklaringer og kobling til andre forløb.
Fokus på definition af folkedrab, hvordan det kan opstå og forebygges. Cases med Rwanda, Srebrenica og Holocaust.
Indhold
Kernestof:
I timen arbejder vi desuden med definition og forklaringer.
Stanton forsimplet. https://www.aldrigmere.dk/materialer/grundmaterialer/stantons-model-folkedrabets-10-stadier
https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/kan-folkedrab-forebygges
Opsamling på podcast + igang med Rwanda
Vi læser følgende og debatterer om det er folkedrab eller ej. https://news.emory.edu/stories/2023/08/esc_bison_impact_24-08-2023/story.html
https://www.youtube.com/watch?v=RphYwV91MN4&rco=1
Stantons 10 stadier fra sidst
Stanton og Rwanda: https://www.aldrigmere.dk/materialer/ungdomsuddannelser/rwanda-fra-fortid-til-fremtid
Vi skal finde ud af;
I timen: https://www.dr.dk/lyd/special-radio/bakspejl/bakspejl-2021/rwandas-folkemord-11162111004
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=ymf5p3LbCAE
Vi skal læse om ansvaret for holocaust: Læs og lav en besvarelse på de 3 arbejdsspørgsmål, der er sidst i teksten.
Vi skal forstå baggrunden for holocaust. Læs og forklar, hvad Hitler mener om racer, kultur og det nationale/sociale
Læs og besvar spørgsmålene til sidst. Vejen mod holocaust har forskellige faser. forklar udviklingen. Besvar også, hvorfor man oprettede udryddelses-lejre som den endelige løsning?
Opgave - holocaust årsager.docx
https://tankeromondskab.systime.dk/?id=185
Ondskabens væsen.pdf
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Bruddet med middelalderen
I forløbet er vægten på perioden før 1700. Vi kigger på, hvorfor middelalderen opstod og hvordan den katolske kirke fik en central magt i Europa. Samt hvordan og hvorfor den begyndte at miste magten igen.
Herunder et fokus på Grevens Fejde og hvordan Danmark blev protestantisk
Indhold
Kernestof:
Opgave 7 - pechakucha.docx
opgave 1 - Feudalisme og samfundspyramide. Arbejdsspørgsmål.docx
I timen: Opgave 2 - Kirkens rolle i middelalderen.docx
IMG_0195.jpg
opgave 3 - Diskussionsøvelse til bruddet med middelalderen.docx
https://hojskolesangbogen.dk/om-sangbogen/historier-om-sangene/s/skipper-klements-morgensang
opgave 5 - Menneskets natur.docx
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=159
Opgave 6 - Breaking news.docx
Omfang
Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Terror og den Nye verdensorden
Hvordan skabes den typiske terrorist - og hvem er det? Hvordan har terroren udviklet sig gennem tiden og hvilke globale og nationale aktører og strukturer påvirker udviklingen?
Indhold
Kernestof:
https://terrorismepaatvaers.ibog.frydenlund.dk/?id=138
Kapitel 3.docx
https://terrorismepaatvaers.ibog.frydenlund.dk/?id=144
kapitel 9.docx
https://terrorismepaatvaers.ibog.frydenlund.dk/?id=195
Færdiggør kapitel 9 + spg hjemmefra
Den nye verdensorden - krigen mod terror kopi.pdf
Spørgsmål til den nye verdens orden.docx
https://www.information.dk/kultur/2008/11/mujahedinerne-helte
kilder til krigen mod terrorisme kopi.pdf
Barber - Jihad versus mcWorld.pdf
https://www.survey-xact.dk/LinkCollector?key=48447HA8U5C2
Samtaleguide til lærere i deres dialog med eleverne efter undervisningsevaluering.docx
opgaver til GTI 2022 og 2019.docx
GTI-2022-web.pdf
GTI-2019web.pdf
https://docs.google.com/document/d/1hpkRwppEPXjKnBN6iFc5A_19Rwk_tfRVhwQ4U3KTlr8/edit?usp=sharing
Jobannonce - terror.docx
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Afsluttende projekt
De afviklede forløb gennemgås og eleverne skriver en afsluttende, selvstændig opgave.
Indhold
Kernestof:
Undervisningsbeskrivelse udfyld selv.docx
Historie b - afsluttende projekt.docx
I skal alle have skrevet jeres problemstillinger og selvfundne kilder ind her; https://docs.google.com/document/d/1_h2EeVsgwwMGUTHDjdHkIoGQZWKETAfIxbGjEVDpzRM/edit?usp=sharing
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Afsluttende projekt
01-05-2025
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Repetition og fremlæggelser
Vi repeterer de forløb, vi har været igennem. Eleverne får også mulighed for at fremlægge deres afsluttende, skriftlige projekt.
Indhold
Kernestof:
fagevaluering og exit-interviews + gode råd fremadrettet
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/158/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58654414219", "T": "/lectio/158/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58654414219", "H": "/lectio/158/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58654414219" }