ZBC Handels- og Teknisk gymnasium Ringsted
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
ZBC Handels- og Teknisk gymnasium Ringsted
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet R2023b Hi - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
ZBC
Fag og niveau
Historie B
Lærer(e)
Hold
R2023b Hi (
R2b Hi
,
R3b Hi
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Historiebrug og metode
Titel 2
imperialisme og indflydelse i moderne tid
Titel 3
Industrialiseringen
Titel 4
Første verdenskrig - hvorfor kom verden i krig?
Titel 5
Sport og politik i det 20. og 21. århundrede
Titel 6
SO6 - DHO den nationale fortælling
Titel 7
Folkedrab
Titel 8
Bruddet med middelalderen
Titel 9
Terror og den Nye verdensorden
Titel 10
Afsluttende projekt
Titel 11
Repetition og fremlæggelser
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Historiebrug og metode
Eleverne introduceres til historiefaget og dets metoder. Herunder også brugen af metoderne i praksis. Der indgår mindre opgaver med kreative produktformer i arbejdet.
Indhold
Kernestof:
Kopi af Historisk metode.pptx
Intro til Historie B .pptx
Tank-Man-propagandaOpgave.docx
Hvor finder jeg kilder.docx
Vi laver opgave 2+3 med fokus på historiebrug
Opgaver til historisk metode.docx
At skrive historie.pdf
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
imperialisme og indflydelse i moderne tid
Vi ser på imperialismen og koloniseringen og disses langsigtede og kortsigtede effekter og konsekvenser. Der vil desuden være et fokus på Spanien for at forberede eleverne på studietur til Barcelona. Derudover undersøger vi, hvordan aktuelle problematikker kan forklares med historiske begivenheder. Herunder hvorfor europæiske fodboldlandshold har den etniske sammensætning, de har. Hvorfor og hvordan sproget er med til at skabe forskelle.
Indhold
Kernestof:
Opgave 1 - Intro til imperialisme og rep af kilder.docx
Opgave 2 - Musik - Imperialismeopgave.docx
spørgsmål til kapitel 1.docx
Europa og de andre - kap. 1 - Europa og verden.pdf
Spørgsmål til Postkolonial historie.docx
Kap 3 Imperialismen.pdf
Spørgsmål til kapitel 3.docx
Hvide mands byrde.pdf
menneskezoo.pdf
Opgave 3 - Postkort-øvelse med abebur redegørelse .docx
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/forordning-om-negerhandelen-1792
Arbejdsspørgsmål til kapitel 8.docx
Europa og de andre - kap. 8.pdf
https://x.com/ajplus/status/1491698705216380931?s=46&t=2FZQpEl-6OgnuvPpcrSyFw
king.jpg
etnocentrisme.JPG
Hvad har vi lært - imperialisme.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
postkort-øvelse
19-09-2023
Evaluerings-test
26-09-2023
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Industrialiseringen
Vi afdækker industrialiseringen og dens betydning for det moderne samfund. Herunder sammenligning mellem lande og hvordan politiske og økonomiske ideologier vandt frem. Perioden udgør et centralt brud i historien og eleverne vil lære om, hvordan det 20. århundrede blev formet af industrialiseringens samfundsændringer.
Indhold
Kernestof:
https://drive.google.com/drive/folders/1MuiXp931goxj7tVZFbVwhwTr2U24lTsL?usp=share_link
Musikopgave - industrialiseringen.docx
Landeopgave til industrialiseringen.docx
https://www.survey-xact.dk/LinkCollector?key=V9RJULC8J1C2
Opgave - Årsagsforklaring - Hvorfor England.docx
Arbejdsspørgsmål første fase - Industrialisering.docx
20. århundrede verdenshistorie kap 1.pdf
Matrix-Opgave til industrialiseringen.docx
20 år. Industrialiseringen - kap 1..pdf
Spørgsmål.docx
Resumeer.docx
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=703
https://www.youtube.com/watch?v=3Efq-aNBkvc
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=702
Vi læser nederste halvdel af side 12, om en dansker, der tog til Amerika.
historie opsummering.png
I slutningen af timen igangsætter vi en kortspilsopgave
Introduktions-vendespil
Opgave 1 - statistik .docx
vendespil til første verdenskrig.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Arbejdsspørgsmål
08-12-2023
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Første verdenskrig - hvorfor kom verden i krig?
Vi har kigget på baggrunden for første verdenskrig og koblet begivenheden sammen med de forgående forløb om Imperialismen og industrialiseringen.
Fokus har været på forskellige arbejdsformer og temaer indenfor krigen. Herunder;
- Årsager til krigen
- Krigens forløb, alliancer og kampform
- Livet som soldat
- Propaganda
- Den russiske revolution
- Versailles-freden og krigens afslutning
Variation mellem tekstlæsning, besvarelse af problemstilling og remediering/kreative opgaver.
Indhold
Kernestof:
Opgave - elevundervisning.docx
I timen læser vi først side 40-44 øverst. I par skal I quizze hinanden. Ene del er quiz-master for s.40-41 (indtil afsnit om nationalismen). Den anden er quizmaster fra afsnittet om Nationalismen og til side 44 øverst.
Matrix-grupper til sidste del af kapitlet:
Opgave 5 - Propaganda!.docx
64654339614_Casper Bollerup Neuer_elevundervisning historie krigens udvikling.pdf
BAGGRUND, FORLØB OG AFSLUTNING.docx
Brevene.docx
mmd,+70026-140191-1-CE.pdf
https://denstorekrig1914-1918.dk/leksikon/hjemmefronten/https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?loopRedirect=1&id=304https://history-maps.com/da/story/History-of-France/event/France-during-World-War-I
Gruppe 1
https://1verdenskrig.ibog.frydenlund.dk/?id=368&loopRedirect=1https://denstoredanske.lex.dk/Versaillestraktaten_1919https://israel.systime.dk/?id=151&L=0https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=544
Lektie hjemmefra: Hver grupper laver de vigtigste overskrifter og stikord til hvert af de 5 temaer
https://historienet.dk/jul/vaabenhvile-i-julen-soldater-fejrede-jul-med-fjenden
https://www.dr.dk/historie/webfeature/forste-verdenskrig-billeder
Hvilke forestillinger havde soldaterne om krigen - og hvorfor tog de i krig?
Tre forklaringer til krigsudbruddet: https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=539
LEKTIE TIL TIMEN: HJEMMEFRA(!!) skal I have læst de dokumenterne, der ligger på timen. Alle hovedforhandlerne, samt hvad forhandlingsspillet går ud på.
2b - opsummering.docx
Brockdorff-Rantzau.pdf Georges-Clemenceau.pdf Lloyd-George.pdf Woodrow-Wilson.pdf Opgaven til forhandlingsspil.docx Traktaten.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Undervisningsøvelsen
05-02-2024
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Sport og politik i det 20. og 21. århundrede
Indhold
Kernestof:
I timen læser vi:
Opsamling på jeres instagram-opslag
Undersøg maskotternes betydning for sportsbegivenheder:https://idraetshistorie.dk/temaer/vinter-ol-i-sotji-2014/maskotternes-betydning-og-et-blik-pa-vm-maskotten-2018/https://olympics.com/en/olympic-games/beijing-2022/mascot
https://www.theolympicdesign.com/collection/olympic-posters/
Sortes rettigheder og sport; Black panthers, muhammad Ali og Black Lives Matter
Gruppe 2: BLM og postkolonialisme
Gruppe 3: Aktør - Muhammad Ali og hans indflydelse + ham som eksempel på sport og politik
I timen skal vi analysere menneskesyn og nationale fortælling i Rocky IV; https://www.youtube.com/watch?v=4qjV0bB2V0Q
Fokus på Danmarks vej til EM92 - nationalfølelse, Balkan mv.
Vi researcher på Balkan, borgerkrigen, Boban og Jugoslavien
I timen hører vi: I skyggen af EM 1992;
Balkna - Sport og politik.pdf
EM 92; https://www.youtube.com/watch?v=pDe2N9ykR6A
Uffe Ellemann; https://www.youtube.com/watch?v=Nt_oVKFKj5k
Tysk kulturchok hvis Danmark vinder EM - Mediearkiv - Infomedia.pdf
St. Pauli vs. Hamburg
Fodbold i Israel
Fodbold i Colombia - Kulturelle forskelle i fodboldforståelse og tilgange
Barcelona vs. Real Madrid
kap-4_kilde-6.pdf
kap-4_kilde-5.pdf
Til lektionen i dag skal I alle have forberedt jer ved at gøre følgende:
Arbejdssporgsmal-til-podcasten-Berlin-1936-Forforelsens-triumf.docx
Hitler om krop og ånd kap-4_kilde-1.pdf
https://historiefagligarbejdsbog.systime.dk/?id=144
Omfang
Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
SO6 - DHO den nationale fortælling
I dette SO-forløb skal eleverne udarbejde en tværfaglig, skriftlig opgave indenfor temaet "den nationale fortælling". Forløbet indeholder en bred vifte af aktiviteter, der spænder over:
- metode-gennemgang og metodeanvendelse
- ekskursion til København med byvandring
- Problemstillinger og problemformuleringer
- Refleksionsskriv
- Historiske emner og begivenheder inden for den nationale fortælling
- kildeanalyser i forskellig format
Indhold
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Folkedrab
Forløb om folkedrab og deres årsager. Udgangspunkt i tre forskellige eksempler på folkedrab. Årsagsforklaringer og kobling til andre forløb.
Indhold
Kernestof:
I timen arbejder vi med definition og forklaringer.
https://www.dr.dk/nyheder/udland/begaar-israel-folkedrab-i-gaza-i-dag-starter-historisk-hoering-i-haag
Vi læser følgende og debatterer om det er folkedrab eller ej. https://news.emory.edu/stories/2023/08/esc_bison_impact_24-08-2023/story.html
Fra podcast: Konventionen? Andre folkedrab?
https://www.dr.dk/lyd/special-radio/bakspejl/bakspejl-2021/rwandas-folkemord-11162111004
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=ymf5p3LbCAE
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=3BI1WTC67ZI
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=589
https://ideologi.systime.dk/?id=181&L=0
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=609
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=589&L=0
årsager.docx
Opgave - holocaust årsager.docx
Ondskabens væsen.pdf
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Bruddet med middelalderen
Indhold
Kernestof:
Opgave 7 - pechakucha.docx
opgave 1 - Feudalisme og samfundspyramide. Arbejdsspørgsmål.docx
I timen: Opgave 2 - Kirkens rolle i middelalderen.docx
opgave 3 - Diskussionsøvelse til bruddet med middelalderen.docx
https://hojskolesangbogen.dk/om-sangbogen/historier-om-sangene/s/skipper-klements-morgensang
https://www.youtube.com/watch?v=C0QQzXgKwOI
https://www.youtube.com/watch?v=DBfbNAvjAG8
Skipper Klements morgensang.pdf
opgave 5 - Menneskets natur.docx
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=159
Opgave 6 - Breaking news.docx
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Terror og den Nye verdensorden
Indhold
Kernestof:
https://terrorismepaatvaers.ibog.frydenlund.dk/?id=138
Kapitel 3.docx
Gruppe 1 forklarer om oprørsmodellen ved timens start.
1. https://terrorismepaatvaers.ibog.frydenlund.dk/?id=195
Den nye verdensorden - krigen mod terror kopi.pdf
Kildekritik af Bush - historiebrug/misbrug. Hvad er formålet med at sige slyngelstater, ondskabens akse, krigen mod terror
kilder til krigen mod terrorisme kopi.pdf
https://www.survey-xact.dk/LinkCollector?key=5D4LGV2LS112
Samtaleguide til lærere i deres dialog med eleverne efter undervisningsevaluering.docx
Barber - Jihad versus mcWorld.pdf
GTI-2019web.pdf
GTI-2022-web.pdf
opgaver til GTI 2022 og 2019.docx
https://docs.google.com/document/d/1j8JO7lcBxBNTPR8Da5SAAZpvmakUOiqfE1rQ400tQAA/edit?usp=sharing
Jobannonce - terror.docx
Undervisningsbeskrivelse udfyld selv.docx
Historie b - afsluttende projekt.docx
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Afsluttende projekt
De afviklede forløb gennemgås og eleverne skriver en afsluttende, selvstændig opgave.
Indhold
Kernestof:
Jeres problemstillinger samt jeres selv-fundne kilder skrives ind her:
https://docs.google.com/document/d/1-_c_I6yhmLjeKTbiC6_UaAgwbw09B-MOw-LpjAMms5A/edit?tab=t.0
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Afsluttende projekt
01-05-2025
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Repetition og fremlæggelser
Vi repeterer de forløb, vi har været igennem. Eleverne får også mulighed for at fremlægge deres afsluttende, skriftlige projekt.
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/158/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58654418361", "T": "/lectio/158/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58654418361", "H": "/lectio/158/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58654418361" }