Holdet R3 SO htx (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2025/26
Institution ZBC
Fag og niveau Øvrige hold -
Lærer(e)
Hold R2023 SO htx (R1 SO htx, R2 SO htx, R3 SO htx)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 SO1: App til Tandlægeforeningen
Titel 2 SO2 - Sundhed & Velfærd
Titel 3 SO3 - Bæredygtighed
Titel 4 SO4 - DIHO Demokrati og Medborgerskab
Titel 5 SO5 - videnskab og teknologi
Titel 6 Studieretningscase
Titel 7 SOP proces

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 SO1: App til Tandlægeforeningen

Forløbsbeskrivelse:

Tema:
App til tandlægeforeningen.

Indhold:
Der arbejdes i dette S01 forløb blandt andet med: research, søgemaskiner, søgeteknikker, projektledelse, målgruppeanalyser, moodboard, brainstorm/mindmap, analoge skitser, komposition og æstetik samt Usability
og User Experience, flowchart, app software, tænke højt tests, skriftlighed og formalia ift. kildereferencer og litteraturliste.

Estimat:
12 moduler med Kommunikation og IT (Jesper, som også er projektleder på forløbet).
22 moduler med Dansk (Anne-Sofie).

Tværgående studiemetoder fra SO læreplanen:
- metoder til problemformulering, planlægning og gennemførelse af problembaseret projektarbejde på tværs
af fag
- skrivehandlinger, fremstillingsformer og genrer i fagene og på tværs af fag, herunder sprogrigtighed og argumentation
- mundtlige, skriftlige og digitale præsentationsformer
- metoder til procesorienteret evaluering og fremadrettet feedback, herunder udbytte af faglig vejledning og evaluering af eget arbejde.

SO faglige mål:
- undersøge og afgrænse en problemstilling ved at kombinere viden og metoder fra forskellige fag og udarbejde en problemformulering.
- demonstrere evne til faglig formidling såvel mundtligt som skriftligt, herunder beherske forskellige genrer og fremstillingsformen i en skriftlig opgavebesvarelse.
- søge, vurdere og anvende fagligt relevant information
- vurdere forskellige fags og metoders muligheder og begrænsninger i arbejdet med problemstillingen
- kunne anvende relevante studiemetoder samt forholde sig refleksivt til egen læreproces og eget arbejde

Fagfaglige mål:
Kommunikation og IT:
- finde, analysere og anvende information om brugere og kommunikationssituation i forbindelse af et kommunikationsprodukt.
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- udforme og producere kommunikationsprodukter, herunder dokumentere metoder til idéudvikling.

Dansk:
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
- demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi
- demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige
sammenhænge
- analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
- navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation
Vedrørende feedback og karakterer:
Der gives ikke særskilt skriftlig feedback og karakterer på de afleverede opgaver, efter deadlines.
Feedback foregår mundtligt i modulerne.
Kvaliteten af mundtlighed inkluderes i elevernes kommende standpunktskarakterer.

Verdensmål:
Mål 3 (Sundhed og trivsel).
Mål 10 (Mindre ulighed).

En note til verdensmål:
Alle verdensmål (de i alt 17 stk.) gælder for ”alle lande - både rige og fattige - med højde for landenes
forskellige udgangspunkt” (https://www.verdensmaalene.dk/fakta/verdensmaalene).

Særlige fokuspunkter:
Faglige (tværfaglige):
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Selvrefleksion

Almene:
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere

Personlige:
Selvstændighed
Selvtillid
Initiativ
Ansvarlighed
Kreativitet

Sociale:
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed

IT:
Lectio
Tekstbehandling
Præsentationsgrafik
Internet

Arbejdsformer:
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Projektarbejde



Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 SO2 - Sundhed & Velfærd

SO2 handler om ulighed i sundhed og er en betegnelse for, at sundhed og sygdom er systematisk skævt fordelt i samfundet. Nogle befolkningsgrupper bliver med andre ord tidligere syge, mærker større konsekvenser af sygdommen og dør i en tidligere alder end andre. Ved hjælp af de deltagende fag kommer eleverne bl.a. til at arbejde med livsstilssygdomme, og herigennem vil eleverne bl.a. opnå indsigt i, at jo dårligere borgerne er stillet socialt, jo højere sygelighed og dødelighed.

Dette SO-forløb tager udgangspunkt i nøgleproblemstillingen ”sundhed og velfærd” og FN’s Verdensmål nr. 3 (”Sundhed og trivsel) og 10 (”Mindre ulighed”). I foråret 2020 blev ZBC optaget som UNESCO verdensmålsskole. Det betyder, at ZBC anerkendes for aktivt at arbejde med verdensmålene, og dermed tager ansvar for både at uddanne til fremtiden og sikre en mere bæredygtig drift.

I studieområdet bringer vi således verdensmålene aktivt ind i undervisning. FN’s Verdensmål skaber fælles bevægelse og visioner for hele verdens befolkning. De giver retning og fokus, men måden vi arbejder med dem, er en lokal opgave. Danmark er generelt i hus i forhold til at give et solidt bidrag til den globale opnåelse af verdensmålene og ifølge flere internationale analyser ligger Danmark i den absolutte top blandt verdens lande i forhold til at realisere verdensmålene. På trods af dette oplever vi alligevel en stor social ulighed i sundhed sammenlignet med de øvrige nordiske lande. Tendensen er, at de veluddannedes sundhed er markant bedre end de lavt uddannede.

Tværgående studiemetoder fra SO læreplanen:
● variation i arbejdsformer og produkttyper
● praktisk og eksperimentelt arbejde med indsamling af data og empiri som en væsentlig del af undervisningen
SO faglige mål:
● undersøge og afgrænse en problemstilling ved at kombinere viden og metoder fra forskellige fag og udarbejde en problemformulering
● søge, vurdere og anvende fagligt relevant information
● kombinere viden og metoder fra fagene til indsamling og analyse af empiri og bearbejdning af problemstillingen
● perspektivere den behandlede problemstilling
● demonstrere evne til faglig formidling såvel mundtligt som skriftligt, herunder beherske forskellige genrer og fremstillingsformen en skriftlig opgavebesvarelse
● vurdere forskellige fags og metoders muligheder og begrænsninger i arbejdet med problemstillingen
● kunne anvende relevante studiemetoder samt forholde sig refleksivt til egen læreproces og eget arbejde

Fagfaglige mål pr. fag:
Fag Mål

Samfundsfag At læse data og indsamle informationer
At anvende tabeller og samfundsfaglige metoder
SO HTX-bogen
https://sohtx.systime.dk/?id=194

Velfærdsmodeller
• Samfundsfag C, Mads Beyer, Claus Frederiksen & Henrik Kureer, Systime, 2022
o 16. Velfærdsmodeller
• Aarhus Universitet, danmarkshistoriendk, 2023
o Velfærdsstaten, https://youtu.be/OQPRxa8HUnQ?si=6_qtvrUTWTIdGU7O

Biologi Her arbejdes med sundhedsbegrebet i forhold til kost og motion, herunder regulering af blodsukker og diabetes.  
Der laves blodsukkerbestemmelser efter indtagelse af mælk og havregryn, cola eller fastning.

Litteratur:
· Biologibogen af Katrine Hulgard og Caroline-Marie Madsen. Systime. 2021:
o Hvad er sundhed?
o Kost og ernæring
o Insulin og glukagon: https://biologibogen.systime.dk/?id=434
o Diabetes
· Landsforeningen for overvægtige  
· https://bioside.dk/onewebmedia/Diabetes_og_Insulin_undervisningshaefte_Juni_2008.pdf (s.17-20)
· https://grundbogibioteknologi2htx.systime.dk/?id=170
Produkt:
Viden fra målingsdata samt information fra litteratur vil danne ramme for bidraget til præsentationen om fredagen.
Kemi I kemi arbejdes med opbygning af sukkermolekyler samt kemiske egenskaber omkring disse molekyler.

Litteratur:
• Kemi oploads af Benthe Schou: Kost og Ernæring:
      siderne 7-12, 14, 17-19, 26-31.
• Isis Kemi C: Monosakkarider: https://isiskemic.systime.dk/?id=1558#c6525
• Isis Kemi C: Disakkarider: https://isiskemic.systime.dk/?id=1558#c6528
• Isis Kemi C: Polysakkarider: https://isiskemic.systime.dk/?id=1558#c7631

Matematik Anvende deskriptiv statistik til visualisering og vurdering af måleresultater

Lærebog: https://matb-htx.systime.dk/?id=1491
Kapitel 10. Deskriptiv statistik

Opgave i Matematik
I SO2 projektet skal I arbejde med datasættet. I skal analysere og sammenligne datasættet, hvor I undersøger blodsukkerreaktioner efter forskellige indtagelser Coca cola, havregryn med mælk og kontrolpersoner over forskellige tidsintervaller. For at lave det, skal I anvende statistiske deskriptorer til at behandle datasættet.  

Spørgsmål til SO2 i Matematik
Benyt datamaterialet om de tre grupper: Gruppe 1- kontrolgrupper, Gruppe 2- Coca cola og Gruppe 3 mælk med havregryn til at bestemme følgende statistiske deskriptorer:
• middelværdi, standardafvigelse (spredning), og variansen.
• Hvad repræsenterer middelværdien, standardafvigelsen i jeres datasæt?

• Beregn et 95% -interval, og fortolk resultatet i forhold til middelværdierne for de tre grupper.

• Tegn et punktdiagram over de tre grupper over tid (x-aksen) og sammenlign diagrammerne mht middelværdierne.
• Lav error bars på punktdiagrammet og fortolk dens variation.
• Hvad fortæller længden af error bars på punktdiagrammerne?
• Hvad kan I konkludere ud fra jeres statistiske databehandling?

Særlige fokuspunkter:
Indsamling af data fra målinger og vurdering af data

Arbejdsformer:
Se udleverede noter fra de enkelte fag og undervisere

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 SO3 - Bæredygtighed

Mål:

-----* undersøge og afgrænse en problemstilling ved at kombinere viden og metoder fra forskellige fag og udarbejde en problemformulering
-----* søge, vurdere og anvende fagligt relevant information
* kombinere viden og metoder fra fagene til indsamling og analyse af empiri og bearbejdning af problemstillingen
-----* perspektivere den behandlede problemstilling
* demonstrere evne til faglig formidling såvel mundtligt som skriftligt, herunder beherske forskellige genrer og fremstillingsformen i en skriftlig opgavebesvarelse
* vurdere forskellige fags og metoders muligheder og begrænsninger i arbejdet med problemstillingen
-----* kunne anvende relevante studiemetoder samt forholde sig refleksivt til egen læreproces og eget arbejde.

Studiemetoder:

-----* metoder til problemformulering, planlægning og gennemførelse af problembaseret projektarbejde på tværs af fag
* informationssøgning, herunder kildetyper, søgestrategier, søgemetoder, metoder til kildekritik og formalia vedrørende
* anvendelse og angivelse af kilder
-----* læsestrategier og notatteknik
-----* skrivehandlinger, fremstillingsformer og genrer i fagene og på tværs af fag, herunder sprogrigtighed og argumentation
-----* kollaborative og individuelle skrivemetoder til læring, refleksion og formidling
* mundtlige, skriftlige og digitale præsentationsformer
-----* metoder til procesorienteret evaluering og fremadrettet feedback, herunder udbytte af faglig vejledning og evaluering af eget arbejde.


I dette forløb, er fokus på transport og bæredygtighed.
I vil komme til at arbejde med fagene teknologi og matematik.

Forløbet indledes med optælling af biler efter drivmiddel, hver gruppe tæller 50 biler, og inddeler antal efter drivmiddel, og noterer derudover km/l og g CO2/km. Der findes derefter middelværdi og spredning for disse.
Herefter ses på den generelle udvikling i antallet af biler i Danmark, hvor der igen inddeles efter drivmiddel.

Disse data præsenteres grafisk, og der bliver derefter lavet en regression af disse med henblik på at finde den bedste model til data.
Vha. denne model fremskrives udviklingen af antallet af biler i de kommende år, hvorefter det diskuteres hvilke begrænsninger de valgte modeller har.

Desuden beregnes det hvor mange CO2 ækvivalenter der kunne spares, hvis man kører 50 km mindre om ugen, når man ser på samtlige biler i Danmark.

Produkt: PowerPoint præsentation
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 SO4 - DIHO Demokrati og Medborgerskab

Vi arbejder med temaerne demokrati og medborgerskab. Forløbet afsluttes med en selvstændig opgave.

Overordnet forløbsbeskrivelse:
I forløbet skal I arbejde med kildekritik og med opbygning af en individuel skriftlig flerfaglig
opgavebesvarelse, herunder brugen af kildehenvisninger, noter og litteraturliste.
Vær opmærksom på, at I skal afsætte 12 timers fordybelsestid - dvs. hjemmearbejde - undervejs i forløbet.

Faglige mål:
-undersøge og afgrænse en problemstilling ved at kombinere viden og metoder fra forskellige fag og udarbejde en problemformulering
-søge, vurdere og anvende fagligt relevant information
-kombinere viden og metoder fra fagene til indsamling og analyse af empiri og bearbejdning af problemstillingen
-perspektivere den behandlede problemstilling
-demonstrere evne til faglig formidling såvel mundtligt som skriftligt, herunder beherske forskellige genrer og fremstillingsformen i en skriftlig opgavebesvarelse
-vurdere forskellige fags og metoders muligheder og begrænsninger i arbejdet med problemstillingen
-kunne anvende relevante studiemetoder samt forholde sig refleksivt til egen læreproces og eget arbejde.
Indhold
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 SO5 - videnskab og teknologi

I uge 10 arbejder 2. P med SO-forløbet SO5: Teknologi og Videnskab. Formålet med studieområdet bliver beskrevet i forordet til bogen SO HTX: https://sohtx.systime.dk/index.php?id=194.
Det er formålet med studieområdets tilrettelæggelse, at eleverne i stigende grad vil kunne håndtere studiemetoder og faglige metoder med henblik på gradvist at kunne udvikle sig fra at være gymnasieelever til at være studerende. Sværhedsgraden og kompleksiteten er stigende fra SO-forløb til SO-forløb frem mod studieområdeprojektet (SOP) i 3.g.
Det femte forløb i studieområdet handler således om grønne energiteknologier, men også om, hvordan vi kan lagre den grønne energi. Hvis Danmark skal nå sit klimamål i 2030 om at reducere udledningen af CO2 med 70 procent, og blive klimaneutral på lang sigt, får vedvarende energikilder som bl.a. vindenergi en vigtig rolle. Vi skal væk fra de fossile brændstoffer som kul, olie og naturgas, og her kan bl.a. teknologien i Power-to-X være løsningen, når vi skal erstatte fossile brændstoffer med mere grønne energikilder. En stor udfordring ved at udnytte de vedvarende energikilder er, at vi ikke kan styre, hvornår de er til rådighed. De afhænger af naturens kræfter, og produktionen af grøn energi er således afhængig af om solen skinner eller vinden blæser. Forløbet tager derfor udgangspunkt i nøgleproblemstillingerne ”Bæredygtighed” og ”Videnskab og Teknologi”, som belyses ved hjælp af fagenes teori og metoder samt FN’s Verdensmål nr. 7 (”Bæredygtig energi”) og nummer 13 (”Klimaindsats”).

I foråret 2020 blev ZBC optaget som UNESCO verdensmålsskole. Det betyder, at ZBC anerkendes for aktivt at arbejde med verdensmålene, og dermed tager ansvar for både at uddanne til fremtiden og sikre en mere bæredygtig drift. I studieområdet bringer vi således verdensmålene aktivt ind i undervisning. FN’s Verdensmål skaber fælles bevægelse og visioner for hele verdens befolkning. De giver retning og fokus, men måden, vi arbejder med dem på, er en lokal opgave. Vi har rigtig gode forudsætninger i Danmark for at gå forrest og vise vejen for, hvordan vi kan bruge verdensmålene lokalt som et fundament for handling. Derfor er formålet med dette SO-forløb også at gøre opmærksom på at vi generelt er gode til at producere vedvarende energi, men knapt så gode til at lagre den. Hvis den grønne omstilling skal lykkes, er det således afgørende, at vi kan producere og lagre energien effektivt, så vi undgår et stort energitab, når energien skal anvendes forskudt af produktionen. Det er her, at bl.a. Power-to-X kommer ind i billedet som en mulig løsning, men også andre teknologier kan bringes i spil – eksempelvis produktion af bioethanol.

FAGLIGE MÅL I STUDIEOMRÅDET - FRA SO 5 TIL SOP
I studieområdet arbejdes der med faglige mål og didaktiske principper, og det er ønsket at de seks SO-forløb gennem elevernes htx-uddannelse bidrager til, at eleverne i løbet af tre års uddannelse bliver i stand til at gennemføre og dokumentere et flerfagligt problemorienteret projektarbejde. Herunder at eleverne opnår en overfaglige forståelse i forhold til projektarbejde, dels en overordnet metodebevidsthed knyttet til en konkrete problemstilling samt at kunne anvende relevante studiemetoder og forholde sig refleksivt til eget arbejde og læreproces.
Dette SO-forløb vil som nævnt have fokus på grønne og vedvarende energiformer, men samtidigt også undersøge, hvordan vi kan lagre energiformerne mest effektivt - når det er vindstille, eller når solen ikke skinner. Formålet er at træne eleverne i at anskue en samfundsrelevant problemstilling fra flere faglige vinkler baggrund i en fælles, central problemformulering. Eleverne skal her lære, hvordan de ved kombination af viden og metoder fra de deltagende fag får indsamlet relevante data, som skal hjælpe dem at besvare problemformulering.

PROJEKTETS INDHOLD OG SLUTPRODUKTER
SO 5 afvikles i uge 12 med 35 timers undervisningstid - fordelt med blokdage i fysik, kemi og teknologi. Blokdagenes placering fremgår af skema i Lectio.
Igennem hele SO-forløbet arbejder eleverne sammen i grupper. Grupperne (som tilstræbes at være tre-mandsgrupper) er nedsat af lærerne. I hele forløbet vil problemformuleringen, som ses nedenfor, være styrende for forløbet. Problemformuleringen danner grundlaget for elevernes arbejde og er derfor et styringsværktøj, som leder dem igennem behandlingen af forløbets tematik:
Hvordan sikrer vi produktion af grøn energi, så vi kan reducere behovet af fossile brændstoffer, og hvordan kan vi lagre energi til senere?
Eleverne skal besvare problemformuleringen ved fx at inddrage nedenstående arbejdsspørgsmål:
1) Hvad forstås ved begrebet “grøn energi”?
2) Hvordan kan grøn energi bedst udnyttes til en bæredygtig energiforsyning i Danmark samt mindske anvendelsen af fossile brændsler.
3) Hvilke muligheder eksisterer der i øjeblikket, hvis man ønsker at lagre grøn energi – og hvilke potentialer er der for fremtidens energilagring.

Indhold
Omfang Estimeret: 45,00 moduler
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Studieretningscase

Én case pr. studieretning.

Studieretningscase for studieretning med Komm IT og Programmering:
(30 timer, 15 timer til hvert fag. Fordybelsestid 12 timer, 6 timer til hvert fag):

Overordnet forløbsbeskrivelse:
Eleverne udarbejder et individuelt skriftligt projekt på baggrund af en case  omhandlende kunstig intelligens og virksomheden NeuronsInc.

Casen indeholder materiale, der giver eleverne en forforståelse, så de under vejledning kan afgrænse et problem, udarbejde en problemformulering og analysere og bearbejde denne empirisk og teoretisk.
Case-materialet udvælges af skolen.
Eleverne modtager vejledning i alle projektets faser.

Fag, undervisere og timer pr. fag:
Komm IT (Jesper) 15 timer.
Programmering (Mikkel) 15 timer.
Der afsættes desuden ca. 12 timers fordybelsestid til opgaven.

Casen indeholder materiale, der giver eleverne en forforståelse, så de under vejledning kan afgrænse et problem, udarbejde en problemformulering og analysere og bearbejde denne empirisk og teoretisk.
Case-materialet udvælges af skolen.
Eleverne modtager vejledning i alle projektets faser.

Fag, undervisere og timer pr. fag:
Komm IT (Jesper) 15 timer.
Programmering (Mikkel) 15 timer.
Der afsættes desuden ca. 12 timers fordybelsestid til opgaven.

Faglige mål:
-undersøge og afgrænse en problemstilling ved at kombinere viden og metoder fra forskellige fag og udarbejde en problemformulering
-søge, vurdere og anvende fagligt relevant information
-kombinere viden og metoder fra fagene til indsamling og analyse af empiri og bearbejdning af problemstillingen
-perspektivere den behandlede problemstilling
-demonstrere evne til faglig formidling såvel mundtligt som skriftligt, herunder beherske forskellige genrer og fremstillingsformen i en skriftlig opgavebesvarelse
-vurdere forskellige fags og metoders muligheder og begrænsninger i arbejdet med problemstillingen
-kunne anvende relevante studiemetoder samt forholde sig refleksivt til egen læreproces og eget arbejde.

Studieretningscase for studieretning med Teknologi og Design:
(30 timer, 15 timer til hvert fag. Fordybelsestid 12 timer, 6 timer til hvert fag):

Overordnet forløbsbeskrivelse:
Eleverne udarbejder et individuelt skriftligt projekt på baggrund af en case.  
Casen indeholder materiale, der giver eleverne en forforståelse, så de under vejledning kan afgrænse et problem, udarbejde en problemformulering og analysere og bearbejde denne empirisk og teoretisk.
Case-materialet udvælges af skolen.
Eleverne modtager vejledning i alle projektets faser.

Fag, undervisere og timer pr. fag:
Teknologi A (Kasper) 15 timer.
Design B (Kasper) 15 timer.
Der afsættes desuden ca. 12 timers fordybelsestid til opgaven.

Faglige mål:
-undersøge og afgrænse en problemstilling ved at kombinere viden og metoder fra forskellige fag og udarbejde en problemformulering
-søge, vurdere og anvende fagligt relevant information
-kombinere viden og metoder fra fagene til indsamling og analyse af empiri og bearbejdning af problemstillingen
-perspektivere den behandlede problemstilling
-demonstrere evne til faglig formidling såvel mundtligt som skriftligt, herunder beherske forskellige genrer og fremstillingsformen i en skriftlig opgavebesvarelse
-vurdere forskellige fags og metoders muligheder og begrænsninger i arbejdet med problemstillingen
-kunne anvende relevante studiemetoder samt forholde sig refleksivt til egen læreproces og eget arbejde.

Case:
Pavillonen ved Ringsted Kirke har skabt debat i lokalsamfundet. Nogle roser den for nytænkning, mens andre mener, at den ikke passer ind i det historiske miljø omkring kirken. I denne opgave skal du undersøge pavillonen med fokus på både tekniske og æstetiske aspekter samt dens samspil med omgivelserne.


Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Studieretningscase 23-08-2025
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 SOP proces

Introduktion til SOP, den 2/9:

a) Jeres mulige fagvalg
(se dokumentet: Mulige fagvalg, i lectio: holdet R3 SO htx, mappen SOP).

b) Jeres problemformuleringsdokument
(se dokumentet: Problemformuleringsdokument, i lectio: holdet R3 SO htx, mappen SOP).
Gem dokumentet på jeres desktop og udfyld det løbende.
Bemærk: Boks 5 deri er særligt vigtigt.
Dokumentet skal afleveres efter workshop 2 (læs mere om workshop 2 nedenfor).

På baggrund af jeres udfyldte problemformuleringsdokument, udformer jeres vejledere en opgaveformulering til jer. Den opgaveformulering skal besvares via en rapport.

c) Formalia til jeres rapport.
Rapporten skal fylde 15-20 normalsider a 2400 anslag. Heri medregnes der ikke:
forside, indholdsfortegnelse, noter, litteraturliste, figurer, tabeller, bilag og lignende.
Der skal være et resumé og "Omfanget af resumeet er ét afsnit af 10-20 linjer og tæller med i anslagsoptællingen."
https://emu.dk/htx/studieomraadet/faq?b=t432-t480

Officielt anvender vi bogen SO htx – Studieområdet og studieområdeprojektet: https://sohtx.systime.dk/?id=1, kapitel 7, 7.1, 7.2 (selve rapportskabelonen findes i 7.2),
7.3 og 7.4, som alle indeholder centrale informationer vedrørende studieområdeprojektet.
I den bog findes også kapitler om fx søgemetoder, kildekritik og formalia, empiri og fagenes metoder og tidsplan.
Sørg for løbende at få læst deri.

Dog er der også gode afsnit om fx metode, fagkombinationer og formidling i SOP bogen (en vejledningsbog som findes på Studienet).
Sørg for løbende at få læst deri.

Apropos rapport. Vi skriver lige to noter ind i rapportskabelonen på https://sohtx.systime.dk/?id=299

^Til indledning i rapportskabelonen https://sohtx.systime.dk/?id=299
Opret følgende som note:
Se om der er noget fra jeres problemformuleringsdokument der kan kopieres eller omskrives og føres ind her.

^Til metodeafsnit i rapportskabelonen https://sohtx.systime.dk/?id=299
Opret følgende som note:
*Se om der er noget fra jeres problemformuleringsdokument der kan kopieres eller omskrives og føres ind her.
*Se desuden dokumentet Om metode, som findes i SOP mappen i lectio, via holdet r 3htx SO.
*Se fagenes metoder i kapitel fire her: https://sohtx.systime.dk/?id=202
og suppler fx med viden fra de valgte fags læreplan og vejledning, 2017, uvm.dk (sørg for at drøfte metoder med jeres vejledere).

d) Opsøg sparring løbende med jeres SOP-vejledere, og påbegynd research til jeres sag/emne.
Vedr. sparring:
husk at skrive jeres tanker osv. ned i problemformuleringsdokumentet og brug det ifm. sparring.

Vedr. research:
find og lån bøger på biblioteket, hvor ansatte der kan hjælpe jer; find også rapporter, artikler; teori, film osv.
Mht. research: se fx om søgemaskiner og søgeteknik i SOP mappen, i lectio).
Tag noter til jeres læsning.

e) Bedømmelseskriterier til jeres rapport.
Der lægges vægt på:
̶ i hvor høj grad opgaveformuleringen er besvaret
̶ undersøgelse og analyse af projektets problemstilling
̶ relevant udvælgelse, kombination og anvendelse af viden og metoder fra de indgående fag
̶ kombination af empiri og teori i behandling af problemstillingen
̶ faglig dybde og perspektiv
̶ projektarbejdets planlægning og begrundelser for faglige og metodiske valg
̶ beherskelse af fremstillingsformen i en faglig skriftlig opgavebesvarelse

Jeg præsenterer centrale afleveringer og datoer:

I skal melde jeres fagkombination til SOP ind i lectio, til Pia, efter at workshop 1 er færdig,
det er den 11/9, kl. 10.15.
Deadline er kl. 11.30.
Derefter vil Pia, formelt og officielt, kunne tildele SOP-vejledere og booke vejledningsmøder for perioden 5/12 til og med 11/12).

I skal aflevere jeres problemformuleringsdokument efter at workshop 2 er færdig, det er den
12/11, kl. 11.25.
Deadline er kl. 12.00.





Workshop 1, den 11/9, kl. 08.10-10.15:

Alle potentielle SOP-vejledere er til stede i workshop 1, fysisk eller digitalt.

Program:

1) Eleverne opsøger vejledning hos potentielle SOP vejledere ift. valg af fag, valg af fagkombination og sag/emne. Afsættet er elevernes noter p.t., som findes i hver deres problemformuleringsdokument.

Imens eleverne venter på at få vejledning, er deres fokus på at:
*definere, hvad de vil spørge om
*orientere sig i diverse dokumenter i SOP lectio mappen
*researche, udvælge og læse kilder (rapporter, artikler, bøger osv.) samt tage noter dertil
*arbejde videre med problemformuleringsdokumentet.
Husk: Hver elevs valg af fagkombination til SOP meldes efterfølgende ind til Pia, af eleverne, via lectio.
Deadline for det er kl. 11.30.
Bemærk:
Efter workshop 1 formaliserer og booker SOP-vejlederne et eller flere SOP vejledningsmøder i lectio, tidligt i processen, med deres elever (når det giver mening), hvor hver elev møder begge sine SOP-vejledere.

Workshop 2, den 12/11 kl. 08.10-11.25:

Alle SOP-vejledere er, så vidt muligt, til stede i workshop 2, fysisk eller digitalt.
Program:

1) Finish på problemformulering og de øvrige aspekter i problemformuleringsdokumentet.

Imens eleverne venter på at få vejledning, er deres fokus på at:
*definere, hvad de vil spørge om
*orientere sig i diverse dokumenter i SOP lectio mappen
*researche, udvælge og læse kilder (rapporter, artikler, bøger osv.) samt tage noter dertil
*arbejde videre med problemformuleringsdokumentet.

Husk: Problemformuleringsdokumentet afleveres i lectio - holdet R3 SO htx - efter endt workshop
(deadline er kl. 12.00 i dag).





Fra problemformuleringsdokument til opgaveformulering:

Fra den 12/11 kl. 12.00 udarbejder SOP-vejlederne opgaveformuleringer på baggrund af elevernes problemformuleringsdokumenter og uploader opgaveformuleringerne (det gøres senest 4/12 kl. 22.00 i Netprøver). De er officielle til eleverne den 5/12, kl. 08.00.

Studiedage med vejledning, den 5/12, 8/12, 9/12, 10/12 og 11/12:

Alle elever er til stede på ZBC, og alle SOP-vejledere er til stede, fysisk eller digitalt i løbet af ugen. Det er her, hvor der skal være elevadgang til de forskellige faglokaler til fx forsøg, test osv. ifm. med elevernes SOP arbejde.

Pia har til de her dage, i lectio, booket et vejledningsmøde mellem hver elev og dennes SOP-vejledere.

Der vil i de første 20 timer være særskilte programmer.

SOP skrivedage, den 12/12, 15/12, 16/12, 17/12 og 18/12:

Eleverne skriver SOP, hjemmefra.

Deadline for aflevering af SOP via Netprøver:

Den 19/12-25 kl. 08.00.

Uge 1 eller 2, 2026:

Jeg præsenterer eleverne - i en kontaktlærertime for ASBM - for, hvordan eksamenen foregår.
(Powerpoint derom er uploadet i lectio: holdet R3 SO htx, mappen SOP).

SOP eksamen:

Uge 4 og 5, 2026.

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer