Holdet R2023b Ma - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution ZBC
Fag og niveau Matematik B
Lærer(e)
Hold R2023b Ma (R1b Ma, R2b Ma)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Deskriptiv statistik
Titel 2 Andengradspolynomier
Titel 3 Exponentielle funktioner
Titel 4 Potensfunktioner
Titel 5 Financiel regning
Titel 6 Repetition
Titel 7 Repetition
Titel 8 Lineær Programmering
Titel 9 Forskellige funktionstyper
Titel 10 Differentialregning
Titel 11 Sandsynlighedsregning
Titel 12 Binomialfordeling og konfidensinterval
Titel 13 SO 5 (Vø og Mat)
Titel 14 CHi 2 test
Titel 15 ProjektEksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Deskriptiv statistik

Deskriptiv statistik af diskrete og grupperede variable

Nedenstående både med og uden CAS

- Observationssæt, hyppighed, summeret hyp., frekvens, summeret fr.

- Median, fraktil, kvartilsæt, typetal, variationsbredde

- Beregning af middeltal, varians og spredning

Litteratur:
Kapitel 5 i Plus 1 hhx (eux)
Systime 2023
af Rikke Haastrup, Sven-Erik Halling, Jens Kjærgaard, Jane Thrane og Nicoline Maibomm Trane.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Emneopgave Statistik 22-11-2023
Emneopgave Statistik 22-11-2023
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Andengradspolynomier

Kernestoffet og det supplerende stof omfatter:
- Andengradsfunktioner, identifikation, graf og forskrift
- Beregning af diskriminant, toppunkt og rødder
- Andengradsligninger, formler, regneregler
- Andengrads uligheder
- Skæringspunkter
- Funktionsanalyse
- Økonomisk anvendelse
- Beviser
- Intro til f '

Litteratur:
Kapitel 7 i Plus 1 hhx (eux)
Systime 2023 (ibog)
af Rikke Haastrup, Sven-Erik Halling, Jens Kjærgaard, Jane Thrane og Nicoline Maibomm Trane.

Kapitel 9 i Matema10k for hhx C+B

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Repetition

Repetition:

Vi skal arbejde med følgende:

- ligningsløsning
- uligheder
-Dm og Vm
-Koordinatsystem
- tallinje
-brøkregning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Lineær Programmering

ligeær programmering
Lineær programmering LP-optimering af produktmix
• Lineære funktioner i to variable
• Optimering indenfor et polygonområde
Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale:
Matematik B kap 6, 3. udgave
Søren Antonius m.fl.
Systime
og
Matematik C hhx
Hans Henrik Hansen
Jytte Melin
Ken Elmquist Nielsen
Niels Henrik Poulsen
Johnny Weile
systime

særlige fokus punkter. Faglige - Udvikling af elevernes tankegangs-, ræsonnements-, modellerings-, problembehandlings-, repræsentations-, symbol- og formalisme-, kommunikations- og hjælpemiddelkompetencer, ved at Bidrage til at udvikle elevernes kendskab til og evne til at anvende metoder til at foretage matematisk analyse af talmæssige sammenhænge der er beskrevet vha. matematisk symbolsprog. Bidrage til at udvikle elevernes evne til overskue og vurdere kendte og ukendte problemstillinger, der er beskrevet ved anvendelse af matematisk terminologi. Bidrage til at udvikle elevernes evne til at håndtere formler og veksling mellem anvendelse af matematisk symbolsprog og dagligt talt eller skrevet sprog. Bidrage til at udvikle elevernes evne til at gennemføre modelleringer ved anvendelse af variabelsammenhænge og forstå modellens rækkevidde.
Lytte - Tavleundervisning, gruppearbejde og individuelt arbejde med opgaver. Brug af CAS programmer, Microsoft Mathematics, GeoGebra. Emneopgave
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Klasseopgave 3 04-09-2024
Hjemmeopgave 1 08-09-2024
Emneopgave LP 22-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forskellige funktionstyper

Forløb omkring funktioner generelt og forskellige funktionstyper. Afsluttet med et delforløb om regression og forskellige typer vækst.

Afsluttes medet emneopgave.

Fagligt indhold:
* Funktionsbegrebet
    - Definitions- og dispositionsmængde
    - Værdimængde
    - Forskrift, graf og tabel definitioner af funktioner
    -Omvendt funktion
    - Sammensat funktion
    - Stykkevise funktioner
    - Forskydning og skalering af funktioner langs x- og y-akse
* Introduktion til funktionsanalyse
    - Kontinuitet
    - Bestemmelse af nulpunkter
    - Fortegnsanalyse
    - Grænseadfærd, herunder grænseværdi
    - Nævnt monotoniforhold og ekstrema
* Polynomier
    - Nulpunkter/rødder
    - Nulreglen
    - Faktorisering af polynomier med kendte rødder
    - Form
    - Bestemmelse af forskrift
    - Andengradsligninger
* Potensfunktioner
    - Formel definition af potenser og rødder
    - Gentagelse af potensregneregler
    - Bestemmelse af forskrift
* Hyperbler
    -gennemgang af asymptoter
* Eksponential- og logaritmefunktioner
    - Formel definition af eksponentialfunktion
    - Sammenligning med andre typer vækstfunktioner
    - Logaritmefunktioner
    - Logaritmeregneregler
    - Løsning af ligninger med ukendt i eksponent
    - Bestemmelse af forskrift
* Typer af vækst
    - Forskelle mellem logaritmisk, lineær, potentiel og eksponentiel vækst
    - Anvendelse af logaritmisk papir (kursorisk)
    - Logaritmisk transformation for at linearisere potens- og eksponentialfunktion
    - Regression
    - Tolkning af forklaringsgrad

Forløb omkring funktioner generelt og forskellige funktionstyper. Afsluttet med et delforløb om regression og forskellige typer vækst.

Matematik B kap. 2, 3.udgave
Søren Antonius m.fl.
Systime

Matematik B hhx kap. 2
Hans Henrik Hansen
Jytte Melin
Ken Elmquist Nielsen
Niels Henrik Poulsen
Johnny Weile
Systime
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Udvikling af elevernes tankegangs-, ræsonnements-, modellerings-, problembehandlings-, repræsentations-, symbol- og formalisme-, kommunikations- og hjælpemiddelkompetencer, ved at Bidrage til at udvikle elevernes kendskab til og evne til at anvende metoder til at foretage matematisk analyse af talmæssige sammenhænge der er beskrevet vha. matematisk symbolsprog. Bidrage til at udvikle elevernes evne til overskue og vurdere kendte og ukendte problemstillinger, der er beskrevet ved anvendelse af matematisk terminologi. Bidrage til at udvikle elevernes evne til at håndtere formler og veksling mellem anvendelse af matematisk symbolsprog og dagligt talt eller skrevet sprog.
  • IT - Tavleundervisning, gruppearbejde og individuelt arbejde med opgaver. Brug af CAS programmer, Microsoft Mathematics, GeoGebra. Emneopgaver
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 13 SO 5 (Vø og Mat)

Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 ProjektEksamen

eksamensprojekt tager udgangspunkt i C-B stof matematik.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Midtvejsevaluering af A stof (Aelever) 06-04-2025
Eksamensprojekt B 25-04-2025
A stof til A elever 25-04-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer