Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
ZBC
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
R2023b Ma (R1b Ma, R2b Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Deskriptiv statistik
Deskriptiv statistik af diskrete og grupperede variable
Nedenstående både med og uden CAS
- Observationssæt, hyppighed, summeret hyp., frekvens, summeret fr.
- Median, fraktil, kvartilsæt, typetal, variationsbredde
- Beregning af middeltal, varians og spredning
Litteratur:
Kapitel 5 i Plus 1 hhx (eux)
Systime 2023
af Rikke Haastrup, Sven-Erik Halling, Jens Kjærgaard, Jane Thrane og Nicoline Maibomm Trane.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Emneopgave Statistik
|
22-11-2023
|
Emneopgave Statistik
|
22-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Andengradspolynomier
Kernestoffet og det supplerende stof omfatter:
- Andengradsfunktioner, identifikation, graf og forskrift
- Beregning af diskriminant, toppunkt og rødder
- Andengradsligninger, formler, regneregler
- Andengrads uligheder
- Skæringspunkter
- Funktionsanalyse
- Økonomisk anvendelse
- Beviser
- Intro til f '
Litteratur:
Kapitel 7 i Plus 1 hhx (eux)
Systime 2023 (ibog)
af Rikke Haastrup, Sven-Erik Halling, Jens Kjærgaard, Jane Thrane og Nicoline Maibomm Trane.
Kapitel 9 i Matema10k for hhx C+B
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Exponentielle funktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Potensfunktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Financiel regning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Repetition
Repetition:
Vi skal arbejde med følgende:
- ligningsløsning
- uligheder
-Dm og Vm
-Koordinatsystem
- tallinje
-brøkregning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Lineær Programmering
ligeær programmering
Lineær programmering LP-optimering af produktmix
• Lineære funktioner i to variable
• Optimering indenfor et polygonområde
Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale:
Matematik B kap 6, 3. udgave
Søren Antonius m.fl.
Systime
og
Matematik C hhx
Hans Henrik Hansen
Jytte Melin
Ken Elmquist Nielsen
Niels Henrik Poulsen
Johnny Weile
systime
særlige fokus punkter. Faglige - Udvikling af elevernes tankegangs-, ræsonnements-, modellerings-, problembehandlings-, repræsentations-, symbol- og formalisme-, kommunikations- og hjælpemiddelkompetencer, ved at Bidrage til at udvikle elevernes kendskab til og evne til at anvende metoder til at foretage matematisk analyse af talmæssige sammenhænge der er beskrevet vha. matematisk symbolsprog. Bidrage til at udvikle elevernes evne til overskue og vurdere kendte og ukendte problemstillinger, der er beskrevet ved anvendelse af matematisk terminologi. Bidrage til at udvikle elevernes evne til at håndtere formler og veksling mellem anvendelse af matematisk symbolsprog og dagligt talt eller skrevet sprog. Bidrage til at udvikle elevernes evne til at gennemføre modelleringer ved anvendelse af variabelsammenhænge og forstå modellens rækkevidde.
Lytte - Tavleundervisning, gruppearbejde og individuelt arbejde med opgaver. Brug af CAS programmer, Microsoft Mathematics, GeoGebra. Emneopgave
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Klasseopgave 3
|
04-09-2024
|
Hjemmeopgave 1
|
08-09-2024
|
Emneopgave LP
|
22-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forskellige funktionstyper
Forløb omkring funktioner generelt og forskellige funktionstyper. Afsluttet med et delforløb om regression og forskellige typer vækst.
Afsluttes medet emneopgave.
Fagligt indhold:
* Funktionsbegrebet
- Definitions- og dispositionsmængde
- Værdimængde
- Forskrift, graf og tabel definitioner af funktioner
-Omvendt funktion
- Sammensat funktion
- Stykkevise funktioner
- Forskydning og skalering af funktioner langs x- og y-akse
* Introduktion til funktionsanalyse
- Kontinuitet
- Bestemmelse af nulpunkter
- Fortegnsanalyse
- Grænseadfærd, herunder grænseværdi
- Nævnt monotoniforhold og ekstrema
* Polynomier
- Nulpunkter/rødder
- Nulreglen
- Faktorisering af polynomier med kendte rødder
- Form
- Bestemmelse af forskrift
- Andengradsligninger
* Potensfunktioner
- Formel definition af potenser og rødder
- Gentagelse af potensregneregler
- Bestemmelse af forskrift
* Hyperbler
-gennemgang af asymptoter
* Eksponential- og logaritmefunktioner
- Formel definition af eksponentialfunktion
- Sammenligning med andre typer vækstfunktioner
- Logaritmefunktioner
- Logaritmeregneregler
- Løsning af ligninger med ukendt i eksponent
- Bestemmelse af forskrift
* Typer af vækst
- Forskelle mellem logaritmisk, lineær, potentiel og eksponentiel vækst
- Anvendelse af logaritmisk papir (kursorisk)
- Logaritmisk transformation for at linearisere potens- og eksponentialfunktion
- Regression
- Tolkning af forklaringsgrad
Forløb omkring funktioner generelt og forskellige funktionstyper. Afsluttet med et delforløb om regression og forskellige typer vækst.
Matematik B kap. 2, 3.udgave
Søren Antonius m.fl.
Systime
Matematik B hhx kap. 2
Hans Henrik Hansen
Jytte Melin
Ken Elmquist Nielsen
Niels Henrik Poulsen
Johnny Weile
Systime
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Udvikling af elevernes tankegangs-, ræsonnements-, modellerings-, problembehandlings-,
repræsentations-, symbol- og formalisme-, kommunikations- og hjælpemiddelkompetencer,
ved at
Bidrage til at udvikle elevernes kendskab til og evne til at anvende metoder til at
foretage matematisk analyse af talmæssige sammenhænge der er beskrevet vha.
matematisk symbolsprog.
Bidrage til at udvikle elevernes evne til overskue og vurdere kendte og ukendte
problemstillinger, der er beskrevet ved anvendelse af matematisk terminologi.
Bidrage til at udvikle elevernes evne til at håndtere formler og veksling mellem
anvendelse af matematisk symbolsprog og dagligt talt eller skrevet sprog.
- IT - Tavleundervisning, gruppearbejde og individuelt arbejde med opgaver.
Brug af CAS programmer, Microsoft Mathematics, GeoGebra.
Emneopgaver
- Lectio
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
10
|
Differentialregning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
50,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Sandsynlighedsregning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
SO 5 (Vø og Mat)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
CHi 2 test
Teststørrelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
ProjektEksamen
eksamensprojekt tager udgangspunkt i C-B stof matematik.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Midtvejsevaluering af A stof (Aelever)
|
06-04-2025
|
Eksamensprojekt B
|
25-04-2025
|
A stof til A elever
|
25-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/158/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62644343875",
"T": "/lectio/158/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62644343875",
"H": "/lectio/158/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62644343875"
}