Holdet R2023a Af - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution ZBC
Fag og niveau Afsætning B
Lærer(e)
Hold R2023a Af (R1a Af, R2a Af)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Interne situation: værdikæder og BMC (Systime)
Titel 2 Eksterne forhold: Omverdensforhold (Systime)
Titel 3 Eksterne forhold: Konkurrenceforhold (Systime)
Titel 4 Eksterne forhold: Branche (Systime)
Titel 5 Eksterne forhold: Købsadfærd B2C (Systime)
Titel 6 Eksterne forhold: Købsadfærd B2B (Systime)
Titel 7 SWOT, TOWS, Strategier (Systime)
Titel 8 Repetition fra AF 1. år
Titel 9 Segmentering/målgrp (Praxis)
Titel 10 Differentiering/positionering (Praxis)
Titel 11 Marketingmixet: product, promotion, place (Praxis)
Titel 12 Eksamensprojekt
Titel 13 Marketingmixet: Price (Praxis)
Titel 14 Mundtlighed
Titel 15 Opsummering/afrunding/repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Interne situation: værdikæder og BMC (Systime)

Kap. 2 (Systime) Den interne situation

- Virksomhedskarakteristik

- Konkurrencedygtighed (Kernekompetence, Konkurrencemæssig fordel,  Kritiske succesfaktorer (KSF), Key Performance Indicators (KPI))

-BMC (Business Model Canvas) (Aktivitetsperspektiv, Produkt/serviceydelse, Kundeperspektiv, Finansielt perspektiv, Disruption, Værditilbud, Kundesegmenter, Kunderelationer, Kanaler, Nøgleaktiviteter, Nøgleresurser, Samarbejdspartnere, Omkostninger, Indtægter)

- Værdikæde (Produktionsværdikæde, Handelsværdikæde, Serviceværdikæde, Upstream/Downstream, Primære aktiviteter, Støtteaktiviteter, Margin, at finde hvor specifikt virksomheden formår at skabe værdi)

- SW-opstilling
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
BMC af virksomhed 27-11-2023
Kladde for dagens arbejde med Naturli casen 27/11 27-11-2023
Kladde for dagens arbejde med Naturli casen 4/12 04-12-2023
Kladde for dagens arbejde med Naturli casen 8/12 08-12-2023
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Eksterne forhold: Omverdensforhold (Systime)

Kap. 3 (Systime) Eksterne forhold - Omverdensforhold

Omverdensmodel (Den afhængige omverden/Nærmiljø, Den uafhængige omverden/Fjernmiljø)

PESTEL-analyse (Political, Economic,Social and cultural, Tecnological, Environmental, Legal)

Forskel/ligheder/brug af hhv omverdensanalysen og PESTEL

OT-opstilling (Muligheder=Opportunities, Trusler=Threats)

Muligheds- og trusselsmatrix
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Eksterne forhold: Konkurrenceforhold (Systime)

Kap. 4 (Systime) Konkurrenceforhold

Markedsbeskrivelse

Konkurrencetragtmodellen (Snæver vs. bred konkurrence)

Markedsandel

Præferencer

Homogent marked vs. heterogent marked

Konkurrenceformer (Monopol, Differentieret duopol, Differentieret oligopol, Monopolistisk konkurrence)

Markeder B2C, B2B, B2G, C2C - HUSK VI BRUGER HOVEDSAGELIG B2C og nogle gange B2B i vores cases

Konkurrencemæssige positioner (Markedsleder, Markedsudfordrer, Markedsfølger, Markedsnicher)

Konkurrentreaktioner

Konkurrentovervågning

Konkurrentanalyse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Eksterne forhold: Branche (Systime)

Kap. 5 (Systime) Branche

Branche

Branchekarakteristik

Pyramidemodel (brandværdi)

Brancheanalyse/Porters5forces (rivalisering blandt konkurrenter i branchen, trusler fra nye indtrængere, trusler fra substituerende produkter, kunders forhandlingsstyrke, leverandørers forhandlingsstyrke => vurder hvordan styrken er fra de 5 enheder => lav, middel, høj?)

(vi har ydermere hørt begreber som Red ocean vs. Blue ocean og trukket både konkurrenceevne fra interne forhold og konkurrencebegreber fra kap. 4 ind her)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Eksterne forhold: Købsadfærd B2C (Systime)

Kap. 6 (Systime) Købsadfærd B2C

SOR-modellen (Stimuli, Organisme, Respons)

Maslows behovspyramide (Fysiske behov, Behov for tryghed og sikkerhed, Sociale behov, Egobehov, Selvrealiseringsbehov)

Købemotiver (Snob, Bandwagon, Veblen, Thrifty)

Købstyper (Impulskøb, Vanekøb, Overvejelseskøb)

Købsadfærdstyper (matrix med involveringsgrad og oplevet mærkeforskel => Kompleks købsadfærd, Variationssøgende købsadfærd, Dissonansreducerende købsadfærd, Rutinemæssig købsadfærd)

Køberoller (Initiativtager, Konsument, Disponent, Influent, Køber)

Beslutningsprocessen (Problemerkendelse, Informationssøgning, Vurdering af alternativer, Købsbeslutningen, Efterkøbsadfærd)

Rådighedsbeløb

Livscyklus

Forbrugsvaner

Referencegrupper (Primærgruppe, Sekundærgruppe, Tertiærgruppe)

Opinionsleder (horisontal=en "guru" blandt vores venner, vertikal=en kendt person, influencer)

Indsamling af data diskuteres ift når virksomheder logger forbrugernes købsadfærd i medlemsskaber mm.

BigData nævnes ifm tekster om informationsindsamling på nettet og SoMe.

(I et senere forløb kigges der lidt mere ind i Praxis-bogens baggrundforhold, der handler om forhold i O'et i SOR modellen.)

Materiale udover undervisningsbogen:
Magasinet Penge, "Ramt i Købehjernen", DR1, 5/10-11
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Eksterne forhold: Købsadfærd B2B (Systime)

Kap. 7 (Systime) Købsadfærd B2B

3 delmarkeder (det industrielle marked, mellemhandlermarkedet, det offentlige marked)

3 købstyper (Nykøb, Modificeret genkøb, Rutinekøb)

Buy grid-modellen

Valgkriterier for de tre markeder (forhold der har betydning for den købende virksomheds valg af leverandør alt efter hvilket delmarked køber er på)

Købsadfærden og hvad der påvirker den, samt det købscenter, der har indflydelse på købet (Influent, Godkender, Køber, Bruger, Informationsvogter)

I forløbet gives og arbejdes med eksempler på virksomheder, der handler med hinanden. Undervisers personlige erfaringer med salg på B2B markedet inddrages og illustreres.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 SWOT, TOWS, Strategier (Systime)

Kap. 8 (Systime) Strategier (vækststrategier og konkurrencestrategier)

Mission, Vision, Værdier, Idé, Mål

SWOT-opstillingen => TOWS-matricen => vækststrategier

Konkurrencestrategier=Porters Generiske strategier (Omkostningslederstrategi, Omkostningsfokus, Differentieringsstrategi, Differentieringsfokus)

Kritisk masse (en virksomhed skal have en stor andel af markedet for at kunne producere eller sælger så meget, at indkøbs eller produktionsomkostningerne kan holdes nede til at have en omkostningslederfokuseret strategi)

Palisadestrategi (virksomheden forsøger at dække markedet bredt med sit udbud for at holde konkurrenter ude)

Stuck-in-middle (når virksomheden ikke kører een enkelt decideret konkurrencestrategi og dermed bliver uklar med deres konkurrencestrategi)

Ansoffs vækstmatrix = vækststrategier (Markedspenetrering, Produktudvikling, Markedsudvikling, Diversifikation)

(Bowmans strategiske ur: der er ikke arbejdet med det strategiske ur)
(Dog er der trukket elementer af blue/redocean ind samt vertikal og horisontal integration)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Repetition fra AF 1. år

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Segmentering/målgrp (Praxis)

Kap. 18 (Praxis) Segmentering og målgruppevalg B2C

SMP-modellen (segmentering => målgrp => positionering)

Segmenteringsprocessen (Konsumentenhed => Segmenter udfra segmenteringskriterier => SMOK/SMUK => Målgruppe => markedsføringsstrategi)

Segmenter = homogene grupper

Segmenteringskriterier (demografi, geografi, adfærd, psykografi)

Persona

Livsstilsanalyser: Minerva, Gallup, Conzoom

SMUK/SMOK

Markedsføringsstrategi (u-differentieret, differentieret, koncentreret, one2one)

(+ lidt om segmentering på B2B (er IKKE pensum!))
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Differentiering/positionering (Praxis)

Kap. 19 (Praxis) Differentiering og positionering

Definition af differentiering (at skabe noget unikt/anderledes fra konkurrenterne)

Definition af positionering (kundernes OPFATTELSE af virksomhedens anderledeshed fra konkurrenterne)

Positioneringskort

USP (unique selling proposition = virksomheden slår på de unikke fakta i produktet)
ESP (emotional selling proposition = virksomheden slår på følelserne)
ISP (ironic selling proposition = virksomheden bruger ironi i markedsføringen)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Marketingmixet: product, promotion, place (Praxis)

Praxis bogen: forløb med marketingmixet i denne rækkefølge:

Product (kap. 20 + 21 + 22)
Promotion (kap. 25 + 26 + 27)
Place (kap. 24)
Price (kap. 23) tages under "marketingmixet" i eksamensprojektet.

(dette forløb indeholder moduler dedikeret klassens præsentation til ÅbentHus arrangement, EC-intro, andet diverse)

Product (kap. 20 + 21 + 22):
Selve produktet (produktdimensioner, hierarki, kvalitet, klassifikation af produktet på hhv B2C og B2B)
Emballage (salgsmæssig egenskab, funktionel egenskab og miljømæssig egenskab)
Kvalitet (funktionel, smagsmæssig, imagemæssig)
Service
Sortiment (dybde, bredde) og (komplementær, substituerende)
Mærkestrategi (mærkevare, paraplymærke, varegrp mærke, lineextension, brandextension)

(Oplevelsesøkonomi gennemgås med kap. 22 om serviceproduktet)
(Oplevelseskompasset gennemgås ikke)

Branding og produktudvikling (kap. 21)
Produktets livscyklus (PLC)
Produktudvikling

Serviceprodukt som produkt (kap. 22)
Klassificering af serviceydelser (hvor stor grad af uhåndgribelighed?)
Servicekonceptet (kerneydelse, periferiydelser)
Oplevelsesøkonomi
De 7 p'er
Servicemanagementsystemet (SMILK)
Serviceleverancesystemet (kunden - markedsføring - frontoffice - backoffice)

Promotion (kap. 25 + 26 + 27):
Promotionmix
Kommunikationsprocessen/-modellen
Kommunikationsplanlægningens faser
Valg af målgruppe
Kommunikationsmål (informationsmål, overtalelsesmål vedligeholdelsesmål)
Fastlægge budget
Udforme budskab => argumenter i budskabet (rationelt, følelsesmæssige, moralsk)
Brug af celebrities/influencere
Effektmåling af kommunikationen (Markedskortet og ROMI = return on marketinginvestment)
Pull strategi og Push strategi
Promotionstrategi
AIDAE-modellen (inkl. mål af indsats)

Kap. 26:  Kommunikationsparametre=promotionformer (Reklame, PR, Sales Promotion, Direct Marketing, Personligt salg, Digitale medier)
Massekommunikation

Kap. 27: Digitale kommunikationsparametre (earned media, paid media, owned media)
Forskellige SoMe medier
Konverteringsrate
Gamification
Shitstorm vs. lovestorm
Brug af influencere/celebrities

Place (kap. 24):
Distributionskanaler (med forskellige led i distributionskæden) herunder direkte og inddirekte distribution
Opgaver i distributionskanalen
Distributionsstrategi (eksklusiv distribution, selektiv distribution, intensiv distribution)
Kædetyper og butikstyper (herunder også Franchise og Single, Multi, Cross og Omni channel marketing)
E-handel

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 28,00 moduler
Dækker over: 39 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Eksamensprojekt

Eksamensprojektet med mikrobryggerier, hvor hver gruppe har hver deres bryggeri (mikro/makro).

Hoved-produkt: planche/mindmap e.lign som medbringes til mundtlig eksamen.
Bi-produkt: synopsis, som afleveres i lectio.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Marketingmixet: Price (Praxis)

Kap. 23 (Praxis) Price

Prisfastsættelsesmetoder (omkostningsorienteret, konkurrentorienteret, markedsføringsorienteret)

Prisfastsættelse for nye produkter (skimmingprice vs. penetrationprice)

Prisstrategier
(Premium, Mainstream, Billig, Value for money, Super value for money, Overpris)
(produktsortiment priser, produkttilbehør og ekstraudstyr priser, komplementærproduktpriser, pakkeløsninger = bundle pris)
(rabatter, prisdifferentiering, psykologiske priser, dynamiske priser, pris efter forbrug, promotion priser, auktioner)

Årsager til at øge prisen eller nedsætte prisen

Priselasticitet

Elastisk vs uelastisk efterspørgsel/pris
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Opsummering/afrunding/repetition

Repetition af emner

I dette forløb gennemgås ligeledes elementer fra Markedsanalyse Kap. 2 i Systime:

- lidt re-cap fra EC arbejdet med dataindsamling

- lidt om dataindsamling (field research vs. desk research)

- primære kilder (dem vi selv udformer = interviews, observationer, spørger mm) vs. sekundære kilder (dem vi finder som er udformet til andet formål = regnskaber, rapporter, undersøgelser, artikler mm)

- kvalitative metoder/data (uddybende svar - mere nuanceret) og kvantitative metoder/data (tal og ja/nej)

- lidt om spørgeskemaudformning (lukkede/åbne spørgsmål, svar på skala, indledning, midte, afrunding)

- repræsentativitet (er der nok og er det de rigtige vi har adspurgt for at vi kan sige noget generelt om målgruppen/befolkningen/tendenser mm?)

- BigData (indsamling af store datamængder f.eks. af SoMe til brug for viden om forbrugeropførsel)
Indhold
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer