Titel
11
|
Marketingmixet: product, promotion, place (Praxis)
Praxis bogen: forløb med marketingmixet i denne rækkefølge:
Product (kap. 20 + 21 + 22)
Promotion (kap. 25 + 26 + 27)
Place (kap. 24)
Price (kap. 23) tages under "marketingmixet" i eksamensprojektet.
(dette forløb indeholder moduler dedikeret klassens præsentation til ÅbentHus arrangement, EC-intro, andet diverse)
Product (kap. 20 + 21 + 22):
Selve produktet (produktdimensioner, hierarki, kvalitet, klassifikation af produktet på hhv B2C og B2B)
Emballage (salgsmæssig egenskab, funktionel egenskab og miljømæssig egenskab)
Kvalitet (funktionel, smagsmæssig, imagemæssig)
Service
Sortiment (dybde, bredde) og (komplementær, substituerende)
Mærkestrategi (mærkevare, paraplymærke, varegrp mærke, lineextension, brandextension)
(Oplevelsesøkonomi gennemgås med kap. 22 om serviceproduktet)
(Oplevelseskompasset gennemgås ikke)
Branding og produktudvikling (kap. 21)
Produktets livscyklus (PLC)
Produktudvikling
Serviceprodukt som produkt (kap. 22)
Klassificering af serviceydelser (hvor stor grad af uhåndgribelighed?)
Servicekonceptet (kerneydelse, periferiydelser)
Oplevelsesøkonomi
De 7 p'er
Servicemanagementsystemet (SMILK)
Serviceleverancesystemet (kunden - markedsføring - frontoffice - backoffice)
Promotion (kap. 25 + 26 + 27):
Promotionmix
Kommunikationsprocessen/-modellen
Kommunikationsplanlægningens faser
Valg af målgruppe
Kommunikationsmål (informationsmål, overtalelsesmål vedligeholdelsesmål)
Fastlægge budget
Udforme budskab => argumenter i budskabet (rationelt, følelsesmæssige, moralsk)
Brug af celebrities/influencere
Effektmåling af kommunikationen (Markedskortet og ROMI = return on marketinginvestment)
Pull strategi og Push strategi
Promotionstrategi
AIDAE-modellen (inkl. mål af indsats)
Kap. 26: Kommunikationsparametre=promotionformer (Reklame, PR, Sales Promotion, Direct Marketing, Personligt salg, Digitale medier)
Massekommunikation
Kap. 27: Digitale kommunikationsparametre (earned media, paid media, owned media)
Forskellige SoMe medier
Konverteringsrate
Gamification
Shitstorm vs. lovestorm
Brug af influencere/celebrities
Place (kap. 24):
Distributionskanaler (med forskellige led i distributionskæden) herunder direkte og inddirekte distribution
Opgaver i distributionskanalen
Distributionsstrategi (eksklusiv distribution, selektiv distribution, intensiv distribution)
Kædetyper og butikstyper (herunder også Franchise og Single, Multi, Cross og Omni channel marketing)
E-handel
|