Holdet R2023b Iø - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution ZBC
Fag og niveau International økonomi B
Lærer(e)
Hold R2023b Iø (R1b Iø, R2b Iø)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Introduktion, Global øk. og Dansk øk.
Titel 2 Forløb#3 Produktion og Indkomst
Titel 3 Forløb#4 Prisdannelsen
Titel 4 Forløb#5 Indkomst og forbrug
Titel 5 Forløb#6 Arbejdsmarkedet i Danmark
Titel 6 Forløb#7 Studietursforberedelse Italiens økonomi
Titel 7 Forløb#8 Den Offentlige Sektor og Velfærdsstaten
Titel 8 Forløb#9 Finanspolitik og Pengepolitik
Titel 9 Forløb#10 Valuta, Pengepolitik  og  betalingsbal.
Titel 10 Forløb#11 Økonomiske modeller og Makro-analyse
Titel 11 Forløb#12 Arbejdsmarkeds, Erhvervs og Miljøpolitik
Titel 12 Forløb#13 Inflation. Vi går i dybden med inflation
Titel 13 Forløb#14 Handel og Konkurrenceevne

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Introduktion, Global øk. og Dansk øk.

Introduktion til faget og de to første kapitler i bogen.
Vi kigger på grundbegreber og udvikling over tid.
Vi se på mål og målkonflikter
Kapitel 1 i bogen.
https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/oekonomi/nationalregnskab/noegletal-for-nationalregnskabet-bnp
Der er en del ekstra materiale om kriser i det uploadede slidedeck.
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 2 Forløb#3 Produktion og Indkomst

Det økonomiske kredsløb (i detaljer). Hvordan skabes indkomst i samfundet.
Kapitel 3 i bogen

Forløbet overlapper med SO1 Regulering af Markedskræfterne
Indhold
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#4 Prisdannelsen

Vi arbejder med den grudlæggende forståelse af udbud og efterspørgsel, samt hvordan disse skaber priser på varer.
Vi ser også på de grundlæggende teoriens begrænsninger i at forklare priser i virkelige markeder.
Læs kapitel 4 i bogen.
Check https://kfst.dk/ og se hvordan vi håndterer konkurrenceforhold i Danmark.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
Titel 4 Forløb#5 Indkomst og forbrug

Forløbet handler om hvordan vi som forbrugere (her kaldet husholdninger) træffer valg omkring vores indkomst og hvordan vi bruger vores indkomst (forbrug). Vi skal også tale om rationalitet (også set i forhold til afsætnings-teori)
Læs kapitel 5 i bogen.
Læs yderligere:
https://livsstil.tv2.dk/samliv/2016-07-31-her-er-danmarks-37-forskellige-familieformer
https://www.berlingske.dk/samfund/reklamefirma-accepterer-millionboede-for-ulovlige-aftale-med-konkurrent
https://www.dr.dk/nyheder/seneste/5300-kom-i-job-i-februar-beskaeftigelsen-har-vaeret-stigende-i-naesten-et-aar
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
Titel 5 Forløb#6 Arbejdsmarkedet i Danmark

Hvordan fungerer det danske arbejdsmarked? Den Danske Model og Flexicurity. Løndannelsen. Arbejdsløshed.
Kapitel 6 i bogen
Læs yderligere:
https://www.legaldesk.dk/erhverv/ansaettelseskontrakt/mindsteloen
https://www.dst.dk/da/Statistik/dokumentation/metode/ledighedsbegreber
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#7 Studietursforberedelse Italiens økonomi

Vi ser på økonomien i Romerriget. Hvad ved vi egentlig om den?
Og vi ser på økonomien i det moderne Italien.
Læs tilhørende slidedecks inklusiv links.
https://www.youtube.com/watch?v=NboXuLjnjxE
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#8 Den Offentlige Sektor og Velfærdsstaten

Først kigger vi på størrelse og indretning af den offentlige sektor i Danmark. Herunder opgaver og indretning. Indtægter og udgifter, statsbudgettet og skattetryk.
Dernæst kigger vi på indretningen af den danske velfærdsstat. Derefter kigger vi på andre modeller for en velfærdsstat, på ulighed og sammenhæng mellem indretning af den offentlige sektor og ulighed.
Læs kapitel 7 og 8 i bogen
Læs yderligere:
https://worldpopulationreview.com/country-rankings/gini-coefficient-by-country
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 8.1 Skattetryk 16-09-2024
Opgave 7.15 20-09-2024
Opgave 8.14 27-09-2024
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb#9 Finanspolitik og Pengepolitik

Vi kigger på de to vigtigste politikområder som politikkere og økonomer har i værktøjskassen til at styre landets økonomi. Finanspolitikken (statens indtægter og udgifter) og pengepolitikken (renten og pengemængden)
Kapitel 9 og 13 i bogen
Læs yderligere:
https://dors.dk/
https://dors.dk/modeller-metoder/smec/introduktion-smec

https://fm.dk/ministeriet/finansministeriets-historie/finansministre-2000-2022/
https://www.dst.dk/da/Statistik/ADAM/Modellen-ADAM

https://apps.infomedia.dk/mediearkiv/link?articles=ea6f7ec8

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgaver til kap 9 11-10-2024
Opgave 8.14 13-10-2024
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb#10 Valuta, Pengepolitik og betalingsbal.

Vi ser på Valuta (kr, euro, dollar og alle de andre :-) og valutapolitik. Vi ser på Pengepolitik og den finansielle sektor og vi ser på Betalingsbalance og kapitalbalance. .
Kapitel 10, 11, 12, 13 og 14 i bogen.
Dette forløb kører hen over SO4.

Læs yderligere om Verdensbanken og IMF på:
https://www.worldbank.org/ext/en/home
https://www.imf.org/en/Home

https://www.ecb.europa.eu/ecb/educational/explainers/tell-me-more/html/what_is_money.da.html

https://www.nationalbanken.dk/media/chybia2q/1999-kvo3-guld-s17.pdf
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgaver til Kapitel 9 01-11-2024
Innovationsugen 2024 15-11-2024
Opgaver til kap. 12 og 13 02-01-2025
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forløb#11 Økonomiske modeller og Makro-analyse

Vi ser på hvordan økonomer regner og deres værktøjer. Og så skal vi selv regne.
Vi skal også have prøve :-)
Læs kapitel 33 i bogen.
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Læs kapitel 15 + lav opg 15.1 0g 15.2 03-02-2025
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Forløb#12 Arbejdsmarkeds, Erhvervs og Miljøpolitik

Vi kigger på de politikker der ikke direkte er økonomiske politikker (som finanspolitik og pengepolitik) men som alligevel er særdeles vigtige for landets økonomi og økonomiske kredsløb.
Kapitel 15, 16, 17 i bogen.

Læs yderligere:
https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/aalborg-portland-faar-rabat-paa-op-mod-en-halv-milliard-efter-ny-groen

https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/foerste-gang-danmark-kan-naa-i-maal-med-det-yderste-af-neglene
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Forløb#14 Handel og Konkurrenceevne

Hvorfor handler lande med hinanden? Vi skal se på absolutte handelsfordele og på komparative handelsfordele. Og på bagdele.
Vi skal også kigge (fra forskellige vinkler) på Danmarks konkurrenceevne og vores placering i de internationale organisationer, specielt WTO og EU
Vi gennemgå kapitlerne 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29.
Hovedvægten lægges på kapitlerne, 23, 26 og 27 hvor der er meget ny teori.
De øvrige af de nævnte kapitler er med kort gennemgang i klassen og så med læsning hjemme for detaljer. Disse (22, 24, 25 og 29) har mange informationer, men kun lidt eller ingen ny teori, og de overlapper med fagene Historie og Samfundsfag.
Bemærk, at kapitel 23 har overlap med Innovation.
Kapitel 21 er læs selv.
Dette forløb lægger op til eksamensopgaven og til Synopsen der skal bruge til eksamen på niveau B (mundtligt)
Dem som skal videre på niveau A næste år, skal ikke lave synopsis.

Yderligere læsning:
https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/oekonomi/betalingsbalance-og-udenrigshandel/detaljeret-import-og-eksport
https://www.wto.org/
https://www.eu.dk/da/temaer/frihandel-og-vaekst/international-handel-i-tal
https://www.eu.dk/da/temaer/frihandel-og-vaekst
https://www.imf.org/en/Blogs/Articles/2025/04/22/the-global-economy-enters-a-new-era
https://www.weforum.org/stories/2025/04/global-trade-decline-2025-international-trade-stories-this-month/
https://www.weforum.org/stories/2025/04/game-chicken-being-played-world-economy-brought-to-end/
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 18.3 Venezuela – shit happens 27-04-2025
Opgave 18.3 Venezuela – shit happens 27-04-2025
Eksamensopgave IØ 2a 09-05-2025
Eksamensopgave IØ 2b 09-05-2025
Synopsis Eksamen 2g niveau B 15-05-2025
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer