Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
ZBC
|
Fag og niveau
|
Fysik B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
R2023p Fy (R1p Fy, R2p Fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Energi
Færdiggøre energiforløb med faseovergange og undersøgelse af nyttevirkning af forskellige apparater.
Orbit B htx/eux kapitel 2.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Journal - Nyttevirkning
|
12-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Temperaturbegrebet, varme, indre energi, tilstandsformer, faseovergange samt termodynamikkens første hovedsætning.
- IT
- Tekstbehandling - Rapportskrivning.
- Internet - Fysiksimuleringer.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Tryk og Opdrift
Her skal vi lære, hvordan begrebet tryk er defineret, og hvad vi kan bruge og udtrykke med det, heriblandt tryk i en væskesøjle. Derudover skal vi lære om opdrift i både væsker og gasser (luft).
Orbit B htx/eux kapitel 3.1, 3.2 og 3.3 (10,2 sider).
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Archimedes lov
|
29-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Kraftbegrebet og Newtons love, herunder tyngdekraft, tryk og opdrift (Archimedes lov).
- IT
- Tekstbehandling - Rapportskrivning
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Gasser
Her skal vi arbejde med begreberne Absolut temperatur, Tryk, Volumen, Gaskonstant, Stofmængde, og sammenhængen mellem disse ved brug af Idealgasligningen. Herudover, skal vi se på gasssers densitet.
Orbit B htx/eux kapitel 3.4, 3.5 og 3.6 (8,8 sider).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Tryk, Temperaturbegrebet, Gaskonstant, Idealgasligning, Gasser densitet.
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Formidling - Præsentation af eksperiment.
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik - Powerpoint til forsøg.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
Det Elektriske Lys 1
Temaet er delt i to dele, hvor denne del beskæftiger sig med begreberne strømstyrke, spændingsforskel, resistans og sammenhængen mellem dem, nemlig Ohms lov. Derudover Joules lov.
Orbit B htx/eux kapitel 4, undtagen 4.9 + 4.15-4.18. (28,8 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Bevægelse
I vil i dette forløb komme til at arbejde med bevægelse vha. kinematik, ved at bruge begreberne strækning, hastighed og acceleration.
Derudover kommer i til at lære om potentiel energi, kinetisk energi og mekanisk energi.
Orbit B htx/eux kapitel 7 (17,6 sider) om kinematik.
Orbit B htx/eux kapitel 9.5 (1,2 side) om kinetisk energi, 9.6 (1,4 sider) om potentiel energi og 9.7 (2,8 side) om mekanisk energi.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Termodynamikkens 1. hovedsætning
|
29-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Bevægelse i en og to dimensioner, kraftbegrebet, mekanisk energi.
- Formidling - Journalskrivning, rapportskrivning og PowerPoint-præsentation
- IT - Dataopsamling og -behandling med både pc og smartphone.
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Mekanik - Kræfter, bevægelse og energi.
I dette forløb kommer I til at lærer om hvorfor ting bevæger sig. I kommer til at lærer om Newtons 3. love, forskellige typer af kræfter, herunder snorkræfter, luftmodstand, gnidningskræfter. I vil også kort komme til at genopfriske bevægelse vha. kinematik, ved at bruge begreberne strækning, hastighed og acceleration.
I dette forløb vil i komme til at lærer om energi, og energi omdannelse.
Herudover kommer I til at arbejde med begreberne kinetisk energi, potentiel energi, mekanisk energi og energibevarelse.
Herudover vil I komme til at kende begrebet arbejde, både tyngdekraftens arbejde, samt udført arbejde i andre sammenhænge.
Alt dette kommer I til at gøre i både en- og to dimensioner.
Orbit B EUX/HTX kap. 8 (18,6 sider) + kap. 9 (15,7 sider) + kap. 10.1-10.6 (10,7 sider).
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fjederkraft + Gnidningskraft
|
03-10-2024
|
Screencast - det skrå kast
|
18-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
43 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
7
|
Det elektriske lys II
Dette forløb udgør den anden del af forløbet omkring det elektriske lys.
Første del af forløbet omhandler lys, hvor I vil lærer om bølger og brydningsfænomener. I den anden del af forløbet vil I lærer om strømkilder, hvor under I vil se på en model for en strømkilde. Herudover kommer I til
at lærer om resistivitet, vekselstrøm og hvordan det bruges til energiforsyning.
Der vil indgå et eksperiment med både brydning af lys og bestemmelse af bølgelængde af lys.
Orbit B EUX/HTX Kapitel 4.9 (4,1 sider), 4.15-4.19 (9,2 sider), samt Orbit B EUX/HTX Kapitel 5 om bølger (28,8 sider).
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Lys - forsøg
|
07-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - – begreber og love til beskrivelse af optiske brydningsfænomener.
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Regneark
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
8
|
Atomfysik
I vil i dette forløb komme til at få kendskab til atomets opbygning, fotoner, Bohrs atommodel. Derudover vil I komme til at arbejde med brintatomet og dets spektrum, både teoretisk og ved forsøg.
Som afrunding kigger vi på emission, absorption samt andre spektre, herunder røntgenspektret.
Kapitel 6 i Orbit B HTX/EUX (16,9 sider), samt dokumentar om Niels Bohr fra DR.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Hydrogen spektret
|
20-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- IT
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
9
|
Supplerende stof - Kapacitor
Dette forløb afvikles i forbindelse med SO5, hvor fokus er på lagring af grøn energi i kapacitorer.
I vil derfor lære om kapacitoren, energien i en kapacitor, pladekapacitoren og kobling af disse i hhv. serie- og parallelforbindelse.
Der afsluttes med at arbejde med op- og afladning af kapacitoren, hvor der også laves et eksperiment med det.
Dette præsenteres i en screencast.
Orbit A HTX
Kapitel:
3.5 Kapacitor (1,9 sider)
3.6 Energi i Kapacitor (0,9 side)
3.7 Pladekapacitor (1,7 sider)
3.8: Kobling af kapacitor (1,3 sider)
3.9: Op- og afladning af kapacitor (5,2 sider)
Capacitors and Capacitance: Capacitor physics and circuit operation:
https://www.youtube.com/watch?v=f_MZNsEqyQw
How Capacitors Work:
https://www.youtube.com/watch?v=5hFC9ugTGLs
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Atomfysik
I vil i dette forløb komme til at få kendskab til atomets opbygning, fotoner, Bohrs atommodel. Derudover vil I komme til at arbejde med brintatomet og dets spektrum, både teoretisk og ved forsøg.
Som afrunding kigger vi på emission, absorption samt andre spektre, herunder røntgenspektret.
Kapitel 6 i Orbit B HTX/EUX (16,9 sider), samt dokumentar om Niels Bohr fra DR.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- IT
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
11
|
Fysikprojekt B
I dette forløb skal i lave jeres eget selvvalgte fysikprojekt. Her vil I undersøge et emne, som ligger udover kernestoffet. I skal derfor enten arbejde med et nyt emne eller en fordybelse af et allerede gennemgået emne.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fysik projekt
|
11-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - – kende og kunne anvende fysiske størrelser og enheder
– kunne anvende fagets sprog og terminologi mundtligt og skriftligt til dokumentation og formidling og kunne veksle mellem fagsprog og hverdagssprog
– kunne anvende fysikkens grundlæggende love i forbindelse med det eksperimentelle arbejde og til løsning af enkle teoretiske problemer
– kunne redegøre for fysiske fænomener samt demonstrere kendskab til fysikken i et historisk og teknologisk perspektiv
– kunne redegøre for fysiske, tekniske og teknologiske problemstillinger og for anvendelsen af fysiske begreber og modeller i virkelighedsnære forhold, herunder anvendelser i industrien eller elevens hverdag
– kunne planlægge og gennemføre enkle fysiske eksperimenter og analysere simple fysiske problemstillinger, opstille løsningsmodeller og udføre et større eksperimentelt arbejde, hvori indgår målinger, resultatbehandlinger og vurderinger
– kunne redegøre for naturvidenskabelige arbejdsmetoders anvendelsesområder.
- Skrive - Projektrapport.
- Projektarbejde
- Formidling - Videnskabelig projektrapport.
- IT
- Tekstbehandling - Skrive projektrapport.
- Regneark - Udregning af fysiske størrelser.
- Internet - Søge efter videnskabelig information.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
12
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/158/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62740268216",
"T": "/lectio/158/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62740268216",
"H": "/lectio/158/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62740268216"
}