Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
ZBC
|
Fag og niveau
|
Kemi B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
R2023p Ke (R1p Ke, R2p Ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion
Introduktion til kemi. -fibt
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Hvad er kemi? Atomers opbygning. Det periodiske system. Reaktioner. Ædelgasreglen. Mængdeberegning. Sikkerhed og adfærd i laboratoriet.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Organisk kemi 1
I temaet arbejdes der med stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber, isomeri og anvendelse af stofklasserne carbonhydrider og alkoholer, Der fokuseres ikke på : carboxylsyrer og estre samt opbygning af og udvalgte egenskber for stofklasserne aldehyder, ketoner og aminer.
Supplerende stof er kendskab til funktionelle grupper og navngivning efter præfix- og suffiks.
Kernestof:
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Hjemmeopgavesæt nr. 1
|
20-11-2023
|
7.2 Spektrofotometri
|
01-12-2023
|
Hjemmeopgavesæt nr. 3
|
14-12-2023
|
Rapport substition og addition
|
11-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Redoxkemi
Temaet har haft til formål at arbejde med en forståelse af redoxkemi.
Faglige mål:
- formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
Kernestof:
- fældnings og redoxreaktioner, herunder anvendelse af oxidationstal.
Anvendt materiale:
https://isiskemic.systime.dk/?id=1110
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Brunfarvning af frugter
|
17-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
SO 2 Sundhed og velfærd
Kemi deltager i SO-projektet "Sundhed og velfærd" sammen med Biologi og Matematik.
Der arbejdes i projektet med problemstilling omkring diabetes, og I kemi er derfor blevet fokuseret på dannelse og opbygning af kulhydrater.
Der er afholdt en øvelse med titlen "Spytamylase".
Anvendt materialer:
https://isiskemib.systime.dk/?id=834
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Organisk kemi 2
I forløbet fokuseres på navngivning ved hjælp af suffix/pærfix, diverse Isomeriformer samt opbygning af kulhydrater, proteiner og fedtstoffer.. Der er endvidere arbejdet med organiske stofklasser.
Supplerende stof: R/S-isomeri.
Faglige mål:
-relatere iagttagelser, modeller, symbolsprog
Kernestof:
-Kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
-organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber, isomeri og anvendelse af stofklasserne carbonhydrider, alkoholer, carboxylsyrer og estere, samt opbygning af udvalgte egenskaber for stofklasserne aldehyder, ketoner og aminer
- eksempler på makromolekyler
Anvendt materiale:
One note bog
Siderne i Isis Kemi B bogen: 207 - 266
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Oplæg Power Points
|
23-02-2024
|
Definioner vendespil
|
01-03-2024
|
Opgaver 8 marts
|
08-03-2024
|
Proteiners struktur
|
17-04-2024
|
Opgavesæt proteiner
|
19-04-2024
|
Fedtstoffer
|
17-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Kemisk reaktionshastighed
Vi har arbejdet med at forstå kemisk reaktionshastighed - herunder sammenhængen til kemisk ligevægt. Vi har diskuteret, hvordan kendskab til de parametre, som styrer hastigheden kan udnyttes i industriel produktion.
Faglige mål:
- anvende fagets viden og metoder til at identificere, beskrive og diskutere kemiske problemstillinger fra teknologi, produktion, hverdag eller den aktuelle debat og til at udvikle og vurdere løsninger
- indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimenter
Kernestof:
- kemisk fagsprog, herundernavngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
- reaktionshastighed på kvalitativt grundlag, herunder katalyse
Anvendt øvelse: "Spytamylase"
Anvendt materiale: Isis Kemi B bogen siderne 267- 283
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kemisk reaktioners hastighed
|
24-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Elektrolyse og grøn energi
Øvelse 1
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Øvelse 1: Elektrolyse
|
14-08-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Repetition
Rent repetitionsarbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Øvelse 2: Mohrtitrering
|
09-09-2024
|
Opgavesæt 5
|
16-09-2024
|
Opgavesæt 6 med karakter
|
20-09-2024
|
Prøve 1
|
01-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Fældningsreaktioner med Mohrtitrering
Isis kemi C:3.6-3.7+Myginds Basiskemi C side 96-97.
Fældning+ Øvelse 2: Mohrtitrering
Øvelse 2 aflevering + opgsæt 2: Fæld.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Spektrofotometri
Isis kemi B: 7.1-7.2 + 7.6 Spektrofotometri + opgsæt 3: Spek.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Øvelse 2: Mohrtitrering
|
09-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Organiskkemi
Isis kemi C: 5.3-5.5 + 6.3 + 6.7-6.8
Isis kemi B: 1.1-1.7 + 3.1 + 3.3-3.5 + 5.1 + 5.6.
ChemSketch + opgavesæt 5 (aflevering) + Alkaners egenskaber og benzen + opgavesæt 4
Alkoholer + opgavesæt 6
Aldehyder, ketoner og strukturisomeri + opgavesæt 7
ennemgang af prøve 1 + intermolekylære bindinger + opgsæt 8
Opgavesæt 8 afsluttes
Øvelse 3: Oxidation af alkoholer
Øvelse 3: afsluttes
Øvelse 4: Estersyntese + teori om Carboxylsyre og estere
Aminer, amider, E/Z isomeri, Spejlbilledeisomeri + opgavesæt 10
Opgavesæt 10 + inddeling i gruppeøve
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgavesæt 5
|
16-09-2024
|
Opgavesæt 6 med karakter
|
20-09-2024
|
Prøve 1
|
01-10-2024
|
Øvelse 3: Oxidation af alkoholer
|
29-10-2024
|
Øvelse 4: Estersyntese
|
13-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Ligevægtskemi
Isis kemi C: 3.5
Isis kemi B: 2-2.4 + 2.6-2.7 Formel og aktuel conc. + opg 11 + Kemiske ligevægt + opgavesæt 12
Ligevægtskonstant + opgavesæt 13
Le Chetaliers princip: Øvelse 5: Kemisk ligevægt
Fordelingsligvægt og kromatografi
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Øvelse 5: Kemisk ligevægt
|
08-01-2025
|
Opgavesæt 14: Ligevægtskemi
|
08-01-2025
|
Prøve 2
|
15-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Syrebase kemi
Isis kemi C: 3.4 + 4-4.7
Isis Kemi B: 4-4.3 + 4.9: Syrebasekemi med pH + opgavesæt 15
Opgsæt 15 afsluttes + Evaluering + karakter
Syrebasekemi titreringer + Opgsæt 16
Syrebasekemi
Masseprocent og Syrebase kemi
Syrebasekemi
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Evaluering af undervisning Kemi 2P
|
05-02-2025
|
Øvelse 6: Produktion af alkohol
|
07-03-2025
|
Øvelse 7: pH, titreringskurver og projektfremlæg
|
28-03-2025
|
Øvelse 7: Power point fremlæggelsen afleveres
|
04-04-2025
|
Prøve 3: Kemi 2P
|
11-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
37 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Reaktionshastighed
Reaktionshastighed bliver gennemgået via Isis kemi B kapitel 6: 6.1-6.3 + 6.6
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Øvelse 9: Reaktionshastigheder
|
14-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/158/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62740414093",
"T": "/lectio/158/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62740414093",
"H": "/lectio/158/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62740414093"
}