Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
ZBC
|
Fag og niveau
|
Teknologi B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
R2023p Ti (R2p Ti)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Opfølgning fra sidste år
Opfølgning på afslutningen af sidste år og planen samt intro for hvad vi skal i år.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
SO3 Bæredygtighed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Miljø i teknologi
Solution camp projekt
Miljøvurderinger
- Livscyklus fra vugge til grav
- MEKA
- Vurderingsprincipper
Videnskabelig Poster design
Præsentationsteknik
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
PtX Poster
|
11-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
31 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Prøveeksamen
Prøveeksamensprojekt med udgangspunkt fra sidste års eksamensprojektoplæg
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
50,00 moduler
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Recap
gennemgang af de ting de skal kunne inden eksamen
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
SO5 Teknologi-del
|
07-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Eksamensprojekt for B
Eksamensprojekt for B holdet og øvelsesprojekt for A holdet samt introduktion af House of Quality som A holdet skal bruge næste år.
Bedømmelseskriterier
Bedømmelsen er en vurdering af, i hvilken grad eksaminandens præstation opfylder de faglige mål, som er angivet i pkt. 2.1.
Der lægges især vægt på følgende:
Rapport samt produkt/procesforløb
• ̶dokumentations- og kommunikationsværdi, herunder overskuelighed, sammenhæng, kildehenvisninger og teknisk dokumentation
• argumentation i forbindelse med bearbejdning af projektets problemstillinger
• fagligt begrundede argumentationer for opstillede krav og foretagne valg fra idé til fremstilling
• inddragelse af relevant viden fra andre fag i uddannelsen
• miljømæssige overvejelser
• omhu og professionalisme ved fremstilling af produktet
• produktets idé og kvalitet i forhold til de opstillede krav
• test af produkt/procesforløb i forhold til opstillede krav
• vurdering af produktets samspil med samfundet
• dokumentation for projektgruppens planlægning og samarbejde
Mundtlig eksamination
• den mundtlige præsentation af projektet
• redegørelse for de valgte løsninger
• evne til at anvende viden, metoder og praktisk arbejde i et projekt
• gruppens evne til at forholde sig refleksivt til projektets forløb
• besvarelse af uddybende og supplerende spørgsmål.
Ved prøve, hvor faget har indgået i fagligt samspil med andre fag, lægges der endvidere særlig vægt på bedømmelse af de to mål:
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Bedømmelsen er individuel, og der gives én karakter på grundlag af en helhedsbedømmelse af projektgruppens/eksaminandens præstation, omfattende den skriftlige rapport, det udførte produkt/procesforløb og den mundtlige eksamination.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Teknologi Eksamensaflevering
|
01-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
45,00 moduler
Dækker over:
51 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/158/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62740869345",
"T": "/lectio/158/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62740869345",
"H": "/lectio/158/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62740869345"
}