Holdet R2024gh1 DA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution ZBC
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e)
Hold R2024gh1 DA (Rgh1 DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Storytelling
Titel 2 Efterårsferie
Titel 3 Storytelling

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Storytelling

Studieforløbet omhandler storytelling i et bredtspektret tekstperspektiv.

Eleverne trænes individuelt og i teams via diverse skriftlige og mundtlige øvelser. Alle skriftlige øvelser laves og drøftes på klassen, hvorfor der ikke gives særskilt skriftligt feedback. Derudover er der fokus på at træne tekstnær læsning.

Kernetekster:
*”The brain science of storytelling” af Paul Zak m.fl. (video):https://www.youtube.com/watch?v=m1drR3oaVGc
*Mathilde Walter Clark: "Genkendelsen ligger i marven" Fra Litteratursiden.dk, interview af Karin Hedemand, 2011.
*Yahya Hassan Barndom: https://www.youtube.com/watch?v=
hc8blsCs3-c
*Yahya Hassan: "BARNDOM" Fra Yahya Hassan - Digte, Gyldendal, 2013.
*Rudolf Broby-Johansen: "ODALISK SKØNHED" - Blod, 1922.
*Yahya Hassan: "DU KOMMER I HELVEDE MIN BROR" Fra Yahya Hassan - Digte, Gyldendal, 2013.
*Tornerose Fra Brødrene Grimm - Samlede eventyr, 1812, oversat af Villy Sørensen, Gyldendal, 2006.
*Kong Lindorm Hentet fra Kanon i dansk I, Gyldendal, 2005.
*Herman Bang Branden fra Reportager, redigeret af Claes Kastholm Hansen, Gyldendal 1983
*https://www.somera.dk/post/storytelling
*Reklamevideoerne:
Google Search: Reunion
Chipotle: The Scarecrow
LEGO: Let’s build
Guinness: Wheelchair basketball
*Naja Marie Aidt En kærlighedshistorie

Fagteori med mere:
*Diverse kapitler fra dansk i tiden:
Storytelling, Berettermodel, Sprog, Læsninger, Eventyr, Gentagelser, magiske tal og modsætninger samt analysevejledningen til digte.

Faglige mål:
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
- demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
- anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
- analysere og fortolke fiktive tekster ̶ analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
- demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale strømninger
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.

Kernestof:
- dansk sprog, sproglig variation og faglige udtryksformer, herunder naturvidenskabeligt og teknologisk fagsprog
- mangfoldige litterære genrer ̶ billeder, film og øvrige multimodale tekster
- digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier
- mindst én folkevise og én tekst af hver af følgende forfattere: Ludvig Holberg, Adam Oehlenschläger, N.F.S. Grundtvig, Steen St. Blicher, H.C. Andersen, Herman Bang, Henrik Pontoppidan, Johannes V. Jensen, Martin Andersen Nexø, Tom Kristensen, Karen Blixen, Martin A. Hansen, Peter Seeberg og Klaus Rifbjerg.
Her konkret: Herman Bang.
- litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 2 Efterårsferie

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer