Titel
1
|
Storytelling
Studieforløbet omhandler storytelling i et bredtspektret tekstperspektiv.
Eleverne trænes individuelt og i teams via diverse skriftlige og mundtlige øvelser. Alle skriftlige øvelser laves og drøftes på klassen, hvorfor der ikke gives særskilt skriftligt feedback. Derudover er der fokus på at træne tekstnær læsning.
Kernetekster:
*”The brain science of storytelling” af Paul Zak m.fl. (video):https://www.youtube.com/watch?v=m1drR3oaVGc
*Mathilde Walter Clark: "Genkendelsen ligger i marven" Fra Litteratursiden.dk, interview af Karin Hedemand, 2011.
*Yahya Hassan Barndom: https://www.youtube.com/watch?v=
hc8blsCs3-c
*Yahya Hassan: "BARNDOM" Fra Yahya Hassan - Digte, Gyldendal, 2013.
*Rudolf Broby-Johansen: "ODALISK SKØNHED" - Blod, 1922.
*Yahya Hassan: "DU KOMMER I HELVEDE MIN BROR" Fra Yahya Hassan - Digte, Gyldendal, 2013.
*Tornerose Fra Brødrene Grimm - Samlede eventyr, 1812, oversat af Villy Sørensen, Gyldendal, 2006.
*Kong Lindorm Hentet fra Kanon i dansk I, Gyldendal, 2005.
*Herman Bang Branden fra Reportager, redigeret af Claes Kastholm Hansen, Gyldendal 1983
*https://www.somera.dk/post/storytelling
*Reklamevideoerne:
Google Search: Reunion
Chipotle: The Scarecrow
LEGO: Let’s build
Guinness: Wheelchair basketball
*Naja Marie Aidt En kærlighedshistorie
Fagteori med mere:
*Diverse kapitler fra dansk i tiden:
Storytelling, Berettermodel, Sprog, Læsninger, Eventyr, Gentagelser, magiske tal og modsætninger samt analysevejledningen til digte.
Faglige mål:
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
- demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
- anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
- analysere og fortolke fiktive tekster ̶ analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
- demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale strømninger
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.
Kernestof:
- dansk sprog, sproglig variation og faglige udtryksformer, herunder naturvidenskabeligt og teknologisk fagsprog
- mangfoldige litterære genrer ̶ billeder, film og øvrige multimodale tekster
- digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier
- mindst én folkevise og én tekst af hver af følgende forfattere: Ludvig Holberg, Adam Oehlenschläger, N.F.S. Grundtvig, Steen St. Blicher, H.C. Andersen, Herman Bang, Henrik Pontoppidan, Johannes V. Jensen, Martin Andersen Nexø, Tom Kristensen, Karen Blixen, Martin A. Hansen, Peter Seeberg og Klaus Rifbjerg.
Her konkret: Herman Bang.
- litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
|