Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
ZBC
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
R2024gh1 EN (Rgh1 EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
English as Lingua Franca + karrierevejledning
Et forløb om det engelske sprogs historie og udbredelse (Global English), og et kig på hvordan engelsk fungerer som Lingua Franca (sideløbende med AP). Derudover tager vi fat på karrierelæring i faget engelsk – hvad kan man bruge de færdigheder man få i en-gelsk til, når man sidenhen skal vælge karriere
Faglige mål:
Sprogfærdighed:
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.
Sprog, tekst og kultur:
̶ kunne gøre rede for indhold og synspunkter i forskellige typer engelske tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
̶ perspektivere den enkelte tekst i forhold til samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge
Kernestof:
det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
̶ udtale og ordforråd
̶ kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
̶ det engelske sprog anvendt mundtligt som globalt lingua franca
̶ et genremæssigt varieret udvalg af nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Speech analysis
|
25-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/158/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65581545519",
"T": "/lectio/158/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65581545519",
"H": "/lectio/158/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65581545519"
}