Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
ZBC
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
R2024p bi (R1p bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Fordøjelsessystemet
Kernestoffet har været en gennemgang af fordøjelsessystemet (som et organ) fra mund til endetarm med fokus på mavesæk, galdeblære, bugspytkirtel, 12-fintertarm og tyndtarm med hensyn til udseende og hvilke enzymer der udskilles. En del af kernestoffet har også været makromolekylers overordnet opbygning og biologisk funktion af lipider.
Amylase-spyt,
- Mavesæk, HCl, Protease (Pepsin, pepsinogen),
- 12-fingertarm, tyndtarm, tyktarm,
- Bugspytkirtel, lipase
- Villi, mikrovilli,
- Miceller, galdesalte
Øvelse 4: Fordøjelse af fedt.
Helt centralt har der været arbejdet med hvordan fedt nedbrydes i tarmsystemet. De faglige mål har været at de skulle anvende fagbegreber og fagsprog til beskrivelse og forklaring af iagttagelser af enkle biologiske problemstillinger og de har udført enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratorier.
Litteratur: Bioaktivator kapitel 24
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
SO2: Sundhed og velfærd
Få udstyret til at virke og vælg hvilket fødeindtag der skal være gældende.
I biologi arbejdes med sundhedsbegrebet i forhold til kost og motion, herunder regulering af blodsukker og diabetes.
Materialer:
• Biologibogen af Katrine Hulgard og Caroline-Marie Madsen. Systime. 2021:
o Hvad er sundhed?
o Kost og ernæring
o Insulin og glukagon: https://biologibogen.systime.dk/?id=434
o Diabetes
o Fedme
• De officielle kostråd https://altomkost.dk/raad-og-anbefalinger/de-officielle-kostraad
• Diabetesforeningen https://diabetes.dk/
• Landsforeningen for overvægtige https://adipositasforeningen.dk/om-svaer-overvaegt/’
• https://bioside.dk/onewebmedia/Diabetes_og_Insulin_undervisningshaefte_Juni_2008.pdf (s.17-20)
• https://grundbogibioteknologi2htx.systime.dk/?id=170
• Kemi oploads af Benthe Schou: Kost og Ernæring: siderne 7-12, 14, 17-19, 26-31.
Produkt:
Eleverne afleverer en poster med resultater af deres forsøg i biologi med blodsukker målinger og hvordan det ligger i tråd med teorien. Posteren afleveres fredag i uge 9.
Tidsplan
10 timers biologi og 10 timers kemi.
Skema Uge 9
Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag
8.10-9.10 Claus bio
9.15-10.15 Claus bio Claus
10.25-11.25 Claus bio Claus
Frokost
11.55-12.55 Claus bio Claus Claus Claus bio-kemi/Finn
13.00-14.00 Claus bio Claus Claus Claus bio-kemi/Finn
14.05-15.05 Claus bio Claus Claus Claus bio-kemi/Finn
15.10-16.10 Claus bio Claus Claus
¨
SO2 faglige emne:
● demonstrere evne til faglig formidling såvel mundtligt som skriftligt, herunder beherskelse af forskellige fremstillingsformer.
Kernestoffet har været hormonel regulering.
De har udført enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratorier under hensyntagen til sikkerhed bearbejde data fra kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng. Arbejdet er suppleret op med forståelse af sundhed, sygdom og medicin. En del af kernestoffet har været at se på makromolekylers overordnede opbygning og biologisk funktion af carbohydrater. Der er behandlet problemstillinger i samspil med andre fag.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Øvelse 10: Blodsukkermålinger
|
24-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Fotosyntese
De faglige mål har været at udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratorier.
Kernestoffet har været grundlæggende biologisk viden på celle-niveau, herunder: cellebiologi med hensyn til den overordnede opbygning af eukaryote celler og belysning af fotosyntese. Dette er suppleret op med forståelse af biologisk produktion.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
6
|
Evolution
De har behandlet evolutionsteori og forholdt sig til eksempler på evolutionsmekanismer. Dette er suppleret op med forståelse af bæredygtighed.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Øvelse 12: Avis Papyrus
|
13-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Hormoner og forplantning
Grundbog i Bioteknologi 1: Kapitel 4: Hormoner og reguleringsmekanismer + Grundog i Bioteknologi 2: Kapitel 3: Eksperiment: Glucosebelastning + under Hormonal regulering: Regulering af blodsukkerkoncentrationen samt Sukkersyge, type 1- og type 2-diabetes.
Biologi i udvikling 2. udgave hele kapitel 6 +
Bioaktivator: Kapitel 26: Kun afsnittet hormoners virkningsmåde.
Grundbog i Bioteknologi 1: Hormontyper
De faglige mål har været at skulle dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt. Med fokus på kvalitative data. Endvidere har de også skulle anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige og etiske problemstillinger og vurdere løsninger.
Kernestoffet har været forplantning og hormonel regulering. Det er suppleret op med sundhed, sygdom og medicin.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Præsentation: Hormoner og seksualitet
|
28-03-2025
|
Øvelse 13: Sex og kønssygdomme
|
28-03-2025
|
Prøve 2: 1P biologi/Bioteknologi
|
08-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Proteiner og enzymer
Proteiner og enzymer fra Bioaktivator kapitel 79 samt opgavesæt 3.
Kernestoffet har været makromolekylers overordnede opbygning og biologisk funktion af proteiner og enzymers overordnede opbygning og funktion.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Transcription og translation
Transcription og translation behandles fra Bioaktivator kapitel 47 suppleret med https://en.wikipedia.org/wiki/Ribosome-binding_site. De faglige mål har været at uddrage og anvende teori fra kildemateriale om biologiske emne.
Kernestoffet har været forståelse af makromolekyler og deres overordnede opbygning og biologisk funktion af DNA, samt om genetik og molekylærbiologi med det centrale dogme i fokus. Dette er suppleret op med bioteknologisk forståelse hvor sygdom er omfattet. Der er indgået materiale på engelsk
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgavesæt 4
|
02-05-2025
|
Øvelse 14: Virtuel Lab
|
07-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Genetik: Mutationer
Mutationers betydning bliver belyst ud fra Bioaktivator: Genetik: Kapitel 50.
Kernestoffet har været genetik og molekylærbiologi hvor fokus har været på mutationer og det centrale dogme.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/158/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69163282224",
"T": "/lectio/158/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69163282224",
"H": "/lectio/158/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69163282224"
}