Holdet R2024p bi - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution ZBC
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e)
Hold R2024p bi (R1p bi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fordøjelsessystemet
Titel 2 Blod-hjerte kredsløbet
Titel 3 Økologi med fokus på biodiversitet
Titel 4 SO2: Sundhed og velfærd
Titel 5 Fotosyntese
Titel 6 Evolution
Titel 7 Hormoner og forplantning
Titel 8 Proteiner og enzymer
Titel 9 Transcription og translation
Titel 10 Genetik: Mutationer

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fordøjelsessystemet

Kernestoffet har været en gennemgang af fordøjelsessystemet (som et organ) fra mund til endetarm med fokus på mavesæk, galdeblære, bugspytkirtel, 12-fintertarm og tyndtarm med hensyn til udseende og hvilke enzymer der udskilles. En del af kernestoffet har også været makromolekylers overordnet opbygning og biologisk funktion af lipider.

Amylase-spyt,
- Mavesæk, HCl, Protease (Pepsin, pepsinogen),
- 12-fingertarm, tyndtarm, tyktarm,
- Bugspytkirtel, lipase
- Villi, mikrovilli,
- Miceller, galdesalte

Øvelse 4: Fordøjelse af fedt.
Helt centralt har der været arbejdet med hvordan fedt nedbrydes i tarmsystemet. De faglige mål har været at de skulle anvende fagbegreber og fagsprog til beskrivelse og forklaring af iagttagelser af enkle biologiske problemstillinger og de har udført enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratorier.
Litteratur: Bioaktivator kapitel 24
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Blod-hjerte kredsløbet

Kernestoffet har været fysiologi med en oversigt over lunge, og hjerte kredsløbet samt blodets vej igennem hjertet. så det har i høj grad været hjertets opbygning og funktion der har været centralt.

Regulering af hjertets funktion med fokus på blodtrykket og regulering af blodtrykket
Øvelse 6: Puls med og uden kaffe og lakrids + Øvelse 7: Konditionsøvelsen.
Som supplerende stof er valgt at fokusere på lakrids og kaffe som eleverne kender fra hverdagen.
Litteratur: Bioaktivator: Fysiologi: 19:  https://bioaktivator.systime.dk/?id=1213 + https://bioaktivator.systime.dk/?id=1794 + https://bioaktivator.systime.dk/?id=1795 + https://bioaktivator.systime.dk/?id=1796 + https://bioaktivator.systime.dk/?id=1797 + https://bioaktivator.systime.dk/?id=1798 + https://bioaktivator.systime.dk/?id=1799
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Øvelse 6: Puls med kaffe og lakrids Biologi 06-12-2024
Øvelse 7: Kondition 06-12-2024
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Økologi med fokus på biodiversitet

Biodiversitetsbogen kapitel 1-5: Kapitel 1:
https://biodiversitetsbogen.ibog.nucleus.dk/?id=132
https://biodiversitetsbogen.ibog.nucleus.dk/?id=138
https://biodiversitetsbogen.ibog.nucleus.dk/?id=140
https://biodiversitetsbogen.ibog.nucleus.dk/?id=142

Kapitel 3:
https://biodiversitetsbogen.ibog.nucleus.dk/?id=134
https://biodiversitetsbogen.ibog.nucleus.dk/?id=156
https://biodiversitetsbogen.ibog.nucleus.dk/?id=160
https://biodiversitetsbogen.ibog.nucleus.dk/?id=161
https://biodiversitetsbogen.ibog.nucleus.dk/?id=162

Kapitel 3 igen:
https://biodiversitetsbogen.ibog.nucleus.dk/?id=157
https://biodiversitetsbogen.ibog.nucleus.dk/?id=163
https://biodiversitetsbogen.ibog.nucleus.dk/?id=165
https://biodiversitetsbogen.ibog.nucleus.dk/?id=159

Kapitel 4:
https://biodiversitetsbogen.ibog.nucleus.dk/?id=135
https://biodiversitetsbogen.ibog.nucleus.dk/?id=167
https://biodiversitetsbogen.ibog.nucleus.dk/?id=168
https://biodiversitetsbogen.ibog.nucleus.dk/?id=169
https://biodiversitetsbogen.ibog.nucleus.dk/?id=170
https://biodiversitetsbogen.ibog.nucleus.dk/?id=171
Kapitel 4 igen:
https://biodiversitetsbogen.ibog.nucleus.dk/?id=172
https://biodiversitetsbogen.ibog.nucleus.dk/?id=173
https://biodiversitetsbogen.ibog.nucleus.dk/?id=174
https://biodiversitetsbogen.ibog.nucleus.dk/?id=175
https://biodiversitetsbogen.ibog.nucleus.dk/?id=176

Biodiversitet: Økologiprojekt 1. gang
Økologiprojektet arbejde: 2. + 3. gang
Økologi projekt arbejde 4.+5. gang
Bioteknologi A bind 2: https://bioteknologia2.ibog.nucleus.dk/?id=153 Præsentation økologi.
Forløbet har indeholdt et større gruppearbejde med fokus på biodiversitet og på fødekæde forstyrrelser i forurenede søer. Der har været en uddybende fokus på de danske egeskove og hvilke dyr og planter der lever i disse ud fra data fra feltundersøgelser foretaget af forskere i Danmark. De har bearbejdet kvantitative data.
anvendt enkle matematiske modeller og metoder til enkle beregninger. De har diskuteret data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng. De har forholdt sig til teori fra kildemateriale, om biologiske emner og skulle formulere sig mundtligt og skriftligt. De har anvendt fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige problemstillinger.
Kernestoffer har været økosystemer. Og  samspillet mellem arter og deres omgivende miljø har været behandlet inklusiv energiomsætning i økosystemer
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Økologi præsentation 23-01-2025
Prøve 1: Biologi 24-01-2025
Evaluering af Biologi undervisningen 31-01-2025
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 SO2: Sundhed og velfærd

Få udstyret til at virke og vælg hvilket fødeindtag der skal være gældende.
I biologi arbejdes med sundhedsbegrebet i forhold til kost og motion, herunder regulering af blodsukker og diabetes.  
Materialer:  
• Biologibogen af Katrine Hulgard og Caroline-Marie Madsen. Systime. 2021:
o Hvad er sundhed?
o Kost og ernæring
o Insulin og glukagon: https://biologibogen.systime.dk/?id=434
o Diabetes
o Fedme
• De officielle kostråd https://altomkost.dk/raad-og-anbefalinger/de-officielle-kostraad
• Diabetesforeningen  https://diabetes.dk/
• Landsforeningen for overvægtige  https://adipositasforeningen.dk/om-svaer-overvaegt/
https://bioside.dk/onewebmedia/Diabetes_og_Insulin_undervisningshaefte_Juni_2008.pdf (s.17-20)
https://grundbogibioteknologi2htx.systime.dk/?id=170
• Kemi oploads af Benthe Schou: Kost og Ernæring: siderne 7-12, 14, 17-19, 26-31.


Produkt:  
Eleverne afleverer en poster med resultater af deres forsøg i biologi med blodsukker målinger og hvordan det ligger i tråd med teorien. Posteren afleveres fredag i uge 9.

Tidsplan
10 timers biologi og 10 timers kemi.
Skema Uge 9
   Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag
8.10-9.10 Claus bio         
9.15-10.15 Claus bio    Claus
10.25-11.25 Claus bio Claus
Frokost
11.55-12.55 Claus bio Claus Claus Claus bio-kemi/Finn
13.00-14.00 Claus bio Claus Claus Claus bio-kemi/Finn
14.05-15.05 Claus bio Claus Claus   Claus bio-kemi/Finn
15.10-16.10 Claus bio Claus Claus   
¨
SO2 faglige emne:
● demonstrere evne til faglig formidling såvel mundtligt som skriftligt, herunder beherskelse af forskellige fremstillingsformer.
Kernestoffet har været hormonel regulering.
De har udført enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratorier under hensyntagen til sikkerhed bearbejde data fra kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt  anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng. Arbejdet er suppleret op med forståelse af sundhed, sygdom og medicin. En del af kernestoffet har været at se på makromolekylers overordnede opbygning og biologisk funktion af carbohydrater. Der er behandlet problemstillinger i samspil med andre fag.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Øvelse 10: Blodsukkermålinger 24-02-2025
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Fotosyntese

De faglige mål har været at udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratorier.
Kernestoffet har været  grundlæggende biologisk viden på celle-niveau, herunder: cellebiologi med hensyn til den overordnede opbygning af eukaryote celler og belysning af  fotosyntese. Dette er suppleret op med forståelse af biologisk produktion.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Formidling
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
Titel 6 Evolution

De har behandlet evolutionsteori og forholdt sig til eksempler på evolutionsmekanismer. Dette er suppleret op med forståelse af bæredygtighed.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Øvelse 12: Avis Papyrus 13-03-2025
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Hormoner og forplantning

Grundbog i Bioteknologi 1: Kapitel 4: Hormoner og reguleringsmekanismer + Grundog i Bioteknologi 2: Kapitel 3: Eksperiment: Glucosebelastning + under Hormonal regulering: Regulering af blodsukkerkoncentrationen samt Sukkersyge, type 1- og type 2-diabetes.
Biologi i udvikling 2. udgave hele kapitel 6 +
Bioaktivator: Kapitel 26: Kun afsnittet hormoners virkningsmåde.
Grundbog i Bioteknologi 1: Hormontyper
De faglige mål har været at skulle dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt. Med fokus på kvalitative data. Endvidere har de også skulle anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige og etiske problemstillinger og vurdere løsninger.
Kernestoffet har været  forplantning og hormonel regulering. Det er suppleret op med sundhed, sygdom og medicin.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Præsentation: Hormoner og seksualitet 28-03-2025
Øvelse 13: Sex og kønssygdomme 28-03-2025
Prøve 2: 1P biologi/Bioteknologi 08-04-2025
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Proteiner og enzymer

Proteiner og enzymer fra Bioaktivator kapitel 79 samt opgavesæt 3.
Kernestoffet har været makromolekylers overordnede opbygning og biologisk funktion af proteiner og enzymers overordnede opbygning og funktion.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Transcription og translation

Transcription og translation behandles fra Bioaktivator kapitel 47 suppleret med https://en.wikipedia.org/wiki/Ribosome-binding_site. De faglige mål har været at uddrage og anvende teori fra kildemateriale om biologiske emne.
Kernestoffet har været forståelse af makromolekyler og deres overordnede opbygning og biologisk funktion af DNA, samt om genetik og molekylærbiologi med det centrale dogme i fokus. Dette er suppleret op med bioteknologisk forståelse hvor sygdom er omfattet. Der er indgået materiale på engelsk
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgavesæt 4 02-05-2025
Øvelse 14: Virtuel Lab 07-05-2025
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Genetik: Mutationer

Mutationers betydning bliver belyst ud fra Bioaktivator: Genetik: Kapitel 50.
Kernestoffet har været genetik og molekylærbiologi hvor fokus har været på mutationer og det centrale dogme.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer