Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
ZBC
|
Fag og niveau
|
Kommunikation/IT C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
R2024p kit (R1p kit)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Digital reklame
I dette studieforløb vil eleverne i 4 personers team arbejde med ZBC som case, og vil dertil lave produktion og dokumentation til 2 digitale reklamer fra en selvvalgt studieretning på ZBC, HTX, i Ringsted, til 2 selvvalgte målgrupper.
I skal lave 1 still reklame, den anden må være enten en kort video eller en anden still reklame
Hvad der konkret læses fremgår nedenfor.
Til aflevering:
PRODUKTION:
I skal - starte med at lave skitser af begge reklamer - der efter skal i producere 2 digitale reklamer fra en selvvalgt studieretning på ZBC, HTX, i Ringsted, til 2 selvvalgte og forskellige målgrupper.
Bemærk:
vælg enten at lave egne fotos eller at anvende billeder fra gratis billedbaser som fx: Pixabay, Pexels, Unsplash, Iconfinder eller Canva.
Software er efter eget valg. Anvend fx Canva.
Gør I det, så se dertil fx:
Designskolen:
https://www.canva.com/designschool/
Reklameskabeloner (generelt):
https://www.canva.com/templates/?query=reklame
Reklamebanner:
https://www.canva.com/create/banners/
Fotoredigering:
https://www.canva.com/da_dk/photo-editor/
Se bort fra at nedenstående er vedr. postkort, for selve formatet kan godt forsvares som digitalt still reklame:
https://www.canva.com/templates/?category=tACZCv-d9wI&doctype=TACjUzwty98
DOKUMENTATION:
Start ud med at lave og indsætte nedenstående arbejde i jeres Google team doc. Ved aflevering skal I aflevere i Word format:
A) Beskrive jeres 2 målgrupper for den valgte studieretning på HTX, Ringsted, og definere et segment til hver af dem.
Vejledning:
er en målgruppe, eller begge målgrupper personer under 18, skal I ikke definere segment dertil, idet segmenter er designet til folk på 18 år og over.
Tag afsæt i Gallup Kompas, eller Conzoom via: https://kommitc.systime.dk/?id=255.
B) Foretage idégenerering til 2 analoge/fysiske reklameskitser (en til hver målgruppe for den valgte studieretning på HTX, Ringsted).
Vejledning:
anvend:
*dokumentet Idégenereringsmetoder i lectio mappen: Digitale reklamer.
Gense desuden jeres observationsnoter (fra den 2/11) og ZBC´s designmanual (se lectio mappen: Digitale reklamer).
C) Lave 2 analoge/fysiske reklameskitser
(en til hver målgruppe for den valgte studieretning på HTX, Ringsted).
D) beskrive de teoretiske valg, begreber osv., som I har taget og anvendt med hensyn til at udforme jeres 2 digitale reklamer. Det skal ske med afsæt i viden fra fx:
*Komposition og æstetik:
https://kommitc.systime.dk/?id=243 (om Kiss)
*Komposition:
https://kommitc.systime.dk/index.php?id=277 (om symmetri, det gyldne snit, linjer, og balance)
*Balance og det gyldne snit: https://kommitc.systime.dk/?id=245
*AIDA: https://kommitc.systime.dk/?id=246
*Farver: https://kommitc.systime.dk/?id=258
*Layout og skrifter: https://kommitc.systime.dk/?id=259
*USP, ESP og ISP:
https://kommitc.systime.dk/index.php?id=238#c949
*Dokumentet Logodesign i lectio mappen.
*Dokumentet 4 reklametyper i lectio mappen.
*Dokumentet Reklamepsykologi i lectio mappen.
*Dokumentet Billedkomposition i lectio mappen.
Husk kildereferencer og litteraturliste (se
FAKTA: SÅDAN LAVER MAN HENVISNINGER? og hvad der yderligere henvises til derigennem på https://kommitc.systime.dk/?id=251).
eller se de videoer jeg har delt.
Optimerede digitale reklamer:
Med afsæt i:
*min feedback på jeres digitale reklamer
(se opgavenote i afleveringen på Lectio)
*jeres egne forslag til forbedringer i jeres digitale reklamer (lektien til den 30/11)
*den feedback I har fået på jeres digitale reklamer, via jeres teamfremlæggelse i klassen
skal I optimere jeres digitale reklamer.
Afleveringsform:
I et dokument skal I indsætte de to digitale reklamer I lavede eller link til i tilfælde af en video, og de to optimerede digitale reklamer.
------------------------
Faglige mål:
Forundersøgelse:
̶ analysere udvalgte aktuelle eksempler på digitale mediers rolle i samfundet
̶ finde, analysere og anvende information om brugere og kommunikationssituation i forbindelse med fremstillingen af et kommunikationsprodukt
̶ undersøge og forstå digitaliseringens påvirkning af kommunikationssituationen
Produktion:
̶ udforme og producere kommunikationsprodukter, herunder dokumentere metoder til idéudvikling og projektarbejde
̶ demonstrere anvendelse af kommunikations- og designteori på konkrete cases og egne produktioner
̶ begrunde valg af medie, udtryksformer, virkemidler og it-værktøjer til løsning af kommunikationsopgaver
̶ forklare og reflektere over etiske problemstillinger og ophavsret i forbindelse med udformning af kommunikationsprodukter
̶ anvende konstruktiv feedback i processen med at fremstille kommunikationsprodukter.
Kernestof:
Kommunikationsteori og medier
̶ simple kommunikationsmodeller til at beskrive og analysere kommunikationsprodukter og –processer
̶ forskellige brugeres/målgruppers kultur, medieforbrug og behov
̶ interaktive og/eller sociale medier, herunder deres udtryk- og produktionsformer
Design og visuel kommunikation
̶ grafisk formsprog og layout, herunder typografi og grafik
̶ billeder og deres formsprog i faste og eventuelt levende billeder, herunder filmiske virkemidler
̶ basal farvelære
̶ skitser og prototyper
Produktudvikling og projektstyring
̶ idégenereringsværktøjer
̶ fremstilling af kommunikationsproduktioner med fokus på samspil mellem afsender, producent og bruger
̶ evalueringsmetoder
Etik, love og digital adfærd
̶ etik i forbindelse med fremstilling af kommunikationsprodukter
̶ ophavsret og anden relevant lovgivning i forbindelse med fremstilling af kommunikationsprodukter
Digitale værktøjer
̶ digitale it-værktøjer til fremstilling og bearbejdning af f.eks. billeder, film, grafik, illustrationer, tekst og lyd
̶ programmer til fremstilling af interaktive systemer, f.eks. websider og apps
̶ brug af relevante it-værktøjer i alle faser af et projekt, f.eks. idéudvikling, prototypefremstilling og kollaborativ skrivning.
• Faglige
• Lytte
• Læse
• Søge information
• Skrive
• Diskutere
• Projektarbejde
• Formidling
• Selvrefleksion
• Almene (tværfaglige)
• Analytiske evner
• Kommunikative færdigheder
• Overskue og strukturere
• Personlige
• Selvstændighed
• Selvtillid
• Initiativ
• Ansvarlighed
• Kreativitet
• Sociale
• Samarbejdsevne
• Åbenhed og omgængelighed
• IT
• Lectio
• Tekstbehandling
• Præsentationsgrafik
• Internet
Arbejdsformer
• Gruppearbejde
• Individuelt arbejde
• Lærerstyret undervisning
• Projektarbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Digital Reklame første udkast
|
25-11-2024
|
Digital Reklame (endelig aflevering)
|
12-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Introduktion til App udvikling
App udviklings opsætning i Figma/Unity
Simple apps med minimal programmering eller ren opsætning i wireframe eller udviklingssystemer
Vi har også et SO projekt, omkring app udvikling i samarbejde med Dansk. Hvor eleverne skal lave en app for tandlægeforeningen målrettet at få unge til at gå til tandlægen. (Her anbefales Figma)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Grafik, Layout og typografi
Gennemgang af
Gestaltlovene
Typografi og font familier
Layout
Farver og farvevalg
Se bogen kap 4, 5 og 6 (Kommunikation og IT C, Systime)
Gennemgang af forskellige design filosofier, didaktikker og tilgange herunder:
Design Thinking, Fail Faster og Problembaseret læring.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Magasin
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Webudvikling
Hvad der konkret læses fremgår nedenfor.
PRODUKTION:
I team af 2 personer skal I lave et website (eksempelvis ud fra fælles interesse: Sport, Gadgets, Spil, Bøger, Film osv.).
Jeres website skal produceres i enten Wix,
Editor x, site123, Bricksite, Weebly, Squarespace, Joomla eller Wordpress. Vælger I et andet CMS system, skal det godkendes af mig.
Vedr. produktion (begreber, teorier, principper osv. dertil), se især følgende afsnit på Systime:
https://kommitc.systime.dk/?id=1:
• 3.3: Analyse af målgruppen
• 4.2: Komposition og æstetik
• 4.2: Balance og det gyldne snit
• 4.3: AIDA (særligt relevant, hvis man har reklamer med eller laver dem selv)
• 5: Farver
• 6.1: Layout og skrift
• 6.2: Skriftstørrelse og fremhævelser mv.
• 8: Hjemmesider og apps
Bemærk:
Vedr. fotos: Man bør primært vælge enten at lave egne fotos og/eller at anvende billeder fra gratis billedbaser som fx: Pixabay, Pexels, Unsplash, Iconfinder eller Canva. Lykkes det ikke/kan man ikke det, kan man "låne" fotos fra nettet.
Vedr. skriftlige tekster: Hvis der tages tekster fra andre websites til jeres website, skal de omskrives.
Afleveringsformat: aflever et Word dokument med link til, hvor man kan tilgå jeres website, evt. suppleret med brugernavn og password.
Faglige mål:
Forundersøgelse:
-finde, analysere og anvende information om brugere og kommunikationssituation i forbindelse med fremstillingen af et kommunikationsprodukt
-undersøge og forstå digitaliseringens påvirkning af kommunikationssituationen
Produktion:
̶ udforme og producere kommunikationsprodukter, herunder dokumentere metoder til idéudvikling og projektarbejde
-demonstrere anvendelse af kommunikations- og designteori på konkrete cases og egne produktioner
-begrunde valg af medie, udtryksformer, virkemidler og it-værktøjer til løsning af kommunikationsopgaver
-forklare og reflektere over etiske problemstillinger og ophavsret i forbindelse med udformning af kommunikationsprodukter
-anvende konstruktiv feedback i processen med at fremstille kommunikationsprodukter.
Kernestof:
Kommunikationsteori og medier:
-forskellige brugeres/målgruppers kultur, medieforbrug og behov
-interaktive og/eller sociale medier, herunder deres udtryk- og produktionsformer
Design og visuel kommunikation:
-brugervenlighed, herunder brugerflade- og interaktionsdesign
-grafisk formsprog og layout, herunder typografi og grafik
-billeder og deres formsprog i faste og eventuelt levende billeder, herunder filmiske virkemidler
-basal farvelære
-skitser og prototyper
Produktudvikling og projektstyring:
-idégenereringsværktøjer
-fremstilling af kommunikationsproduktioner med fokus på samspil mellem afsender, producent og bruger
Etik, love og digital adfærd:
-etik i forbindelse med fremstilling af kommunikationsprodukter
-ophavsret og anden relevant lovgivning i forbindelse med fremstilling af kommunikationsprodukter
Digitale værktøjer:
-digitale it-værktøjer til fremstilling og bearbejdning af f.eks. billeder, film, grafik, illustrationer, tekst og lyd
-programmer til fremstilling af interaktive systemer, f.eks. websider og apps
-brug af relevante it-værktøjer i alle faser af et projekt, f.eks. idéudvikling, prototypefremstilling og kollaborativ skrivning.
Særlige fokuspunkter:
• Faglige
• Lytte
• Søge information
• Skrive
• Diskutere
• Projektarbejde
• Formidling
• Selvrefleksion
• Almene (tværfaglige)
• Analytiske evner
• Kommunikative færdigheder
• Overskue og strukturere
• Personlige
• Selvstændighed
• Selvtillid
• Initiativ
• Ansvarlighed
• Kreativitet
• Sociale
• Samarbejdsevne
• Åbenhed og omgængelighed
• IT
• Lectio
• Tekstbehandling
• Præsentationsgrafik
• Internet
Dokumentation og overvejelser:
I ét Word dokument skal I:
a) indsætte jeres brainstorm.
b) indsætte jeres skitser.
c) skriftligt beskrive de teoretiske og praktiske overvejelser, I har gjort jer med hensyn til at udforme selve jeres website.
Se især følgende afsnit på Systime: https://kommitc.systime.dk/?id=1:
• 3.3: Analyse af målgruppen
• 4.2: Komposition og æstetik
• 4.2: Balance og det gyldne snit
• 4.3: AIDA (særligt relevant, hvis man har reklamer med eller laver dem selv)
• 5: Farver
• 6.1: Layout og skrift
• 6.2: Skriftstørrelse og fremhævelser mv.
• 8: Hjemmesider og apps
Bemærk:
Vedr. fotos:
Man bør primært vælge enten at lave egne fotos og/eller at anvende billeder fra gratis billedbaser som fx: Pixabay, Pexels, Unsplash, Iconfinder eller Canva. Lykkes det ikke/kan man ikke det, kan man "låne" fotos fra nettet.
Vedr. skriftlige tekster:
Hvis der tages tekster fra andre websites til jeres website, skal de omskrives.
Husk kildereferencer og litteraturliste.
Se følgende videoer https://efif-my.sharepoint.com/:f:/g/personal/mikn_zbc_dk/ErGxpA53XyhKoIRqK2LKNhAByEbfApqWCRseq9Z6P61jIA?e=E1S8mZ
Studieforløbet afsluttes med teamfremlæggelser.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Webudvikling - Forundersøgelse
|
11-04-2025
|
Webudvikling - Endelig aflevering
|
28-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Eksamensforløb
Eleverne skal lave deres eksamensprojekt.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kit Eksamensprojekt
|
23-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/158/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69172081997",
"T": "/lectio/158/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69172081997",
"H": "/lectio/158/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69172081997"
}