Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
ZBC
|
Fag og niveau
|
Informatik C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
R2024b if (R1b if)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til programmering
Introduktion til programmering i Java Script (JS)
Datatyper (int, float, bool og string)
Variabler
Loops
Arrays (arrays og lister virker på samme måde i JS)
Funktioner (simple)
Se også kapitel 3 i Informatik C bogen fra Praxis.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Appudvikling Login system
Login system
Vi bruger følgende fra tidligere teori i praksis til App.
Forgreninger (if & else)
Loops (for og while)
Vi har mest brugt for loops men har kort gennemgået forskellen.
Applabs visuelle lag, logiklag og database lag.
Vi laver en app med login krav og eleverne laver deres egen app der skal bruge login.
Vi gennemgå også hvad en kravspecifikation er og hvad den skal bruges til.
Menu system og implementering af kompleksitet i simple frameworks (hvordan genbruger vi knapper på tværs af sider i applab ved hjælp af kode (funktioner, loops og lister)
Kapitel 3: Programmering
Kapitel 5: Kravspecifikation og testspecifikation
Kapitel 7: Tre Lags Arkitektur
Kapitel 7: Kryptering
Kapitel 8: Databaser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Appudvikling Bestilling
Vi arbejder videre med apps og tilføjer til allerede eksisterende viden
brug af funktioner
Loops
Variabler
Lister
Vi laver et bestillingssystem der bruger string splittting "string.spilt()" som måde at gemme data og separere den senere.
På den måde kan vi lave en liste med ordre af forskellige typer og samle den eller gemme den i databasen.
Vi genererer også en indkøbskurv fremvisning og eleverne skal for en selvvalgt virksomhedstype lave en app har en rabat eller anden type fordel for brugere og et bestillingssystem.
Recap kapitel 3
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
App udvikling (Sikkerhed)
Hvordan håndterer du brugersikkerhed.
Hashing, salt og kryptering.
Hvordan hasher og salter vi en adgangskode
Hvordan sikre vi vores brugers data og hvorfor er der vigtigt for både os og brugeren.
Recap sikkerhed fra bogen (Kap 7.)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Prøve Eksamen (App projekt)
Med udgangspunkt i en opgave fra en tidligere eksamensopgave:
Lav en app som skal hjælpe nye elever under grundforløbet på HHX.
Overvej følgende:
Skal alle bruger have adgang til alt.
Adgangskrav og sikkerhed
Hvem må oprette nye brugere.
Krav.
Interaktionsdesign
Indhold
målgruppe
mm.
Eleverne skal lave en så funktionel app som muligt i grupper af ca 2. Herefter skal de individuelt aflevere en video der gennemgår de forskellige dele af appen og så meget teori de mener er relevant for deres udvikling af appen.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
IF Prøve eksamen
|
02-05-2025
|
IF Prøve eksamen
|
02-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Recap
Genopfriskning af
Hvad er block programmering
ER diagrammer
Flow charts / Rutediagrammer
Sikkerhed, adgangskoder og kryptering.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/158/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69320280400",
"T": "/lectio/158/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69320280400",
"H": "/lectio/158/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69320280400"
}