Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
ZBC
|
|
Fag og niveau
|
Almen Sp.forst. -
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
R2025gh1 ap (Rgh1 ap)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Intro til Almen Sprogforståelse
Faglige mål:
- anvende viden om grammatik, semantik og pragmatik i arbejdet med erhvervsrelaterede tekster på dansk og fremmedsprog, de møder i gymnasiet, samt egne tekster.
- foretage syntaktisk analyse i teksteksempler fra dansk og fremmedsprog.
- anvende sprog til at kunne kommunikere hensigtsmæssigt i nationale og internationale, herunder erhvervsmæssige, sammenhænge.
- demonstrere viden om forskellige verbale og non-verbale kommunikationsformer.
- identificere forskelle og ligheder mellem dansk og fremmedsprog, med inddragelse af sproghistorisk viden.
-anvende elementær viden om kommunikationsteori i arbejdet med tekster både receptivt og produktivt i såvel almene, faglige og professionelle sammenhænge.
Kernestof:
- sproglig praksis, herunder sprog brugt i private, faglige og professionelle sammenhænge
- elementær kommunikationsteori
- verbal og non-verbal kommunikation
- grammatisk terminologi og analysefærdighed
- elementær sproghistorie, sammenhæng mellem sprog og nationalitet samt sprog i globaliseringens tidsalder.
- elevernes egen tekstproduktion.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Minlæring AP
-
Program:
-
Til i dag skal I se musikvideoerne nedenfor.
-
Minlæring VERBER
-
Lektier: læs teksterne herpå:
-
19 *Vi læser digtet Det blomstrende slagsmål af Tom Kristensen: https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2528
-
læs 4.1 Semantik og lingvistik | Ind i sproget hhx
-
Du skal kunne alle verbets tider og former udenad og vide, hvad de er på dansk: præsens, præteritum, perfektum, pluskvamperfektum, futurum, imperativ og præsens participium.
-
Opgaver til ordklasser
-
Læs: White Girl af Christina Hagen: https://5aarslitt.systime.dk/?id=143
-
1) Vi læser teksten White Girl af Christina Hagen: https://5aarslitt.systime.dk/?id=143 og markerer deri,
-
læs 4.10 Argumentation | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
-
Når du har afleveret billedopgaven
-
Ordklasser, oversigt med eksempler.doc
-
Minlæring, opgaven fra i går
-
Vi løser følgende individuelle skriftlige øvelse:
-
nær læs: 4.9 Retorik | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
-
AP ordklasser øvelses sang: v24044gl0000d33dmp7og65nf5c4dp5g.mp4
-
Vi gennem går argumentations typer og greb, 4.10 Argumentation | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
-
Sætningsanalyse
-
Sproghandlinger (Ind i sproget): https://indisprogethhx.systime.dk/?id=268
-
Høflighedsprincippet og effektivetetsprincippet (herunder Goffmans faceteori) 5.1.7: https://indisprogethhx.systime.dk/?id=265
-
John F. Kennedys "Ich bin ein Berliner"-tale
-
5.1.4 Transaktionsanalyse | Ind i sproget hhx
-
5.1.6 Nedtoning og optoning * | Ind i sproget hhx
-
Morfemer 3.1.1 Dansk* | Ind i sproget hhx
-
3.2 Ordklasser | Ind i sproget hhx
-
3.3 Sætningsanalyse | Ind i sproget hhx
-
Lasswells: hvordan bruger man den. læs til og med "meddelelse"
-
i dag kigger vi på og arbejder med Laswells kommunikations teori. 5.6 Reklamer | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
-
Sproghistorie Minlæring
-
Minlæring opg 18-25
-
Pensum for Karens timer i AP.docx
-
Opgaver 08102025.docx
-
4.10 Argumentation | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
-
AIDA
|
|
Omfang
|
Estimeret:
42,00 moduler
Dækker over:
44 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/158/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72280380732",
"T": "/lectio/158/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72280380732",
"H": "/lectio/158/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72280380732"
}