Holdet Rgh2 DA (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution ZBC
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e)
Hold R2025gh2 DA (Rgh2 DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Reklamepsykologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Reklamepsykologi

Vi tager udgangspunkt i bogen "Reklamepsykologi - mellem biologi og kultur", Haase, Paldam og Schjødt, 2011. På baggrund af dette arbejder vi med det biologiske og kulturelle aspekt i reklamernes udformning og virkemidler. Vi skal gennemgå forskellige teorier og modeller, herunder kommunikationsmodeller, AIDA og begrebet branding, samt teorier der knytter sig til reklamepsykologi, herunder perceptions- og gestaltpsykologi, personlighedsteori og femfaktormodellen.
Ud fra den ovennævnte teori arbejdes der vekselvirkende med reklameanalyse.


Faglige mål:
- analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
- demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger

Kernestof:
- billeder, film og øvrige multimodale tekster
- sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, kommerciel kommunikation og øvrige erhvervsrelaterede tekster
- digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier
- litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
- litteratur-, sprog- og mediehistorie
̶ mindst seks værker med genremæssig og historisk spredning, herunder mindst én roman og to øvrige skønlitterære værker

Primær litteratur:
"Reklamepsykologi - mellem biologi og kultur", Haase, Paldam og Schjødt, 2011 (Kap.1-3 og 5)
"Fuckr med dn hjerne: Den perfekte reklame" TV-program, DR
"#CulturalDifferences HSBC Commercials" (Youtube)
Kampagnen "But Why" Sundhedsstyrelsen, 2017 (Værk)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer