Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
ZBC
|
Fag og niveau
|
Andet 1 B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
4501h2samxmb2 Matematik (4501h2samxmb2 Matematik)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Funktioner
I dette forløb arbejder vi med funktioner og regressionsanalyse.
Vi skal se på funktionsbegrebet, herunder forskellige repræsentationsformer af funktioner, deres definitions- og værdimængde, fortegnsvariation, monotoniforhold samt beskrivelser af funktioner ud fra en grafisk repræsentation.
Så skal vi også se på karakteristiske egenskaber ved følgende funktionstyper:
Lineære funktioner
Polynomier
Eksponentialfunktioner
Potensfunktioner
Stykkevist definerede funktioner
samt på hvordan man kan bestemme forskrifter.
Til sidst skal vi se på regressionsanalyse og hvordan man kan bruge dette til at bestemme funktionsforskrifter for datasæt.
Til dette forløb hører projektopgaven "Bæredygtighed – Klimaloven og kuldioxid".
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Projektopgave - Bæredygtighed
|
02-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Differentialregning
I dette forløb arbejder vi med differentialregning.
Vi skal arbejde med begrebet differentialkvotient. Herunder kommer vi ind på differenskvotienten, sekanter og tangenter, samt overgangen fra sekant til tangent.
Vi skal også se på tangentligningen og væksthastighed.
Herefter ser vi på hvordan differentialkvotienten hænger sammen med monotoniforhold, ekstrema, og hvordan man kan bruge dette til optimering.
Vi ser også på hvordan man bestemmer afledede funktioner for lineære funktioner, polynomier og potensfunktioner, samt hvordan den aflede funktion for eksponentialfunktioner ser ud.
Til sidst skal vi se på regneregler for differentiation af sum, differens og funktion multipliceret med en konstant, og hvordan man anvender disse.
Til dette forløb laver vi projektopgaven "Parabol og parabel".
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Projektopgave - Differentialregning
|
06-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Integralregning
I dette forløb arbejder vi med integralregning.
Vi skal i første omgang arbejde med integrationsprøven og stamfunktioner, samt hvordan man kan benytte disse til at bestemme arealer under grafen for positive funktioner.
Alt efter tiden, og jeres valg af valgfag, er planen, at vi sætter noget mere supplerende stof på løbende.
Til forløbet hører også projektet "Kunstig sø".
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Projektopgave - Kunstig sø
|
24-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Deskriptiv statistik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Eksamensprojekt
Som afslutning på matematik B, skal I lave et eksamensprojekt.
Dette bliver udarbejdet og stillet centralt og bliver udleveret til jer mandag d. 31/3.
I får afsat 12 undervisningstimer til at arbejde med projektet, hvor jeg vil være til rådighed som vejleder. Disse kommer til at lægge i uge 18+19.
Det er en individuel opgave, hvor man skal lave sin egen selvstændige besvarelse, men I må stadigvæk gerne snakke sammen om opgaverne.
I skal aflevere eksamensprojektet seneste onsdag d. 7/5.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Eksamensprojekt
|
07-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/159/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69496583061",
"T": "/lectio/159/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69496583061",
"H": "/lectio/159/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69496583061"
}