X - Sct. Knuds Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Sct. Knuds Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 1g08 ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
X - Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau
Almen Sp.forst. -
Lærer(e)
Hold
2025g08 ap (
1g08 ap
,
1g08 ap-la
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Almen sprogforståelse - engelsk
Titel 2
Almen sprogforståelse - dansk
Titel 3
Almen sprogforståelse - latin
Titel 4
Almen sprogforståelse - Grammatik
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Almen sprogforståelse - engelsk
Indhold
"Sprogenes veje" på www.minlæring.dk. Kapitlerne:
MO.1 "Genrer"
LS.4 "Strategier til at oversætte"
Alle kapitler er incl øvelser
Fællestime med Mads Christiansen fra Proling: ”Sprogdetektiv – når sproget fælder mordere or terrorister”
Særlige fokuspunkter
Tekster og genrer - anvende viden om genrer og karakteristika ved fiktion og sagprosa/ikke-fiktion og blandingsgenrer: Eleverne har arbejdet med forskellige små tekster, som de skulle genrebestemme.
Oversættelse og oversættelsesproblematik, herunder viden om formålet med at oversætte samt forskellen på kildesprogsorienteret oversættelse og målsprogsorienteret oversættelse.
Væsentlige arbejdsformer
Gruppearbejde, læreroplæg, individuelt arbejde.
Indhold
Kernestof:
Du har læst din teori og taget noter til det og er klar til at fremlægge det i jeres 3 personers gruppe. Desuden læser du de andres teorier på minlæring.:
Sæt jer i makkerskabsgrupperne - bordene står i grupper
I laver øvelser til de forskellige kapitler i minlaering ved at følge linket: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=335831 Husk at repetere sætningsanalyse fra jeres folkeskole tid. Evt. kan I se det i OneNote -> Latin -> Forløbsplan - her finder I d
minlæring.dk → Ordklasser → Verber →
I laver følgende øvelser og har styr på grammatikken til den stykke 1. https://app.minlaering.dk/lektier?vis=338073
Hej 1g08. Vi mødes i lokale 70, hvor I skal aflevere jeres telefoner i den røde kasse og stille jeres tasker. Herefter går vi i samlet flok i kantinen.
I analyserer og oversætter sætninger (03. stk. II) til og med 10 på papiret. I tager billedet af det og sætter ind i jeres noter i OneNote. Husk at tjekke kasus og husk at en præpositionsforbindelse er et adverbialled.
Ingen lektier :)
Repeter verbernes fem tider og især perfektum (førnutid) og pluskvamperfektum (førdatid) og lav øvelse 26 og 27 i Minlæring. Repeter også hvad modalverber er
I laver følgende øvelser: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=343029 og husk at repetere grammatikken
Arbejd videre med de ordklasser, vi gennemgik sidste gang:
Analyse og oversættelse af sætninger 12-17 (05 stykke IV)
Repeter viden om de fire sætningsled subjekt, verbal, direkte objekt og indirekte objekt og lav disse øvelser i Minlæring:
I analyserer og oversætter de resterende sætninger og er klare med 1-8 på papiret (06 stk V). Læs om romertallet på minlaering: https://app.minlaering.dk/bog/11/kapitel/46056/sektion/46082
Afsnit
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Almen sprogforståelse - dansk
Indhold
Al materiale er fra i-bogen ”Sprogets Veje” på minlæring.dk
AS.3: Pragmatik og kommunikationsanalyse:
Præsentation af den grundlæggende kommunikationsmodel, Ciceros retoriske pentagram, informerende, regulerende og selvfremstillende og indirekte sproghandlinger.
AS.4: Semantik:
Præsentation af overbegreb, synonymer, antonymer, denotation og konnotation, semantiske felter.
SC.1-SC7: Sociolingvistik:
Præsentation af sociolingvistik som begreb, definition af dialekter, sociolekter, kronolekt og etnolekt samt sprognormer: standartdansk, formel og uformel sprogstil.
Særlige fokuspunkter
Semantik – anvende viden om semantik til at gøre sproglige iagttagelser i dansk.
Kommunikationsanalyse – anvende viden om semantik og sproghandlinger i arbejdet med tekster.
Sociolekter - forstå grundlæggende principper om sprognormer/-lekter i danskfaglige tekster. (Sprognorm og variation).
Væsentlige arbejdsformer
Gruppearbejde, læreroplæg, fremlæggelser, individuelt arbejde.
Indhold
Kernestof:
Du har læst din teori og taget noter til det og er klar til at fremlægge det i jeres 3 personers gruppe. Desuden læser du de andres teorier på minlæring.:
Sæt jer i makkerskabsgrupperne - bordene står i grupper
I laver øvelser til de forskellige kapitler i minlaering ved at følge linket: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=335831 Husk at repetere sætningsanalyse fra jeres folkeskole tid. Evt. kan I se det i OneNote -> Latin -> Forløbsplan - her finder I d
minlæring.dk → Ordklasser → Verber →
I laver følgende øvelser og har styr på grammatikken til den stykke 1. https://app.minlaering.dk/lektier?vis=338073
Hej 1g08. Vi mødes i lokale 70, hvor I skal aflevere jeres telefoner i den røde kasse og stille jeres tasker. Herefter går vi i samlet flok i kantinen.
I analyserer og oversætter sætninger (03. stk. II) til og med 10 på papiret. I tager billedet af det og sætter ind i jeres noter i OneNote. Husk at tjekke kasus og husk at en præpositionsforbindelse er et adverbialled.
Ingen lektier :)
Repeter verbernes fem tider og især perfektum (førnutid) og pluskvamperfektum (førdatid) og lav øvelse 26 og 27 i Minlæring. Repeter også hvad modalverber er
I laver følgende øvelser: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=343029 og husk at repetere grammatikken
Arbejd videre med de ordklasser, vi gennemgik sidste gang:
Analyse og oversættelse af sætninger 12-17 (05 stykke IV)
Repeter viden om de fire sætningsled subjekt, verbal, direkte objekt og indirekte objekt og lav disse øvelser i Minlæring:
I analyserer og oversætter de resterende sætninger og er klare med 1-8 på papiret (06 stk V). Læs om romertallet på minlaering: https://app.minlaering.dk/bog/11/kapitel/46056/sektion/46082
Afsnit
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Almen sprogforståelse - latin
Indhold
www.minlaering.dk
, latindelen, læsestykke I-VII og tilhørende øvelser
PPT om sproghistorie.
Dokumentar: "Pompeji - livet før døden", CFU
www.minlaering.dk
: supplerende øvelser
Særlige fokuspunkter
Sproghistorie: ordenes oprindelse som arveord, låneord og fremmedord. Sprogenes ligheder og forskelle i sprogstammer.
Orddannelse og anvendelse af præfikser og suffikser i latin i eksempler fra dansk og de sprog, de møder i gymnasiet.
Syntetisk og analytisk sprogopbygning. Indblik i den romerske kultur. Syntaktisk analyse og morfologi. Oversættelse af lette latinske tekster. Romertal.
Væsentlige arbejdsformer
Gruppearbejde, læreroplæg, fremlæggelser, individuelt arbejde.
Indhold
Kernestof:
Du har læst din teori og taget noter til det og er klar til at fremlægge det i jeres 3 personers gruppe. Desuden læser du de andres teorier på minlæring.:
Sæt jer i makkerskabsgrupperne - bordene står i grupper
I laver øvelser til de forskellige kapitler i minlaering ved at følge linket: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=335831 Husk at repetere sætningsanalyse fra jeres folkeskole tid. Evt. kan I se det i OneNote -> Latin -> Forløbsplan - her finder I d
minlæring.dk → Ordklasser → Verber →
I laver følgende øvelser og har styr på grammatikken til den stykke 1. https://app.minlaering.dk/lektier?vis=338073
Hej 1g08. Vi mødes i lokale 70, hvor I skal aflevere jeres telefoner i den røde kasse og stille jeres tasker. Herefter går vi i samlet flok i kantinen.
I analyserer og oversætter sætninger (03. stk. II) til og med 10 på papiret. I tager billedet af det og sætter ind i jeres noter i OneNote. Husk at tjekke kasus og husk at en præpositionsforbindelse er et adverbialled.
Ingen lektier :)
Repeter verbernes fem tider og især perfektum (førnutid) og pluskvamperfektum (førdatid) og lav øvelse 26 og 27 i Minlæring. Repeter også hvad modalverber er
I laver følgende øvelser: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=343029 og husk at repetere grammatikken
Arbejd videre med de ordklasser, vi gennemgik sidste gang:
Analyse og oversættelse af sætninger 12-17 (05 stykke IV)
Repeter viden om de fire sætningsled subjekt, verbal, direkte objekt og indirekte objekt og lav disse øvelser i Minlæring:
I analyserer og oversætter de resterende sætninger og er klare med 1-8 på papiret (06 stk V). Læs om romertallet på minlaering: https://app.minlaering.dk/bog/11/kapitel/46056/sektion/46082
Afsnit
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Almen sprogforståelse - Grammatik
Indhold
Materiale: "Sprogenes veje" på Minlæring.dk
Forskellige grammatiske øvelser
Særlige fokuspunkter
Basalt kursus i almen dansk grammatik.
Ordklasser og sætningsanalyse – identificere sætningstyper og gennemføre en syntaktisk analyse på dansk og de sprog, de møder i gymnasiet, med anvendelse af faglig terminologi.
Væsentlige arbejdsformer
Gruppearbejde, læreroplæg, fremlæggelser, individuelt arbejde.
Indhold
Kernestof:
Du har læst din teori og taget noter til det og er klar til at fremlægge det i jeres 3 personers gruppe. Desuden læser du de andres teorier på minlæring.:
Sæt jer i makkerskabsgrupperne - bordene står i grupper
I laver øvelser til de forskellige kapitler i minlaering ved at følge linket: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=335831 Husk at repetere sætningsanalyse fra jeres folkeskole tid. Evt. kan I se det i OneNote -> Latin -> Forløbsplan - her finder I d
minlæring.dk → Ordklasser → Verber →
I laver følgende øvelser og har styr på grammatikken til den stykke 1. https://app.minlaering.dk/lektier?vis=338073
Hej 1g08. Vi mødes i lokale 70, hvor I skal aflevere jeres telefoner i den røde kasse og stille jeres tasker. Herefter går vi i samlet flok i kantinen.
I analyserer og oversætter sætninger (03. stk. II) til og med 10 på papiret. I tager billedet af det og sætter ind i jeres noter i OneNote. Husk at tjekke kasus og husk at en præpositionsforbindelse er et adverbialled.
Ingen lektier :)
Repeter verbernes fem tider og især perfektum (førnutid) og pluskvamperfektum (førdatid) og lav øvelse 26 og 27 i Minlæring. Repeter også hvad modalverber er
I laver følgende øvelser: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=343029 og husk at repetere grammatikken
Arbejd videre med de ordklasser, vi gennemgik sidste gang:
Analyse og oversættelse af sætninger 12-17 (05 stykke IV)
Repeter viden om de fire sætningsled subjekt, verbal, direkte objekt og indirekte objekt og lav disse øvelser i Minlæring:
I analyserer og oversætter de resterende sætninger og er klare med 1-8 på papiret (06 stk V). Læs om romertallet på minlaering: https://app.minlaering.dk/bog/11/kapitel/46056/sektion/46082
Afsnit
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74969902584", "T": "/lectio/1590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74969902584", "H": "/lectio/1590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74969902584" }